Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Steker ikke maten i noen ting (men null-kalori-spray er et veldig godt alternativ, og fås tak i på matvarekjeder som tar inn amerikanske varer, Ultra, Coop, Meny og Maxi-mat i Sverige). Teflonpanne er supert!

Så det brenner seg ikke i f.eks wokpanna? Skal prøve uten noe etterpå :) Teflonpannene mine begynner å bli litt slitne, så de stoler jeg ikke helt på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflonpanner skal helst steke på halvsterk varme, men joda, hender at det brenner seg litt! I verste fall bruker jeg heller smør enn olje faktisk :D

Men olivenolje skal vel sånn egentlig være mer sunnere pga helsegevinstene den gir? (enn smør altså) Men funka fett og steke uten noe i wokpanna ihvertfall, måtte bare passe på litt mer enn vanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn! Har vært MYE dårlig i det siste, med sjukemeldinger og ræva form og ikke orket noe. Nå føler jeg meg fin igjen, og har begynt å trene! Begynte i forrige uke da, så skal ikke skryte på meg gull og grønne skoger enda, men jeg var to ganger på treningssenter og trente styrke med ei på jobben, og trente på elipsemaskina hjemme. Trente på elipse'rn igjen i dag, og i morgen skal vi på saltime på senteret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller brukt kokosolje hvis jeg skulle argumentert med at det er sunt :P

Hvorfor? Jeg spør fordi jeg ikke veit, men jeg leser jo at olivenolje kan forebygge hjerte og karsykdommer og at det er annbefalt av LHL (er det ikke det det heter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Jeg spør fordi jeg ikke veit, men jeg leser jo at olivenolje kan forebygge hjerte og karsykdommer og at det er annbefalt av LHL (er det ikke det det heter?)

Til steking (høy temperatur) anbefales det ikke å bruke for eksempel kaldpressede oljer, da disse omdannes under høy temperatur. Derfor anbefales det oljer med høyere andel mettede fettsyrer til den bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følt at ting har gått tregt denne uka. Men da har tydeligvis bare vært i hodet mitt. :P

-1.2 kg på vekta, og -2 cm rundt magen!!! Så jeg har gått ned 10.4 kg nå og 16 cm rundt magen. Det er bare uvirkelig å sette målbåndet på startmålet, og se hvor mye mindre man har blitt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følt at ting har gått tregt denne uka. Men da har tydeligvis bare vært i hodet mitt. :P

-1.2 kg på vekta, og -2 cm rundt magen!! Så jeg har gått ned 10.4 kg nå og 16 cm rundt magen. Det er bare uvirkelig å sette målbåndet på startmålet, og se hvor mye mindre man har blitt.

Fantastisk bra jobbet, Nirm :D Du er superflink!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig lyst til å bake gulrotkake eller noe jeg. What to do for å gjøre den sunnere?

Jeg har aldri bakt noe annet enn brownies, det er jeg god på, men de jeg kan er jo ikke sunne i det hele tatt. Så jeg har mao aldri lagd gulrotkake før.

Fant denne når jeg søkte på sunn gulrotkake, men philadelphiaost er jo ganske kaloririkt er det ikke? Også var det en del sukker.. Hvor mye sukrin skal man bruke hvis det står 300g sukker i oppskriften f.eks?

Hadde vært gøy å bakt litt sunne alternativer som vi kan kose oss med med litt bedre samvittighet. Selvfølgelig inneforstått at så fryktelig sunt blir det ikke alltid uansett, men jeg vil gjøre det så sunt (og godt) som mulig.

Edit: steviapulver er det jeg har, ikke sukrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra jobbet, Nirm :D Du er superflink!

Takk. :ahappy: Jeg er utrolig fornøyd med meg selv. :D

Jeg vet at det vil gå tregere når jeg bikker ned på neste 10-tall på vekta. Men denne gangen skal jeg ikke gi opp. Nå har jeg også motivasjonen for å både holde kostholdet mitt og aktivitetsnivået mitt, og totalt vil det da gå nedover. Om enn ikke med kilossprang per uke...

Jeg startet å få det livet jeg vil ha. Men som form og helse har satt stopper for. I tillegg til å få det kostholdet som kroppen min trenger og vil ha. Jeg har enda litt i fryseren før jeg er over på et vegansk kosthold, men det gleder jeg meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig lyst til å bake gulrotkake eller noe jeg. What to do for å gjøre den sunnere?

Jeg har aldri bakt noe annet enn brownies, det er jeg god på, men de jeg kan er jo ikke sunne i det hele tatt. Så jeg har mao aldri lagd gulrotkake før.

