Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

Som vanlig er fb hevet over norsk lovgivning. Man håper bonden blir skutt, mener han må fratas omsorgen for sine barn, miste retten til å ha dyr (!!) og andre trivelige kallenavn som hæstkuk og skitpeis og jeg vet ikke hva. Trenger ingen rettsak her, mannen er jo allerede dømt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Burde vi synes synd på ham? Eller burde kanskje også HAN tenkt på konsekvensene før han plaffet løs med skytevåpen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Sorry, men dette er så far fetched at jeg gidder ikke komnentere det en gang.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Sånn blir det noen ganger når man ikke har samme virkelighetsoppfatning, men som noen så pent har gjennomgått rett ovenfor her - så tør jeg si at jeg står nærmest loven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette hadde ikke vært en sak om hundeeiere gadd bruke huet.

Er det båndtvang så skal bikkja være i bånd.

Nei - jeg synes ikke noe om bondens fremgangsmåte, men jeg synes ikke synd på hundeeieren heller - den eneste dette er trist for er hunden. Den fikk gjennomgå fordi den var uheldig og å ble kjøpt av en tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er fb hevet over norsk lovgivning. Man håper bonden blir skutt, mener han må fratas omsorgen for sine barn, miste retten til å ha dyr (!!) og andre trivelige kallenavn som hæstkuk og skitpeis og jeg vet ikke hva. Trenger ingen rettsak her, mannen er jo allerede dømt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Herregud folk er gærne! Ok å være litt forbanna og hissig rundt slike tema men det får da være grenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Burde vi synes synd på ham? Eller burde kanskje også HAN tenkt på konsekvensene før han plaffet løs med skytevåpen?

Hvorfor skal man syns synd på han? Han har vel tatt tett valg som han må ta konsekvensene av akkurat som hundeeieren må gjøre. Men jeg er tilhenger av at evt rettstvister foregår der det hører hjemme og ikke i sosiale media.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk er gærne! Ok å være litt forbanna og hissig rundt slike tema men det får da være grenser!

Denne bonden hadde heller ikke noen grenser før han tok til våpen. Å skrive en kommentar på facebook er ganske harmløst sammenlignet med bondens handlinger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sånn blir det noen ganger når man ikke har samme virkelighetsoppfatning, men som noen så pent har gjennomgått rett ovenfor her - så tør jeg si at jeg står nærmest loven :)
Good for you. Jeg velger å ikke forholde meg til medias fremstilling, da den neppe er særlig objektiv fra noens side. Jeg antar at om hundeeieren føler han har loven på sin side, så blir det forhåpentligvis en rettssak som avgjør hva som faktisk har skjedd og hvilke lovhjemler som kan anvendes. Sent from my ST27i using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good for you. Jeg velger å ikke forholde meg til medias fremstilling, da den neppe er særlig objektiv fra noens side. Jeg antar at om hundeeieren føler han har loven på sin side, så blir det forhåpentligvis en rettssak som avgjør hva som faktisk har skjedd og hvilke lovhjemler som kan anvendes. Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg vet ikke hvorfor du informerer om at du ikke forholder deg til medias framstilling, til info gjør ikke jeg heller det. Men sånn går det vel når man ikke leser hele tråden hvor jeg tidligere har informert hva jeg baserer mine valg om i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke vært en sak om hundeeiere gadd bruke huet.

Er det båndtvang så skal bikkja være i bånd.

Nei - jeg synes ikke noe om bondens fremgangsmåte, men jeg synes ikke synd på hundeeieren heller - den eneste dette er trist for er hunden. Den fikk gjennomgå fordi den var uheldig og å ble kjøpt av en tulling.

Interessant. Når du slipper hundene dine der du selv mener det ikke finnes beitedyr eller andre dyr hundene dine vil skade, da er det greit. Når en annen tar med seg sin hund og slipper den løs, så er han en tulling. Jeg antar at også denne hundeeieren mente at hans hund ikke var til sjenanse for miljøet rundt - akkurat som deg. Så hva skiller deg egentlig fra denne fyren? Sånn bortsett fra at han var uheldig og ble oppdaget, mens du ikke har blitt det?
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bonden hadde heller ikke noen grenser før han tok til våpen. Å skrive en kommentar på facebook er ganske harmløst sammenlignet med bondens handlinger.

