Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er anbefalt valpepris på "din" rase?


Mikke
 Share

Recommended Posts

Mopsene får vel oftere færre valper i kullene og det er flere som avler Papillon enn Mops?

Jeg synes det hadde vært ålreit om flere oppdrettere og valpekjøpere stilte seg litt kritiske til slike upriser, ikke bare på mops. Hva i all verden er årsaken til noen raser skal koste så sjukt mye mer enn andre?

Hvis det er et argument at det fødes så få valper, så burde jo feks shiba, som er en urhund med statistisk sett svært liten driftskostnad (spesielt medisinsk...) for eier gjennom livet, og som vanligvis får rundt 3 valper i et kull, koste minst det dobbelte av dagens pris. :P

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skjønner ikke hvorfor folk klager på mopsen når belgeren ligger på 120 000!

Ja, og det slår deg ikke at det kanskje muligens er litt grådig og uetisk å presse opp prisene bare fordi en kan? Mye mulig det er jeg som er for naiv og godtruende her, men jeg synes det er en skumme

Det å avle på raser som ikke klarer å føde sjøl er selvsagt en helt egen diskusjon, men jeg finner det høyst besynderlig om oppdrettere kan forsvare høye valpepriser med at valpene BØR være dyre fordi

Jeg synes det hadde vært ålreit om flere oppdrettere og valpekjøpere stilte seg litt kritiske til slike upriser, ikke bare på mops. Hva i all verden er årsaken til noen raser skal koste så sjukt mye mer enn andre?

Hvis det er et argument at det fødes så få valper, så burde jo feks shiba, som er en urhund med statistisk sett svært liten driftskostnad (spesielt medisinsk...) for eier gjennom livet, og som vanligvis får rundt 3 valper i et kull, koste minst det dobbelte av dagens pris. :P

Hvor populær Mopsen er har litt og si også. Jeg har feks nå 21 navn på en liste over folk som ønsker seg Mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine malamuter betalte jeg 12000 kr for. Den første kjøpt i 2011 og den andre kjøpte i 2013.

I 2004 kjøpte jeg min første hund. En golden retriever. Hun kostet da 8500 og det var 500 kr mer enn vanlig pris. Da lå golden på 7-8000. Nå, som tidligere nevnt ligger de på 12-13000.

Jeg syns 12 000 er mye for en valp jeg. Kan ikke tenke meg at jeg hadde kjøpt en hund til 20000. Ja, det er verdt det, men det er en gruelig stor engangssum som ikke er barebare å punge ut i tillegg til andre utgifter en valp/hund har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor populær Mopsen er har litt og si også. Jeg har feks nå 21 navn på en liste over folk som ønsker seg Mops.

Ja, og det slår deg ikke at det kanskje muligens er litt grådig og uetisk å presse opp prisene bare fordi en kan? Mye mulig det er jeg som er for naiv og godtruende her, men jeg synes det er en skummel utvikling... :(

Det er ALDRI noe problem å få solgt en shibavalp heller, og de få krem-farga som fødes selges til redusert pris pga at det ikke er en godkjent farge, mens det gjerne er de folk ønsker seg. Stadig vekk får oppdrettere høre at de "bør ta det dobbelte" fordi det er så stor etterspørsel. Heldigvis er mitt rasemiljø veldig nøkterne enn så lenge.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-12 000, har nok steget med en tusenlapp de siste årene, men de prisene gjaldt da jeg kjøpte min i alle fall. Er en oppdretter som på siste kullet sitt tok 15 000 valpen nå i sommer, kjenner ikke årsaken til det, men jeg syns det blir komisk. Heldigvis kan jeg kjøpe valp fra det jeg syns både er mer spennende linjer (vedkommende hadde et stort kull med nesten identiske linjer for 2 år siden, samme tispe, fedrene er halvbrødre) og mer gjennomtenkte kombinasjoner til vanlig valpepris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg synes valpepriser begynner å bli horrible... Det kunne ikke falle meg inn å betale 20 000 for en hund???

Briarder som selges i dag ligger vel på sånn ca 13 000 - jeg synes det er litt i overkant mye, faktisk :aww:.

Da jeg kjøpte min første briard, betalte jeg 6000,- (i 1991)

Min neste betalte jeg 3000,- for, men han var 6 mnd og overbitt (1993).

Neste der igjen betalte jeg 8000,- for (i 1996)

Jeg solgte mine valper for 8000,- (noen gikk billigere av ymse årsaker) i 2000.

Sistemann i hus betalte jeg 10 000 for i 2008.

