Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

Ja regner med forbrukerne er villige til å betale mer for kjøttet og at staten er villig til å subsidiere mer da - hvor mye tror man det kommer til å koste å leie inn gjetere for å gjete flere 1000 sau i fjellet? :) De fleste bøndene har en jobb utenom gårdsdrifta fordi man tjener så lite så da er jo alternativet å leie inn gjetere - som selvfølgelig ikke jobber gratis. Det er ikke økonomi i norsk landbruk til det..

I fjor mistet vi null søyer og null lam på beitesesongen. I år har vi mistet et lam etter hundeangrep (til nå). Da skylder jeg på hundeeieren, ikke alle andre :)

Jeg stemmer for at de som har lyst til å være ute i 5 mnd iløpet av vår/sommer/høst for en slikk og ingenting rekker opp hånda og melder seg frivillig til å gjete! Ikke det nei?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Jeg stemmer for at de som har lyst til å være ute i 5 mnd iløpet av vår/sommer/høst for en slikk og ingenting rekker opp hånda og melder seg frivillig til å gjete! Ikke det nei?

Når det finnes folk som betaler for å fly folk rundt om i Europa (gjett hvilket selskap) så har jeg ingen som helst vanskeligheter med å tro at noen vil takke ja til en betalt jobb som innebærer å bo i marka. Hvis vi sliter nok er det bare å hente inn en polakk eller thai, de er jo allerede i Norge og gjør alle drittjobbene vi ikke gidder å gjøre selv til 5kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det finnes folk som betaler for å fly folk rundt om i Europa (gjett hvilket selskap) så har jeg ingen som helst vanskeligheter med å tro at noen vil takke ja til en betalt jobb som innebærer å bo i marka. Hvis vi sliter nok er det bare å hente inn en polakk eller thai, de er jo allerede i Norge og gjør alle drittjobbene vi ikke gidder å gjøre selv til 5kr timen.

Hvis det er det eneste alternativet, så tror jeg gjeting utgår jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruker vokterhund? Slik som maremma, pyreneer og den type? Det var et prøveprosjekt oppi nord et sted hvor man brukte dette for å beskytte sauene mot bjørn, og det var i hvert fall vellykket.

Var det det? Jeg mener å huske at det ikke var det. Jeg vil ihvertfall ikke gå tur i saueområde hvis det er vokterhunder uten gjeter som passer på for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bonden hadde heller ikke noen grenser før han tok til våpen. Å skrive en kommentar på facebook er ganske harmløst sammenlignet med bondens handlinger.

Problemet er jo at man fortsatt ikke vet hva som har skjedd, og det å gjøre en handling (ulovlig eller lovlig) mens man er i situasjonen og har førstehåndsinnformasjon/opplevelse av situasjonen er noe ganske annet enn å hetse folk (som for alt man vet) ikke har gjort noe galt Man sluker ting rått, hiver seg på, finner på litt nytt, legger på litt ekstra også sender man ut drapstrusler og andre hyggelige ting, før man faktisk vet om man i det hele tatt hetser rett person. Det er noe ganske annet. Men ser man bort i fra det og sier at personen som blir hetset er dømt (altså at folk som er med på det VET at vedkomende er skyldig) så kan man selvfølgelig ha meninger om det. Hets mm vil jo ofte være en naturlig reaksjon på slike saker (rett eller ikke) det må man egentlig bare regne med (selv om det ikke er riktig) om man gjør slike ting, men de som hetser må jo da selvsagt også være klar over at det ikke er lov og kan være straffbart.

Ang båndtvang eller andre regler så tror jeg de aller aller fleste av oss tøyer strikken noen ganger, det er ikke nødvendigvis et problem, men man bør holde seg langt unna alle beiteområder med løs hund, samme hva, og om det skulle skje et uhell (enten det er med sau, vilt eller annet) så tar man ansvar for sine egne handlinger, selv de som er kjipe, man skylder ikke på alle andre, lar vær å lære av det å gjør det samme med neste hund/neste gang. Det er en stor forskjell, ta anvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det eneste alternativet, så tror jeg gjeting utgår jeg altså.