Jeg synes ikke slike kommentarer er harmløse jeg. Synes ikke det er ok i det hele tatt og skrive drapstrusler (ja- jeg skjønner at de kanskje ikke er ment på "årntli"...), brenne ned hus og generelt piss. Synes ikke noen mennesker fortjener det jeg, uansett om de har gjort noe bedritent. Denne mannen har da følelser han og, tydligvis har han barn også- som kan få med seg dette, familie. Det er mange som blir berørt av sånt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Når du slipper hundene dine der du selv mener det ikke finnes beitedyr eller andre dyr hundene dine vil skade, da er det greit. Når en annen tar med seg sin hund og slipper den løs, så er han en tulling. Jeg antar at også denne hundeeieren mente at hans hund ikke var til sjenanse for miljøet rundt - akkurat som deg. Så hva skiller deg egentlig fra denne fyren? Sånn bortsett fra at han var uheldig og ble oppdaget, mens du ikke har blitt det?

Lese det hun skriver? Ikke beitedyr på 4 mils omkrets? Kontra å slippe hund på beite? Vanskelig å se forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er kjent på hellestø som kan fortelle hvor dette var? Jeg har gått myyyye på hellestø - og "alle" slipper hundene på stranda der, er/var hundestramd. Det har vært sau på innmarksbeiter der i alle år som jeg kan huske, og likevel har det vært opplest og vedtatt av "allmuen" at man kan slippe hund på hellestøstranda.

Ja, problemet med Hellestøstranden (og da mener jeg selve Hellestøstranden) er at det har vært brukt som frislippstrand i lange tider, og det er også vært egne periodiske unntak for båndtvangen som visstnok også har endret seg over tid. Jeg er sikker på at hvis du spør 10 stykker om båndtvangsbestemmelsene på Hellestøstranden, vil du få 10 ganske ulike svar. Derfor må en sjekke med kommunen(-e), og jeg håper flere er flinke til å svare nettopp det når noen spør. Folk antar litt for mye. Det er ulike kommuner langs strendene bortover hvis en går lang tur også :)

Nå skal det sies at Hellestøstanden er en ting, men når en går videre langs havet der, ser en jo at stranden avsluttes til fordel for en gangssti et stykke fremover. Der ble det for noen år siden satt opp et av de mest GEDIGNE skiltene som opplyser om helårsbåndtvang. Det er vel til og med en kommunegrense som går der. Kommer du fra en annen vei til kaien (der hunden ble skutt), så er det også et lite skilt som opplyser om helårs båndtvang på den andre parkeringsplassen da. Ikke til å unngå å se. Det er ikke en del av selve Hellestøstranden som så ofte benyttes som friområde for hund. Mange går med hund der, og oftest registrerer jeg at folk er flinke til å bruke bånd der, heldigvis.

Bildet mitt viser Hellestøstranda, du kjenner igjen riktig del da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1.Båndtvang

Hund skal holdes i bånd hele året i følgende områder:

1. I og i tilknytning til boligområder og handleområder.

2. I parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon.

3. Sentrum av Sola og Tananger.

4. Storevarden friområde.

5. Åsen friområde.

6. Ølbergskogen unntatt fremtidig inngjerdet område.

7. Hålandskogen.

8. Solastranden fra Rægestranden til kapellet ved Kolnes.

9. Hellestøstranden inklusiv Bybergsanden.

10. Vigdelstranden.

For områder der sau, storfe eller hest går ute, utvides båndtvangen til 15. november.

§ 2.Unntak fra båndtvang

Det er unntak fra båndtvangsbestemmelsene hele året for hund som er godkjent som førerhund for synshemmede.

