Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

På generelt grunnlag ville 2ne skylde seg selv om hun slapp bikkjene sine i båndtvangstiden i nærheten av beiter, og ville hatt forståelse for bondens frustrasjon over 2nes idioti.

Siden vi ikke skal snakke om personlige erfaringer her på sonen, så skal jeg ikke utbrodere det mer enn det :)

Og det ville også gjelde om en av hundene dine fløy etter en hjort/hare/elg og grunneier kom og plaffet ned hunden din noen meter fra deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Og det ville også gjelde om en av hundene dine fløy etter en hjort/hare/elg og grunneier kom og plaffet ned hunden din noen meter fra deg?

I båndtvangstiden ja. Jeg er såpass oppegående at jeg veit at mine handlinger har konsevenser. Å bryte en lov er straffbart. Å ikke klare å kontrollere hunden særlig under båndtvangstiden er straffbart.

Og som jeg har svart på før, så er det en kalkulert risk. Vi går turer på steder jeg anser som forholdsvis trygge, og jeg slipper den hunden som stort sett holder seg rundt beina på meg og ikke jakter på ting. Hunden som jakter på ting og som har større radius, får gå med flexibånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss si at hundens eier faktisk har forklart seg sannferdig da og saueeieren var dritt forbanna på bikkjer som løp etter sauene hans og av den grunn så kjørte han bort til eieren og skjøt hans hund (som var rett ved eieren) for å statuere et eksempel.

Er dette helt greit fordi eieren var en teiting som har hatt bikkja si løs i båndtvangstiden? Nei, gi dere da. Dette er da virkelig ikke greit?!?!?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss si at hundens eier faktisk har forklart seg sannferdig da og saueeieren var dritt forbanna på bikkjer som løp etter sauene hans og av den grunn så kjørte han bort til eieren og skjøt hans hund for å statuere et eksempel.

Er dette helt greit fordi eieren var en teiting som har hatt bikkja si løs i båndtvangstiden? Nei, gi dere da. Dette er da virkelig ikke greit?!?!?

Nei, greit har jeg virkelig aldri sagt at denne skytinga var heller, men faktum er fortsatt at om hundeeieren hadde hatt bånd på bikkja si i saueland, så hadde bikkja levd i dag, for da hadde ikke triggerhappy sønn av bonde fått skutt. Vi har alle et ansvar om å sette seg inn i båndtvangsbestemmelser i områdene vi ferdes, sånn er det bare. "Alle andre gjør det" er bare en dårlig unnskyldning for å være kørka. Triggerhappy sønn av bonde bør sikkert bli fratatt hagla si, men det fratar ikke hundefolk ansvaret de påtar seg når de åpenlyst bryter loven med sin elskede hund som tapende part.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss si at hundens eier faktisk har forklart seg sannferdig da og saueeieren var dritt forbanna på bikkjer som løp etter sauene hans og av den grunn så kjørte han bort til eieren og skjøt hans hund for å statuere et eksempel.

Er dette helt greit fordi eieren var en teiting som har hatt bikkja si løs i båndtvangstiden? Nei, gi dere da. Dette er da virkelig ikke greit?!?!?

Jeg foretrekker å være realistisk jeg. Hvis jeg tusler på tur i nærheten av beiter, særlig der man veit det bor en triggerhappy bondesønn, og slipper bikkjene mine, så veit jeg at det er en risiko for at det oppstår en situasjon som ikke er spesielt trivelig. Og så foretrekker jeg å være voksen nok til å ta ansvar for mine handlinger. Dvs at i det jeg klipser båndet av hunden min, uavhengig av om det er båndtvang eller ei, så risikerer jeg en hel haug med ting jeg ikke risikerer om den går i bånd. Det er mitt valg, og mitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å være realistisk jeg. Hvis jeg tusler på tur i nærheten av beiter, særlig der man veit det bor en triggerhappy bondesønn, og slipper bikkjene mine, så veit jeg at det er en risiko for at det oppstår en situasjon som ikke er spesielt trivelig. Og så foretrekker jeg å være voksen nok til å ta ansvar for mine handlinger. Dvs at i det jeg klipser båndet av hunden min, uavhengig av om det er båndtvang eller ei, så risikerer jeg en hel haug med ting jeg ikke risikerer om den går i bånd. Det er mitt valg, og mitt ansvar.

Jeg regner med du har oppdratt dine barn etter dette sylskarpe prinsippet også? "Du skal ALDRI gjøre feil, og hvis du er uheldig og feiler, så kommer noen og skyter bikkja di i lår og mage med hagle så blodet spruter overalt. Det har du FORTJENT".

"Det er ikke mennesklig å feile"

"Det er ikke lov å gjøre en eneste feil ever"

"Du skal ikke tilgi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss si at hundens eier faktisk har forklart seg sannferdig da og saueeieren var dritt forbanna på bikkjer som løp etter sauene hans og av den grunn så kjørte han bort til eieren og skjøt hans hund (som var rett ved eieren) for å statuere et eksempel.

Er dette helt greit fordi eieren var en teiting som har hatt bikkja si løs i båndtvangstiden? Nei, gi dere da. Dette er da virkelig ikke greit?!?!?

