Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

@Bie: Det er ikke snakk om at tiden man kan få støtte fra LK "renner ut" dersom du tar pause fra studiene. Du kan få støtte til høyere utdanning i tilsammen åtte år uansett hvordan disse åtte årene legges opp. Problemet vil heller være at du i forrige likningsår vil ha tjent for mye med heltidsjobb til å ha rett på studiestøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

@Bie: Det er ikke snakk om at tiden man kan få støtte fra LK "renner ut" dersom du tar pause fra studiene. Du kan få støtte til høyere utdanning i tilsammen åtte år uansett hvordan disse åtte årene legges opp. Problemet vil heller være at du i forrige likningsår vil ha tjent for mye med heltidsjobb til å ha rett på studiestøtte.

Studiestøtte får men vel uavhengig av hvor mye formumue og hvor mye man har tjent tidligere år?

Men man kan bare ligge 60 stp bakpå (?), før man mister retten (inntil man har jobbet innpå disse poengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får støtte selv om du har tjent mye det året du søker, mtp stipend skal det feks ikke ha noe å si at du begynner å studere i et år du har tjent mye så lenge du ikke tjener mye MENS du studerer :) Her er det greit å innhente dokumentasjon på hvor mye du har tjent FØR du begynte på studiene (det har jeg gjort, men vet egentlig ikke om det er nødvendig).

Ellers har jeg selv jobbet litt før jeg begynte på skolen igjen, det funka bra på motivasjonen min. Men jeg kan se om man setter seg i en posisjon der man blir avhengig av penger (kjøper leilighet, bil, får et sinnsykt høyt forbruk osv) så er det verre. Men om man vet man har studier i tankene i fremtiden kan man jo feks huske på dette når man jobber (og sette av penger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug. Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug.Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Det første der kan jeg ikke utale meg om, men det siste stemmer absolutt ikke. 8 år uansett hvordan du deler det opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å følge planen min så langt i eksamensforberedelsene :D

Har bare såvidt begynt på dagens punkt da, noe som da fører til at jeg må jobbe med studiene utover lørdagskvelden, men det er helt ok så lite som jeg har jobbet til nå... :sleep:


Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Det varer bare de årene du faktisk søker. Du kan altså ta en bachelor, men kun velge å motta lån og stipend for 2 semestre. Da har du 7 år igjen til støtte, som du kan bruke når du vil, opp til en viss alder.
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/Antall-ar-med-stotte/
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

Hmmm jeg har da penger fra NAV og får full studiestøtte og lån, hvordan kan det ha seg i følge flere her?

Trygd inngår i personinntekt, kommer det over en grense, så blir mindre/ingenting av lånet omgjort til stipend. Så hvis du fremdeles får maks tilbakebetalt som stipend, så vil det si at pengene du får av Nav går under denne grensen.
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Man får utbetalt like mye uavhengig av hvor mye penger man har, men dersom man kommer over inntekt/formuegrensen blir mindre/ingenting omgjort til stipend:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Trygd inngår i personinntekt, kommer det over en grense, så blir mindre/ingenting av lånet omgjort til stipend. Så hvis du fremdeles får maks tilbakebetalt som stipend, så vil det si at pengene du får av Nav går under denne grensen.

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Man får utbetalt like mye uavhengig av hvor mye penger man har, men dersom man kommer over inntekt/formuegrensen blir mindre/ingenting omgjort til stipend:

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Ok takk, tror jeg bare konkluderer med at det blir som det blir med den omgjøringa, har kanskje ikke fått full studiestøtte ser jeg det meste er lån, og ca 1/3 er omgjøringslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug. Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ... det er vanlig praksis å begynne på et studie i august, og det du har tjent før dette skal da ikke ha noe å si. Det skal visst bare være det du tjener MENS du studerer. Men kilden min er ikke heeelt bombesikker, så jeg burde nok sjekke opp i dette nærmere.

8 år gjelder bare årene du er oppmeldt som student og mottar støtte. Jeg studerer selv uten støtte nå og det teller ikke som ett år av de 8. Dette er jeg 100% sikker på :)

@ Hva betyr å konter? Jeg skrev under på sånn lapp at jeg trakk meg.. Møtte opp, så trakk jeg meg :icon_redface:

"I emner som kun har én ordinær eksamen i året blir det arrangert utsatt eksamen ("kont")." Altså en utsatt eksamen man kan søke på. Er vanlig hvis man feks stryker.

