Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

Sånn helt utenfor debatten, men en løs førerhund er vel neppe til hjelp for den blinde :P

Edit: Redigerte quoten litt.

Kommunen har jo vært raus ift båndtvangsbestemmelsene utover ordinær båndtvang, synes jeg. Skal ikke forundre meg om at det faktisk er ment å være friområde for den hardt arbeidende førerhunden, og faktisk ment slik det står.

Jeg er bare litt redd for at unntakene blir redusert, siden folk tydeligvis har så vanskelig med å tolke bestemmelser. Kanskje ting ender opp med enten-eller fordi det gjør det enklest for folk flest å forstå? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Men ikke i båndtvangstiden eller?

Jo, selve stranden har liksom vært "løsslippplassen" uavhengig av båndtvang. I området er det båndtvang til 1. november mener jeg, om det ikke er helårsbåndtvang.

Ja, problemet med Hellestøstranden (og da mener jeg selve Hellestøstranden) er at det har vært brukt som frislippstrand i lange tider, og det er også vært egne periodiske unntak for båndtvangen som visstnok også har endret seg over tid. Jeg er sikker på at hvis du spør 10 stykker om båndtvangsbestemmelsene på Hellestøstranden, vil du få 10 ganske ulike svar. Derfor må en sjekke med kommunen(-e), og jeg håper flere er flinke til å svare nettopp det når noen spør. Folk antar litt for mye. Det er ulike kommuner langs strendene bortover hvis en går lang tur også :)

Nå skal det sies at Hellestøstanden er en ting, men når en går videre langs havet der, ser en jo at stranden avsluttes til fordel for en gangssti et stykke fremover. Der ble det for noen år siden satt opp et av de mest GEDIGNE skiltene som opplyser om helårsbåndtvang. Det er vel til og med en kommunegrense som går der. Kommer du fra en annen vei til kaien (der hunden ble skutt), så er det også et lite skilt som opplyser om helårs båndtvang på den andre parkeringsplassen da. Ikke til å unngå å se. Det er ikke en del av selve Hellestøstranden som så ofte benyttes som friområde for hund. Mange går med hund der, og oftest registrerer jeg at folk er flinke til å bruke bånd der, heldigvis.

Bildet mitt viser Hellestøstranda, du kjenner igjen riktig del da :)

Ja og nei. Det er ALLTID båndtvang i den ordinære båndtvangsperioden som er fra 1. april til 20 august. Men det har versert diverse versjoner om at det bare er båndtvang annahverdag osv i årevis. Men leser man båndtvangreglene som henger på skiltet ved søppelbøttene så ser man at det faktisk ikke er untak i den ordinære perioden. Eventuelle untak har vært i den utvidede perioden. Det er den folk ikke får med seg. (inkludert meg - jeg trodde i mange år at stranda var untatt båndtvang hele året jeg - helt til jeg leste reglene selv).

På selve stranda er det strengt tatt ikke noe problem å bryte båndtvangen, det er ingen hekkefugler i vannkanten, og heller ikke beitedyr. Det er i sanddynene og videre, samt veien ned til stranda som går vedsiden av inngjerde beiter.

Jeg klarer virkelig ikke å orientere meg hvor dette er. Det spiller strengt tatt ingen rolle, bare nysgjerrig - er nemlig ikke mer enn et par år siden jeg brøt båndtvangen på selve stranda selv. Helt uten å sette beitedyra i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det IKKE finnes beitedyr i nærheten.

På steder hvor jeg vet det kan finnes beitedyr eller vilt så er mine hunder i bånd - uansett hva kotyme på folkemunne er.

OG - når jeg slipper de så har hundene min FULLE fokus.

Så båndtvangsbestemmelsene gjelder ikke for deg, siden du vet hvor alt av beitedyr og vilt oppholder seg. Makan til hykleri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selve stranden har liksom vært "løsslippplassen" uavhengig av båndtvang. I området er det båndtvang til 1. november mener jeg, om det ikke er helårsbåndtvang.

