Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Jeg har begynt på mitt tredje år av en 4-årig bachelor som grunnskolelærer for 1.-7.klasse. Dette semesteret har jeg valgt å ha kunst og håndverk, noe som er veldig ålreit! Jeg elsker å være kreativ, så for min del er dette toppers :)

På mandag starter vi i praksis som varer i 3 uker og jeg både gleder og gruer meg. Gruer meg mest til den lange reiseveien på 2 timer hver vei, så jeg håper jeg overlever :P

Vi skal ha praktisk eksamen og eksamen i kunsthistorie, det tror jeg også kan bli litt utfordrende, men alt går så lenge man vil :) har vært litt slapp med lesinga i det siste, så jeg har litt å ta igjen denne helgen før praksis begynner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på økonomi og administrasjon ved HiB. Jeg sliter allerede litt med å få fatt på matten, det går veldig fort, og jeg er ikke flink til å sette meg ned og jobbe med det.

Vi er ca 170 i klassen, 130 i matteklassen. Jeg kjenner at det er altfor mange for min del, får fort vondt i hodet når vi feks får i oppgave å snakke med sidemannen om noe. Det er ikke behagelig å sitte med vondt i hodet omtrent hele tiden. Håper vel egentlig på at færre møter til forelesninger etterhvert, så det blir litt færre.

For min del er det viktig å møte til forelesninger. Ikke alltid jeg får med meg så mye, men da vet jeg hvertfall at jeg har vært gjennom stoffet og fått det forklart, og da blir det lettere å jobbe selv med det seinere.

Men jeg MÅ bli flinkere til å sette av tid til å lese og gjøre oppgaver hjemme! Jeg utsetter ting hele tiden, det må jeg slutte med. Jeg blir også nødt å finne en metode hvor jeg faktisk husker det jeg leser bedre, tenker kanskje gjenfortelling vil fungere bra, eller at jeg skriver et sammendrag etter jeg har lest, med boka lukket...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå neste år braker det løs! Da begynner jeg med å få realfagskompetanse ved UMB og kommer til å gå MATH001 og MATH100 + tyvstarte på HFX130 fagene. Nedless to say at jeg gleeeeeder meg veldig :D

For tiden tar jeg opp Biologi 1 + 2 via NKI. Jeg ligger bak allerede, men med mye jobb + hund føler jeg det nesten er umulig å få alt til :P Kommer meg vel gjennom det da.

Sånn gjorde jeg det også, tok grunnstudiet samtidig som jeg begynte på fagene i miljø- og naturressurser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "40-gruppen i språk"? :P Har veldig lyst å lære arabisk, alltid hatt lyst til det, men vipper mellom det og kinesisk. Vet jammen ikke hva man får mest bruk for i jobbsammenheng, kanskje arabisk rent oljemessig?

Det betyr at jeg tar 40 studiepoeng i det faget, som en del av graden min i japansk :) skulle egentlig ta kinesisk siden det stemte litt mer med japansk, men de gjorde om på oppbyggingen av kinesisk, så det gikk ikke. Veldig synd egentlig, for det lille jeg har tatt likte jeg veldig godt.

Nå vet jeg ikke hvor du er i verden, men hvis det er blindern du vil på så kan jeg bare si at lærerne er helt fantastiske i kinesisk :)

Begge språkene er jo ikke så dumme å kunne for tiden, kanskje spesielt innenfor business. Kommer vel litt an på hva du er interessert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så utrolig lyst til å lære japansk ,hvis jeg bare hadde vært litt bedre i språk. Det virker som mye jobb, men så kult å kunne det.

