Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Mud skrev:

Det der har jeg tenkt litt på. 

Toddy veier jo ikke så mye, og jeg er prisgitt hans lydhøre vesen eller rumpa mi når jeg går på ski.Heldigvis har han hørt på Stå hitill.  Han trekker meg nesten avgårde når jeg går på 2 bein på bar asfalt liksom , det er mye krefter i sånne!  

Malamuten slår meg som litt mindre "myk" ( Toddy er så myk at han dør litt når Nico får kjeft liksom ) , og ekstremt mye sterkere. Hvordan i alle tør man gå på ski etter sånt!  Det hjelper vel ikke med rumpebrems en gang hvis de får møkk i øra :o 

Malamuten er endel mindre myk enn huskyen ja. Egenrådige og "harde". Men som de andre sier er det lydighet som gjelder. Men altså, jeg har ikke så mye jeg skal ha sagt når begge mine farer avgårde og ikke er så veldig interessert i å høre på meg :P men jeg har mine teknikker for å stoppe de. En av de er å kaste seg ut i snøen, men da har det svartna helt om jeg må gjøre det. F.eks ved hare i sporet. Bruker også pulk med brems, men har jo såklart ikke det når jeg snørekjøre i preparerte skiløyper. Er det mye folk og hunder blir det en og en hund rett og slett. 

Og malamuter kan absolutt galoppere fort. Min ene har ingen problem med å holde samme fart som huskyene vi trener med :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Men dere: det hadde jo vært stas å kunne dra på turer med poden også.  Problemet er at ca ALLE veier etterhvert vil bli preppa med sånn der maskin. Birkengutta og sånn. 

Sammenleggbar spark med ski er et godt alternativ tror jeg , men da må jeg nødvendigvis ha den ene "skia " utenfor løypa.  Blir det veldig dårlig stemning da tror dere? Alternativt henger jeg bak Toddy og poden bak meg igjen på ski. 

Det går også.  

A er relativt stødig på ski,  men han klarer jo ikke å holde tempoet til Toddy og han orker neppe særlig langt uten hjelp heller  .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mud skrev:

Men dere: det hadde jo vært stas å kunne dra på turer med poden også.  Problemet er at ca ALLE veier etterhvert vil bli preppa med sånn der maskin. Birkengutta og sånn. 

Sammenleggbar spark med ski er et godt alternativ tror jeg , men da må jeg nødvendigvis ha den ene "skia " utenfor løypa.  Blir det veldig dårlig stemning da tror dere? Alternativt henger jeg bak Toddy og poden bak meg igjen på ski. 

Det går også.  

A er relativt stødig på ski,  men han klarer jo ikke å holde tempoet til Toddy og han orker neppe særlig langt uten hjelp heller  .  

Aldri spark i skiløypa, aldri :aww:. Selv om ene skia står i sporet og den andre utenfor, så vil jo du lage digre fotspor i det sporet som da blir i mellom skiene på sparken. Da må du enten finne en hundekjørerløype eller en skogsbilveg eller noe å sparke på. Det er der jeg ferdes (joda, det finnes massevis av skogsbilveger som ikke kjøres opp til skiløyper). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MegaMarie skrev:

Har noen tips til et godt bånd til trekk med strikk i, som har fin lengde og som ikke er for dyrt? 

Og hvilket bånd bruker dere til kjettingtrekk? 

Jeg har en meget villig trekkhund. Ser ut som hun er klar for femmundløpet hver gang vi går båndtur :lol: Men jeg lar henne sjeldent trekke, mest fordi jeg syns båndtur er kjedelig. Så de 2 skiturene vi hadde i fjor så holdt hun ikke ut lenge. Men det var moro :D Håper vi kan få til det samme i år og. Men kanskje trene opp litt kondis med kjettingtrekk om vi skal få bedre resultat av skiturene.

Trener dere forresten inn kommandoer med kjettingtrekk også? Jeg tørr ikke å stå etter henne i nedover bakker på ski, egentlig bare fordi jeg er en pingle! :lol: Men jeg ser for meg at noen kommandoer kunne vært greit. 

Jeg bruker en helt vanlig line jeg har fletta sjøl, men bruker Baggen turbelte hvor strikken sitter i beltet når vi går på ski. Synes det fungerer best, for alle liner med strikk i jeg har prøvd blir så tunge og daske ned på ryggen hennes.