Det gjøres unntak fra båndtvangbestemmelsene 3 dager pr. uke (mandag, onsdag og fredag) på Hellestøstranden og Bybergsanden i perioden 21. august til 31. mars.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Interessant. Når du slipper hundene dine der du selv mener det ikke finnes beitedyr eller andre dyr hundene dine vil skade, da er det greit. Når en annen tar med seg sin hund og slipper den løs, så er han en tulling. Jeg antar at også denne hundeeieren mente at hans hund ikke var til sjenanse for miljøet rundt - akkurat som deg. Så hva skiller deg egentlig fra denne fyren? Sånn bortsett fra at han var uheldig og ble oppdaget, mens du ikke har blitt det?

Forskjellen er at det IKKE finnes beitedyr i nærheten.

På steder hvor jeg vet det kan finnes beitedyr eller vilt så er mine hunder i bånd - uansett hva kotyme på folkemunne er.

OG - når jeg slipper de så har hundene min FULLE fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at det IKKE finnes beitedyr i nærheten.

På steder hvor jeg vet det kan finnes beitedyr eller vilt så er mine hunder i bånd - uansett hva kotyme på folkemunne er.

OG - når jeg slipper de så har hundene min FULLE fokus.

Og hva vet vi om saken? Hundeeier har uttalt følgende:

*Hunden skulle få lufte seg før fisketur, de gikk opp mot en høyde/fjellområde.

*Hunden var veloppdratt, eller som du sier om dine, den hadde FULL fokus på eier.

*Når de observerte husdyrene begynte de å bevege seg vekk fra området.

På hvilken måte har han agert dårligere enn andre som med vilje bryter båndtvangen her på hundesonen? Han er like ansvarsfull på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiers tolkning av båndtvangen (ifølge hans uttalelse til VG):

"– Det er et naturvernområde og et privat område. Men det er uklart hvordan man skal tolke reglene, det er blant annet noen dager i uken det ikke er båndtvang i området og dersom du har hunden under ekstremt god kontroll så er ikke båndtvang alltid påkrevd, sier Stangeland."

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/hunden-toenes-1-ble-skutt-rett-foran-oeynene-paa-eieren/a/23268816/

Bare båndtvang på tirsdag og torsdager kanskje? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiers tolkning av båndtvangen (ifølge hans uttalelse til VG):

"– Det er et naturvernområde og et privat område. Men det er uklart hvordan man skal tolke reglene, det er blant annet noen dager i uken det ikke er båndtvang i området og dersom du har hunden under ekstremt god kontroll så er ikke båndtvang alltid påkrevd, sier Stangeland."

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/hunden-toenes-1-ble-skutt-rett-foran-oeynene-paa-eieren/a/23268816/

Bare båndtvang på tirsdag og torsdager kanskje? :blink:

Det der skriver Amice noe om:

Ja, problemet med Hellestøstranden (og da mener jeg selve Hellestøstranden) er at det har vært brukt som frislippstrand i lange tider, og det er også vært egne periodiske unntak for båndtvangen som visstnok også har endret seg over tid. Jeg er sikker på at hvis du spør 10 stykker om båndtvangsbestemmelsene på Hellestøstranden, så vil du få 10 ganske ulike svar. Derfor må en nesten sjekke med kommunen, og jeg håper flere er flinke til å svare nettopp det når noen spør. Folk antar litt for mye.

Nå skal det sies at Hellestøstanden er en ting, men når en går videre langs havet der, så ser en jo at stranden avsluttes til fordel for en gangssti et stykke fremover. Der ble det for noen år siden satt opp et av de mest GEDIGNE skiltene som opplyser om helårsbåndtvang. Det er vel til og med en kommunegrense som går der? Jeg synes å huske noe om det. Kommer du fra en annen vei til kaien (der hunden ble skutt), så er det også et lite skilt som opplyser om helårs båndtvang på den andre parkeringsplassen da. Ikke til å unngå å se. Det er ikke en del av selve Hellestøstranden som så ofte benyttes som friområde for hund. Mange går med hund der, og oftest registrerer jeg at folk er flinke til å bruke bånd der.

