Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs i dårlig vær


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal på kurs i helgen, et kurs jeg har tatt initiativ til og fått instruktør til. Nå seg jeg at det blir et helsikkes vær med vind og masse regn. Hele helgen. Har allerede fått spørsmål fra deltakerne om det blir kurs pga været, og instruktøren skulle kjøre det uansett sa han.

Men det kan jo ikke være det mest heldige? dette er snakk om kurs med trening i bånd. Flere korthårshunder. Jeg skal jo være med med Mynte, og selv om jeg kler på henne, så trives hun ikke i dårlig vær, hvis hun ikke får løpe tulling omkring og holde varmen.

Har du erfaring med kurs i dårlig vær? Var det bra/dårlig? Mener du det er bra å ha kurs i uansett vær, eller hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er sunt med trening i all slags vær. Korthårshundene kan kles på :D
I tillegg opplever jeg at det er like viktig å ta med belønninger som funker når været er dritt. Jeg øker alltid belønningskvaliteten, når jeg veit at det kan bli vanskelig for hunden.

Jeg har selv holdt kurs i møkkavær og deltatt på kurs i møkkavær, ja - det er jo litt kjipt, men det pleier å gå bra :)

Mitt eneste issue er når kuldegradene kryper ned mot 20 - 25 minus, da gidder jeg rett og slett ikke :P

Så jeg sier kjør kurs, kle på godt med klær og kos dere! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man bor i nord så prøver man å finne et innendørs lokale til kurs på høsten, pga vær-risikoen. :P

Det er jo så veldig forskjellig hvordan hunder fungerer i vær. Og eiere, for den del. Og selv om det er greit å lære dyra at de skal jobbe i all slags vær så er det ikke alltid hensiktsmessig at man bruker mye penger og kurstid på det, om dyra er mer opptatte av at de er våte og kalde enn pølsebiten eieren vifter med. Fortusetningene for læring er ihvertfall etter min mening dårligere.

Hva som er dårlig er jo også forskjellig. Vi har vært i kurs i veldig kaldt vær med Kovu, det fungerte bra. Pøsregn med Odin, ingen vits.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man av en eller annen grunn er væravhengig så må man enten gå for innendørs eller advare instruktøren (og deltagere) på forhånd så h*n vet hva h*n går til. Veldig dårlig gjort å avlyse på så kort varsel ellers, og missbruk av andre folks tid og midler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en risk å holde kurs her nord! Særlig uten innendørsmuligheter. Vi klarte å få dato nå, før det ble for kaldt, for kulda er verst. Men regn og vind er jammen ikke så mye bedre :P En hund som står å piper og skjelver og ikke vil gjøre noe eller ta til seg godbiter er ikke et godt utgangspunkt. Og så vet man at folk er enda mer pinglete når det er dårlig vær :P

Instruktøren sa tidlig at kurset ble uansett, så alle er jo forberedt på det. Men jeg bare lurer på utbyttet av et kurs hvis været er drit.

Jeg har tenkt å gå inn i det med positiv innstilling, og gjøre det beste ut av det. Jeg lurte på andres mening om det, med tanke på fremtidige planer også.

Tror jeg skal lage ekstra gode godbiter, som nevnt tidligere her. Og ekstra skift til hunden også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltok på et kurs med Aiko da det var rundt 20 kuldegrader på det verste. Hun var den eneste av bikkjene som lå fellesdekken, de andre sleit litt i kulda. :lol:

Det er noe dritt når det blir vanskelig å gjennomføre pga været, men så lenge dere forbereder dere godt med sinnssykt gode belønninger og ikke sjøl gir inntrykk av at dere synes det er grusomt ute (smitter jo av på bikkja om fører ikke er begeistra), så er det jo en ålreit måte å få trent under "vanskelige" forhold. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden styrer man jo ikke over sånn mtp pels og værpreferanser, men sånn utover at jeg med en "pinglete" hund hadde latt vær å melde meg på utendørskurs om høsten, evt i det hele tatt, så er det jo ikke noe stress. Le kan jo relativt enkelt lages til pausene (til folk) og hundene legges i bilen. Regnklær, varme klær, evt et bytte har man gjervenduken så er det genialt å pakke seg inn i. Dekken osv til hundene, og ull/fleece de kan ligge på i buret, siden det varmer selv om de er fuktige.. Og ta med varm drikke, evt suppe e.l. på en termos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som en mulighet for å lære dere å jobbe med hunden under vanskelige forhold når dere har instruktør tilgjengelig :)