Stryker jeg i fag til jul, konter jeg i mars. Stryker jeg til våren, konter jeg i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ... det er vanlig praksis å begynne på et studie i august, og det du har tjent før dette skal da ikke ha noe å si. Det skal visst bare være det du tjener MENS du studerer. Men kilden min er ikke heeelt bombesikker, så jeg burde nok sjekke opp i dette nærmere.

Jeg prøvde lese på dette og kan ikke skjønne annet enn at det går på hele året. Det er jo basert på likningstallene og det er pr kalenderår.

Hva skjer hvis du går over beløpsgrensen?

Stipendet ditt blir redusert med fem prosent per måned av den trygden som er over beløpsgrensen. Beløpsgrensene finner du lenger ned på siden.

Det er likningsopplysningene for den perioden du har fått støtte som gjelder. Opplysningene blir overført fra Skatteetaten.

Derfor er det også to satser for beløpsgrense, en lavere grense utifra støtte hele kalenderåret og en økt grense der du får støtte for 7 mnd eller mindre. :)

*Økt inntektsgrense gjelder dersom du følger et utdanningsopplegg som har en varighet på sju måneder eller mindre i et kalenderår, og du bare får støtte til dette opplegget.

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Dævven nå trur jeg nesten jeg skjønte det selv.. :GrinBlue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info om beløpsgrense:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/hva-skjer-hvis-du-har-inntektformue-over-belopsgrensene/

Det gjelder året man mottar studiesøtte. Men som med alle andre offentlige tiltak, så beregnes det fra likning året før, så dersom man har tjent mye året før man begynner å studerer, men ikke skal jobbe i studietiden, så må man dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ...

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå bare å ringe lånekassen hvis dere er så i tvil :P Er titt og ofte på telefonen med dem, plager dem med alle mine funderinger, de hjelper med stort sett alt :)

Stryker jeg i fag til jul, konter jeg i mars. Stryker jeg til våren, konter jeg i august :)

Ikke nødvendigvis. I Tromsø hadde vi eksamener i November-Desember og kont-eksamener i Januar-Februar :)
Og noen emner har ikke kont. Som jeg smertelig fikk erfare den FØRSTE gangen jeg stryker i ett emne. Her hadde man studert i nesten 5 år. Absolutt siste skriftligeksamen ever and ever for graden min. Også stryker jeg på den. Aldri strøket i et fag før, det kom helt uventet. Og det var ingen kont-eksamen i det heller..... :cry: Måtte ta et ekstraprosjekt for å få nok studiepoeng MENS jeg skreiv mastern. Stress.no :lol:

Ingen kont-eksamen er som oftest på mastergradsnivå da, bachelornivå er litt hyggeligere :P

Funfact om kont-eksamen: I klassen min pleide noen å ta 40-50 studiepoeng til f.eks høsten, møte opp på eksamen i alle emner, men levere blankt i de 2 ekstra så de fikk konte i de 2 fagene de syntes var enklest. Dette for å minske lese-belastningen rundt de 3 resterende eksamenene, også lese seg opp i jula på de to siste emnene for så å få innkassert 40-50 studiepoeng med god karakter. På 1 år hadde de tatt 2 års studieprogresjon og tok seg så friår og reiste til Sør-Amerika. Meldte seg opp til lettvekterfag i økonomi og historie for å få stipend, emner de ikke trengte å gjøre mye i. Veldig genialt. Universitets-hack eller noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Det gjelder kalenderår som du sier.

