Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

5 timer siden, Wildlife skrev:

Takk :) Funker kombisele til å dra kjetting/dekk?

Bruk heller kjetting framfor dekk. :) Kjettingen ligger fint på bakken bak hunden og glir over ujevnheter osv. uten problemer, mens et dekk kan skli fra side til side, rykke og nappe og setter seg lettere fast i ting.

En kombisele kan fint brukes til å trekke kjetting, men jo høyere hunden er, jo viktigere er det å ha god avstand mellom hund og kjetting, sånn at trekkpunktet ikke blir for lavt og det legges masse press på krysset til bikkja. Det samme gjelder tyngden på kjettingen: Hvis hunden skal dra tungt, er det bedre med pinnesele eller en wp-sele, sånn at draget er nede langs bakken, og ikke oppe på ryggen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shlush skrev:

Har trekkhundfolket en kuldegrense på aktivitet? Hvor kaldt er det når dere tar forhåndsregler/begrenser aktivitet? 

Jeg spurte onkelen min ( hundekjører ) om det samme for mange år siden,  han kikket bare dumt på meg.  Jeg var jo vant med å kjøre hest , derav spørsmålet. .Han hadde ikke det i hvertfall :P 

 

Folkens! Jeg har vært på trekktur på snø! 

Endte med snowkicker faktisk,  for selv om den er litt vinglete kan jeg bremse når jeg vil og styre bedre.

Det gikk over all forventning,  jeg tryna ikke en eneste gang,  vi møtte heldigvis ingen og huskyen hørte på stå!!! :D:D 

I tilegg beviste han at han virkelig er ubrukelig,  med en gang det ble litt oppoverbakke ble lina hans slakk. Han er rett og slett ikke særlig gira på å jobbe noe særlig,  han nekter å trekke hvis ikke Nico starter før han og han prøver å la henne gjøre all jobben.  Nico er til gjengjeld supergira og gir full pinne.  Hun elsker å trekke like mye som huskyen liker å ligge på fanget. 

Man skal virkelig ikke skue hunden på hårene :lol: 

Det ble ingen bilder i fart,  jeg måtte jo hjelpe Nico i oppoverbakke  ( fikk blodsmak i munnen), hun er tross alt liten, og i nedoverbakke og på flatmark gikk det så fort at jeg hadde mer enn nok med å holde meg stødig. 

20160107_161604.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte selv om det var -30 grader med huskyene på folkehøyskolen, men da hadde vi med halm og pledd til alle hundene(samt dekken til de som trengte litt ekstra under selve turen).

Er vel mer selve været (vind) som stopper om man kjører eller ikke, og varmen selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lar dem trekke meg i ned til minus 30 ihvertfall. Er sikkert ikke noe problem for dem når det er litt kaldere heller :) I går og i dag har det vært -30 grader her, og da har det blitt gåtur istedenfor skitur. Ikke pga hundene, men fordi snørekjøring med 2,5 hunder blir ganske mye stilleståing for meg. Og å stå relativt stille med skisko i en time er veldig, veldig mye kaldere enn å gå halvannen times tur på beina i -30 grader. Men de fikk på potesokker i går og skal nok få det i dag også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Jeg spurte onkelen min ( hundekjører ) om det samme for mange år siden,  han kikket bare dumt på meg.  Jeg var jo vant med å kjøre hest , derav spørsmålet. .Han hadde ikke det i hvertfall :P 

 

Folkens! Jeg har vært på trekktur på snø! 

Endte med snowkicker faktisk,  for selv om den er litt vinglete kan jeg bremse når jeg vil og styre bedre.

Det gikk over all forventning,  jeg tryna ikke en eneste gang,  vi møtte heldigvis ingen og huskyen hørte på stå!!! :D:D 

I tilegg beviste han at han virkelig er ubrukelig,  med en gang det ble litt oppoverbakke ble lina hans slakk. Han er rett og slett ikke særlig gira på å jobbe noe særlig,  han nekter å trekke hvis ikke Nico starter før han og han prøver å la henne gjøre all jobben.  Nico er til gjengjeld supergira og gir full pinne.  Hun elsker å trekke like mye som huskyen liker å ligge på fanget. 

