Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Guest Kåre Lise

Jeg har valgt å bare overse det og svare allikevel. ;)

He he, holder jeg med deg i. Selv er jeg hverken ny eller student i den forstand da jeg tar studieforerbedene på andre og forhåpentligvis siste året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Studiedag idag, da blir det litt ekstra kaffe :P .

To do list:

- skrive ferdig engelsk essay, er vel ca halvveis. 1000-1500 ord. Er heldigvis creative writing så står jo ganske fritt, men vil gjerne ha en mye bedre tilbakemelding enn jeg fikk på forrige innlevering (det var en mer analytisk oppgave).

- lese ferdig kompendium i idretts- historie, -psykologi, -sosiologi og samfunn. Er godt over halvveis her, eller har vel egentlig bare noen få artikler igjen.

- lese ferdig "Idrettens mentale trening" - og ikke minst forstå innholdet, mye mentale treningsteknikker og modeller som må læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går semesteret unna... Har to innleveringsoppgaver med frist 15. november (en gruppeoppgave, blæ, hater å skulle skrive en sammenhengende tekst når man er flere personer), en oppgave som skal leveres like etter det og vips er det eksamenstid liksom. Når var det jeg skulle få tid til å lese pensum? :lol: Og hva med det ene faget som jeg fremdeles bare har vært på én forelesning i, hvordan skal det gå med det? :lol:

Den kommende uka er det trønderrevy som står på planen. En viktig del av studietiden er det som skjer utenfor lesesalen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går semesteret unna... Har to innleveringsoppgaver med frist 15. november (en gruppeoppgave, blæ, hater å skulle skrive en sammenhengende tekst når man er flere personer), en oppgave som skal leveres like etter det og vips er det eksamenstid liksom. Når var det jeg skulle få tid til å lese pensum? :lol: Og hva med det ene faget som jeg fremdeles bare har vært på én forelesning i, hvordan skal det gå med det? :lol:

Den kommende uka er det trønderrevy som står på planen. En viktig del av studietiden er det som skjer utenfor lesesalen. ;)

Det går nok så fint atte! Har vært fullstidsstudent i snart 6 år, og den følelsen der har jeg hvert eneste semester :P Lever enda gjør jeg også!

Gruppeoppgaver er et herk! Tips: Fordel oppgaven mellom dere, avklar sidetall og grovt innhold. Så bruker dere noen timer på å "sy" det sammen når dere er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god erfaring med å bruke en del tid i planleggingsfasen av gruppeoppgave, vi er fem stk på gruppa. Virkelig bryte ned problemstillingen, definere og brainstorme, lage oppsett så innholdet bare kan fylles inn.

Med siste innlevering gjorde vi som en venninne foreslo for meg, istedet for å dele oppgaven skrev vi den sammen. Altså jeg satt med pc og skrev ned ting mens vi snakket og diskutererte de forskjellige delene. På den måten fikk alle bidratt til hver del, og vi fikk en god flyt og sammenheng i oppgaven. Ikke sikkert det fungerer for alle, men vi er veldig fornøyde med det :) . Det kan jo nevnes at det var en oppgave som hadde blitt litt rar å dele opp, fort gjort med mye gjentakelser og rot.

På første innlevering delte vi opp, det gikk greit, men jeg tror det også avhenger av hva slags oppgave man har :) . Vet at en av de andre gruppene med sammen problemstilling som oss har delt opp, jeg er litt spent på å lese deres oppgave.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god erfaring med å bruke en del tid i planleggingsfasen av gruppeoppgave, vi er fem stk på gruppa. Virkelig bryte ned problemstillingen, definere og brainstorme, lage oppsett så innholdet bare kan fylles inn.

