Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er anbefalt valpepris på "din" rase?


Mikke
 Share

Recommended Posts

(Kunne quotet en annen også, så dette er ment generelt)

Men jeg ser fortsatt ikke poenget med å så høy valpepris som på mops, altså, er det bare penger som teller da? Siden du må ha mer penger for å få en, enn om den kanskje kom til en som ikke hadde 20 tusen men var mye mer aktiv osv med den. Synes det blir teit når valpeprisen ligger på over 20 tusen....!

Om det bare er penger som teller, så kommer man vel bedre ut av det ved å avle på raser som får store kull, og som ikke har høyere risiko for keisersnitt og sykdom? Spesielt dersom man velger en rase som ikke har krav om helsetester og slike ting?

Sånn sett er det jo veldig uøkonomisk og drive avl på små raser med normal valpepris. F.eks dvergpinscher, i tillegg til små kull er det også krav om forskjellige helsetester, og man øyelyser gjerne også valpene.

Men jeg ser poenget. Det er også lettere å drive useriøst med raser som f.eks mops, og da tjene store penger. Høy etterspørsel gjør at "alt" blir solgt, og valpene (og de voksne) er rolige og enkle, og stiller derfor lite krav til oppdretter, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjønner ikke hvorfor folk klager på mopsen når belgeren ligger på 120 000!

Ja, og det slår deg ikke at det kanskje muligens er litt grådig og uetisk å presse opp prisene bare fordi en kan? Mye mulig det er jeg som er for naiv og godtruende her, men jeg synes det er en skumme

Det å avle på raser som ikke klarer å føde sjøl er selvsagt en helt egen diskusjon, men jeg finner det høyst besynderlig om oppdrettere kan forsvare høye valpepriser med at valpene BØR være dyre fordi

Tror de fleste tar 15000 for boxer nå. 14000 for ett år siden.

1989= 5000; Og så har den steget jevnt og trutt siden da.

Syns 15000 er veldig mange penger. Samtidig så syns jeg ikke at 10 000; i prisstigning på 25 år er drastisk.

Mamma betalte 400,- for sin første boxer i 1963 ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet var grunnen til prisøkning fra 10k til 12k (noen år siden da) på dalmatiner at andre raser av samme størrelse hadde steget såpass mye, så da gikk klubben etter.

Og det er jo forståelig, ingen vil at noen skal begynne å kjøpe den og den rasen kun fordi den er billigere enn andre av samme størrelse...så jeg tenker om trenden hos noen raser er jevn pristigning, så følger andre etter fordi de ikke vil være "billig"rasen,.. det er ikke så mye ut av et økonomisk vinnings-perspektiv, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk grensa for en rasehund burde vært 15000 jeg... Jeg hadde ALDRI betalt 20000 eller 30000 som noen tar for pommer og engelsk bulldog f.eks. Jeg synes det er blodpris og helt utrolig at noen er villig til å betale 20000 for en valp igrunn :-/

og keisersnitt gir ikke økt pris på andre kull så hvorfor skal det gi det på f.eks bulldog?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk grensa for en rasehund burde vært 15000 jeg... Jeg hadde ALDRI betalt 20000 eller 30000 som noen tar for pommer og engelsk bulldog f.eks. Jeg synes det er blodpris og helt utrolig at noen er villig til å betale 20000 for en valp igrunn :-/

og keisersnitt gir ikke økt pris på andre kull så hvorfor skal det gi det på f.eks bulldog?

Ja.... 20k er drøyt. Men... om dalmatineren skulle havne der en gang, så ville det ikke stoppet meg, men det er fordi det er rasen i mitt hjerte. Jeg tenker at for folk flest så er 20-30 alt for mye, og det er kanskje en stor del av denne kjøpergruppen som går for billigere uregistrerte, eller blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk grensa for en rasehund burde vært 15000 jeg... Jeg hadde ALDRI betalt 20000 eller 30000 som noen tar for pommer og engelsk bulldog f.eks. Jeg synes det er blodpris og helt utrolig at noen er villig til å betale 20000 for en valp igrunn :-/

og keisersnitt gir ikke økt pris på andre kull så hvorfor skal det gi det på f.eks bulldog?