Jeg var egentlig ferdig med å studere for et år siden men skal prøve å få tatt en sertifisering i år. Håper jeg klarer å finne motivasjon til å studere på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på skolebenken igjen, i januar for å være nøyaktig. Da tar jeg opp videregående igjen, og utdanner meg til barne og ungdomsarbeider. Gleder meg, men gruer meg, men tror også at det å gå skole som voksen er noe helt annet enn å gå skole som ungdom. Det blir skole 1 dag i uka, resten av dagene blir på jobben, i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på videreutdanning nå til tirsdagen. Grue/gleder meg.
Studie heter "Demens og psykisk helse for eldre" og er deltid på HIT,Porsgrunn, ett år.
Er veldig spent på hvor mye jobbe det blir.... og på hvordan det kommer til å gå (evt ikke gå) sammen med 100% jobb som sykepleier i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye deltid er det? Mitt studie er 75 % deltid, og de anbefaler ikke å jobbe mer enn 50 %, men det er studenter som har jobbet 75 % og 100 % som har klart å fullføre studiet :) Det er over fire år, så om det feks bare er for ett år kan det hende det er litt lettere å holde ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på skolebenken igjen, i januar for å være nøyaktig. Da tar jeg opp videregående igjen, og utdanner meg til barne og ungdomsarbeider. Gleder meg, men gruer meg, men tror også at det å gå skole som voksen er noe helt annet enn å gå skole som ungdom. Det blir skole 1 dag i uka, resten av dagene blir på jobben, i barnehage.

Jeg var ikke så veldig motivert til videregående for å si det sånn og hadde ikke så gode karakterer og en del fravær. Startet på høgskole da jeg var 25 og det har gått veldig bra, er på siste året nå. :) En helt annen motivasjon og interesse for skolen, selv om jeg synes utdannelsen ikke er den mest spennende. :P Samboeren på 30 tok akkurat ett år med allmenn påbygg og fikk overraskende gode karakterer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye deltid er det? Mitt studie er 75 % deltid, og de anbefaler ikke å jobbe mer enn 50 %, men det er studenter som har jobbet 75 % og 100 % som har klart å fullføre studiet :) Det er over fire år, så om det feks bare er for ett år kan det hende det er litt lettere å holde ut :)

Var det meg du svarte?

Det er 3-4 samlinger i halvåret, men er usikker på hvor mye arbeid det krever i mellom samlingene. Jeg håper på minst mulig gruppearbeid med andre ord, mye lettere å jobbe alene med tanke på tid osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg du svarte?

Det er 3-4 samlinger i halvåret, men er usikker på hvor mye arbeid det krever i mellom samlingene. Jeg håper på minst mulig gruppearbeid med andre ord, mye lettere å jobbe alene med tanke på tid osv.

Vi må regne med 30 timer i uka, men det er 75 % deltid :) Og vi har masse gruppearbeid, men jeg bor langt unna alle andre og er avhengig av nettmøter, feks via Skype :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 60% ved siden av å være fulltidstudent (med standard undervisningsopplegg, omtrent hver dag med andre ord) - og det gikk helt fint. Man blir effektiv og flink til å prioritere. De dagene jeg ikke var på jobb ble brukt til studier, og lite tid ble dillet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg tenkte å skaffe meg deltidsjobb ved studiene(studerer heltid), men første dagen gikk læreren ut å sa at de som vurderer jobb i tillegg må tenke nøye igjennom det, for det er mulig det ikke går. Så nå skal jeg prøve å finne noe å gjøre sånn litt innimellom for å ha litt penger til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "deltidsjobb" ved siden av, seks timer annenhver torsdag ettermiddag og 4 timer på natta annenhver helg (eller sjeldnere). Håper jeg klarer å beholde de timene :) . Det er ikke så mye, men de få tusen kronene bidrar myyye hver måned. Skole først, såklart, så om jeg føler jeg drukner i stress og skole så må jobben nedprioriteres. Jeg er heldigvis i den posisjonen at jeg ikke er NØDT til å tjene 3-4000,- ekstra hver mnd, men som sagt, det gjør jo ting mer behagelig og det går kanskje an å spare litt :) .

