Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

gaaawd, nå vet de ikke hva som er skjedd på nki heller, så selv om de har all info og godkjennelse fra NAV er jeg enda ikke tatt opp som student :P Håper de nøster opp i det snart :P

Edit: Og DER hadde hun fikset, var en glipp i ene "steget" i prosessen, så imorgen en gang skulle brukernavn og passord komme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Jeg sliter veldig med matten! Vet ikke hva jeg skal gjøre for å forstå det, for jeg klarer ikke det bare ut fra boka, og det meste han går gjennom i forelesningene er eksempler fra boka. Gode tips for å forstå matte? Selvfølgelig løse oppgaver osv, men hjelper ikke om jeg ikke får til å løse dem, og det ikke står utregning i fasiten...

Spør om noen kan hjelpe deg. Forstår man ikke selv så er det beste du kan gjøre å starte på en oppgave, regne deg så langt du kommer, og stille spørsmål på vegen. Vet du ikke hvordan du skal begynne? Spør, så får du framgangsmåten. Så setter du inn den infoen du har fått fra oppgaven, jobber deg videre slik du har kapasitet til, møter du en ny vegg - spør igjen. Hva gjør jeg nå. Jo mer man spør, omså man er bittelitt usikker, jo sikrere blir man neste gang.

Det dummeste man gjør i matematikk og fysikk er å være redd for å spørre. Spør selv om det du kan, for da kvalitetssikrer du den kunnskapen. Ingen synes du er teit hvis du spør, når jeg hadde matematikkhjelp i 2-3 året på universitetet ble jeg hysterisk glad hver gang noen spurte om hjelp. Tenkte aldri "herregud for en idiot", tvert i mot gikk jeg rundt og tenkte "jippi jeg kan hjelpe andre" :P

Hvor får du hjelp, spør du kanskje? Usikker på hva slags student du er? Det finnes leksehjelpsordninger mange steder, ta kontakt med faglærer så kan han sette deg videre. Folk blir glad om du spør om hjelp, for de vil bare hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollokviegrupper er gull omtrent uansett hva man studerer. Man trenger ikke å ha eldre studenter til å hjelpe seg - hvis man sitter tre-fire stk sammen og regner er det mye lettere å finne ut av ting sammen enn når man sitter alene og ser seg blind på tallene. :) Finn noen du trives greit med og avtal at dere skal sette dere ned et par timer etter hver forelesning og regne på det som er gått gjennom i forelesningen, for eksempel. (Eller motsatt/i tillegg - se på oppgaver før forelesningene så dere kan spørre faglærer om ting dere lurer på og ikke har fått til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, i will.. Har litt igjen på den delen jeg holder på med nå, isbre. Legger ut på dropbox når jeg er ferdig. Du får lese gjennom om du gidder. :P

Vi har fått maks 10 sider, jeg syns det er pissvanskelig å gjøre det så kort (og jeg pleier som regel alltid å skrive lite :| ). Dvs delen med isbre må være maks 3 sider inkl bilder. Det er også første gang jeg må skrive noe med sånn kildebruk. Føler meg som den nooben.. Og så teller det 20 % på eksamenskarakteren... :bye:

Bah, de burde heller gitt oss maks antall ord. Føler ikke jeg får delt opp og strukturert det slik jeg ønsker. For da bruker det så mye plass.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å skaffe meg deltidsjobb ved studiene(studerer heltid), men første dagen gikk læreren ut å sa at de som vurderer jobb i tillegg må tenke nøye igjennom det, for det er mulig det ikke går. Så nå skal jeg prøve å finne noe å gjøre sånn litt innimellom for å ha litt penger til overs.