Men han må ha tjent veldig bra det halve året da, for å komme over grensen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Jeg antar du forstod at jeg snakket om påstanden om at man fikk avkortet stipend og ikke din samboer sin sak ;)

Jeg skal sjekke opp i saken videre, for dette er veldig relevant for meg

Ikke nødvendigvis. I Tromsø hadde vi eksamener i November-Desember og kont-eksamener i Januar-Februar :)

Du siterer at JEG har konte eksamen i mars og august og svarer til det "ikke nødvendigvis" snakker om meg selv jeg, ikke når alle i hele verden har konte eksamen ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 2 eksamener og bare 1 igjen for min del. Den første var i grunnleggende helsefag ambulansefag, nr 2 i ambulansemedisin og den siste skal være i ambulanse opperative emner. Har en grei følelse på de 2 første. Faktisk så godt følelse på den første at jeg blir litt sur hvis jeg ikke fåt en god karakter, eller skuffet over meg selv blir vell rett og si. Føler jeg skal klare meg greit på den andre også men helt ærlig så er jeg bare glad jeg består på den. Siste eksamen 3. desmber så er det omtrent "juleferie" på meg også. Ikke at det er så mye å ta ferie fra for jeg går ikke på skole og tar disse som privatist. Leser meg opp selv men har fått en del hjelp siden jeg går på vikarkurse i ambulansen nå.

Egentlig så er den "store" eksamenen min første helgen i januar for da er det siste helgen på vikarkurser og med denne bestått så kan jeg begynne å jobbe som vikar 06.01.13. Med alle eksamnene nå bestått så har jeg også 1 ting mindre å tenke på og jeg kan søke om voksenlærling eller bare om fagbrev om en del år uten å måtte tenke på å ta alle eksamnene! :D

Er det noen som vet når jeg kan forvente svart å skriftlig eksamen som privatist? Finner ingenting om det noen plass og er jo SÅ nygjerrig på når jeg får vite karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiA har de sluttet med kontekesamener i begynnelsen av neste semester fordi de hadde problemer med at så mange kun prioriterte to av tre fag, trakk seg i det tredje og tok det i januar/februar istedenfor. Nå må du ta konten ved neste ordinære eksamensperiode, altså, stryker du i desember blir det konte i mai. Det er utrolig tungvindt synes jeg, slitsomt å ha ett ekstra fag å lese til for de som stryker.

Æsj, jeg har eksamen på fredag og er ikke godt i gang med lesingen akkurat. Mye å stappe inn i hodet før den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lager leseplan, inspirert av @Ingvild sin :) .

Fremtiden:

Mandag 2. desember: 5 timers engelskeksamen. Så fort den er ferdig må jeg løpe og hente krav til skriftlig eksamen i idrett.

Fredag 6. desember: levere skriftlig idrettseksamen, 5-8 sider.

Mandag 9. desember: trekke aktivitet for praktisk idrettseksamen, planlegge 30 minutters undervisningsopplegg og gjennomføre innen onsdag.

Er mest stresset for engelsken faktisk, har ikke fått vært på så mange forelesninger som jeg skulle ønsket pga. det har stanget med obligatoriske aktiviteter i idrettsklassen. Denne uken har jeg gått glipp av TO forelesninger og begge to om Shakespeare :| . Så nå skal jeg lese om "The merchant of Venice" på egenhånd :P . Looooool.

Google litt rundt og se hva andre synes om boka, tolkninger etc. Så får du litt input! Lykke til :)

Har lesedag aka. gå tur med Ponni og se på TV-dag. Prøver igjen i morgen. :innocent: Lurer på om jeg skulle klare å lese to timer idag. Det er jo bare å sette seg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte meg gjennom hele Shakespearestykket alene og føler jeg har fått en god forståelse av det! Nå må jeg bare fortsette å gå gjennom det andre :) . Det er heldigvis mye som sitter, det jeg har størst utfordring med er dikt og sånne små noveller :P .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med eksamenar, folkens!

Tar eg feil forum eller var det her inne det var nokon som jobba med reknskap? Eg sit med heimeeksamen no, og har eit spørsmål eg lurer på om eg tolker riktig. Vil gjerne få litt hint om eg tenker rett, er ikkje ute etter å få gratissvar altså. :P Anyone? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips ang studieteknikk? :)

Jeg faller veldig lett ut om jeg bare leser, og det gjør at jeg er nødt til å skrive samtidig som jeg leser. Aller helst skrive alt med egne ord. I tillegg sliter jeg med at jeg blir veldig detaljfokusert, og mekanisk når jeg skal lære meg ting. Jeg har ofte visualisert og memorisert arkene mine, og så videre skrevet ordrett av arkene på eksamen, fremfor å egentlig lære meg alt av innhold (om det gir noen mening).