Har lest masse i helgen allerede. Om den kvinnelige utøvertriaden, som er en trekant/pyramide med risikofaktorer/symptomer kvinnelige idrettsutøvere er i risiko for å utvikle (osteoporose, spiseforstyrrelser og miste menstruasjonen). Interessant! Så leste jeg litt om skjelett og beinmasse og om/hvordan unge kvinner kan påvirke denne :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "deltidsjobb" ved siden av, seks timer annenhver torsdag ettermiddag og 4 timer på natta annenhver helg (eller sjeldnere). Håper jeg klarer å beholde de timene :) . Det er ikke så mye, men de få tusen kronene bidrar myyye hver måned. Skole først, såklart, så om jeg føler jeg drukner i stress og skole så må jobben nedprioriteres. Jeg er heldigvis i den posisjonen at jeg ikke er NØDT til å tjene 3-4000,- ekstra hver mnd, men som sagt, det gjør jo ting mer behagelig og det går kanskje an å spare litt :) .

Har lest masse i helgen allerede. Om den kvinnelige utøvertriaden, som er en trekant/pyramide med risikofaktorer/symptomer kvinnelige idrettsutøvere er i risiko for å utvikle (osteoporose, spiseforstyrrelser og miste menstruasjonen). Interessant! Så leste jeg litt om skjelett og beinmasse og om/hvordan unge kvinner kan påvirke denne :) .

Jeg jobbet en full vakt en gang i uka (og gjerne mer) i tillegg til hver fjerde helg mens jeg gikk på Ås, og da hadde jeg i tillegg hest, to hunder og samboer :) Gikk helt fint det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med matten! Vet ikke hva jeg skal gjøre for å forstå det, for jeg klarer ikke det bare ut fra boka, og det meste han går gjennom i forelesningene er eksempler fra boka. Gode tips for å forstå matte? Selvfølgelig løse oppgaver osv, men hjelper ikke om jeg ikke får til å løse dem, og det ikke står utregning i fasiten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med matten! Vet ikke hva jeg skal gjøre for å forstå det, for jeg klarer ikke det bare ut fra boka, og det meste han går gjennom i forelesningene er eksempler fra boka. Gode tips for å forstå matte? Selvfølgelig løse oppgaver osv, men hjelper ikke om jeg ikke får til å løse dem, og det ikke står utregning i fasiten...

Sjekk ut matematikk.net og wikipedia. Skjønner du det grunnleggende går resten også greit som regel! Du kan også finne mye bra hvis du søker etter temaer på youtube. Masse læringsvideoer på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, er helt kjørt i hodet jeg :lol: . I går hadde vi både ballbasis og orientering, var utslitt da jeg kom hjem! Er takknemlig mot meg selv for at jeg begynte å lese med en gang, nå ligger jeg bra an med pensum hittil og har ikke noe problem med å finne frem i artiklene for å finne kilder.

Idag "lærte" vi å referere.... jahaaaa :P . Det kommer vel til å ta litt tid å komme inn i det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, er helt kjørt i hodet jeg :lol: . I går hadde vi både ballbasis og orientering, var utslitt da jeg kom hjem! Er takknemlig mot meg selv for at jeg begynte å lese med en gang, nå ligger jeg bra an med pensum hittil og har ikke noe problem med å finne frem i artiklene for å finne kilder.

Idag "lærte" vi å referere.... jahaaaa :P . Det kommer vel til å ta litt tid å komme inn i det også.

En venninne av meg hadde to timer om det her om dagen. Hun går 4. året på lærerutdanning. :lol: Nyttig..

Puuh. Jeg er ikke ny student da. Men nå har jeg 125% studier, har baby hjemme 50% (pappaen har kun 50% permisjon), jeg har valpekurs en kveld i uken og babysvømmingkurs en kveld i uken plus at jeg jobber som forever living-forhandler. Misunner dere som bare har noen timer arbeid i uken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...