Jeg er på mitt sjette år som fulltidsstudent nå, og har alltid jobbet ved siden av, og har alltid fått høre at det nok ikke går av foreleserne. Siste året på bacheloren jobbet jeg 60% ved siden av. Det går helt fint å ha en helgejobb f.eks, og pengene kommer jo godt med. Dessuten er det bra å ha arbeidserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sutre sutre*

Altså, jeg er veldig glad jeg har jobben min, og jeg går helt opp i den og tenker jobb ca 30/7. Jeg drømmer ganske ofte om jobben også, og føler vel egentlig at jobben eier både meg og livet mitt. Det er en 50%-stilling, men i praksis en grenseløs stilling, jeg kunne jobber 200% om jeg ville det. Nå har jeg jobbet mye et par uker, og bare skvist inn litt lesing innimellom, men problemet er at jeg bruker så mye tankevirksomhet på jobbrelaterte greier at det blir veldig lite plass til studier igjen! I dag er jeg nødt til å lese helst en tre-fire timer, men jeg har også masse jeg må gjøre av jobbmailer og jobbtelefoner, og da ender det jo med at jeg prioriterer det i stedet. Dette blir to krevende år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, i will.. Har litt igjen på den delen jeg holder på med nå, isbre. Legger ut på dropbox når jeg er ferdig. Du får lese gjennom om du gidder. :P

Vi har fått maks 10 sider, jeg syns det er pissvanskelig å gjøre det så kort (og jeg pleier som regel alltid å skrive lite :| ). Dvs delen med isbre må være maks 3 sider inkl bilder. Det er også første gang jeg må skrive noe med sånn kildebruk. Føler meg som den nooben.. Og så teller det 20 % på eksamenskarakteren... :bye:

Bah, de burde heller gitt oss maks antall ord. Føler ikke jeg får delt opp og strukturert det slik jeg ønsker. For da bruker det så mye plass.. :hmm:

Høres mistenkelig ut som den rapporten jeg skrev på akkurat dette tidspunktet i fjor, du går ikke tilfeldigvis i Oslo?

Ellers kan jeg sikkert lese gjennom den, men kanger er nok en del proffere på rapportdelen. Jeg husker til gjengjeld en del geologiting, så noe kan jeg kanskje komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sutre sutre*

Altså, jeg er veldig glad jeg har jobben min, og jeg går helt opp i den og tenker jobb ca 30/7. Jeg drømmer ganske ofte om jobben også, og føler vel egentlig at jobben eier både meg og livet mitt. Det er en 50%-stilling, men i praksis en grenseløs stilling, jeg kunne jobber 200% om jeg ville det. Nå har jeg jobbet mye et par uker, og bare skvist inn litt lesing innimellom, men problemet er at jeg bruker så mye tankevirksomhet på jobbrelaterte greier at det blir veldig lite plass til studier igjen! I dag er jeg nødt til å lese helst en tre-fire timer, men jeg har også masse jeg må gjøre av jobbmailer og jobbtelefoner, og da ender det jo med at jeg prioriterer det i stedet. Dette blir to krevende år!!

Får ikke multisitert, men tenkte egentlig jeg skulle tatt med forrige innlegget ditt, men det her er vel nettopp grunnen til at man sier at studenter skal være forsiktig med å jobbe for mye. Jeg er selv som deg at jeg fort går mer opp i jobb enn studier, men er man heltidsstudent så er det faktisk studiet som er topp prioritet. Hjelper ikke om man har masse arbeidserfaring om man bare har E'r på vitnemålet. Fra i fjor har jeg gått kraftig ned på jobbinga og jobber bare det jeg må for å overleve økonomisk (å klare seg uten jobb er dessverre umulig for studenter). I fjor jobbet jeg 50% i perioder. Nå er jeg nede i en helg i måneden (hvor jeg til gjengjeld kan jobbe 20-25 timer uten problemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke multisitert, men tenkte egentlig jeg skulle tatt med forrige innlegget ditt, men det her er vel nettopp grunnen til at man sier at studenter skal være forsiktig med å jobbe for mye. Jeg er selv som deg at jeg fort går mer opp i jobb enn studier, men er man heltidsstudent så er det faktisk studiet som er topp prioritet. Hjelper ikke om man har masse arbeidserfaring om man bare har E'r på vitnemålet. Fra i fjor har jeg gått kraftig ned på jobbinga og jobber bare det jeg må for å overleve økonomisk (å klare seg uten jobb er dessverre umulig for studenter). I fjor jobbet jeg 50% i perioder. Nå er jeg nede i en helg i måneden (hvor jeg til gjengjeld kan jobbe 20-25 timer uten problemer).

