Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Gleder meg ikke til de bekymringene...

Men en ting, syntes også hun klager på manglende samhold mellom storbarnsforeldre i forhold til småbarnsforeldre på nettet.

Men det har kanskje litt med "tiden" og gjøre også? Var det småbarnsforum og blogger da de store barna var små?

Man kan vel søke råd og støtte via nettet som storebarnsforeldre også, det er bare ikke samme kultur for det, eller?

Nei, det var ikke nettforum da mine var små, ADSL-linje f.eks fikk ikke vi før i 2001, da var mine 7 og 4 år gamle :P

Men en annen ting er at f.eks mine barn kan lese og forstå hva jeg skriver om dem, og de er såpass mye på nett at de kan snuble over det sjøl, i tillegg til at problemene blir mer personlige for dem, da er det begrensa hvor mye man kan dele om storebarnsproblemer på nettet.

Jeg er opptatt av det sjøl, at det er mitt valg hvor mye jeg vil dele om meg selv på internett. Selv om vi ikke har diskutert det konkret, er det noe jeg respekterer at mine barn vil også, det er en grunn til at jeg konsekvent omtaler de som datterbarnet og guttebarnet fremfor navnet deres f.eks. Ikke det at det er kjempevanskelig å finne ut hvem mine barn er om man veit hvem jeg er, men da må man gå inn for det, og det dukker ikke opp om man googler de eller meg, f.eks.

Det er mye jeg gjerne skulle ha diskutert med tenåringsforeldre i samme situasjon som mine, men det hadde ikke blitt på åpne forum eller blogger. Ikke på nett i det hele tatt, tror jeg. Fordi det blir for privat og for sårt og nært for andre enn bare meg som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

@2ne

Er veldig enig i det du skriver, og det er litt tankevekkende også. Fordi vi er blandt de første småbarnsforeldrene på nettet så er det ikke lett å vite hva konsekvensene kan bli. Fordelene og tilbakemeldingene vi oppnår med å dele kommer med en gang, men konsekvensene er "langt fram" om det i det hele tatt blir noen.

Det sagt så tror jeg at alle foreldre tar et bevisst valg og er forsiktige med hva de deler utifra sine premisser.

Jeg står for det jeg deler her og nå, og at det er viktig for meg / har hjulpet meg gjennom tøffe tak. Men J får ikke sagt sin mening.

(Nå skulle ikke dette bli en forsvarstale fordi jeg deler, men ble visst det likevel.)

En annen ting som du er inne på er at det jeg skriver nå er vel ikke noe J kommer til å relatere seg til når hun blir eldre, hun husker jo ikke noe av det. Men hvis du hadde delt noe om dine nå, så hadde det vært dagsaktuelt og mye mer personlig. Alle spebarn kan ha vondt i magen eller sove dårlig liksom. Det blir mye mer individuelle problemer etterhvert.

Så jeg ser den!

Måtte vært på veldig anonyme og store nettverk da kanskje, men de kan likevel kjenne igjen saken.

En ting som en annen sa, så har det også med hvordan man ønsker å leve, å hva man skal bruke energi på å gå rundt å være redd for. (I forhold til det man mener er positivt som kommer ut av å dele.)

Fjernet det jeg skrev ang. bilder på FB da jeg føler det bare ble rot, pga trøtthet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde garantert vært godt for foreldre til større barn å kunne dele og snakke om bekymringene sine friere. For det er helt andre problemer, de er i en hel annen skala. Men hvordan få til det uten å støte ungdommen det gjelder? Kanskje det blir mulig når våre små vokser opp, kanskje vi blir heldige å ha et nettverk rundt oss i større grad?