Signerer denne (og flere andre her i tråden). Vår instruktør sier alltid har når det regner så bør vi belønne dobbelt så mye slik at hunden synes det er supergøy å jobbe i regn. På ID-kurset forrige helg så regnet det hele lørdagen - 4,5 timer ute i skogen i tidvis styrtregn. Men de aller fleste hundene lot seg ikke berøre og jobbet videre (men de fikk jo også være i bilen mellom slagene, misunte dem faktisk litt :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk agilitykurs nå i vår der det høljregnet mesteparten av helgen. De fleste hundene fikset det fint, vi tobeinte søkte ly i en container når det regnet som verst. Instruktøren kommer tilbake til Bergen til våren igjen, så han er heldigvis ikke helt skremt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva slags aktivitet man skal gjøre med hunden? Jeg holder blodsporkurs og da må man være ute liksom :)

Holdt et kurs i mars i øspøs regn og ja - våte ble både hund og fører men vi tar forholdsregler. Hundene er i bilen når sporene legges og kommer ikke ut før det er tid for sporing. Og eierne kler godt på seg og har varmt å drikke i koppen samt varm mat. Og vi prøver å holde oss i et leskur i pausene.

Det funker veldig bra her vestpå i alle fall og alle kursdeltakerne var fornøyde og blide :) Bikkjene brydde seg ikke om å være ute i regnet; jeg mener jo at i denne formen for aktivitet så må de bare venne seg til det fra første start. Ettersøk foregår uansett vær og vind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme klær og skift til førere, varme klær, regndekken og håndklær til bikkjene, varmt underlag i bilen. Varm drikke, bål/bålpanne (hvis mulig), utstillingstelt der man kan stå i le for vind og vær. Skal man trene dekk og bli, så kan det være lurt å ha med et underlag til hunden hvis det er veldig kaldt eller veldig vått.

Har man en hund som overhodet ikke takler slikt vær, må man jo bare unngå å melde på kurs som ikke er innendørs. Det jeg som regel opplever er dog at det er EIEREN som er problemet. Så lenge eieren oppfører seg normalt og ikke bruker all tid på å klage over hvor fælt været er og hvor fælt det er for hunden, så går det som regel greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sett på det som en mulighet til å lære mye selv, og ikke forvente så mye av hunden. 2 av mine hadde fungert svært dårlig i sånt vær, kanskje den tredje også. Men det er jo mye å hente utav et kurs som man kan ta med seg hjem og øve på under bedre forhold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som en mulighet for å lære dere å jobbe med hunden under vanskelige forhold når dere har instruktør tilgjengelig :)

Signerer denne (og flere andre her i tråden). Vår instruktør sier alltid har når det regner så bør vi belønne dobbelt så mye slik at hunden synes det er supergøy å jobbe i regn. På ID-kurset forrige helg så regnet det hele lørdagen - 4,5 timer ute i skogen i tidvis styrtregn. Men de aller fleste hundene lot seg ikke berøre og jobbet videre (men de fikk jo også være i bilen mellom slagene, misunte dem faktisk litt :P ).

Jeg er i prinsippet enig, samtidig er det ikke alltid hensiktsmessig. Hunder er forskjellige på det. Og om jeg betaler i dyre dommer for å gå for en innleid instruktør så vil jeg bruke tiden på å lære noe nytt (gjerne både for meg og hunden, og ikke i forstand noe vi ikke har gjort før, men ting vi ikke har prøvd for å få til...) heller enn å streve for å få den til å gjøre det vi kan under vanskelige forhold. Det kan jeg jobbe med hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på nybegynnerkurs i agility i øsende regn og løsningen ble å sette opp utstillingstelt hvor de som ikke var "i ilden" kunne være sålenge. Kurset gikk toppers, min hund brydde seg ikke så lenge det var fart og godbiter inne i bildet. Lydighetskurs hadde nok blitt noe annet, det synes han (vi) er dønn kjedelig fra før av, så regn hadde nok ikke gjort det særlig bedre :P

Men for instruktøren som har satt av tiden sin til dette kurset tror jeg det må være innmari kjipt å få en avlysning så tett innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...