Leser jo til eksamen nå, og jeg har skrevet sammendrag av pensum i egne ord. Nå jobber jeg med å lære meg stoffet, men merker jeg må passe meg for at jeg ikke skal ramle i fellen der jeg memoriserer innhold fremfor å egentlig lære meg stoffet.

Det jeg prøver nå er å:

- Si svarene på gamle eksamensoppgaver i hodet/skrive dem ned, uten å se på pensum. Detter jeg ut tar jeg en liten kikk, og legger det fra meg, og forklarer på nytt med egne ord.

- Øve på å forklare ting utifra bilder.

- Får samboer til å stille spørsmål til meg, samtidig som at han har pensum foran seg, og kan komme med innspill om jeg detter ut eller er usikker.

Er jeg helt på jordet? Andre lure ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips ang studieteknikk? :)

Jeg faller veldig lett ut om jeg bare leser, og det gjør at jeg er nødt til å skrive samtidig som jeg leser. Aller helst skrive alt med egne ord. I tillegg sliter jeg med at jeg blir veldig detaljfokusert, og mekanisk når jeg skal lære meg ting. Jeg har ofte visualisert og memorisert arkene mine, og så videre skrevet ordrett av arkene på eksamen, fremfor å egentlig lære meg alt av innhold (om det gir noen mening).

Leser jo til eksamen nå, og jeg har skrevet sammendrag av pensum i egne ord. Nå jobber jeg med å lære meg stoffet, men merker jeg må passe meg for at jeg ikke skal ramle i fellen der jeg memoriserer innhold fremfor å egentlig lære meg stoffet.

Det jeg prøver nå er å:

- Si svarene på gamle eksamensoppgaver i hodet/skrive dem ned, uten å se på pensum. Detter jeg ut tar jeg en liten kikk, og legger det fra meg, og forklarer på nytt med egne ord.

- Øve på å forklare ting utifra bilder.

- Får samboer til å stille spørsmål til meg, samtidig som at han har pensum foran seg, og kan komme med innspill om jeg detter ut eller er usikker.

Er jeg helt på jordet? Andre lure ideer?

Jeg må også skrive når jeg leser for hvis ikke forsvinner tankene alle andre plasser og den minste lille ting har lett for å forstyrre meg sånn at jeg detter ut hele tiden og husker minimalt. Jeg har alltid slitt med dette men husker jeg fant en veldig god teknikk før jeg ble syk men alt har forsvunnet når jeg leste til eksamenen jeg har nå. Min måte nå ble rett og slett å lese et avsnitt(eller somregel 1 tema siden vi har alt er delt inn i maaaange forskjellige tema med små overskrifter i mine fag) for så å skrive det jeg husket etterpå. Satt jeg igjen og husket minimalt etterpå så leste jeg det på nytt. Det hjelper i hvert fall meg å lese litt, så skrive ned med egne ord etterpå. Men også her må jeg finne balansen mellom å lese så lite at jeg husker alle de viktige ordene og begrepene(som vi har veldig mye av) samtidig som jeg måtte lese nok til at det ikke ble ren avskrift fra boksen, altså sånn at jeg ikke husket det ordrett.

men ja jeg tar også veldig gjerne i mot tips hvis andre har gode teknikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke fargelegge for mye, og ikke skrive for mye notater. Føler liksom meningen går litt bort om jeg skal skrive ned ALT bare med egne ord, da har jeg jo ikke husket så mye. Jeg er også sånn at jeg må skrive noe ned for at det skal feste seg (tenk de heldiggrisene som bare kan lese og så husker de! :P ) .

Hvis jeg f. eks leser en artikkel på 5-10 sider prøver jeg å skrive maks en side notater. Jeg leser først hele artikkelen fort (nesten skumleser, og prøver ikke å finlese eller lære meg alt), så går jeg tilbake til starten og skriver ned notater på det jeg mener er viktig. Notatene blir ikke til så mye hjelp senere om jeg må lese 5 sider notater, hehe :) . Litt avhengig av hva slags artikkel/bok/kapittel det er, selvfølgelig.

Jeg skriver stikkord i margen på notatene, så er det enklere å finne frem til hovedpoengene.

IMAG1376.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...