Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Rett og slett tvinge seg til å lese, her handler det mest om å få lest det man SKAL lese i løpet av uken. Får man ikke lest på mandagen, så må man lese på lørdag også. Det viktigste er å ikke havne på etterskudd. Når jeg har lest har jeg kun brukt markeringstusj og konsentrert meg om å lese og etterpå lagt det fra meg. Har funket gull for min del til nå, men nå skal jeg ha eksamen og den kan på mange måter si om det har funket så bra som jeg håper på :P

Æsj, jeg håpet at du hadde en vidunderkur i form av dop eller noe (neida, tulla! men hadde vært kjekt da... :fear:). Bruker du den leseplanen hele skoleåret igjennom, eller bare før eksamen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Jeg studerer vernepleie (første året) :)

Kjente igjen mye pensum, da jeg har sett igjennom studiet. Jeg kommer mest sannsynlig til å begynne neste høst, ta det på deltid mens jeg jobber. Bare ett lite usikkerhetsmoment, for jeg har fortsatt ikke levert inn min masteroppgave i filosofi, så spørsmålet er om jeg skal prioritere det først, eller ta det litt som det kommer. Vil fullføre graden, selv om jeg ikke lengre har ambisjoner om å jobbe med vitenskapsteori i akademia, som jeg tidligere hadde.

Hvor studerer du? Jeg har blitt anbefalt Akershus/Kjeller fremfor Lillehammer.

Så, det er uansett store sjanser for at jeg blir "ny student i 2014", til tross for mine mange år på lesesalen allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg håpet at du hadde en vidunderkur i form av dop eller noe (neida, tulla! men hadde vært kjekt da... :fear:). Bruker du den leseplanen hele skoleåret igjennom, eller bare før eksamen forresten?

Den leseplanen har jeg brukt siden forrige eksamen, så jeg har lest i sju uker før eksamen. Veldig praktisk for da er jeg en av de som kan fokusere på læringsmålene framfor å ta igjen pensum :P

Kjente igjen mye pensum, da jeg har sett igjennom studiet. Jeg kommer mest sannsynlig til å begynne neste høst, ta det på deltid mens jeg jobber. Bare ett lite usikkerhetsmoment, for jeg har fortsatt ikke levert inn min masteroppgave i filosofi, så spørsmålet er om jeg skal prioritere det først, eller ta det litt som det kommer. Vil fullføre graden, selv om jeg ikke lengre har ambisjoner om å jobbe med vitenskapsteori i akademia, som jeg tidligere hadde.

Hvor studerer du? Jeg har blitt anbefalt Akershus/Kjeller fremfor Lillehammer.

Så, det er uansett store sjanser for at jeg blir "ny student i 2014", til tross for mine mange år på lesesalen allerede :)

Jeg studerer i Fredrikstad, og er forsåvidt veldig fornøyd med det. Men hadde det ikke vært for at jeg ville ha et hyggelig og aktivt studiemiljø ved siden av studiene så hadde jeg studert ved HiOA/Kjeller, fordi de kan tilby de aller beste foreleserne og er særlig dyktige på atferdsanalysen. Fredrikstad kommer som en god nummer to, så jeg vil påstå at du burde velge Kjeller framfor Lillehammer! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert lese litt sammen, selv om vi går forskjellige ting. Det er kanskje enklere for meg også å motivere meg til å dra på skolen når jeg ikke må (studiedager) om jeg skal møte noen. Nå har jeg jo to uker praksis og så masse eksamen etter det, men f. eks på nyåret, kanskje?

Ja, det vil jeg gjerne! :)

Har alltid med meg fremdriftsplanen og krysser av når ting er gjort. Må bli flinkere til å være mer effektiv når jeg først leser. Fikk gjort to timer lekser denne uka. Ikkje braaaaa. Skal skjerpe meg denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg gjerne! :)

Har alltid med meg fremdriftsplanen og krysser av når ting er gjort. Må bli flinkere til å være mer effektiv når jeg først leser. Fikk gjort to timer lekser denne uka. Ikkje braaaaa. Skal skjerpe meg denne uka.

Jeg kan leke barnevakt... :P har fri på fredag om du trenger selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dere! Nå må jeg skjerpe meg altså. Det er 3,5 uker til første eksamen og ytterligere en uke til de tre siste (to skriftlige den 18. og én den 19. desember :| ). På tide å få ordentlig oversikt over hva av pensum som gjenstår å leses og ikke minst hvor jeg har mine svakheter i hvert av fagene. Jeg har ett fag som jeg syns er spennende å lese og som jeg har ambisjoner om å gjøre det brukbart i (brukbart for meg = B). To av de andre er grusomt kjedelige å lese, så de må jeg jobbe litt mer aktivt med (skrive egne notater, jobbe med oppgaver osv). Det siste faget har jeg ikke pensum til, så det kan jo bli interessant. :P Planen der er å gå gjennom alle powerpointene (vi har hatt massevis av gjesteforelesere, så skriftlig pensum dekker ikke halve forelesningsrekken engang), skrive egne notater og lage sammendrag av de. Tror det er en ålreit plan. Nå gjenstår det bare å fullføre den! Får lage meg ordentlig leseplan igjen jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan leke barnevakt... :P har fri på fredag om du trenger selskap!