Når det er sagt, så ble jeg og min omgangskrets diskutert opp og ned og i mente i diverse syklubber, malerklubber ol. gjennom oppveksten, og blir forsåvidt det enda. Så jeg tror forskjellen ligger i at nå skjer det på nett, "åpent for alle", mens før var det mer face to face i begrensede grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt å ha en @Margrete i livet sitt :heart: Tror noe blir litt feil hvis man gjør seg avhengig av blogger og nettet generelt for å være trygg i mammarollen sin, uansett alder på barna. Men venner er det jammen godt å ha :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt å ha en @Margrete i livet sitt :heart: Tror noe blir litt feil hvis man gjør seg avhengig av blogger og nettet generelt for å være trygg i mammarollen sin, uansett alder på barna. Men venner er det jammen godt å ha :P

Og det er godt for meg å ha en som har større barn å rådføre meg med, eller rett og slett å bare sukke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greia er jo at om det står at "Frida får ikke sove, vi sliter med leggerutiner" så er ikke det noe spesielt for et småbarn. Det har ikke noe med personligheten til Frida å gjøre. Det er mye mer generelt enn at "hjelp, Per har begynt å kalle meg hore, han spiller dataspill hele natta og vil ikke prate med oss om noenting". Jeg syns hvertfall at i Per sitt tilfelle er det over streken utleverende, både ham selv og venner kan finne det, fører til større konflikter enn om et barn 15 år senere finner ut at de sleit med å sove på natta som 1,5 år gammel.

MEN; små barn går jo innunder personvern de også, det er jo alltids verdt å tenke på :) .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen godt å ha en @Margrete i livet sitt :heart: Tror noe blir litt feil hvis man gjør seg avhengig av blogger og nettet generelt for å være trygg i mammarollen sin, uansett alder på barna. Men venner er det jammen godt å ha :P

Hvordan møtte du henne da? :P *tuller*

Tror ingen er avhengig av nettet for å være trygg i mammarollen sin - det var å dra den litt langt. Men jeg kan være ærlig å si at ting folk fra denne tråden har skrevet til meg har betydd svært mye da det stod på som verst. Jeg har ikke møtt folk som forstår meg like bra irl som her. Min beste venninne sin sønn var ganske enkel og grei, og hun har aldri helt skjønt meg. Det har derimot Elzorro, Mari, Raksha, og Soelvd gjort i mye større grad, for å nevne noen. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan møtte du henne da? :P *tuller*

Tror ingen er avhengig av nettet for å være trygg i mammarollen sin - det var å dra den litt langt. Men jeg kan være ærlig å si at ting folk fra denne tråden har skrevet til meg har betydd svært mye da det stod på som verst. Jeg har ikke møtt folk som forstår meg like bra irl som her. Min beste venninne sin sønn var ganske enkel og grei, og hun har aldri helt skjønt meg. Det har derimot Elzorro, Mari, Raksha, og Soelvd gjort i mye større grad, for å nevne noen. :flowers:

Jeg tror faktisk at jeg har møtt alle vennene som jeg omgåes mer eller mindre regelmessig via sonen, jeg :icon_redface::P:wub: Men vi bruker jo ikke sonen til å snakke om ting som ungdommen kan oppleve som privat, da :) Jeg tenkte egentlig ikke på at sonen er internett, jeg :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at jeg har møtt alle vennene som jeg omgåes mer eller mindre regelmessig via sonen, jeg :icon_redface::P:wub: Men vi bruker jo ikke sonen til å snakke om ting som ungdommen kan oppleve som privat, da :)Jeg tenkte egentlig ikke på at sonen er internett, jeg :teehe:

*Knis* Det gjør ikke jeg heller ofte!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen forskjell på det å ha små og store barn dersom man søker litt hjelp for å takle situasjoner, er at alle foreldrekurs ol. er lagt opp etter små barn og det er stort sett småbarnsforeldre som deltar. Jeg har gått på ett slikt kurs, sammen med 4 foreldrepar med barn fra 0-5 år. Min yngste var da 11 tror jeg, og eldstemann 17, og situasjonene og hvordan man takler barna er ganske forskjellig. Når eksempler for å engasjere barna feks. er at de får hoppe i sengen mens det skiftes på den, så føler man seg LITT utenfor.