Hvorfor det? Det er jo helt greit når det gjelder viktigere ting i vårt samfunn. De som frakter all dritten vi kjøper til våre hunder fra Kina til Europa, de er thaier, filippinere og andre asiater som jobber underbetalte på diverse cargobåter. Samme gjelder en god del av supplybåtene og båtene som transporterer utstyr til oljebransjen - som som kjent er en essensiell del av den norske stats ryggrad. De plukker maten vår, de vasker opp våre flyplasser, sykehus, skoler og det som ellers er - de steller med husdyr allerede (i dalen vår er det underbetalte estlendere som tar vare på kyrne som går på innlandsbeite hver sommer, det er noen helt andre som eier drifta, mens estlenderene melker kuene og forer dem etc). Thaier og østeuropeere jobber på flyene og har ansvar for våre liv når vi reiser på ferie. Hvorfor skulle ikke de kunne gjete sau? Uten sosial dumping hadde norge stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja regner med forbrukerne er villige til å betale mer for kjøttet og at staten er villig til å subsidiere mer da - hvor mye tror man det kommer til å koste å leie inn gjetere for å gjete flere 1000 sau i fjellet? :) De fleste bøndene har en jobb utenom gårdsdrifta fordi man tjener så lite så da er jo alternativet å leie inn gjetere - som selvfølgelig ikke jobber gratis. Det er ikke økonomi i norsk landbruk til det..

I fjor mistet vi null søyer og null lam på beitesesongen. I år har vi mistet et lam etter hundeangrep (til nå). Da skylder jeg på hundeeieren, ikke alle andre :)

Deler av problemet i moderne landbruk ligger jo nettopp der, i at kjøtt skal være så billig at det går på bekostning av (andre) dyr og miljøet. Beiteholmer kan være ett dårlig eksempel, siden de er såpass trygge, men det er naivt å slippe masse byttedyr i skogen/på fjellet og forvente at alt skal gå greit og adferden til alle andre skal modifiseres for å etterkomme bøndenes ønsker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det? Jeg mener å huske at det ikke var det. Jeg vil ihvertfall ikke gå tur i saueområde hvis det er vokterhunder uten gjeter som passer på for å si det sånn...

Vi fikk se en video av det da vi var på et natursenter av noe slag oppe i Kirkenes for noen år siden, da så det bra ut, i hvert fall. Mulig de har andre erfaringer senere.

Synes generelt sett ikke hunder har noe å gjøre i saueområder når sauene er ute og beiter, jeg. Og de vokterhundene vi så på videoen angrep ikke bjørnen, de bare stilte seg opp i forsvar og jaget den avgårde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo helt greit når det gjelder viktigere ting i vårt samfunn. De som frakter all dritten vi kjøper til våre hunder fra Kina til Europa, de er thaier, filippinere og andre asiater som jobber underbetalte på diverse cargobåter. Samme gjelder en god del av supplybåtene og båtene som transporterer utstyr til oljebransjen - som som kjent er en essensiell del av den norske stats ryggrad. De plukker maten vår, de vasker opp våre flyplasser, sykehus, skoler og det som ellers er - de steller med husdyr allerede (i dalen vår er det underbetalte estlendere som tar vare på kyrne som går på innlandsbeite hver sommer, det er noen helt andre som eier drifta, mens estlenderene melker kuene og forer dem etc). Thaier og østeuropeere jobber på flyene og har ansvar for våre liv når vi reiser på ferie. Hvorfor skulle ikke de kunne gjete sau? Uten sosial dumping hadde norge stoppet opp.

Fordi det har noe med Norsk arbeidsmiljølov å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk se en video av det da vi var på et natursenter av noe slag oppe i Kirkenes for noen år siden, da så det bra ut, i hvert fall. Mulig de har andre erfaringer senere.

Synes generelt sett ikke hunder har noe å gjøre i saueområder når sauene er ute og beiter, jeg. Og de vokterhundene vi så på videoen angrep ikke bjørnen, de bare stilte seg opp i forsvar og jaget den avgårde.

Så de som bor i saueområde må kjøre vekk for å gå tur? Eller vi som har hytte midt i saueparadis får ikke lov til å gå tur der? Da må vi isåfall kjøre ned til Vingrom eller Dokka for å få gått den turen, siden hele Vingromåsen er beiteområde for både sauer og kyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av problemet i moderne landbruk ligger jo nettopp der, i at kjøtt skal være så billig at det går på bekostning av (andre) dyr og miljøet. Beiteholmer kan være ett dårlig eksempel, siden de er såpass trygge, men det er naivt å slippe masse byttedyr i skogen/på fjellet og forvente at alt skal gå greit og adferden til alle andre skal modifiseres for å etterkomme bøndenes ønsker.