Rekker tidlig på fredag. Typ fra 8-10. :P Har forelesning 10-14 og starter på jobb 16. Veit ikke hvor effektivt det blir med de to timene. Ser for meg to timer med frokost-spising, kaffedrikking og skravling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker tidlig på fredag. Typ fra 8-10. :P Har forelesning 10-14 og starter på jobb 16. Veit ikke hvor effektivt det blir med de to timene. Ser for meg to timer med frokost-spising, kaffedrikking og skravling :P

Det blir kanskje i tidligste laget for at det blir effektivt, ja :P . Hadde vi hatt sånn fire timer hadde det nok vært bedre. Vi kan jo meldes, jeg har fredag neste uke også :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbake bedriftsøkonomiinnlevering nå. Kommentaren lød som følger: mindre bra!

Men det ble godkjent, så da er jeg fornøyd. Var sikker på jeg skulle få ikke godkjent. Da mangler jeg bare å få godkjent siste matteinleveringa, tror vi får den i morgen. Krysser fingrene for at det går veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen er vel gjennomført, og jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over hvor lett det var. Skjønte raskt at hele poenget var å være konkret og disponere tiden godt, og det føler jeg at jeg klarte selv om jeg ble passe svett når jeg oppdaget at jeg måtte omformulere svaret på den viktigste oppgaven 30 minutter før eksamenslevering. Er 99% sikker på at det ikke blir stryk, men jeg håper og satser på at jeg får C eller bedre, for det var faktisk målet for denne gangen! Tror til og med jeg blir skuffet hvis jeg får C.... :P

Uansett, fri en uke, så nå skal det lages leseplan for neste emne.

Nå tror jeg faktisk at jeg koser meg som vernepleierstudent - eller det har jeg vel gjort hele tiden, men jeg kjente ekstra på det under eksamen! :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, då har eg fått utlevert heimeeksamen i den eine utdanninga eg tar, og faktisk fått gjort to oppgaver enda det er leeeeeenge til innlevering. (to veker :lol: ) Og så skal eg ha to eksamenar i den andre utdanninga i løpet av desse to vekene og, (pluss eit par etter) og har byrja stresse litt med det. Det eine faget er eg heilt hysterisk dårlig i, så no har eg kjøpt kurs på enklereeksamen.no, håper det ikkje blir bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med motivasjonen om dagen, og har litt tanker om jeg har valgt riktig studie eller ikke. Samtidig er dette nå det tredje studiet jeg går på, så jeg føler nesten ikke at jeg kan la meg selv tenke de gangene en gang. Blant annet har jeg jo alt brukt opp tre og ett halvt år av studielånet mitt. Jeg trives jo til dels, men samtidig er studiet veldig annerledes enn jeg tenkte meg, og det stikker litt i meg at det er veldig, veldig vanskelig å få jobb som smådyrsveterinær på østlandet for øyeblikket. Satser på at det har mest å gjøre med at jeg har en kjempetung eksamen om en måned, og at det løsner etter jeg har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lager leseplan, inspirert av @Ingvild sin :) .

Fremtiden:

Mandag 2. desember: 5 timers engelskeksamen. Så fort den er ferdig må jeg løpe og hente krav til skriftlig eksamen i idrett.

Fredag 6. desember: levere skriftlig idrettseksamen, 5-8 sider.

Mandag 9. desember: trekke aktivitet for praktisk idrettseksamen, planlegge 30 minutters undervisningsopplegg og gjennomføre innen onsdag.

Er mest stresset for engelsken faktisk, har ikke fått vært på så mange forelesninger som jeg skulle ønsket pga. det har stanget med obligatoriske aktiviteter i idrettsklassen. Denne uken har jeg gått glipp av TO forelesninger og begge to om Shakespeare :| . Så nå skal jeg lese om "The merchant of Venice" på egenhånd :P . Looooool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen er vel gjennomført, og jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over hvor lett det var. Skjønte raskt at hele poenget var å være konkret og disponere tiden godt, og det føler jeg at jeg klarte selv om jeg ble passe svett når jeg oppdaget at jeg måtte omformulere svaret på den viktigste oppgaven 30 minutter før eksamenslevering. Er 99% sikker på at det ikke blir stryk, men jeg håper og satser på at jeg får C eller bedre, for det var faktisk målet for denne gangen! Tror til og med jeg blir skuffet hvis jeg får C.... :P

 

Uansett, fri en uke, så nå skal det lages leseplan for neste emne. 

