Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Bare å spørre i vei :D Fikk autorisasjonen i fjor etter noen år med praksis.

Tja, min arbeidsdag er ganske så variert :) Det er naturligvis den vanlige bilagspunchingen, i tillegg til lønnskjøringer, krangle litt med skatteetaten for kundene mine til tider (det er gøy :) ), rådgivning innenfor økonomi, avstemme og passe på at alt blir riktig, mase på treige og rotete kunder (og du verden hvor gøy det er når ting faktisk går inn) og kontrollere føringer og avstemminger hos mine kollegaer som ikke er autoriserte. I tillegg er det støtt og stadig skatt- og avgiftsproblematikk som vi må drøfte med hverandre, med revisor og evt. advokater. Jeg er litt nerd, så jeg liker godt den biten hvor vi må sette oss ned og lese og tolke/forstå lover og dommer ;)

Fra januar til mai/juni jobber jeg MYE, og det er mye fart og stress i jobben - det trives jeg veldig godt med. Og ellers har jeg flexitid (noe jeg opplever mange regnskapsførere har), og kan stort sett komme og gå når jeg vil så lenge jeg fyller timene mine.

Høsten går mye med til kurs og oppdateringer, da nye satser og endringer kommer stadig :)

Det var veldig interessant å lese! Eg vil bli du. :P

Eg mista quoten til @laikamor, men ser ut som me studerer ca samme? Eg går på BI - nettstudier, første år, og siktar på å bli regnskapsførar. Er skrekkelig umotivert for tida, men det er nok pga manglande evner til å studere på eiga hand og eksamenspress. Det er så teit, for eg tykkjer eigentleg alt er spennande, til og med markedsføring (flink foreleser!) og Bedriften, men eg er veldig flink til å finne på andre ting. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Jeg har lest en del på nett de siste dagene om andre retninger jeg kan velge.

Spesielt zoolog og dyrepleier virker veldig interessant. Zoologer virker som helst jobber som lærere ol, så da utgår gjerne den. Ellers virker det spennende! Men krever realfagskompetanse da, tror jeg. Noen her som har studert biologi, og har noen erfaringer med det studiet?

Dyrepleier har jeg alltid vurdert. Grunnen til dette har utgått er dårlige jobbmuligheter, i tillegg til at jeg virkelig ikke kan tenke meg å bo på den siden av landet. Orker ikke et langdistanseforhold med typen min igjen heller. Men det vurderes likevel sterkt!

Får tenke litt til. Men takk for oppmuntrende tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bikipile, jeg fikk ikke sendt det noen PM etter jobb i går allikevel, men den kommer ;) Nå er jeg glad jeg gikk inn i denne tråden, jeg har forelesningsfri onsdag og torsdag og pleier å sitte hjemme å jobbe. Men som det sies her, det er jo altfor mange forstyrrelser! Så i dag har jeg pakket med meg stoor matpakke (blir såå sulten av å studere) og reist på skolen. Det er jo tross alt eksamen om 4 uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på et informasjonsmøte om utveksling. Jeg har vært litt fram og tilbake de siste par årene på om jeg vil på utveksling eller ikke. Eller - jeg vil, men jeg har to praktiske utfordringer som står i veien:

1 - leiligheten jeg bor i. Dobbel leie har jeg ikke råd til. Et alternativ er å leie den ut mens jeg er bortreist, men hvor i alle dager skal jeg da gjøre av alle tingene mine i mellomtiden? Et annet alternativ er å spørre huseierne mine (som tilfeldigvis også er mine foreldre) om vi ikke kan lage en liten spesialavtale for akkurat de månedene.

2 - hunden jeg eier. Et sted må jo han være hvis jeg skal dra ut i verden. Nå som foreldrene mine er hundeløse og ikke skal kjøpe ny hund på en god stund, kunne de sikkert satt pris på et avbrekk fra den hundeløse tilværelsen. Og Geo hadde nok satt stor pris på å få være hos dem noen måneder. Men de har en katt som hater hunden min intenst, og det er jo synd om hun skal "jages" ut av huset fordi jeg skal på utveksling.

Så egentlig må jeg vel snakke med foreldrene mine og høre hvor mye de kan være villige til å gjøre for å hjelpe meg.