Jeg bruker en wp-sele når vi trekker kjetting, men før jeg fikk det, brukte jeg bare vanlig halvnome hvor jeg festa liner i sidene på sela og kjettingen eller det hun trakk, bak. Her brukte jeg stort sett bare et enkelt kobbel jeg la dobbelt, sånn at det tilsammen blei ca 1 meter mellom kjettingen og sela. Jo høyere trekkpunkt og lavere bør, jo lengre skal avstanden være. Jeg går jo med henne i halsbånd ved siden av, og snakker bare med henne på samme måte som ved vanlig tur, bare at jeg må heie litt mer når hun trekker tungt. :) Gå, jobbe, rooolig, og vente bruker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Siri skrev:

Aldri spark i skiløypa, aldri :aww:. Selv om ene skia står i sporet og den andre utenfor, så vil jo du lage digre fotspor i det sporet som da blir i mellom skiene på sparken. Da må du enten finne en hundekjørerløype eller en skogsbilveg eller noe å sparke på. Det er der jeg ferdes (joda, det finnes massevis av skogsbilveger som ikke kjøres opp til skiløyper). 

Jeg vet bare om et sted hvor det ikke er preppa løyper her og det blir kjedelig i lengden :( 

Men jeg tror faktisk det vil fungere utmerket at han holder i et bånd som henger etter meg. Det tror jeg han kommer til å synes er gøy også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mud skrev:

Jeg vet bare om et sted hvor det ikke er preppa løyper her og det blir kjedelig i lengden :( 

Men jeg tror faktisk det vil fungere utmerket at han holder i et bånd som henger etter meg. Det tror jeg han kommer til å synes er gøy også.

Det må jo være hysterisk artig å snørekjøre med mor, så den varianten synes jeg dere kan teste ut ja :D. Evt kan du jo feste to liner i selen - og så kan du og A ha en hver? Den ene lenger enn den andre kanskje, sånn at han kan stå foran deg? Eller bak deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Siri skrev:

Det må jo være hysterisk artig å snørekjøre med mor, så den varianten synes jeg dere kan teste ut ja :D. Evt kan du jo feste to liner i selen - og så kan du og A ha en hver? Den ene lenger enn den andre kanskje, sånn at han kan stå foran deg? Eller bak deg? 

Jeg tør ikke å ha han festet fast i noe *host* veldig greit om han bare kan slippe hvis han tryner.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mud skrev:

Jeg tør ikke å ha han festet fast i noe *host* veldig greit om han bare kan slippe hvis han tryner.  

Kan jo ha line fra Toddy og bak til både deg og poden, bare at hans line avsluttes med et håndtak han kan slippe? Typ en liten stokk/avkappet kosteskaft/vannski-håndtak :) 

Blir slitsomt i armene etterhvert, men gøy lell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Kan jo ha line fra Toddy og bak til både deg og poden, bare at hans line avsluttes med et håndtak han kan slippe? Typ en liten stokk/avkappet kosteskaft/vannski-håndtak :) 

Blir slitsomt i armene etterhvert, men gøy lell!

Jeg er redd det kan bli kluss med linene. Marerittet er jo hvis ungen får line ved halsen, han er jo bare 5 år så han rager ikke så høyt enda . Jeg vil heller ha han bak meg enn foran med lina mi i halshøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg bruker en helt vanl ha rn ine jeg har fletta sjøl, men brukemår Baggen turbelte hvor strikken sitter i beltet når vi går på ski. Synes det fungerer best, for alle liner med strikk i jeg har prøvd blir så tunge og daske ned på ryggen hennes.

Jeg bruker en wp-sele når vi trekker kjetting, men før jeg fikk det, brukte jeg bare vanlig halvnome hvor jeg festa liner i sidene på sela og kjettingen eller det hun trakk, bak. Her brukte jeg stort sett bare et enkelt kobbel jeg la dobbelt, sånn at det tilsammen blei ca 1 meter mellom kjettingen og sela. Jo høyere trekkpunkt og lavere bør, jo lengre skal avstanden være. Jeg går jo med henne i halsbånd ved siden av, og snakker bare med henne på samme måte som ved vanlig tur, bare at jeg må heie litt mer når hun trekker tungt. :) Gå, jobbe, rooolig, og vente bruker jeg.