Det er forsåvidt uforståelig for meg også. Men det er for meg også uforståelig at folk vil betale flere millioner for en bil, ta ukentlig spray-tan, og bli scientologer. Man kan ikke regulere alt, noe må folk få finne ut av selv :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon har vel ligget stabilt på 12 000 i minst 4 år mener jeg å huske. Hvordan det var før jeg fikk øynene opp for rasen vet jeg jo ikke. Jeg vil ikke punge ut over 15 000 for en hund tror jeg. Syns 12 000 er en helt grei pris.

Jämthunder ligger på ca 11 000, ser kull som koster 9000-13 000 på finn, men stort sett 11 000.

Kjøpte Tequila for tre 15kilosfôrsekker forresten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.... 20k er drøyt. Men... om dalmatineren skulle havne der en gang, så ville det ikke stoppet meg, men det er fordi det er rasen i mitt hjerte. Jeg tenker at for folk flest så er 20-30 alt for mye, og det er kanskje en stor del av denne kjøpergruppen som går for billigere uregistrerte, eller blandinger.

Nja, dalmisen ligger nært hos meg også. men 20000 hadde jeg ikke vært villig til å betale. Og da håper jeg igrunn flere hadde latt være å kjøpe også. Det er trossalt på den måten man kan TVINGE prisen ned igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er jo blanding og jeg kjøpte hun da hun var 13mnd for 800kr, ikke så interessant siden hun ikke er ren rase.

Med Corgiene så vet jeg at foreldrene mine hadde avtaler om ditt og datt, så der vet jeg ikke prisen.

Eller jo, vi betalte vel 5000kr for Lurven, det er mange år siden.

Am Akitaen (som ligger mitt hjerte nerme) går fra ca 13-15tusen nå.

En jeg kjenner kjøpte en helt sinnssyk flott og ferdig trent voksen Schæfer fra Tyskland til 125 000kr (ingen null feil), av en annerkjent trener der nede.

Kona hans måtte ha beskyttelse i en veldig vanskelig periode og de valgte å kjøpe en voksen bruks schæfer som var trent for det de trengte den til.

Mest var han jo familiehund, men ble også brukt som en sikkerhet for mor i huset når hun feks var ute og red en av hestene, var alene hjemme eller var på tur osv sammen venninner.

Jeg vil ikke fortelle hva som har skjedd hun, men dere skjønner sikkert at det har med sikkerheten hennes å gjøre, mye ustabile folk der ute som kan finne på alvorlige ting.

Har passet han et par helger og han er en helt vanlig lydig hund sammen meg, men veldig lett å få kontakt med og er det noe så tar han korrigeringer pronto.

Med eierinnen er han en helt annen hund, han er helt fantastisk, gøy å se dem sammen og samtidig så er de utrolig glade i hverandre så det lyser av han at han har det godt, og ikke bare er en "beskyttelses" hund som noen trenger en periode, men som de "glemmer" at har følelser...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

For det første fordi jeg mener det er marked for det, og for det andre for å hindre et for stort underskudd.

De fleste oppdrettere vet at det ikke er penger å tjene på dette, men om markedet er riktig er det jo greit at man kan komme sånn nogenlunde ajour? :) Ikke at en tusenlapp spiller så stor rolle, men dog.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at oppdrettere av border collies får økonomien i oppdrett til å gå rundt når de selger valper til 7000 kroner? De tjener ikke penger på det, men det er ikke noe problem. Hundene blir trent, godkjent som gjeterhunder, undersøkt for HD, øyenlyses, DNA-testes for øyensykdommer og valpene får veterinærattest, vaksiner og blir registrert hos NKK. I tillegg får hannhundeier prisen av en valp. Når valper selges for det dobbelte "for å få økonomien til å gå rundt" må jeg si at jeg stusser litt. Er det fordi border collie er den eneste rasen som ikke krever oppsyn 24/7 for å holde valpene i live? Det er nemlig vanlig at tispa tar jeg av valpene og at ingen trenger å ta seg fri fra jobb i 8 uker for å ta over tispemors rolle…

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am Akitaen (som ligger mitt hjerte nerme) går fra ca 13-15tusen nå.