Men sett at det der ordner seg, da. Da er det jo bare å sette seg på flyet og reise, omtrent. Herlighet for en mulighet! Vårsemesteret i fjerdeklasse (våren 2015) står tomt og venter i grunnen bare på å fylles opp med fag i et annet land. Det finnes en rekke avtaler å velge mellom. Disse er nok de som frister mest:

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-guelph (her er det faktisk en sonis på utveksling nå)

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-british-columbia

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/universitetet-i-genova

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/wageningen-university

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-iceland

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/lincoln-university

Erasmus og Nordplus er fristende på grunn av godene som følger med (stipend osv), men jeg kan ikke la det være avgjørende for hvor jeg eventuelt skal dra. Canada hadde vært dritkult! Eller New Zealand. Eller så kunne jeg faktisk dratt til Italia og lært meg italiensk en gang for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på et informasjonsmøte om utveksling. Jeg har vært litt fram og tilbake de siste par årene på om jeg vil på utveksling eller ikke. Eller - jeg vil, men jeg har to praktiske utfordringer som står i veien:

1 - leiligheten jeg bor i. Dobbel leie har jeg ikke råd til. Et alternativ er å leie den ut mens jeg er bortreist, men hvor i alle dager skal jeg da gjøre av alle tingene mine i mellomtiden? Et annet alternativ er å spørre huseierne mine (som tilfeldigvis også er mine foreldre) om vi ikke kan lage en liten spesialavtale for akkurat de månedene.

2 - hunden jeg eier. Et sted må jo han være hvis jeg skal dra ut i verden. Nå som foreldrene mine er hundeløse og ikke skal kjøpe ny hund på en god stund, kunne de sikkert satt pris på et avbrekk fra den hundeløse tilværelsen. Og Geo hadde nok satt stor pris på å få være hos dem noen måneder. Men de har en katt som hater hunden min intenst, og det er jo synd om hun skal "jages" ut av huset fordi jeg skal på utveksling.

Så egentlig må jeg vel snakke med foreldrene mine og høre hvor mye de kan være villige til å gjøre for å hjelpe meg.

Men sett at det der ordner seg, da. Da er det jo bare å sette seg på flyet og reise, omtrent. Herlighet for en mulighet! Vårsemesteret i fjerdeklasse (våren 2015) står tomt og venter i grunnen bare på å fylles opp med fag i et annet land. Det finnes en rekke avtaler å velge mellom. Disse er nok de som frister mest:

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-guelph (her er det faktisk en sonis på utveksling nå)

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-british-columbia

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/universitetet-i-genova

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/wageningen-university

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/university-of-iceland

http://www.umb.no/delstudier/artikkel/lincoln-university

Erasmus og Nordplus er fristende på grunn av godene som følger med (stipend osv), men jeg kan ikke la det være avgjørende for hvor jeg eventuelt skal dra. Canada hadde vært dritkult! Eller New Zealand. Eller så kunne jeg faktisk dratt til Italia og lært meg italiensk en gang for alle...

Om du reiser til Canada så kommer jeg på besøk! Men UBC er nok ganske mye mer spennende enn Guelph. :) Vancouver er jo en skikkelig storby, mens Guelph er litt mer som Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du reiser til Canada så kommer jeg på besøk! Men UBC er nok ganske mye mer spennende enn Guelph. :) Vancouver er jo en skikkelig storby, mens Guelph er litt mer som Ås.

Det er det jeg tenker litt på jeg også. Hvis jeg først skal reise kan jeg godt reise til et sted som er nokså annerledes enn Ås. :P Og ettersom jeg tross alt studerer byplanlegging ville det ikke være idiotisk å bo i en større by en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktdesign, HiVe foreløpig, sett litt på Kongsberg som ett alternativ. Har ikke sjekka noe særlig mer, nysgjerrig på fysikk. :drool:

Samboer går elektro på Kongsberg, om du skulle ha noen spørsmål. På audiospesialisering (som fjernes). Men de har de fleste fagene felles med de andre ingeniørretningene foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Samboer går elektro på Kongsberg, om du skulle ha noen spørsmål. På audiospesialisering (som fjernes). Men de har de fleste fagene felles med de andre ingeniørretningene foreløpig.

Nice, Maskiningeniør - Produktutvikling som de kaller det der ja. Veldig nysgjerrig på det faktisk, har en bekjent jeg tenkte forhøre meg litt med ettersom det nærmer seg. Men om sambo har noen argumenter på det foran HiVe så vil jeg jo gjerne høre om det. HiVe er vel noe maritimt, Kongsberg har mye fordeler med teknologibyen, lett for meg å få jobb som har erfaring i 3D. Audio har jeg og sett litt på, har erfaring som lydtekniker så det er jo alltids interessant, visste ikke at de fjerner den. Jeg har vel allerede valgt vekk mye av den cowboybransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :D

Takk, merker jeg trenger det nå.. :no: Valgte å ta en vakt i barnehage idag av økonomiske grunner og med forsinkelser/kø hjem fra jobb, så ble det mange timene på pelsen alene dessverre. Nå sitter han på fanget mens jeg prøver å få skrevet litt og forberedt meg siste delen før imorgen, men det er kjedelig syns han. :hmm: Han er jo i alderen der det helst skal lekes og tulles alle våkne timer.. Uff. Må bare tenke at jeg har lovt han at 19. desember drar vi hjem til østlandet igjen og da har han min vide oppmerksomhet i 2-3 uker uten jobb og skole :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, trenger litt motivasjon! :P Jeg har ingen eksamener nå til jul (fagene går over to semestere) og har detti helt ut av lesninga. Drar hjem etter forelesninger for å trene, gå tur med bikkja, se på Netflix etc Det er så kort lyst nå og føler jeg bare må løpe ut for å nye det! Jeg har jo ikke noe press på meg! Ingen forelesninger i Desember har jeg heller. Lesedager blir tilbragt på langtur i skogen.