Med siste innlevering gjorde vi som en venninne foreslo for meg, istedet for å dele oppgaven skrev vi den sammen. Altså jeg satt med pc og skrev ned ting mens vi snakket og diskutererte de forskjellige delene. På den måten fikk alle bidratt til hver del, og vi fikk en god flyt og sammenheng i oppgaven. Ikke sikkert det fungerer for alle, men vi er veldig fornøyde med det :) . Det kan jo nevnes at det var en oppgave som hadde blitt litt rar å dele opp, fort gjort med mye gjentakelser og rot.

På første innlevering delte vi opp, det gikk greit, men jeg tror det også avhenger av hva slags oppgave man har :) . Vet at en av de andre gruppene med sammen problemstilling som oss har delt opp, jeg er litt spent på å lese deres oppgave.

Det er nok lurt å bruke en del tid på planleggingen ja :) Jeg har prøvd begge måter å skrive gruppeoppgave på flere ganger, og er helt klart mest fan av å dele opp. Rett og slett fordi på mitt studie er det mange STERKE personligheter, ingen blir enig og det å skrive èn setning kan ta en time liksom...:P

Men noen ganger blir det jo helt feil å dele oppgaven opp, og da må den skrives sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av oppgaven, ja. Vår blir vanskelig å dele opp i den forstand at en skriver side 1-5, den neste 6-10 og den siste 11-15. Men vi deler opp i mindre oppgaver og setter sammen underveis. (Nå holder vi f.eks. på med en del hvor vi redegjør for ulike modeller og hvordan de passer på vårt case. Da skriver vi om 1-2 modeller hver, også setter vi sammen etterpå og går gjennom så teksten er sammenhengende. Så kommer neste del av oppgaven, da deler vi opp på nytt.) Funker greit, men tar litt tid. Særlig når vi har en person på gruppa som er dansk, da tar det litt tid å oversette hennes tekster til norsk så det blir språklig sammenheng i hele oppgaven. (Akkurat det er jo noe man bør bruke litt tid på uansett, for folk har veldig forskjellig skrivestil, og jeg liker i alle fall ikke å lese tekster hvor språket endrer seg i løpet av teksten.) Heldigvis er det bare bestått/ikke bestått-oppgave. Temaet er ikke slik at det er noen stor fordel å være flere personer, jeg tror oppgaven kunne blitt vel så bra om jeg jobbet alene. Den eneste grunnen til at det er gruppeoppgave er at læreren vil ha færre tekster å gå gjennom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg også, enklere for læreren, hehe... men, jeg ser jo fordelen av det også, vi er førsteårsstudenter og ikke alle har god erfaring med å skrive oppgave. På den måten får vi "øvd" i grupper før vi kommer til eksamen og må levere individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeoppgaver man må skrive med doktorgradsstudenter er verst… Jeg tok et ekstraemne som jeg fikk ta selv om alle de andre som tar emnet er doktorgradsstudenter. Og gruppearbeidet vi skal levere i slutten av mnd er nå fordelt, pluss at en modelleringsoppgave allerede er gjort av de andre. HATER å føle at jeg ikke bidrar, for jeg har vært på så mange gruppearbeid hvor jeg har dratt båten alene mens andre har "cruisa med" uten å gjøre noe, at jeg veit den følelsen. Og alltid bannet på at jeg aldri skulle bli sånn. Å sitte på et skypemøte og være så nuub at du bare sier "eh… ja jeg er enig med det dere gjør" er skikkelig ekkelt :P

Men men. Nå skal jeg iallefall bidra godt via den delen av temaet jeg skal skrive om! I mårra. For i dag har jeg fri, etter å ha produsert 35 sider arbeidskrav på 3-4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke exphil eller exfac som har vitenskapsteori? Åååh jeg elsker vitenskapsteori :wub:

Ex.fac som har vitenskapsteori, men fagene går jo inn i hverandre, så er ikke så lett å skille de :P