Nope, jeg syns ikke det er greit. Stemmer forklaringen til eier, om det så bare stemmer at hunden var ferdig med å jage sau og var under kontroll hos eier, så syns jeg ikke det er greit. Skal man skyte hund så får man gjøre det mens hunden faktisk jager sau.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det er en menneskelig feil å blunt godta regler som en offisiell og naturlig sannhet. Jeg finner det mer naturlig å spørre seg selv om regelverket er bra nok (noe jeg ikke finner at det er).

Faktum er at bønder har veldig mye makt i saker som dette, hvis bonden hevder sine dyr truet så er han i prinsippet gitt rett til avlive andres dyr. I slike saker er det ofte bare ord mot ord, og jeg finner det svært beklagelig at denne mentaliteten får fotfeste hos enkelte. Hvem kan egentlig motbevise han?

Kunne ikke alle bønder kjøpt inn bedøvelsespistoler om de var så fryktelig truet av denne hunden som ville gjete litt? Hva med regler om et visst antall varselskudd initialt? Må man på død og liv la en hund bøte med livet fordi det plutselig fant ut at den ville gjøre det den finner mest naturlig i livet (og sannsynligheten for at den ville maltraktere en sau er svært lav)?

Man trenger ikke å blindt godta alt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke alle bønder kjøpt inn bedøvelsespistoler om de var så fryktelig truet av denne hunden som ville gjete litt? Hva med regler om et visst antall varselskudd initialt? Må man på død og liv la en hund bøte med livet fordi det plutselig fant ut at den ville gjøre det den finner mest naturlig i livet (og sannsynligheten for at den ville maltraktere en sau er svært lav)?

Man trenger ikke å blindt godta alt heller.

Enig.

Noe av problemet i denne saken er etter min mening at diskusjonen rundt båndtvang (juridisk lite relevant, jf. min forrige post i tråden) til stadighet dukker opp. Jeg er enig i at det etter all sannsynlighet foreligger kausalitet mellom "løs hund" og "hund drept" i dette tilfellet; hadde hunden ikke vært løs, hadde hunden sannsynligvis heller ikke blitt drept. Kausalitet er imidlertid ikke det samme som at hundeeier er skyldig i det som skjedde, noe flere har gitt uttrykk for i denne tråden.

Jeg tør påstå at det er flere folk her inne som har latt hunden sin gå løs når det er båndtvang, enn det er folk som har drept en løs hund når det har vært båndtvang - ikke minst fordi sistnevnte handling strider mer imot rettsfølelsen til det som, i hvert fall hva jeg ville tro, er folk flest. Det er dermed også naturlig at folk reagerer mer på drap enn på båndtvangsbrudd.

Med andre ord: At hundeeier brøt båndtvangsplikten, er det ikke tvil om. At dette var en nødvendig årsak til hundedrapet, er det liten tvil om. Dette var imidlertid ikke en tilstrekkelig årsak, og at bonden avlivet hunden med loven på sin side, kan jeg vanskelig se at noen burde, basert på faktum som fremgår av media, konkludere med. Grunnet årsakene nevnt ovenfor, er det heller ikke overraskende at fokuset rettes mot avlivingen. Av samme grunn har jeg vanskelig for å se hvordan argumenter om at "hundeeier brøt båndtvangen - han bør holdes ansvarlig for avlivingen" kan føre frem.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke alle bønder kjøpt inn bedøvelsespistoler om de var så fryktelig truet av denne hunden som ville gjete litt? Hva med regler om et visst antall varselskudd initialt? Må man på død og liv la en hund bøte med livet fordi det plutselig fant ut at den ville gjøre det den finner mest naturlig i livet (og sannsynligheten for at den ville maltraktere en sau er svært lav)?

Jeg likte innlegget ditt, men må bare kommentere noe viktig. Det er slik at det er veterinær som håndterer medisinering (bedøvelse) av dyr, og slik må det være. Å skyte med feil dosering, og ikke for å glemme å ha slike medisiner åpent for salg for hvermansen i samfunnet - det kan ha fatale konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som snakker sant, er vanskelig å vite. Er det slik at bondesønnen skøt mot hunden da denne var 15 meter unna eier, eller kortere, med skudd mot eier, så burde han vel kanskje levere inn våpenet? Det er vel ikke akkurat vettug våpenbruk... Det er jo båndtvang, men likevel- Det står ingen steder at en bonde kan skyte en hund som er løs om den ikke der og da jager sau vel? Denne saken gir i hvertfall meg en vond smak i munnen. Det skal vel ikke være sånn at en hver bonde skal kunne skyte alt av løse hunder, selv om de ikke jager sau? Og OM de skal skyte- skyt og gjør kort prosess- avliv hunden, ikke pin den? Var hunden 15 meter unna, og mannen måtte skyte to skudd, så er vel ikke skyteferdighetene på topp heller?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte innlegget ditt, men må bare kommentere noe viktig. Det er slik at det er veterinær som håndterer medisinering (bedøvelse) av dyr, og slik må det være. Å skyte med feil dosering, og ikke for å glemme å ha slike medisiner åpent for salg for hvermansen i samfunnet - det kan ha fatale konsekvenser.