Hvordan få snudd det? Bare ta et tak? :P

Vi kan sikkert lese litt sammen, selv om vi går forskjellige ting. Det er kanskje enklere for meg også å motivere meg til å dra på skolen når jeg ikke må (studiedager) om jeg skal møte noen. Nå har jeg jo to uker praksis og så masse eksamen etter det, men f. eks på nyåret, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, trenger litt motivasjon! :P Jeg har ingen eksamener nå til jul (fagene går over to semestere) og har detti helt ut av lesninga. Drar hjem etter forelesninger for å trene, gå tur med bikkja, se på Netflix etc Det er så kort lyst nå og føler jeg bare må løpe ut for å nye det! Jeg har jo ikke noe press på meg! Ingen forelesninger i Desember har jeg heller. Lesedager blir tilbragt på langtur i skogen.

Hvordan få snudd det? Bare ta et tak? :P

For å få snudd det MÅ du lage en leseplan og sette opp all litteraturen du skal lese fram til eksamen til våren. Da vil du komme ajour. Jeg lagde selv en leseplan etter at jeg fikk D på eksamen og sverget på at det ikke skulle skje igjen (eller det vet vi ikke enda da) og er evig-glad for det, for nå har jeg lest alt pensum, mens alle de andre må ta igjen det de ikke har lest. Nå kan jeg konsentrere meg om læremålene og bare det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få snudd det MÅ du lage en leseplan og sette opp all litteraturen du skal lese fram til eksamen til våren. Da vil du komme ajour. Jeg lagde selv en leseplan etter at jeg fikk D på eksamen og sverget på at det ikke skulle skje igjen (eller det vet vi ikke enda da) og er evig-glad for det, for nå har jeg lest alt pensum, mens alle de andre må ta igjen det de ikke har lest. Nå kan jeg konsentrere meg om læremålene og bare det :P

Både som student selv og som seminarleder, opplevde jeg det som typisk at studenter leser for lite/for sent/ikke er forberedt til timer. Leseplan er veldig lurt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få snudd det MÅ du lage en leseplan og sette opp all litteraturen du skal lese fram til eksamen til våren. Da vil du komme ajour. Jeg lagde selv en leseplan etter at jeg fikk D på eksamen og sverget på at det ikke skulle skje igjen (eller det vet vi ikke enda da) og er evig-glad for det, for nå har jeg lest alt pensum, mens alle de andre må ta igjen det de ikke har lest. Nå kan jeg konsentrere meg om læremålene og bare det :P

Hvor spesifikk lager du denne leseplanen? Kapittel for kapittel?

Hilsen en som ikke vet noe annet enn skippertakslesing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifSkjermbilde 2013-11-17 kl. 13.07.38.png

Jeg ser på "timeplanen", der er det ofte oppført pensum som bør leses til den dagen og på pensumlista, og setter inn ca. 50 sider hver dag og passer på at det er mest mulig relevant for det jeg har den dagen.

Egentlig ikke særlig vanskelig, men det er derimot litt tidkrevende. SÅ verdt det!

Wooow! Du er flink :icon_clapping:

Har du noen gode tips for hvordan man følger denne planen? Haha, jeg har en tendens til å ikke alltid fullføre det jeg har begynt på kan man vel si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du, puddellover? :)

Har min nest siste eksamen forever på torsdag, og er ok i rute. To uker etter det kommer den siste, gleder meg vilt på juleferie!

Jeg studerer vernepleie (første året) :)

Wooow! Du er flink :icon_clapping:

Har du noen gode tips for hvordan man følger denne planen? Haha, jeg har en tendens til å ikke alltid fullføre det jeg har begynt på kan man vel si..

Rett og slett tvinge seg til å lese, her handler det mest om å få lest det man SKAL lese i løpet av uken. Får man ikke lest på mandagen, så må man lese på lørdag også. Det viktigste er å ikke havne på etterskudd. Når jeg har lest har jeg kun brukt markeringstusj og konsentrert meg om å lese og etterpå lagt det fra meg. Har funket gull for min del til nå, men nå skal jeg ha eksamen og den kan på mange måter si om det har funket så bra som jeg håper på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...