Nå tror jeg faktisk at jeg koser meg som vernepleierstudent - eller det har jeg vel gjort hele tiden, men jeg kjente ekstra på det under eksamen! :lol:

Hadde vernepleiereksamen på mandag vi også. Og så to dager med Gründercamp og finale i går. Sliten! Laget mitt ble en av åtte som kom til finalen for å presentere ideen for alle de andre. Vi ble ikke topp tre, men men.... :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen i ex.fac idag. Satt vel 2 minutter å så på oppgaven før jeg bestemte meg for at dette virkelig ikke var min dag, bad om lapp for å trekke meg fra eksamen og dro så fort vi fikk lov. Det er kjempe kjedelig og ufattelig kjipt, men jeg hadde virkelig nada å tilføye den eksamen og de temaene som ble gitt. Det er jo 100 % min egen feil som ikke har lest nok, hatt nok motivasjon og stått på nok for å kunne ha mulighet til å bestå, men jeg får ta lærdom av det og ta opp faget til våren. Er ikke verdens undergang, men jeg merker jeg er skuffet over meg selv. Klarer så klart ikke å innrømme det i tale, men jeg er det.

Nå er det ca. 1,5 uke igjen til ex.phil eksamen og den vet jeg at jeg skal bestå. Det er ikke noe annet alternativ der. Motivasjonen har faktisk gått opp litt i faget etter at jeg fikk godkjent den obl. øvingsoppgaven min denne uken, så jeg ser fram til å ta eksamen og bli ferdig med faget. Det er ikke mitt favorittfag (langt ifra), men jeg skal skal skal klare det.

Noen som forresten vet reglene med tanke på omgjøring til stipend og slikt? Om jeg består faget til våren, får jeg da fullt stipend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forresten vet reglene med tanke på omgjøring til stipend og slikt? Om jeg består faget til våren, får jeg da fullt stipend?

Du konter den sant? Da får du full stipend :)

Vi har vel alle hatt den følelsen du satt med en gang i livet, det er bare da man må ta det som en bitchslap og ta seg sammen litt :) Ikke verre enn det. Nå vet du hva du kommer til å gå til neste gang og derfor er det også lettere å forberede seg.

Jeg hadde det sånn med en kjemiprøve nå i høst. Fikk en real ørefik av å se på prøvearket, endte med at jeg tok prøven igjen 2 uker senere med full kontroll (måtte bare få en skikkelig oppvåkning tydeligvis).

--

En uke til eksamen

og deretter en uke til neste

og deretter en uke til den siste 12. deseber, så er det FERIE!

Føler meg litt heldig som har 1 uke lesetid mellom hver eksamen, føler meg sykt avslappa siden jeg kan pensum i alle fagene. Da drar jeg hjem til bestebyen Bergen og tilbringer lesetiden med kjæresten min :wub: (så kjører jeg ned igjen til hver eksamen)! Ser frem til det! Deilig at hjembyen bare ligger 2,5t unna.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første foreleseren jeg hadde her på UMB sa til meg at det bare er sunt å stryke i minst ett fag i løpet av årene her på universitetet - det viser bare at vi har hatt ei fin studietid. :P Det pleier jeg å trøste meg med! (Nå har jeg aldri strøket i fag og har til gode å få dårligere karakterer enn C, men den dagen det skjer går det helt fint.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk i et fag vi hadde i våres som jeg driver å tar opp nå, det er SÅ kjipt. TENK om jeg hadde jobba litt mer med det forrige semester hadde jeg bare hatt tre fag å jobbe med nå -_-

Nå sitter jeg og lurer på jobb vs videre studier. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å begynne å jobbe for å ha muligheten til å etterhvert oppnå autoriasjon som regnskapsfører. MEN samtidig: om jeg skal bygge på med en master tror jeg det er lurest å gjøre det med en gang, det bli nok vanskelig å gå tilbake til studier etter å ha jobbet og tjent penger i 3-4 år. Samtidig løper jo tiden man får støtte fra lånekassen ut.

Så kommer spørsmålet: hvilken master? Regnskap og revisjon utgår da etterspørselen etter revisorer ikke er tilstede i samme grad som før (samtidlig som at regnskapsforeleseren vår (som er utdannet revisor) anbefalte alle som ikke var meget spesielt interesserte burde styre unna mtp jobbmulighet i fremtiden). Jeg kunne også tenke meg å velge en litt annen retning enn jeg har på bacheloren for å ha litt større valgmuligheter.

Så i det siste har jeg faktisk sett litt på master i Skogfag (!), med fokus på økonomiske fag da selvsagt. Jeg synes ressursøkonomi er interessant, men blir ikke helt klok på akkurat HVA man kan jobbe som, så jeg får tenke litt til på den..

Sånn, ferdig med studiefremtidsusikkerhetsutbrudd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...