Ånei du. Noen tar rundt 20.000 også, fra "vinnerlinjene".

Er det fordi border collie er den eneste rasen som ikke krever oppsyn 24/7 for å holde valpene i live? Det er nemlig vanlig at tispa tar jeg av valpene og at ingen trenger å ta seg fri fra jobb i 8 uker for å ta over tispemors rolle…

Jeg er heller ikke vant til at shibaoppdrettere tar seg fri, og jeg trur ikke det er så vanlig at noen er hjemme med valpene i 8 samfulle uker. Det er vel bare lærere som har så lang ferie uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes valpeprisene generelt begynner å gå fullstendig av skaftet.

Jeg synes 10-12 000 er akseptabel pris for en hund, og jeg synes det er trist at popularitet skal øke prisen til vanvittige høyder.

18 000 + er normal valpepris for fransk bulldog, 20 000 er vanlig for mops - og det mest hårreisende midt oppi den galskapen er at sannsynligheten for at du får en 100% frisk hund er ganske liten. Mange må belage seg på å måtte bruke flere ganger summen av valpeprisen for å holde hunden sin i live pga. diverse plager og mye av det igjen vil ikke dekkes av forsikringen nettopp fordi det er raserelatert............ Jeg kjenner at jeg får litt vond smak i munnen. Det er hårreisende. For det gis jo søren ikke garantier heller om bikkja er syk liksom.............

Vanligvis så er jo høy pris forbundet med kvalitet - i hundeverdenen er det dessverre ikke sånn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at oppdrettere av border collies får økonomien i oppdrett til å gå rundt når de selger valper til 7000 kroner? De tjener ikke penger på det, men det er ikke noe problem. Hundene blir trent, godkjent som gjeterhunder, undersøkt for HD, øyenlyses, DNA-testes for øyensykdommer og valpene får veterinærattest, vaksiner og blir registrert hos NKK. I tillegg får hannhundeier prisen av en valp. Når valper selges for det dobbelte "for å få økonomien til å gå rundt" må jeg si at jeg stusser litt. Er det fordi border collie er den eneste rasen som ikke krever oppsyn 24/7 for å holde valpene i live? Det er nemlig vanlig at tispa tar jeg av valpene og at ingen trenger å ta seg fri fra jobb i 8 uker for å ta over tispemors rolle…

Det er jo samme som med Støvere. Men der har man gjerne i tillegg til utallige timer i skauen, også brukt masse tid og penger på å meritere avlshundene på både prøver og utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer.... De reelle utgiftene til et valpekull er da sannelig ikke så store at man kan forsvare å ta 15000-20000 kr for en valp? Om man da ikke er uheldig å må ta keisersnitt, valpene blir syke etc etc, men en slik risiko skal jo ikke valpekjøperne belastes for uansett, så.... Ikke spiser valpene så himla mye, ikke spiser vel mor så himla mye mer enn vanlig, registrering av valpene koster ikke en formue, det heller, ei heller en veterinærattest og vaksiner (for dem som gir valpene vaksine før levering).

Jeg tror fortsatt jeg er litt kommunisktisk i tankegangen her og tenker at det hadde vært smart om NKK satte en makspris eller fastpris på valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Regnestykkene er jo ikke så vanskelige - la oss si at snittet på kull er ca. 5 valper

5 x 12 000 = 60 000

1 x parring = -12 000

Reg. x 5 = - 2 075

Vaksinering, id-merking, helsesjekk x 5 = -7 000 (snitt)

Netto = 38 925,-

Keisersnitt hos hund hvor dette dekkes av forsikring betyr en egenandel på kanskje 5 000,-. fortsatt er det godt over 30 000,- igjen.
Så er det jo mange oppdrettere som regner inn innkjøp av avlsdyr, merittering, helsesjekker osv. - allikevel så burde det være godt rom for det i det som er igjen.