Ja, ikke sant! Men det er veldig forskjell på type jobb, da jeg hadde deltidsjobb i butikk og på sykehus var det en "gå hjem fra jobb og være ferdig med jobb"-greie, og da hadde jeg ingen problemer med å gjøre det bra på skolen i tillegg. Hadde et snitt på B/A med 60% jobb ved siden av, ingen problemer, jeg ble bare mer strukturert. Men nå er jeg daglig leder og har bare en helt annen type jobbhverdag. Men, på mitt masterstudie jobber 90% av studentene mellom halvt og fullt ved siden av fulle studier, så det handler jo bare om å være flink jente og jobbe litt ekstra hardt! Phu. Må bare bli ferdig med denne tekoppen først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mistenkelig ut som den rapporten jeg skrev på akkurat dette tidspunktet i fjor, du går ikke tilfeldigvis i Oslo?

Ellers kan jeg sikkert lese gjennom den, men kanger er nok en del proffere på rapportdelen. Jeg husker til gjengjeld en del geologiting, så noe kan jeg kanskje komme med :)

Det er nok samme oppgave ja :P

Jeg er ferdig med "første utkast" av isbredelen nå. Men jeg aner virkelig ikke hvor i dybden man skal gå her. Jeg har 5 sider allerede, så må jo kutte drastisk i det jeg har skrevet.. Føler også at jeg gjentar meg selv veldig, iom at de forskjellige temaene gjerne henger veldig sammen.... Vanskelig...

Her er første utkast av isbredelen, se på det dere orker. Det er 5 sider, med bilder. :innocent:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12591143/ISBREER.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en vennegjeng på studiet pleier å dele opp pensum (endel av det, ikke alt). Vi tar f.eks ett kapittel hver i en bok, som vi leser nøye, og skriver stikkord/oppsumering av, og deler med hverandre. Har et lite fremlegg om det og, for å fortelle om det viktigste i kapittelet. Har sinnsykt mye å lese, så det var lærerne som foreslo denne måten. Skumleser de kapitlene andre tar, men slipper å bruke så mye tid på det. På den måten får jeg og litt mer press på å faktisk gjøre noe (jeg er kjempeflink til å utsette alt i siste liten). Så det anbefales, etterhvert som man blir kjent med folk og finner noen man har god kjemi med (synes jo man skal ha det koselig sammen og.) Vi driller hverandre før eksamen og, og leser igjennom hverandres oppgaver osv.

Wow... for første gang er jeg ikke ny student på noe! Jeg går 2.året! Level up!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med første uke i praksis, som ble en myk start. Ting kommer til å bli veldig annerledes på denne klinikken, til det bedre! Ellers har jeg ikke internett (pga problemer med leiligheten) enda - man overlever jo ikke uten det som student nå tildags! Alt er via nett, oppgaver, enrollment, kontakt osv. Håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok samme oppgave ja :P

Jeg er ferdig med "første utkast" av isbredelen nå. Men jeg aner virkelig ikke hvor i dybden man skal gå her. Jeg har 5 sider allerede, så må jo kutte drastisk i det jeg har skrevet.. Føler også at jeg gjentar meg selv veldig, iom at de forskjellige temaene gjerne henger veldig sammen.... Vanskelig...