Fikk på torsdag en øvingsoppgave i ex.phil som skal leveres innen torsdag 7. november kl. 14.. Har bestemt hvilke av oppgavene jeg skal velge, "enten/eller" valg i alfa og beta, men lengre kom vi nå ikke.. Vært så stress i det siste.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ny student. Men har kun læst en artikel i år :huh::innocent::| Men tilgengæld har jeg været på friluftsture hveranden uke siden jeg kom - 5 dages kanotur, 7 dages kysttur, 4 dages fjelltur og 10 dages egenferd på fjell og kano.... Jeg er blevet god til ture :D Nu skal der læses og skrives 3 mappeopgaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ny student. Men har kun læst en artikel i år :huh::innocent::| Men tilgengæld har jeg været på friluftsture hveranden uke siden jeg kom - 5 dages kanotur, 7 dages kysttur, 4 dages fjelltur og 10 dages egenferd på fjell og kano.... Jeg er blevet god til ture :D Nu skal der læses og skrives 3 mappeopgaver...

Jeg hadde ingen artikler i pensum før 3året (altså "siste bachelorår") :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det? (Skjønner at Pajko ikke har det.)

Savner studietiden, jeg. Kommer sikkert til å bli student igjen :P

Pajko skrev "Men har kun læst en artikel i år" - hvilket jeg tolket som hun syntes var litt "sløvt". Derfor påpekte jeg bare at vi ikke leste noen artikler før 3året :P Vi brukte kun lærebøkene i de første 2 årene - og det er jo ikke noe galt i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at et så stort universitet kan være så sinnsvakt dårlig. Jeg har bare dårlige opplevelser helt siden jeg søkte meg dit. Nå er jeg i min andre utplassering. Der har jeg vært i 2 mnd nå. Etter kort tid etterlyste jeg hvor det ble av studieveileder som skal komme 2 ganger ila utplasseringen - ila de 2 første ukene og nærmere slutten. Jeg sendte en mail til SH, som svarte at ST skulle komme til meg og hun tok nok kontakt snart. Ukene gikk. Så kontaket veilederen min ST, men hun trodde at det var SH som skulle besøke meg så det måtte hun komme tilbake til. så gikk det 2 uker til uten svar. Veileder ringte igjen. Ingen visste noen ting. 1 ny uke, 5 uker siden min første henvendelse. Jeg sender mail til øverste person på linja mi. Ettersom det tok henne 5 (!) uker å svare på min siste mail, sendte jeg kopi til rektor. Da ble det fart på sakene ja. Svar pr mail fra begge dagen etterpå med lovnad om at SH skal ringe meg. Dagen derpå ringer SH og avtaler møte neste uke, og lirer ut av seg at hun har en overraskelse til meg. Overraskelse?? WTF liksom? Skal dere bestikke meg for at dere driter dere ut!?

Dette er bare en så utrolig dårlig opplevelse, og akkurat nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å fullføre dette studiet :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pajko skrev "Men har kun læst en artikel i år" - hvilket jeg tolket som hun syntes var litt "sløvt". Derfor påpekte jeg bare at vi ikke leste noen artikler før 3året :P Vi brukte kun lærebøkene i de første 2 årene - og det er jo ikke noe galt i det :)

Oki. Er ikke vant med "lærebøker", slikt bruker man ikke i mitt fag :P Men artikler begynte man vel å lese allerede på ex.fac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at et så stort universitet kan være så sinnsvakt dårlig. Jeg har bare dårlige opplevelser helt siden jeg søkte meg dit. Nå er jeg i min andre utplassering. Der har jeg vært i 2 mnd nå. Etter kort tid etterlyste jeg hvor det ble av studieveileder som skal komme 2 ganger ila utplasseringen - ila de 2 første ukene og nærmere slutten. Jeg sendte en mail til SH, som svarte at ST skulle komme til meg og hun tok nok kontakt snart. Ukene gikk. Så kontaket veilederen min ST, men hun trodde at det var SH som skulle besøke meg så det måtte hun komme tilbake til. så gikk det 2 uker til uten svar. Veileder ringte igjen. Ingen visste noen ting. 1 ny uke, 5 uker siden min første henvendelse. Jeg sender mail til øverste person på linja mi. Ettersom det tok henne 5 (!) uker å svare på min siste mail, sendte jeg kopi til rektor. Da ble det fart på sakene ja. Svar pr mail fra begge dagen etterpå med lovnad om at SH skal ringe meg. Dagen derpå ringer SH og avtaler møte neste uke, og lirer ut av seg at hun har en overraskelse til meg. Overraskelse?? WTF liksom? Skal dere bestikke meg for at dere driter dere ut!?