Så nei, jeg ser ikke helt at en valp må koste noe mer enn 12 000,- I alle fall ikke om det er sånn som oppdrettere hevder - "næææ vi gjør det ikke for å tjene penger, vi gjør det fordi vi er så interessert og sånn, vi går alltid med tap.

Vel, selv jeg er ikke så dårlig i matte at jeg går på den altså. For la oss si da at tispa sitt første kull går i null fordi man faktisk tar hensyn til merittering osv. - neste kull vil jo da faktisk bli rein profitt såfremt alt går som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykkene er jo ikke så vanskelige - la oss si at snittet på kull er ca. 5 valper

5 x 12 000 = 60 000

1 x parring = -12 000

Reg. x 5 = - 2 075

Vaksinering, id-merking, helsesjekk x 5 = -7 000 (snitt)

Netto = 38 925,-

Keisersnitt hos hund hvor dette dekkes av forsikring betyr en egenandel på kanskje 5 000,-. fortsatt er det godt over 30 000,- igjen.

Så er det jo mange oppdrettere som regner inn innkjøp av avlsdyr, merittering, helsesjekker osv. - allikevel så burde det være godt rom for det i det som er igjen.

Så nei, jeg ser ikke helt at en valp må koste noe mer enn 12 000,- I alle fall ikke om det er sånn som oppdrettere hevder - "næææ vi gjør det ikke for å tjene penger, vi gjør det fordi vi er så interessert og sånn, vi går alltid med tap.

Vel, selv jeg er ikke så dårlig i matte at jeg går på den altså. For la oss si da at tispa sitt første kull går i null fordi man faktisk tar hensyn til merittering osv. - neste kull vil jo da faktisk bli rein profitt såfremt alt går som det skal.

Akkurat bestillt time til kullet her - 3800,- for chip, vaksine og helseatt. for 6 valper. (det var 600 kr.billigere enn den andre dyrlegen jeg ringte til) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykkene er jo ikke så vanskelige - la oss si at snittet på kull er ca. 5 valper

5 x 12 000 = 60 000

1 x parring = -12 000

Reg. x 5 = - 2 075

Vaksinering, id-merking, helsesjekk x 5 = -7 000 (snitt)

Netto = 38 925,-

Keisersnitt hos hund hvor dette dekkes av forsikring betyr en egenandel på kanskje 5 000,-. fortsatt er det godt over 30 000,- igjen.

Så er det jo mange oppdrettere som regner inn innkjøp av avlsdyr, merittering, helsesjekker osv. - allikevel så burde det være godt rom for det i det som er igjen.

Så nei, jeg ser ikke helt at en valp må koste noe mer enn 12 000,- I alle fall ikke om det er sånn som oppdrettere hevder - "næææ vi gjør det ikke for å tjene penger, vi gjør det fordi vi er så interessert og sånn, vi går alltid med tap.

Vel, selv jeg er ikke så dårlig i matte at jeg går på den altså. For la oss si da at tispa sitt første kull går i null fordi man faktisk tar hensyn til merittering osv. - neste kull vil jo da faktisk bli rein profitt såfremt alt går som det skal.

Og så skal man ikke glemme at det krever like mye jobb å trene frem en god hannhund (og det må tispene ha) mens de får "bare" 12.000kr.

Så i dette regnestykket tjener man ca 35.000 på tispe om man tar prisen som Pringlen betalte for valpene

Skjønner jo at det er mer jobb å ha tispene med parring, drektighet og valpetiden, velge valpekjøpere osv

Men akkurat det med meritter er like viktig for hannhund eier som tispeeier, så skal det telles med burde hannhundene fått mer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...