Ja og nei. Det er ALLTID båndtvang i den ordinære båndtvangsperioden som er fra 1. april til 20 august. Men det har versert diverse versjoner om at det bare er båndtvang annahverdag osv i årevis. Men leser man båndtvangreglene som henger på skiltet ved søppelbøttene så ser man at det faktisk ikke er untak i den ordinære perioden. Eventuelle untak har vært i den utvidede perioden. Det er den folk ikke får med seg. (inkludert meg - jeg trodde i mange år at stranda var untatt båndtvang hele året jeg - helt til jeg leste reglene selv).

På selve stranda er det strengt tatt ikke noe problem å bryte båndtvangen, det er ingen hekkefugler i vannkanten, og heller ikke beitedyr. Det er i sanddynene og videre, samt veien ned til stranda som går vedsiden av inngjerde beiter.

Jeg klarer virkelig ikke å orientere meg hvor dette er. Det spiller strengt tatt ingen rolle, bare nysgjerrig - er nemlig ikke mer enn et par år siden jeg brøt båndtvangen på selve stranda selv. Helt uten å sette beitedyra i fare.

Ja, det er alltid båndtvang i ordinær båndtvang, men båndtvangsbestemmelsene settes jo opp av kommunene, sant? Det har tydeligvis skapt stor forvirring bland hundefolk der i hvert fall ;)

Jeg er helt enig med deg angående selve stranden. Der er det lite skade en hund kan gjøre i forhold til årsaken til at vi har lov og bestemmelser for båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid båndtvang i ordinær båndtvang, men båndtvangsbestemmelsene settes jo opp av kommunene, sant? Det har tydeligvis skapt stor forvirring bland hundefolk der i hvert fall ;)

Jeg er helt enig med deg angående selve stranden. Der er det lite skade en hund kan gjøre i forhold til årsaken til at vi har lov og bestemmelser for båndtvang.

Ja, båndtvangsbestemmelser utover den ordinære perioden er det kommunen som bestemmer. Vet ikke om det er så mye oppriktig forvirring som at mange rett og slett gjør seg dumme og følger andre. Been there, done that. Folk hører på folk, gjør som andre gjør, "alle andre gjør det jo så da er det ikke noe problem" osv. Dårlig unskyldning men sånn er det. Stort sett går det bra... Helt til det ikke gjør det og det blir ramaskrik av en annen verden, to sprikende historier og en heksejakt uten like på minst en av de involverte partene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, båndtvangsbestemmelser utover den ordinære perioden er det kommunen som bestemmer. Vet ikke om det er så mye oppriktig forvirring som at mange rett og slett gjør seg dumme og følger andre. Been there, done that. Folk hører på folk, gjør som andre gjør, "alle andre gjør det jo så da er det ikke noe problem" osv. Dårlig unskyldning men sånn er det. Stort sett går det bra... Helt til det ikke gjør det og det blir ramaskrik av en annen verden, to sprikende historier og en heksejakt uten like på minst en av de involverte partene.

God oppsummering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bonden hadde heller ikke noen grenser før han tok til våpen. Å skrive en kommentar på facebook er ganske harmløst sammenlignet med bondens handlinger.

Selv om noen gjorde noe verre, så er det IKKE greit å netthetse folk med at huset deres skal brennes ned, de skal miste omsorgen for barna og få et skudd i nakken!

Må saken være så svarthvitt, da? Syns begge parter har gått på en smell her..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen gjorde noe verre, så er det IKKE greit å netthetse folk med at huset deres skal brennes ned, de skal miste omsorgen for barna og få et skudd i nakken!

Må saken være så svarthvitt, da? Syns begge parter har gått på en smell her..

Men nå er det ingen som har netthetset mannen om husbrenning her på hundesonen, så hvorfor det skal være et argument skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ingen som har netthetset mannen om husbrenning her på hundesonen, så hvorfor det skal være et argument skjønner jeg ikke.

Det ble vel bare nevnt i en sidekommentar, jeg oppfattet det hvertfall ikke som et argument for/imot selve saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen gjorde noe verre, så er det IKKE greit å netthetse folk med at huset deres skal brennes ned, de skal miste omsorgen for barna og få et skudd i nakken!

Må saken være så svarthvitt, da? Syns begge parter har gått på en smell her..