Mere fatalt enn hagle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg likte innlegget ditt, men må bare kommentere noe viktig. Det er slik at det er veterinær som håndterer medisinering (bedøvelse) av dyr, og slik må det være. Å skyte med feil dosering, og ikke for å glemme å ha slike medisiner åpent for salg for hvermansen i samfunnet - det kan ha fatale konsekvenser.

Det er klart, men det hadde fullt klart vært mulig å få til en ordning her uten å ha ubegrenset salg av respetbelagte medikamenter. Dette er ikke bare en problemstilling som dukker opp når sinte bønder koker over, politiet har heller ikke muligheten til å uskadeliggjøre dyr uten å ta livet av dem, og i ettertid ser man av og til at avgjørelsen om tillintetgjørelse kanskje var gal. Det fratar ikke veterinærer verken ansvar, myndighet eller arbeidsmarked om man produserer visse pakkeløsninger for distribusjon til bondelag, viltnemd og politi og legger i endel ressurser i opplæring og regelverk.

Å ta livet av levende vesener bør være absolutt siste utvei, uansett sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

På helt generelt grunnlag: Dersom 2ne slipper bikkjene sine i båndtvangstiden - synes 2ne at det er helt ok og ville bare trukket på skuldrene dersom det kom en grunneier og skjøt bikkjene fordi de gikk løs i båndtvangstiden og det var alt de bikkjene gjorde galt?

På helt generelt grunnlag?

Om hunden min hadde blitt skutt fordi jeg hadde brutt båndtvangen så hadde dere i alle fall ikke lest om det i avisen. Da hadde jeg grått i skjul. Og vært lei meg for å ha sviktet hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å gå inn i denne diskusjonen, men er det virkelig lov å skyte en hund kun fordi den er løs i båndtvangsperioden? Må den ikke jage dyr for at det skal være lov? Og er det lov å skyte før den har begynt å jage eller etter at den er ferdig med å jage?

Sånn generelt spørsmål, ikke kun ifht til denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at hunden er skutt når den var i nærheten av eier. Eier må jo ha sett/hørt bonden komme. Kommer det noen mot meg og med hagle så ville jeg koblet hunden og lurt på hva dette var. Skjønner ikke helt akkurat det. Synes det hele virker merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at hunden er skutt når den var i nærheten av eier. Eier må jo ha sett/hørt bonden komme. Kommer det noen mot meg og med hagle så ville jeg koblet hunden og lurt på hva dette var. Skjønner ikke helt akkurat det. Synes det hele virker merkelig

Syns både bondesønnens og hundeeierens historie virker rare jeg, så lurer virkelig på hva som egentlig skjedde ja

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å gå inn i denne diskusjonen, men er det virkelig lov å skyte en hund kun fordi den er løs i båndtvangsperioden? Må den ikke jage dyr for at det skal være lov? Og er det lov å skyte før den har begynt å jage eller etter at den er ferdig med å jage?

Sånn generelt spørsmål, ikke kun ifht til denne saken.

Nei. Vilkårene for avliving oppfylles ikke nødvendigvis en gang av at hunden jager dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra det dyreetiske i denne situasjonen - hvordan er det å avfyre skudd så nær mennesker? Eier var jo i nærheten.

Dette kan være straffbart. Dersom man gjør seg skyldig i "uforsigtig Adfærd" gjennom "Forfærdigelse, Brug, Opbevaring eller Behandling af" skytevåpen, "egnet til at volde Fare for andres Liv eller Helbred", kan man bli straffet med bøter eller fengsel inntil tre måneder. Merk at kravet bare er "egnet til" - ikke at det faktisk er voldt fare for andres liv eller helbred. Består overtredelsen i å "skyte skarpe skudd med skytevåpen", er den øvre strafferammen ett års fengsel, jf. strl. § 352.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at hunden er skutt når den var i nærheten av eier. Eier må jo ha sett/hørt bonden komme. Kommer det noen mot meg og med hagle så ville jeg koblet hunden og lurt på hva dette var. Skjønner ikke helt akkurat det. Synes det hele virker merkelig

Det står at

– Vi parkerte og gikk opp på en knaus. Der så vi en del sauer som la på sprang. Vi fortsatte ned til sjøen hvor jeg satte fra meg fiskestangen. Da kom plutselig bonden på en gård i nærheten kjørende i en firehjuling, rett mot oss, forteller Ole Stangeland til TV 2.

Det som da skjedde sjokkerte 25-åringen.

– Da han kom ned løp hunden noen meter mot ham for å hilse. Da tar plutselig bonden frem en hagle, reiser seg opp og skyter på kloss hold. Han bommer og treffer låret til Tønes som hyler og skriker i smerte. Umiddelbart skyter han et nytt skudd rett i magen, forteller Stangeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG sier over 500

"– Vi kommer til å oppfordre alle til å følge båndtvang så langt det lar seg gjøre."

Så langt det lar seg gjøre? Javel nei, eller kanksje ikke ...?

edit: VG har gått opp til 1000 de og

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...