Man skal virkelig ikke skue hunden på hårene :lol: 

Det ble ingen bilder i fart,  jeg måtte jo hjelpe Nico i oppoverbakke  ( fikk blodsmak i munnen), hun er tross alt liten, og i nedoverbakke og på flatmark gikk det så fort at jeg hadde mer enn nok med å holde meg stødig. 

20160107_161604.jpg

hjelper det om Nico går foran huskyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

hjelper det om Nico går foran huskyen?

Hun klarer ikke å holde følge med han når han faktisk trekker skikkelig ,  det er derfor de har hver sin line.  I oppoverbakker går  hun automatisk forrest, siden han ikke gidder :P Han synes det er gøy , bare han slipper å jobbe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mud skrev:

Hun klarer ikke å holde følge med han når han faktisk trekker skikkelig ,  det er derfor de har hver sin line.  I oppoverbakker går  hun automatisk forrest, siden han ikke gidder :P Han synes det er gøy , bare han slipper å jobbe.. 

Litt for smart han der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Meg skrev:

Litt for smart han der :) 

Og lat :P 

Det er egentlig helt greit at huskyen er lat når jeg først endte med en husky. Da trenger jeg ikke ha så dårlig samvittighet for at han ikke får trekke milevis hver uke, men det hadde vært hyggelig om han trakk litt når jeg faktisk  har behov for litt drakraft liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mud skrev:

Og lat :P

Det er egentlig helt greit at huskyen er lat når jeg først endte med en husky. Da trenger jeg ikke ha så dårlig samvittighet for at han ikke får trekke milevis hver uke, men det hadde vært hyggelig om han trakk litt når jeg faktisk  har behov for litt drakraft liksom :P

har en sånn vi og. dvs hun trakk ganske greit på snørekjøring og foran sykkel, opp til 10 km. Mer enn det, nei det gadd hun ikke. Foran slede ganske ubrukelig- med mindre det var veldig mye snø eller hun gikk som leder på valpespann (og igjen maks 10 km). Den hunden er i dag 12 år og sofahuskyen vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Meg skrev:

har en sånn vi og. dvs hun trakk ganske greit på snørekjøring og foran sykkel, opp til 10 km. Mer enn det, nei det gadd hun ikke. Foran slede ganske ubrukelig- med mindre det var veldig mye snø eller hun gikk som leder på valpespann (og igjen maks 10 km). Den hunden er i dag 12 år og sofahuskyen vår :)

:lol: 

Toddy trekker ikke 10 km med mindre det er minimalt med motstand tror jeg.  Han liker egentlig best å løpe løs, ligge i hagen og speide etter småfugler,  eller være sofapynt.  

Det er koselig med sofahusky da :) 

 

20151010_130938.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mud skrev:

:lol: 

Toddy trekker ikke 10 km med mindre det er minimalt med motstand tror jeg.  Han liker egentlig best å løpe løs, ligge i hagen og speide etter småfugler,  eller være sofapynt.  

Det er koselig med sofahusky da :) 

 

20151010_130938.jpg

ja det er i grunn det :) og vi har jo egentlig 13 av dem, for alle liker å være inne en stund og i sofaen. men det er bare en som bor inne fast, de andre er inne på "besøk" i ny og ne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mud skrev:

Endte med snowkicker faktisk,  for selv om den er litt vinglete kan jeg bremse når jeg vil og styre bedre.

Får jag vara nyfiken och fråga hur den ser ut, var du köpte den och vad de ligger på i pris ca?
Har nämligen sett på kickspark här men ekonomin säger nej och jag letar efter ett billigare alternativ...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TrasselTrollet skrev:

Får jag vara nyfiken och fråga hur den ser ut, var du köpte den och vad de ligger på i pris ca?
Har nämligen sett på kickspark här men ekonomin säger nej och jag letar efter ett billigare alternativ...