Jeg har et non stop trekkbelte uten strikk i belte, så jeg må ha en eller annen form for strikk i linen. Har sett noen som bare er strikk i deler av linen, det virker praktisk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MegaMarie skrev:

Jeg har et non stop trekkbelte uten strikk i belte, så jeg må ha en eller annen form for strikk i linen. Har sett noen som bare er strikk i deler av linen, det virker praktisk :)

Du kan jo også bruke en vanlig kjøreline (hullfletta tau) med en egen strikkstump du hekter på beltet. Billig og enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MegaMarie skrev:

Haha, skjønte ikke dette! Hvordan er den festet? 

Om du kjøper deg ei vanlig line og klipper den til i ønska lengde og fletter endene, så kan du feste på en strikkdel i enden som du fester i beltet ditt, mens du kobler bikkja i andre ende. :)Her er fin framgangsmåte Meg ga meg for en tid tilbake. Jeg kjøpte liner, kroker og tau fra Troll Hundefôr.

Bilde fra tidligere i tråden:

post-6113-0-30897000-1418231536.jpg

Her kan jeg trekke litt strikk gjennom endeløkka, og vips er det strikk i lina. :)

Endret av SandyEyeCandy
La til bilde
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Om du kjøper deg ei vanlig line og klipper den til i ønska lengde og fletter endene, så kan du feste på en strikkdel i enden som du fester i beltet ditt, mens du kobler bikkja i andre ende. :)Her er fin framgangsmåte Meg ga meg for en tid tilbake. Jeg kjøpte liner, kroker og tau fra Troll Hundefôr.

Bilde fra tidligere i tråden:

post-6113-0-30897000-1418231536.jpg

Her kan jeg trekke litt strikk gjennom endeløkka, og vips er det strikk i lina. :)

må bare skyte inn at det er ikke min egen side jeg har linka til altså :) når det gjelder fremgangsmåte

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Om du kjøper deg ei vanlig line og klipper den til i ønska lengde og fletter endene, så kan du feste på en strikkdel i enden som du fester i beltet ditt, mens du kobler bikkja i andre ende. :)Her er fin framgangsmåte Meg ga meg for en tid tilbake. Jeg kjøpte liner, kroker og tau fra Troll Hundefôr.

Bilde fra tidligere i tråden:

 

Her kan jeg trekke litt strikk gjennom endeløkka, og vips er det strikk i lina. :)

Takk for tips! :D Skal se på det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, fikk til en sykkeltur i dag også (i litt hyggeligere temperatur enn sist) og lille stripedyr blir en grei trekkhund hun, tror jeg :D Logga turen i dag og toppfart på 34 km/t og gjennomsnittsfart på 19km/t. Lett terreng da skal sies, men hun er jo fersk, mangler en del styrke og helt fersk på å gå foran, men det begynner virkelig å ta seg opp, varga har nok med å henge på når tempoet går opp sånn så det er ikke noe trekkhjelp å få, og hun blir løpende alene foran :) Helt fantastisk på alt av forstyrrelse/passeringer også, helt uanfektet, lett å styre(mangler litt erfaring på komandoer, men) og helt enorm trekklyst :D Begynner å roe seg med å fly på sidemannen under oppstart også, nå er det stort sett bare fremover som gjelder, nå mangler jeg bare en til som henger på så jeg kan starte tospann :D Håper Tai lar seg omskolere til sprinthund så blir det nok bra. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunden min begynner å bli gammel og grå, ikke mye futt igjen i henne ihvertfall! Eneste gangene hun tok i skikkelig var når det fløy fugler over løypa :sleep: Tror kanskje det passer fint med ny hund i 2017, for da blir nok Tuva pensjonert fra trekkjobben, hvis hun ikke viser bedre takter utover sessongen :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Malamuten skrev:

Begynner å roe seg med å fly på sidemannen under oppstart også, 

Der har vi en jobb å gjøre altså... eller - Yasmine flyr på meg, tygger på båndet, biter seg fast i ankelen min, biter seg fast i selen til Willy - og Willy gauler i vilden sky, bjeffer og bæljer... Det er tidvis litt pinlig. Vi kan jo aldri bevege oss blant folk vøtt... Det gir seg jo når vi er i gang, men det høres jo ut som rene galehuset før vi får kommet oss avgårde :aww: 