Jeg skrev da sammenlignet med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har skrevet et innlegg om saken på FB:

En sauebonde har gjort det igjen. Skutt en hund, attpåtil rett foran eieren, som står tilbake i dyp sorg og sjokk. Er det på tide å ta en grundig evaluering av hele sauenæringa slik den er i Norge idag? For å få i gang tankerekka stiller jeg en rekke spørsmål, men gir ingen svar -- de får hver enkelt av dere som er interessert finne ut av:

Skal en sauebonde, som utvilsomt ikke er en nøytral part, ha rett til å avlive hunder på stedet? Er det akseptabelt at hunder må holdes i bånd, mens sauene kan gå fritt -- hvorfor er det IKKE slik at sauene til en hver tid MÅ PASSES PÅ? Hvorfor er det greit at sauene invaderer private hyttetomter og gjør sitt fornødne over alt? Hvorfor må hundeeieren dekke alle utgifter til å gjerde inn eiendommen sin hvis han ikke ønsker sauer inn på tomta? Hvorfor har hundeieren skylda hvis hunden sliter seg fra oppstallingen i opphisselse over de herreløse sauene som breker bare et steinkast unna?

Hvorfor kan sauene gå fritt i veibanen, legge seg til i flokkevis i mørke tunneler, på alle mulige svingete småveier såvel som E6? Hvor mange alvorlige ulykker med mennesker involvert har skjedd som følge av denne praksisen? Hvor mange mennesker er drept? Invalidisert? Kostnadene på materielle skader? Hvor mye av dette må sauebøndene dekke?

Hvis en sau er like mye verdt som en hund, og saueeieren er like glad i hver sau -- hvordan kan saueeieren leve med alle sauene som skader seg eller går seg fast og sulter og tørster langsomt og pinefullt i hjel? Er det greit å ha en årlig kvote sauer som dør på dette viset -- uten at noen egentlig vet hvor mange sauer det gjelder?

Rovdyra våre får skylda for å ha drept veldig mange sauer. Hvor sikre er vi egentlig på at det faktisk er rovdyra som står bak, og ikke «naturlige dødsfall» som følge av tilnærmet null gjeting? Hvorfor kan sauebønder, som ikke er en nøytral part, drepe rovdyr som de mener truer sauene sine?

Er det en god opplevelse for norske friluftsfolk og utendlandske fjellturister å ha hundretusener av løse sauer gående tilnærmet uten tilsyn over alt i naturen vår, både i nasjonalparker og andre fredede områder? Tar den endeløse brekinga bort følelsen av å befinne seg i urørt, vill natur?

Hvordan ser andre land på Norges praksis? Hva mener gjeterne i Spania og tilsvarende land, der flokkene gjetes til en hver tid, og det med en imponerende kontroll?

Er det greit å trekke på skuldrene og si at, tja, det har jo vært sånn lenge så da må vi fortsette med det -- og vi må jo ha sauekjøtt i gryta? Må vi virkelig det for en hver pris?

Kort sagt, er det akseptabelt å ha det på denne måten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig.... 7 sider for en BC som er skutt...

Når det samme har skjedd med jakthunder på lovlig terreng, som jager lovlig vilt og ikke har tenkt på en sau enn gang - DA er det ikke så mye å skrive om. Kan liksom bare takke seg selv når man bruker bikkja si til slikt :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig.... 7 sider for en BC som er skutt...

Når det samme har skjedd med jakthunder på lovlig terreng, som jager lovlig vilt og ikke har tenkt på en sau enn gang - DA er det ikke så mye å skrive om. Kan liksom bare takke seg selv når man bruker bikkja si til slikt :aww:

Hvem mener det? Jeg synes det er like forferdelig når en hund blir skutt uansett hvilken rase det er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har skrevet et innlegg om saken på FB:

Er overrasket over at en mann som Lars Monsen som er så mye ute i skog og mark ikke ser nytten i sau som beitedyr. Skal vi ikke ha sauer i Norge som beiter så blir det vanskelig etterhvert å komme seg frem i kratt og skog.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rogalandsavis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=95063

Når det gjelder episoden som førte til at han skjøt hunden Tønes på søndag sier Hellestø at han satt hjemme i stuen sin og så at sauene ble jaget av en hund.

– Båndtvang hele året
– Og da er det slik at jeg ikke kan vente til at hunden har fått tak i noen av sauene. Dermed tok jeg med en ladd hagle, kjørte ned til stedet med en firehjuling og skjøt hunden på min egen eiendom, hvor det er såkalt gjødslet beite og båndtvang 365 dager i året, sier Hellestø.