Du kan jo kjøpe en helt vanlig spark da, de ligger jo mye lavere i pris enn kicksparkene - og er vel så bra :). Og det er garantert mye stødigere enn sånn som Mud har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Du kan jo kjøpe en helt vanlig spark da, de ligger jo mye lavere i pris enn kicksparkene - og er vel så bra :). Og det er garantert mye stødigere enn sånn som Mud har :) 

Har faktiskt funderat på det men tror jag vill ha något som jag kan bruka på snön. Vet man kan köpa snöskidor till spark men är rädd att en vanlig spark blir väldigt tung i snö med bara en hund framför? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos sofahusky: Dette er en av de "uteboende", som holdt oss med selskap en lørdagskveld. Det er egentlig ingen motsetning mellom det å være en god trekkhund, og det å kunne ta livet med ro i sofaen :) Hun er Norsk Trekkhundchampion tilogmed

1914810_1031803526861110_7268889595891036250_n.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Har faktiskt funderat på det men tror jag vill ha något som jag kan bruka på snön. Vet man kan köpa snöskidor till spark men är rädd att en vanlig spark blir väldigt tung i snö med bara en hund framför? :)

En vanlig spark er ikke noe tyngre enn kicksparken altså :) . Jeg har en av hver, og merker ikke stor forskjell i tyngde  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, TrasselTrollet skrev:

Får jag vara nyfiken och fråga hur den ser ut, var du köpte den och vad de ligger på i pris ca?
Har nämligen sett på kickspark här men ekonomin säger nej och jag letar efter ett billigare alternativ...
 

Snowkicker er rett og slett en sparkesykkel med ski i stedenfor hjul :) Kjøpte den på xxl. 

https://www.xxl.no/stiga-snow-kick-stx-sparkesykkel-for-sno/p/1104593_1_style#details

Helt grei for kortere turer med 1-2 hunder. Man har mer kontroll med den siden man kan sette beina nedi når man vil,  men den er ikke behagelig å kjøre :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

En vanlig spark er ikke noe tyngre enn kicksparken altså :) . Jeg har en av hver, og merker ikke stor forskjell i tyngde  :)

Hmm, där ser man vad man lär sig bara man öppnar käften och frågar. Hehe :P
Då skall jag överväga att snoka reda på en spark istället då kanske och så bara införskaffa sådana där snöskidor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mud skrev:

Snowkicker er rett og slett en sparkesykkel med ski i stedenfor hjul :) Kjøpte den på xxl. 

https://www.xxl.no/stiga-snow-kick-stx-sparkesykkel-for-sno/p/1104593_1_style#details

Helt grei for kortere turer med 1-2 hunder. Man har mer kontroll med den siden man kan sette beina nedi når man vil,  men den er ikke behagelig å kjøre :P 

 

Tackar, får ta turen till en XXL en dag och se om det kan vara något. De är ju det billigaste alternativet jag sett än så länge i vart fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TrasselTrollet skrev:

Tackar, får ta turen till en XXL en dag och se om det kan vara något. De är ju det billigaste alternativet jag sett än så länge i vart fall.

For meg som risikerer liv og helse hver gang jeg tar ski på beina er den et ok alternativ :) Da fikk jeg bremset litt i nedoverbakke også.  Hadde jeg gått på ski hadde jeg garantert tryna skikkelig  :lol: 

Men jeg er 1,69 og må stå bøyd på den. Det er det som er litt slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

For meg som risikerer liv og helse hver gang jeg tar ski på beina er den et ok alternativ :) Da fikk jeg bremset litt i nedoverbakke også.  Hadde jeg gått på ski hadde jeg garantert tryna skikkelig  :lol: 

Men jeg er 1,69 og må stå bøyd på den. Det er det som er litt slitsomt. 

Jag är bara 1,55. :)
Har funderat på skidor också men är rädd jag bryter nacken om jag försöker mig på ett sådan stunt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...