Fant denne når jeg søkte på sunn gulrotkake, men philadelphiaost er jo ganske kaloririkt er det ikke? Også var det en del sukker.. Hvor mye sukrin skal man bruke hvis det står 300g sukker i oppskriften f.eks?

Hadde vært gøy å bakt litt sunne alternativer som vi kan kose oss med med litt bedre samvittighet. Selvfølgelig inneforstått at så fryktelig sunt blir det ikke alltid uansett, men jeg vil gjøre det så sunt (og godt) som mulig.

Edit: steviapulver er det jeg har, ikke sukrin.

Kristine Weber som har bloggen "Mat til muskler" har en god del fine oppskrifter. Både middager og desserter. Bl.a. annet en gulrotkake.

Link.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har vært så svett og følt meg så dum og ukoordinert! :lol:

Men, jeg har trena, da!

Og spørsmål: Hvor lenge etter at man har trena, er det "greit" å spise? Jeg tør jo ikke spise noe særlig like før jeg skal trene, så jeg spiste litt rundt halv fem, så trena vi fra kvart over sju til åtte, og nå har jeg spist litt igjen. Men er det egentlig for tidlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har vært så svett og følt meg så dum og ukoordinert! :lol:

Men, jeg har trena, da!

Og spørsmål: Hvor lenge etter at man har trena, er det "greit" å spise? Jeg tør jo ikke spise noe særlig like før jeg skal trene, så jeg spiste litt rundt halv fem, så trena vi fra kvart over sju til åtte, og nå har jeg spist litt igjen. Men er det egentlig for tidlig?

Etter trening er det veldig fint å spise f. eks noen riskaker med skinke på, banan og jordbær med cottage cheese eller lignende for å fylle på med karbohydrater og proteiner. Så fort du har tid til å spise egentlig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følt at ting har gått tregt denne uka. Men da har tydeligvis bare vært i hodet mitt. :P

-1.2 kg på vekta, og -2 cm rundt magen!! Så jeg har gått ned 10.4 kg nå og 16 cm rundt magen. Det er bare uvirkelig å sette målbåndet på startmålet, og se hvor mye mindre man har blitt.

Wow, du er rå altså! :cheer:

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har vært så svett og følt meg så dum og ukoordinert! :lol:

Men, jeg har trena, da!

Og spørsmål: Hvor lenge etter at man har trena, er det "greit" å spise? Jeg tør jo ikke spise noe særlig like før jeg skal trene, så jeg spiste litt rundt halv fem, så trena vi fra kvart over sju til åtte, og nå har jeg spist litt igjen. Men er det egentlig for tidlig?

Jeg bruker og spise noe med en gang jeg er ferdig i garderoben, kjøper ofte noe på senteret i resepsjonen før jeg drar hjem, så dvs alt imellom 10 og 30 min etter trening. Men inntak, både før og etter, trenger jo ikke være mat og det trenger heller ikke være store mengder, det kan være proteinshake, en banan, en proteinbar eller litt sjokomelk. Ikke at det er noe problem om du spiser et par timer før heller da. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinnsats, Nirn! :cheer: (Huff, for en stygg smiley...!)

NÅ er jeg stolt av meg selv! Jeg har aldri vært fysisk aktiv, hovedsaklig fordi jeg har en medfødt hjertefeil som gjør at min kondis er - for å si det pent - elendig. Selv i mine tenåringsår hvor jeg veide mye mindre og var ute og gikk tur med nabohunder 1,5-2 timer nesten hver dag, så jogget klassevenniner som røyket forbi meg. Det har alltid vært svært demotiverende.

Det hjelper ikke på at jeg er veldig lav og kortbent, samt at jeg de siste ti-femten årene har lagt på meg jevnt og trutt hele tiden. Så jeg har på en måte hatt alt mot meg når det kommer til å forbedre kondisjonen og gå ned i vekt. (Nå høres jeg veldig sutrete og martyraktig ut, men forsøker bare å gi litt bakgrunnsinfo for å forstå seieren min i dag).

Jogging har alltid, og er fortsatt, totalt utelukket. Hvis jeg presser meg så klarer jeg å jogge et par hundre meter. Maks. Uansett om jeg kan gå i et par timer i strekk så kan jeg ikke jogge. Har aldri kunnet det. Og uansett hvor aktiv jeg har vært i perioder, så holder hjertefeilen meg igjen slik at fremdriften er svært treg, nesten umerkelig.