Beiteholmer er ikke nødvendigvis trygge nei. Her på ferieøya vår er det egne beiteholmer helt frie for rovdyr - unntatt enkelte idioter av noen hundeeiere som oppsøker holmene for å slippe hundene sine. Enda beiteholmene er _navngitt_ på en oppslagstavle to meter unna et kart, og holmene ikke er større enn at man ser sauene, med mindre man er blind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det har noe med Norsk arbeidsmiljølov å gjøre...

LOL, den er jo ingen problemer å omgås. Sjekk bare sleske-Kjos som nå skal flytte all produksjon av "norske" Norwegian reiser til USA og Asia til Irland. Så slipper man tenke på norske og europeiske regler :) Bare å si at de ansatte bor et annet sted enn de flyr ut fra, så blirre bra. De trenger jo ikke være bosatt eller ansatte i norske selskap selv om de jobber i norge. De er jo bare vikar/kontraktsansatte. De trenger ikke betale skatt til Norge engang, ei heller trenger de syke eller pensjonsforsikring. Dette er noe vi aksepterer hver gang vi koser oss på båtcruise, reiser med Ryanair eller Norwegian - hvorfor skal det ikke da være greit å ha noen utenlandske gjetere også? Underbetalt og ******, herregud så genialt. At ikke noen har tenkt på det før, men samtidig er det jo slik at sauebondene ikke trenger å ta dette ansvaret for dyra sine så da er det jo enda mer genialt. Hva er vel et par døde, plagede sauer i forhold til prisen av en real gjeter. Dyrevelferd osv, står i første, øverste rekke skjønner jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruker vokterhund? Slik som maremma, pyreneer og den type? Det var et prøveprosjekt oppi nord et sted hvor man brukte dette for å beskytte sauene mot bjørn, og det var i hvert fall vellykket.

Leste nettopp en artikkel om det (finner ikke igjen i farta) I Frankrike bla. har det vært flere alvorlige angrep på mennesker pga. bruk av disse vokterrasene mot ulv. De forsvarer ikke flokken bare mot rovdyr, ser du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at man fortsatt ikke vet hva som har skjedd, og det å gjøre en handling (ulovlig eller lovlig) mens man er i situasjonen og har førstehåndsinnformasjon/opplevelse av situasjonen er noe ganske annet enn å hetse folk (som for alt man vet) ikke har gjort noe galt Man sluker ting rått, hiver seg på, finner på litt nytt, legger på litt ekstra også sender man ut drapstrusler og andre hyggelige ting, før man faktisk vet om man i det hele tatt hetser rett person. Det er noe ganske annet. Men ser man bort i fra det og sier at personen som blir hetset er dømt (altså at folk som er med på det VET at vedkomende er skyldig) så kan man selvfølgelig ha meninger om det. Hets mm vil jo ofte være en naturlig reaksjon på slike saker (rett eller ikke) det må man egentlig bare regne med (selv om det ikke er riktig) om man gjør slike ting, men de som hetser må jo da selvsagt også være klar over at det ikke er lov og kan være straffbart.

Ang båndtvang eller andre regler så tror jeg de aller aller fleste av oss tøyer strikken noen ganger, det er ikke nødvendigvis et problem, men man bør holde seg langt unna alle beiteområder med løs hund, samme hva, og om det skulle skje et uhell (enten det er med sau, vilt eller annet) så tar man ansvar for sine egne handlinger, selv de som er kjipe, man skylder ikke på alle andre, lar vær å lære av det å gjør det samme med neste hund/neste gang. Det er en stor forskjell, ta anvar.

Nei, det er nok bare en plysjhund full av ketchup som ligger splattet utover på bildene som er publisert. Nei, det som har skjedd er at hunden har blitt skutt på en fullstendig uforsvarlig måte. Det kan ikke hundeeier skylde seg selv for siden det var bonden som utførte handlingen. Det blir litt som, "guns don't kill people. People kill people". Jeg mener det er helt absurd at bønder skal få lov til å gå - jeg mener kjøre - rundt og med hagle og skyte hunder utifra sitt eget forgodtbefinnende.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits i å diskutere mer for meg når diskusjonen blir urelevant og urealistisk.