Her er første utkast av isbredelen, se på det dere orker. Det er 5 sider, med bilder. :innocent:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12591143/ISBREER.pdf

Er dessverre på kjøring rundt omkring et par dager, får ikke lest før onsdag tidligst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg spør her :) Har nettopp begynt på 1.året av en bachelorgrad, men tenker allerede nå på å kanskje starte opp på noe annet neste år... Kan jeg da søke med karakterene fra vidergående igjen? Teller dette året med i opptaket?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg spør her :) Har nettopp begynt på 1.året av en bachelorgrad, men tenker allerede nå på å kanskje starte opp på noe annet neste år... Kan jeg da søke med karakterene fra vidergående igjen? Teller dette året med i opptaket?

Noen som vet?

Du vil få to tilleggspoeng for dette året + alderspoeng. Når man søker med ekstra poeng enn bare vgs-karakterer blir man plassert i en av de to kvotene (primær eller ordinær) ut fra hvor man gjør det best ift de andre søkerne, for å si det litt enkelt. Så det kan hende du kommer inn kun på bakgrunn av vgs-karakterene, eller så teller dette året også med. Bare legg ved dokumentasjon når du søker, så ordner det seg.

Hvis du har mulighet til det, kan du velge andre fag enn de som ligger i førsteåret av den bacheloren du går nå. Hvis fagene (både de obligatoriske og de du velger selv) er relevante for det du senere begynner å studere, kan du få godkjent de fagene som en del av graden din. Således kan du enten ta graden på kortere tid, evt "frigjøre" litt poeng så du har mulighet til å jobbe litt ekstra et semester, for eksempel. Jeg gikk førsteåret av en bachelor på Blindern, og bestemte meg etter kort tid for å slutte der og begynne på det jeg studerer nå (men fullførte det første studieåret på Blindern). Over jul på Blindern valgte jeg derfor fag helt fritt - to fag som var relevante for det jeg studerer nå, og et fag som bare virket veldig gøy. Hvis man uansett skal bytte grad kan man jo leke litt med fagene så man ender opp med å ha noe man trives med. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Heldigvis er det ikke heelt forskjellige grader, har faktisk en god del av de samme fagene første året. Så håper jeg får "fritak" fra de fagene jeg tar dette året så har jeg færre emner å fokusere på neste høst :)

Ta kontakt med studieveileder for det programmet du ønsker å begynne på. Hvis det er mye av de samme fagene (i alle fall i første) kan det hende du kan søke opptak til høyere årstrinn, så du begynner rett på andre klasse (men evt tar noen førsteklassefag også). Studieveileder kan dessuten tipse deg om det er noen fag det er lurt for deg å ta dette året, samt fortelle deg hvordan du får godkjent disse fagene i den andre bacheloren. Så altså - snakk med studieveileder. :P Vedkommende kan hjelpe deg med alle spørsmålene du måtte ha. Mye greiere å få svarene servert på sølvfat enn å pønske dem ut på egenhånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt motløs, og det er kun min egen skyld fra fortiden!

Fikk epost fra Lånekassen i går om manglende dokumentasjon, så jeg ringte dem. Viser seg at jeg ikke har rett til noe støtte fra dem, fordi jeg mangler 40 studiepoeng (!). Til jul får jeg "bare" 30 fra min egen linje, så jeg sendte i all hast en melding til rådgiver på skolen og fikk til et møte idag. Eneste mulighet jeg har til å klare å få inn poengene jeg trenger til jul er å ta et studie i engelsk kultur og litteratur ved siden av mitt eget fulltidsstudie, for de har forelesninger på torsdager når jeg vanligvis har studiedag.

:wacko:

Så jeg må bestemme meg i helgen og si ifra til rådgiver, som da skal sjekke med faglærer om han tror jeg har sjans til å komme gjennom studiet når jeg har gått glipp av tre uker.

Stressnivået er relativt høyt nå, kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde det var når man manglet mer enn et år, dvs 60 stp, man mistet retten på støtte? Er ikke helt oppdatert der, må jeg innrømme. Men husk at selv om du tar det andre faget trenger du jo ikke å få toppkarakter i det akkurat. Så du vil jo ikke trenge å jobbe så mye med det som du bør gjøre med dine egne emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...