Dette er bare en så utrolig dårlig opplevelse, og akkurat nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å fullføre dette studiet :no:

Det er utrolig kjipt, jeg hadde selv fem måneder på toppuniversitet i Paris som er noe av det mest meningsløse jeg har vært med på i min studietid. Håper du finner en løsning. Jeg mistet kun et halvt semester, siden jeg fikk tatt en eksamen i Bergen mens jeg var i Paris, men det var kjipt nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Er ikke vant med "lærebøker", slikt bruker man ikke i mitt fag :P Men artikler begynte man vel å lese allerede på ex.fac.

Når man blir sivilingeniør tar man ikke ex.fac, juhu!! Ex.phil tok jeg via internett og jeg leste kun to bøker (filosofihistorie i rødt og vitenskapshistorie i gul/hvitt) :P Så ingen artikler før jeg begynte med forskningsrettet prosjektarbeid i 3klasse :) Skolebøkene i geologi er veldig oppdaterte og oppdateres gjerne hvert år. Mye bra norsk litteratur pga olja, en del norske bøker er verdenskjente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir sivilingeniør tar man ikke ex.fac, juhu! Ex.phil tok jeg via internett og jeg leste kun to bøker (filosofihistorie i rødt og vitenskapshistorie i gul/hvitt) :P Så ingen artikler før jeg begynte med forskningsrettet prosjektarbeid i 3klasse :) Skolebøkene i geologi er veldig oppdaterte og oppdateres gjerne hvert år. Mye bra norsk litteratur pga olja, en del norske bøker er verdenskjente :)

Er kjent med lærebøker fra både SV-fakultet og RF-fakultet (har tatt introduksjonsemner i sosiologi, biologi, og kjemi), men på HF har jeg aldri lest slikt. Vi leser originallitteratur pluss kommentarartikler. Har alltid tenkt på det som et mer "amerikansk" fenomen med disse feite lærebøkene fra de andre fakultetene, men er vel litt fagskadet fra eget fag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjent med lærebøker fra både SV-fakultet og RF-fakultet (har tatt introduksjonsemner i sosiologi, biologi, og kjemi), men på HF har jeg aldri lest slikt. Vi leser originallitteratur pluss kommentarartikler. Har alltid tenkt på det som et mer "amerikansk" fenomen med disse feite lærebøkene fra de andre fakultetene, men er vel litt fagskadet fra eget fag :P

Mulig jeg er litt treig nå (skylder på feber) men du tror vel ikke det er mulig å lære kjemi, anatomi osv, fra artikler? :P Tror ikke det er amerikanisering, mer en nødvendighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har masse artikler og "annet lesestoff" enn fagbøkene. Har foreløpig omtrent ikke brukt bøkene :P 1 semester av geofysikk bachelor. Så tydelig forskjellig fra sted til sted :)

Hvilke emner har du hatt? :) Hilsen ferdigutdannet geofysiker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på studie på mandag, eller - kurs med eksamen og studiepoeng?

4 skoledager fordelt på 1 mnd og 2 eksamener den neste mnd.

Men, dette blir en liten test for min del - om jeg ønsker å studere videre eller ikke til neste år :)

Uvant blir det nok uansett, ikke vært på skolebenken på over 2 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...