Urelevant? Er noe urelevant fordi noen kommer med en enkel løsning på et "stort" problem, at det skal være så dyrt at bønder i verdens rikeste land ikke har råd å betale for gjeting av sine husdyr de påstår de bryr seg om? Så dyrt at de heller lar dyrene år etter år gå seg i hjel i naturen? Onkelen min mister mellom 15-20 dyr hvert år, de går i ganske heftig landskap vel og merke. De brekker beina, drukner og alt mulig dritt.

Urealistisk? At underbetalte mennesker utsettes for sosial dumping i Norge i dag er realiteten. De finnes i alt fra bondegårder til luftfart og sykehus.

Vondt i vilja heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urelevant? Er noe urelevant fordi noen kommer med en enkel løsning på et "stort" problem, at det skal være så dyrt at bønder i verdens rikeste land ikke har råd å betale for gjeting av sine husdyr de påstår de bryr seg om? Så dyrt at de heller lar dyrene år etter år gå seg i hjel i naturen? Onkelen min mister mellom 15-20 dyr hvert år, de går i ganske heftig landskap vel og merke. De brekker beina, drukner og alt mulig dritt.

Urealistisk? At underbetalte mennesker utsettes for sosial dumping i Norge i dag er realiteten. De finnes i alt fra bondegårder til luftfart og sykehus.

Vondt i vilja heter det.

Så du synes det er realistisk at små Norske bønder skal outsourche landbruket sitt til utlandet så de kan annsette Polakker til å gjete sauene sine for en slikk og ingenting i 5 mnd av året?

Det her blir barnehagediskusjon når man påstår at bøndene "liksom" bryr seg om dyrene og lar dem gå for lut og kaldt vann fordi de ikke gidder å passe på dem...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justisia fant båndtvangsbestemmelsene hun:

Det er altså utvidet båndtvang til 15 november der sau, storfe eller hest går ute, og unntakene fra båndtvangsbestemmelsene mandag, onsdag og fredag er i perioden mellom 21 august og 31 mars. Dvs at nå er det båndtvang alle dager i uka, særlig i områder der det går sau..

På helt generelt grunnlag: Dersom 2ne slipper bikkjene sine i båndtvangstiden - synes 2ne at det er helt ok og ville bare trukket på skuldrene dersom det kom en grunneier og skjøt bikkjene fordi de gikk løs i båndtvangstiden og det var alt de bikkjene gjorde galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å bruke vokterhunder løs for å vokte sauene her i landet. Veit det ble sendt inn søknad om å bruke to pyreneere som var vokst opp med sau, og ble brukt på innmarksbeite sammen med sauen på heimgården. Søknaden ble avslått. Pga friluftsloven, og at folk kan ferdes i utmark.

Veit av sambeite der dem har to gjetere som går runder på sambeitet når sauen er der. De har med seg hver sin Border collie og sanker inn sauer for å sjekke sauen. Dem ville gjerne ha vokterhundene i dalen pga at sauene der går mer i flokk enn sauer normalt gjør.

Vokterhundene fungerer fint på innmarksbeite, og det er utrolig å se når dem forsvarer sauene.

Var i Pasvik dem brukte vokterhundene mot bjørn, og hundene var fra Astrid Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda litt til om sau/gjeting/norge;

"Både kontinuerlig gjeting, vokterhund og nattkve er metoder som har vært testet ut, men som ikke er funnet økonomisk, arbeidsmessig eller dyrevernmessig forsvarlig under norske forhold. Dyr på beite vokser absolutt best når de får gå fritt, styre eget beitemønster og selv finne fram til de mest næringsrike beiteområdene. Blant annet har forsøk med bruk av nattkve og vokterhund vist en svært redusert tilvekst hos lam. Dette er ikke i samsvar med Stortingsmelding nr. 9 (2011-2012) Landbruks- og matpolitikken som setter fokus på økt matproduksjon i Norge. Dette skal i stor grad oppnås gjennom utnytting av naturgitte ressurser som grovfôr og beite. Den samme Stortingsmeldingen fastslår at frittgående beitedrift, hvor dyrene får utnyttet mest mulig av beitesesongen og døgnet til beitesøk og beiting, er en forutsetning for god utnyttelse av utmarksressurser"

Dagens norske sauehold er i hovedsak basert på frittgående streifbeiting i utmarka. Dette er en ekstensiv driftsform som krever store arealer, da hverken topografi eller næringstilgang gjør det mulig med beiting i større flokker. Likevel er det viktig å være klar over at de fleste saueholdere i Norge er organisert i beite- og sankelag, lag som samarbeider om tilsyn, sanking, investeringer som skille- og sankekve, sperregjerder og andre aktuelle tiltak i skog og utmark.