Ifølge Hellestø sto eieren av hunden med ryggen til og fisket da hunden jaget sauene.

– Jeg kan ikke finne meg i dette og mener at min handling der jeg skjøt hunden er riktig, sier Hellestø og fortsetter:

– Jeg kommer til å gjøre det samme igjen. Neste hund som går løs og springer etter sauene på min eiendom skyter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over at en mann som Lars Monsen som er så mye ute i skog og mark ikke ser nytten i sau som beitedyr. Skal vi ikke ha sauer i Norge som beiter så blir det vanskelig etterhvert å komme seg frem i kratt og skog.

Da leser du noe annet enn meg... Jeg synes han stiller gode spørsmål om praksisen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over at en mann som Lars Monsen som er så mye ute i skog og mark ikke ser nytten i sau som beitedyr. Skal vi ikke ha sauer i Norge som beiter så blir det vanskelig etterhvert å komme seg frem i kratt og skog.

Men han sier jo ikke at man ikke skal ha sau i skogen, men at sauebondene kanskje bør ta ansvar med å faktisk gjete sauene sine i Norge også, heller enn å bare slippe de løs og skylde på alle andre når noe går galt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han sier jo ikke at man ikke skal ha sau i skogen, men at sauebondene kanskje bør ta ansvar med å faktisk gjete sauene sine i Norge også, heller enn å bare slippe de løs og skylde på alle andre når noe går galt.

Ja regner med forbrukerne er villige til å betale mer for kjøttet og at staten er villig til å subsidiere mer da - hvor mye tror man det kommer til å koste å leie inn gjetere for å gjete flere 1000 sau i fjellet? :) De fleste bøndene har en jobb utenom gårdsdrifta fordi man tjener så lite så da er jo alternativet å leie inn gjetere - som selvfølgelig ikke jobber gratis. Det er ikke økonomi i norsk landbruk til det..

I fjor mistet vi null søyer og null lam på beitesesongen. I år har vi mistet et lam etter hundeangrep (til nå). Da skylder jeg på hundeeieren, ikke alle andre :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja regner med forbrukerne er villige til å betale mer for kjøttet og at staten er villig til å subsidiere mer da - hvor mye tror man det kommer til å koste å leie inn gjetere for å gjete flere 1000 sau i fjellet? :) De fleste bøndene har en jobb utenom gårdsdrifta fordi man tjener så lite så da er jo alternativet å leie inn gjetere - som selvfølgelig ikke jobber gratis. Det er ikke økonomi i norsk landbruk til det..

I fjor mistet vi null søyer og null lam på beitesesongen. I år har vi mistet et lam etter hundeangrep (til nå). Da skylder jeg på hundeeieren, ikke alle andre :)

Hundeeieren og hunden du aldri så - mener du? :) Selvfølgelig er vi villige til å betale mer, forøvrig rart at de får til full gjeting av sauer i andre land unntatt søkkpeisefaensrike Norge. De oljepengene må vi jo egentlig bare sende et helt annet sted, for herregud så fattige vi er. Så fattige at vi ikke en gang kan ta vare på dyrene i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeieren og hunden du aldri så - mener du? :) Selvfølgelig er vi villige til å betale mer, forøvrig rart at de får til full gjeting av sauer i andre land unntatt søkkpeisefaensrike Norge. De oljepengene må vi jo egentlig bare sende et helt annet sted, for herregud så fattige vi er. Så fattige at vi ikke en gang kan ta vare på dyrene i dette landet.

Ja Kanger hva annet enn en hund kan ha angrepet lammet mitt? Leste du det forrige innlegget mitt ang det i tråden så er det en link til klassifisering der det er godt beskrevet og bilder av hvordan de forskjellige rovdyrene angriper. Vi bor på en øy der det ikke finnes andre rovdyr enn rev, og det er ikke en skade som reven kunne ha lagd. Dyrlege bekreftet at det er mest sansynlig hundeangrep - og siden vi ikke har andre rovdyr her så er det hund som har skadd det. Hvilket annet dyr som ikke finnes her kan lage en slik skade mener du, siden du tydeligvis ikke tror på at det er gjort av en hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...