.... også husker jeg at vi betalte 3000 kr for min første chihuahua i 1978 :aww:. Det samme betalte vi for min bedington i 1981...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor populær Mopsen er har litt og si også. Jeg har feks nå 21 navn på en liste over folk som ønsker seg Mops.

Men hvorfor skal man ta mer bare fordi det er mange som vil ha en? Vi hadde langt ifra problemer med å få solgt valpene i kullene våre, men fordi vi hadde kjøpere til x2 kull til, så er jo prisen den samme.

Ja, og det slår deg ikke at det kanskje muligens er litt grådig og uetisk å presse opp prisene bare fordi en kan? Mye mulig det er jeg som er for naiv og godtruende her, men jeg synes det er en skummel utvikling... :(

Helt enig!

Jeg må innrømme at jeg synes valpepriser begynner å bli horrible... Det kunne ikke falle meg inn å betale 20 000 for en hund???

What she said! Og selv om noen gjør det, så synes jeg ikke det er riktig jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser fortsatt ikke poenget med å så høy valpepris som på mops, altså, er det bare penger som teller da? Siden du må ha mer penger for å få en, enn om den kanskje kom til en som ikke hadde 20 tusen men var mye mer aktiv osv med den. Synes det blir teit når valpeprisen ligger på over 20 tusen....!

Corgi koster 10-12 tusen i Norge. I utlandet 50%.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie: 6000-10 000. Ganske stor variasjon, uavhengig av meritter/kvalitet. Gode gjeterhunder selges normalt for 6000-8000. Valper etter hunder brukt i lydighet/agility osv selges ofte dyrere enn gjeterhunder, av en eller annen motstridende grunn.

Det er ikke rart det sykdommer og mentalitetsproblemer holdes skjult når det er såpass mye penger å tjene på hver valp man selger. Særlig for hannhundeier. Jada, det er ikke lønnsomt tidsmessig osv, men disse småhundene som ikke krever noen helseundersøkelser, trening (for å oppnå bruksmeritter) eller andre store utgiftsposter ligger drøyt høyt i pris. Har man en fleksibel jobb er det uten tvil mye svarte penger å dra inn på oppdrett av dyre hunderaser som ikke krever bruksmeritter (da jeg mener dette er det mest tids- og pengekrevende).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer ikke hva valpeprisen på mops er, jeg skrev bare hva jeg ANTOK som gjorde at de er så dyre. Norsk Mops Klubb anbefaler å ta 20 000,- pr valp. Det er valpeprisen på min rase.

Vær så snill å ikke ta dette som et personangrep, for det var det slett ikke, noe jeg håper var åpenbart via min første respons til deg. :) Men det var en fin inngang til å diskutere et stadig økende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke ta dette som et personangrep, for det var det slett ikke, noe jeg håper var åpenbart via min første respons til deg. :) Men det var en fin inngang til å diskutere et stadig økende problem.

Tar det ikke som ett personangrep, men jeg tolket dette som en tråd med spørsmål om hva pris var på valper, og syns da det er OT å begynne å diskutere her inne i denne tråden hvorfor mopsen er så dyr som den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ irsk-setteren var prisen som NISK anbefalte 10 000 for to år siden, nå er den steget til 12 000. Jeg betalte 5000 for henne pga betydelig underbitt (som hun vokste av seg :) )

På korthårs-collien tror jeg prisen ligger på ca 12 000 − 13 000 nå. Easy kjøpte jeg som voksen hund og betalte nesten full pris for henne. Kortis-valpen jeg kjøpte nå fikk jeg til halv pris (6000) som erstatning for Easy. Og langhårsvalpen til redusert pris (9000) fordi hun ikke kan stilles: hun er registrert som KORTHÅR med PELSAVVIK.

De fleste AH jeg har hatt har blitt solgt for 4000 − 5000. Det er vanlig pris for trekkhunder som er "blandingsraser" - som AH regnes som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke ta dette som et personangrep, for det var det slett ikke, noe jeg håper var åpenbart via min første respons til deg. :) Men det var en fin inngang til å diskutere et stadig økende problem.

yeps!

Tar det ikke som ett personangrep, men jeg tolket dette som en tråd med spørsmål om hva pris var på valper, og syns da det er OT å begynne å diskutere her inne i denne tråden hvorfor mopsen er så dyr som den er :)

Vel det er jo en av de rasene som har eksplodert. Er jo egentlig generelt miniatyrhund miljøet som har blitt sånn og man kan jo begynne å lure på hvorfor de små hundene skal koste så mye.