Selv om flokkstørrelsen har økt vesentlig de senere årene er gjennomsnittet fremdeles på ca. 75 vinterfôra søyer på brukene i Norge. Dette er en bruksstruktur som sikrer bosetting og utnyttelse av naturressursene over hele landet. Landbruk over hele landet er som kjent et overordnet mål for norsk landbruks- og matpolitikk

Vi har lite matjord i forhold til innbyggertallet, og de dyrkede grasarealene må i så stor grad som mulig høstes for å sikre vinterfôr til dyra. Dette skiller seg fra saueholdet i de fleste andre land, hvor dyrene gjerne holdes utendørs året rundt.

Heller ikke økonomi kan sammenliknes mellom de to landene. Med det lønnsnivået vi har i Norge er det ikke mulig å forsvare økonomisk døgnkontinuerlig gjeting av sau med gjetere og hunder i norsk utmark. Bruk av vokterhunder, i kombinasjon med gjeting og gjeterhunder kan i dag støttes via potten til forebyggende og konfliktdempende tiltak. Dette er en pott som per i dag er alt for liten i forhold til søknadsmengden.

At tiltak med vokterhund og sankekve i noen enkelttilfeller med lokale tilpasninger kan være en løsning bør ikke avfeies, men å si at gjeting og vokterhunder er løsningen på konflikten rovdyr-sau i Norge blir for enkelt."

http://www.nsg.no/forsiden/rovdyr-og-sau-i-nationen-article6351-364.html

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok bare en plysjhund full av ketchup som ligger splattet utover på bildene som er publisert. Nei, det som har skjedd er at hunden har blitt skutt på en fullstendig uforsvarlig måte. Det kan ikke hundeeier skylde seg selv for siden det var bonden som utførte handlingen. Det blir litt som, "guns don't kill people. People kill people". Jeg mener det er helt absurd at bønder skal få lov til å gå - jeg mener kjøre - rundt og med hagle og skyte hunder utifra sitt eget forgodtbefinnende.

Det er vell helt klart at hunden har blitt skutt, det man enda ikke vet sikkert (svjv) er hvordan og hvorfor. Skal man gjøre noe så drøyt som å drapstrue noen så burde man i det minste vite at man gyver løs på en skyldig person, dvs skyldig i det som påståes/lovbrudd, og det vet man ikke av rykter og media. Det har forøvrig ingen ting med at bønder skal få lov til å hverken gå eller kjøre rundt å skyte hunder. Det er ikke for sent og hetse om en uke eller mnds tid heller når man vet med sikkerhet hva som har skjedd, så har man behov for slikt så venter man så man ikke rammer uskyldige fra sitt eget moralske høysete..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk se en video av det da vi var på et natursenter av noe slag oppe i Kirkenes for noen år siden, da så det bra ut, i hvert fall. Mulig de har andre erfaringer senere.

Synes generelt sett ikke hunder har noe å gjøre i saueområder når sauene er ute og beiter, jeg. Og de vokterhundene vi så på videoen angrep ikke bjørnen, de bare stilte seg opp i forsvar og jaget den avgårde.

I vår kultur passer neppe slike vokterraser inn. Siden folk generelt ikke har respekt for hunder i Norge eller forståelse for at det er snakk om dyr. Og når folk ikke en gang er villig til å lære ungene sine å omgåes dyr på en hensiktsmessig måte (med tanke på en annen tråd her) så er det jo dømt til å mislykkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helt generelt grunnlag: Dersom 2ne slipper bikkjene sine i båndtvangstiden - synes 2ne at det er helt ok og ville bare trukket på skuldrene dersom det kom en grunneier og skjøt bikkjene fordi de gikk løs i båndtvangstiden og det var alt de bikkjene gjorde galt?

På generelt grunnlag ville 2ne skylde seg selv om hun slapp bikkjene sine i båndtvangstiden i nærheten av beiter, og ville hatt forståelse for bondens frustrasjon over 2nes idioti.

Siden vi ikke skal snakke om personlige erfaringer her på sonen, så skal jeg ikke utbrodere det mer enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...