10 minutter siden, Stine skrev:

Trekkhunden min begynner å bli gammel og grå, ikke mye futt igjen i henne ihvertfall! Eneste gangene hun tok i skikkelig var når det fløy fugler over løypa :sleep: Tror kanskje det passer fint med ny hund i 2017, for da blir nok Tuva pensjonert fra trekkjobben, hvis hun ikke viser bedre takter utover sessongen :P

Jeg tenker med gru på den dagen Willy ikke kan være med som trekkhund... hva gjør jeg da liksom? Går SELV? :o 

Vi har vært på sparktur på herlig føre i dag, og jeg øyner faktisk et visst håp for Yasmine. Ikke det at hun noen sinne vil nå Willy til anklene engang som trekkhund, men hun løp i hvertfall i front sammen med ham og tidvis trakk hun faktisk litt også :). Jeg får bare fortsette å oppmuntre henne framover, la henne "hvile" litt innimellom og ta korte turer som ikke sliter henne helt ut. I dag var turen på drøyt 7 km - ikke veldig langt, men greit for to hunder med dårlig kondis. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Siri skrev:

Der har vi en jobb å gjøre altså... eller - Yasmine flyr på meg, tygger på båndet, biter seg fast i ankelen min, biter seg fast i selen til Willy - og Willy gauler i vilden sky, bjeffer og bæljer... Det er tidvis litt pinlig. Vi kan jo aldri bevege oss blant folk vøtt... Det gir seg jo når vi er i gang, men det høres jo ut som rene galehuset før vi får kommet oss avgårde :aww: 

Jeg tenker med gru på den dagen Willy ikke kan være med som trekkhund... hva gjør jeg da liksom? Går SELV? :o 

Vi har vært på sparktur på herlig føre i dag, og jeg øyner faktisk et visst håp for Yasmine. Ikke det at hun noen sinne vil nå Willy til anklene engang som trekkhund, men hun løp i hvertfall i front sammen med ham og tidvis trakk hun faktisk litt også :). Jeg får bare fortsette å oppmuntre henne framover, la henne "hvile" litt innimellom og ta korte turer som ikke sliter henne helt ut. I dag var turen på drøyt 7 km - ikke veldig langt, men greit for to hunder med dårlig kondis. 

Haha, det høres kjent ut ? helt kaos før vi får kommet oss i gang,men når vi er i gang så går det unna ? nakkeline kan jo være kjekt på yasmine kanskje, om du ikke har forsøkt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Finnes det noen oversikt over løp noen plass? Både barmark og vinter. Er det noe særlig med løp for hunder som ikke er polarhunder eller stående fuglehunder i Norge, evt Sverige? Eller starter alle sammen?

Dere kan fint starte i klasse B. Er det ikke delt i klasser starter dere som alle andre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malamuten skrev:

Haha, det høres kjent ut ? helt kaos før vi får kommet oss i gang,men når vi er i gang så går det unna ? nakkeline kan jo være kjekt på yasmine kanskje, om du ikke har forsøkt det?

Ja, er vi først i gang så går det veldig greit liksom :). Jeg har vurdert nakkeline på henne, men hun er ennå såpass ustabil på å løpe foran med Willy, hun har fortsatt en tendens til å sakke litt etter innimellom, og jeg ser for meg at å ha på nakkeline fort kan dempe gleden hennes litt... Prinsesser liker ikke å "tvinges" til ting sjø... *ler*. Jeg får nok ta det litt gradvis og forsøke det etter hvert :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Siri skrev:

 

Jeg tenker med gru på den dagen Willy ikke kan være med som trekkhund... hva gjør jeg da liksom? Går SELV? :o 

 

Du får satse på at Yasmine er såpass rutinert da at hun kan ta over :teehe: Gå selv kommer aldri til å være et alternativ her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stine skrev:

Du får satse på at Yasmine er såpass rutinert da at hun kan ta over :teehe: Gå selv kommer aldri til å være et alternativ her :lol:

Hahhahaa, jeg greier ikke helt å se for meg at hun greier den oppgaven, må jeg innrømme... Gå selv er egentlig ikke alternativet her heller :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...