Men i dag merket jeg noe. Dvs, jeg har merket det de siste ukene. Etter et par måneder med timevis gange i ulendt terreng, opp bakker og på små toppturer, så har jeg endelig merket fremskritt! Bakkene er ikke så tunge lenger, å gå en time er absolutt ingenting - og i dag satt jeg ny rekord!

Pga alle disse faktorene så har min gjennomsnittsfart på en km vært 15 minutter. Det har den vært så lenge jeg kan huske - selv da jeg var yngre, slankere og i ok form. Men i dag gikk jeg seks km på 1 t og 18 min. Dvs en gjennomsnittshastighet på 13 minutter per km - som jeg holdt i 6 km! Jeg til og med jogget opp to bakker! For meg å jogge opp en bakke er noe som tilhører en helt annen verden, det har aldri i mitt liv forekommet. Og i dag ikke bare jogget jeg noe, men opp to bakker!

For meg med en slik bakgrunn er dette helt enestående - endelig begynner det faktisk å skje noe med min form også! :D:D:D

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nede på 65 kilo, det er jo et godt tegn for da har jeg bare lagt på meg 2,5 kg. Synes det begynte å bli drøyt mye når jeg fikk opp 5 kg ekstra etter to måneder. Skal likevel ned på 60-61 for å kunne spise ordentlig før stevner i stedet for å droppe karbs dagene i forveien.

For en seig dag på trening! Likevel gikk det overraskende fint, men jeg fikk ganske mange kommentarer på at jeg ikke var mitt sedvanlige meg (prater stort sett ganske mye, men ikke i dag). Er imponert over meg selv som gjorde det jeg skulle selv om jeg hadde mest lyst til å bare sitte i en stol de timene.

EDIT: 64,5. Nå ble jeg veldig usikker på om jeg spiser for lite eller om jeg burde justere litt på kaloriene. Jeg prøver en uke til på samme inntak, og hvis trenden fortsetter så må jeg øke inntaket. Nå går jeg ut i fra at kroppen min dropper enorme mengder med vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens. :ahappy: Må være lov å være litt stolt av seg selv nå!

Men jeg er litt overrasket over at jeg ikke går ned mer i arbeidsukene mine enn det jeg gjør. Jeg går tross alt nesten 2 mil per natt, men handler vel om at intensiteten ikke er høyere at man egentlig ikke forbrenner noe voldsomt med ekstra kalorier. Jeg kan ikke kjøre på så mye høyere intensitet, siden jeg må få med meg hva som skjer også, stoppe for å slukke lys etc. Men jeg kan jo starte å ta fler og fler trapper. Nå har jeg 8 etasjer hver natt jeg må opp, og de starter å gå lettere og lettere. Og så får jeg finne ut hvor det er naturlig å utvide trappegåing (jeg har et sted jeg kan gå et tosifret antall høye etasjer om jeg vil, så en søndag skal jeg ta og starte på bunnen og gå samtlige etasjer opp tenkte jeg. :lol: )

I dag ble det løpetur selv om jeg egentlig ikke hadde så lyst. Men siden det var opphold og ok vær, så var det ikke lov å skulke. :aww: Trass i MYE vann enkelte steder, så var det veldig deilig bare man kom i gang. Men trur jeg skal ta på meg en av de langermede trøyene mine neste gang. Glemte pulsklokka, og det var psykisk tungt å ikke kunne følge med på puls. Så jeg holdt det på et lavt intensitet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med vaner... i går ble av en eller annen ubestemmelig grunn en møkkadag. Selv om været var flott og de høstlige omgivelsene nydelige, så ble det i går en kort tur og jeg var sur. Sur på idiotfolk, sur på hunden (stakkar) og sur på alt og alle. Så jeg gikk hjem, fikk samboer til å overta "skiftet" med å passe dyrene og gikk rett og slett og la meg.

Vi ble derfor enige om at jeg trengte en dag bare for å koble av, og at det hadde blitt mye tur i det siste. Så i dag skulle samboer ta Ozu og jeg skulle lage middag. Jeg satt på jobb og så fram til en hel dag "fri". Så kunne vi slappe av etter middag og kose oss i sofaen.

Jeg klarte til klokken var nesten åtte, da var jeg så rastløs at jeg endte opp med å rydde stua midt under gullrekka. Både Ozu og jeg holdt på å gå på veggene, og jeg telte ned til siste kveldsturen - den ble en halvtime i stedet for de vanlige ti-femten minuttene, og jeg var så full av energi og gå-lyst at jeg vandret den også på gjennomsnittelig 13 min per km.

Har akkurat kommet hjem fra den lille runden og kjenner at NÅ har roen senket seg i kroppen. Har poppet en liten øl og slapper skikkelig av for første gang hele kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...