Bildet mitt viser Hellestøstranda, du kjenner igjen riktig del da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiers tolkning av båndtvangen (ifølge hans uttalelse til VG):

"– Det er et naturvernområde og et privat område. Men det er uklart hvordan man skal tolke reglene, det er blant annet noen dager i uken det ikke er båndtvang i området og dersom du har hunden under ekstremt god kontroll så er ikke båndtvang alltid påkrevd, sier Stangeland."

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/hunden-toenes-1-ble-skutt-rett-foran-oeynene-paa-eieren/a/23268816/

Bare båndtvang på tirsdag og torsdager kanskje? :blink:

Justisia fant båndtvangsbestemmelsene hun:

§ 1.Båndtvang

Hund skal holdes i bånd hele året i følgende områder:

1. I og i tilknytning til boligområder og handleområder.

2. I parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon.

3. Sentrum av Sola og Tananger.

4. Storevarden friområde.

5. Åsen friområde.

6. Ølbergskogen unntatt fremtidig inngjerdet område.

7. Hålandskogen.

8. Solastranden fra Rægestranden til kapellet ved Kolnes.

9. Hellestøstranden inklusiv Bybergsanden.

10. Vigdelstranden.

For områder der sau, storfe eller hest går ute, utvides båndtvangen til 15. november.

§ 2.Unntak fra båndtvang

Det er unntak fra båndtvangsbestemmelsene hele året for hund som er godkjent som førerhund for synshemmede.

Det gjøres unntak fra båndtvangbestemmelsene 3 dager pr. uke (mandag, onsdag og fredag) på Hellestøstranden og Bybergsanden i perioden 21. august til 31. mars.

Det er altså utvidet båndtvang til 15 november der sau, storfe eller hest går ute, og unntakene fra båndtvangsbestemmelsene mandag, onsdag og fredag er i perioden mellom 21 august og 31 mars. Dvs at nå er det båndtvang alle dager i uka, særlig i områder der det går sau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skriver Amice noe om:

Er det så stor usikkerhet rundt båndtvangen der blant hundeeierne som Amice skriver så er jo det dumt, reglene ser jo greie ut ifølge @Justisia sitt innlegg. Dette med båndtvangfri enkelte dager gjelder jo ikke nå, det gjelder fra slutten av august. Er det usikkerhet så må folk lese seg opp på regelverket. Er man i tvil er man ikke i tvil - da holder man hunden i bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Jeg vet ikke hvorfor du informerer om at du ikke forholder deg til medias framstilling, til info gjør ikke jeg heller det. Men sånn går det vel når man ikke leser hele tråden hvor jeg tidligere har informert hva jeg baserer mine valg om i denne saken.

Jeg har lest hele tråden, men basert på ditt forrige svar til meg, så vil jeg i stor grad anta at du baserer deg på medias fremstilling, eller har du andre bedre kilder, så er det fint å opplyse om det. Jeg går utifra at informasjon om hagleskudd, atv kjøring, våpenlisens etc ikke er saker du har funnet på selv og siden dette var en del av argumentasjonen din, antok jeg at du tok side i saken ( noe du klart har gitt uttrykk for) basert på medias fremstilling. My bad liksom..

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "alle" vet at denne mannen er triggerhappy, har personlige problemer og har skutt flere hunder der tidligere.,

Men likevel så slipper de hundene sine der?

Jaja, da går det vel som det går da?

Helt klart greit å slippe hundene sine løse midt i saueland fordi alle andre gjør det... :hmm:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justisia fant båndtvangsbestemmelsene hun:

Det er altså utvidet båndtvang til 15 november der sau, storfe eller hest går ute, og unntakene fra båndtvangsbestemmelsene mandag, onsdag og fredag er i perioden mellom 21 august og 31 mars. Dvs at nå er det båndtvang alle dager i uka, særlig i områder der det går sau..

Båndtvangsbestemmelsene gjelder bare Hellestøstranden, ikke de andre områdene. Der hunden ble skutt er det faktisk helårsbåndtvang. punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...