Nå skal jeg snart delta på et nytt kurs, COS foreldrekurs, der jeg ble lovet at det alltid deltok tenåringsforeldre også, for å få noen med noe tilsvarende erfaringer å diskutere med. Så får jeg håpe at jeg ikke er den tenåringsforelderen som holder det argumentet i live. :aww: Som alenemor med en eksmann som ikke er tilstedeværende, så blir det litt ensomt av og til og da kan slike tilbud være til stor hjelp. Min søster er en god samtalepartner, men hun bor ikke her og det er slitsomt å ta alt på telefon. Min mor kan jeg ikke diskutere dette med, for hennes løsning er alltid at jeg må jo bare si klart fra og kreve at guttungen gjør det jeg vil. Den funker ikke når problemet ikke skyldes noe overflatisk :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er krabaten? Her måtte vi bruke "timeout"! Altså, ikke sånn nanny123 timeout, men rett å slett å fjerne han, med å sette han i trappa\sofaen, og la han sitte der uten oppmerksomhet en stund.. Samtidig som vi selvsagt tok vekk handa han kløp med, tok vekk hodet hans, og sa nei. Dette må bare gjentas til det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og hilst på Johanne idag :ahappy: og tegnet litt og lekt med hundene.

Koselig med besøk, selv om hun ikke var helt i form.

(Så hun har ikke vært i barnehagen idag.)

Nå har vi startet på det som skal bli en mappe med "tegninger laget av besøkende", så nå må alle komme å tegne med oss! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med besøk, selv om hun ikke var helt i form.

(Så hun har ikke vært i barnehagen idag.)

Nå har vi startet på det som skal bli en mappe med "tegninger laget av besøkende", så nå må alle komme å tegne med oss! :ahappy:

og den er innviet med den feite grønne hesten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Etterhvert bare sklir de ut av seg selv :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Derfor jeg ikke har kommet over det enda. (14 år etter siste fødsel) :bye::blink: Det stoppet liksom opp etter nr. 4. Har fortsatt fødselsangst (selv om sjansen for å få flere er lik 0) og det eneste jeg sier til vordende mødre ang. fødsel er "epidural er en fin ting". :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er krabaten? Her måtte vi bruke "timeout"! Altså, ikke sånn nanny123 timeout, men rett å slett å fjerne han, med å sette han i trappa\sofaen, og la han sitte der uten oppmerksomhet en stund.. Samtidig som vi selvsagt tok vekk handa han kløp med, tok vekk hodet hans, og sa nei. Dette må bare gjentas til det uendelige.

7mnd :lol:

Neida, det er egentlig ikke et problem. Men hun har fått for seg det at når det begynner å bli lite melk i ene brystet, så biter man :P og så klyper hun når hun skal "ta" føflekkene mine eller tatoveringen min.. Eller evt når hun skal bare være god og ta i meg :P

Det er bare veldig sjokk når noen biter deg i brystvorta når man ligger i halvkoma og nattammer :P jeg er ikke vant med slikt tidligere i alle fall :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7mnd :lol:

Neida, det er egentlig ikke et problem. Men hun har fått for seg det at når det begynner å bli lite melk i ene brystet, så biter man :P og så klyper hun når hun skal "ta" føflekkene mine eller tatoveringen min.. Eller evt når hun skal bare være god og ta i meg :P

Det er bare veldig sjokk når noen biter deg i brystvorta når man ligger i halvkoma og nattammer :P jeg er ikke vant med slikt tidligere i alle fall :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

A var brutal. Med han hjalp det å be om en kos i stedet.

Det meste av volden kom av kjærlighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A var brutal. Med han hjalp det å be om en kos i stedet.

Det meste av volden kom av kjærlighet :P

Ho her er voldsom i alt hun gjør.. Leker hun, så flyver nesten lekene rundt her osv.

Hun har heller ikke noen selvinnsikt på begrensningene sine. For hun skjønner enda ikke at hun ikke klarer å sitte selv, men prøver å sette seg opp gang på gang og faller like ofte :lol: gummimatta har virkelig vært redningen her i huset :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho her er voldsom i alt hun gjør.. Leker hun, så flyver nesten lekene rundt her osv.

Hun har heller ikke noen selvinnsikt på begrensningene sine. For hun skjønner enda ikke at hun ikke klarer å sitte selv, men prøver å sette seg opp gang på gang og faller like ofte :lol: gummimatta har virkelig vært redningen her i huset :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres kjent ut :lol:

Jeg syntes han ble så rolig når han rundet 1 at jeg var redd det var noe galt, men barnehage ga meg tilbakemelding på at han fortsatt var over gjennomsnittet aktiv. Det var bare ikke samme galskapen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...