Kjenner jo noen som har kull på kleinspitz og tjente masse, de har vært på to utstillinger eller noe sånt. Er jo ren fortjeneste nesten bare da, kontra brukshunder hvor hele kull blir MH testet, foreldre dyr testet for alt mulig, + trening, konkurering osv.

Jeg forstår ikke når det ble akseptert at valper skal koste så mye, er helt vanvittig.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tråd som denne gir diskusjon om prisene.

Nå er det nevnt over at kooikeren har steget fra 12.000 i 2008 -15.000 i 2013. Jeg synes det begynner å bli drøyt for en valp, uansett om det er få kooikervalper i verden eller ikke. Og det synes jeg med valper generelt også, som flere andre har nevnt.
For meg er det ganske spesielt at en helt vanlig potethund selges flere tusen dyrere enn en brukshundvalp fra meritterte linjer. Da ser jeg et bilde på utviklingen her jeg ikke synes noe om.

Dersom dyrlegekostnader o.l har økt, kan man ev. legge dette på i prisen for en valp, men å stadig øke prisen så drastisk, tror jeg ikke går med på utgiftene man har pr valp i kullet. Så jeg sitter igjen med følelsen av at man tjener litt penger på det fordi man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på valper er jo åpenbart ikke for høye så lenge valpene blir solgt. Finnes det en kjøper som er villig til å gi 20.000,- for en mops, da er den mopsevalpen "verdt" 20.000,-. Og finnes det noen som vil gi 15.000,- for en AH, da er den AH-valpen "verdt" 15.000,-... Jeg tror – vet ikke, kun tror – at det er blitt vanligere å ha mindre hunder, "pyntehunder", de siste tiårene fordi folk er blitt mer urbane. Det er kanskje ikke så stort behov for BCer som kan gjete, og kanskje også et synkende behov for jakthunder. Og mer behov for hunder som takler livet i leilighet og med turer "rundt strøket" godt. Bare en idé.

Aner ikke hva som er vanlig pris på min rase, i år gikk valpene for 13.000,- og i fjor gikk de for 12.000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til min hund tok 11-12 for sine valper i 2003. Nå vet jeg ikke, få drev oppdrett av rasen her dengang.

Grunnen til at Mops og Bulldog er dyre hunder å kjøpe har vel mye å gjøre med at alle (så å si iallefall) må bli tatt med keisersnitt, er det ikke? Og det er jo ikke billig, hvertfall ikke når det ikke kommer mange ut av det.

Penger burde ikke være noe issue om man skal ha en slik hund uansett, synes jeg, da, da over halvparten av dem blir så syke at man er nødt til å ha god råd (mange av disse plagene dekkes jo ikke av forsikringen heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på valper er jo åpenbart ikke for høye så lenge valpene blir solgt. Finnes det en kjøper som er villig til å gi 20.000,- for en mops, da er den mopsevalpen "verdt" 20.000,-. Og finnes det noen som vil gi 15.000,- for en AH, da er den AH-valpen "verdt" 15.000,-... Jeg tror – vet ikke, kun tror – at det er blitt vanligere å ha mindre hunder, "pyntehunder", de siste tiårene fordi folk er blitt mer urbane. Det er kanskje ikke så stort behov for BCer som kan gjete, og kanskje også et synkende behov for jakthunder. Og mer behov for hunder som takler livet i leilighet og med turer "rundt strøket" godt. Bare en idé.

Aner ikke hva som er vanlig pris på min rase, i år gikk valpene for 13.000,- og i fjor gikk de for 12.000,-.

Nei da. Jakt og gjeterhunder har alltid ligget lavere i pris enn selskapshunder. Det er en gammel greie at hunden ikke skal være dyrere enn at man har råd til å kvitte seg med en som ikke holder mål. De som fortsatt holder seg til dette er gjeter og harehundoppdrettere. Øvrige jakthundoppdrettere har begynt å følge markedet i noe større grad, rett og slett fordi folk faktisk ER villige til å betale for kvalitet :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til min hund tok 11-12 for sine valper i 2003. Nå vet jeg ikke, få drev oppdrett av rasen her dengang.

Grunnen til at Mops og Bulldog er dyre hunder å kjøpe har vel mye å gjøre med at alle (så å si iallefall) må bli tatt med keisersnitt, er det ikke? Og det er jo ikke billig, hvertfall ikke når det ikke kommer mange ut av det.

Penger burde ikke være noe issue om man skal ha en slik hund uansett, synes jeg, da, da over halvparten av dem blir så syke at man er nødt til å ha god råd (mange av disse plagene dekkes jo ikke av forsikringen heller).

De som ansees som seriøse oppdrettere på mops, avler ikke videre på tisper som må ta KS ved første kull.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...