Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt

Maria
 Share

Recommended Posts

http://www.dbtv.no/3043532985001#Jentenes_egne_ord_om_kropp_og_utseende

Trist... håper å kunne jobbe med dette når jeg er ferdig utdannet.

:(

Hvor nøye følger dere paleodietten? Siden du ikke kan spise knekkebrød antar jeg all brødmat er ekskludert?

Jeg er ikke ekspert, men har hatt et par-tre runder med Whole30 som er rimelig streng paleo i 30 dager. Jeg haaater å lage mye mat om morgenen så jeg sørger, i slike perioder, for å alltid ha rester fra andre måltider tilgjenglig. Nå kan jeg ikke garantere at dette er spesielt lavkarbo ettersom jeg aldri har fulgt det, men f.eks. denne er veldig god også som kald dagen etter hvis man trenger en kjapp matbit. Ulike varianter av kjøttboller har også reddet morgenen min mang en gang i Whole30-måneder.

Men ville vel uansett sjekket formen hos en lege (slik som det står at du alt har planer om) med de symptomene du har så lykke til!

Nå begynte vi for 2 dager siden for helsas skyld, men vi er vel ikke supernøye, men prøver å følge "ideen" bak. Greia er vel bare å holde meg på så lavt karboinnhold som mulig og unngå alt sukker for å se om formen blir bedre. Mest sannsynlig er det nok blodsukkeret som sliter pga mange år med veldig usunn livsstil.. Har blant annet slitt med spiseforstyrrelser av og på siden 12årsalder. Er innstilt på at det blir minst to jævlige uker fremover. Imorges fikk jeg mast meg til å lage/kjøpe lavkarbo knekkebrød, det burde vel være gjevt å ha liggende :)

Jeg skal til legen i neste uke, men er liksom forberedt på at de ikke blir å finne noe særlig, det gjør de aldri..

@Aussieglis har samboeren din noe utdanning innenfor ernæring, eller har dere bare "bestemt" at du ikke kan spise sånn og sånn? Syns det høres ganske ekstremt ut.

Nei, men han er skikkelig nerd på området og har selv gode erfaringer med å spise sånn. Det har jo jeg og, forsåvidt, det var jo ingenting som gikk nedover før jeg begynte å spe på med sukker og karbo igjen >_>

EDIT: Sambo mener sukker og karbohydrater "helt plutselig" for meg, når jeg spiser så mye proteiner og fett ellers, ikke er en god kombo.. At alt det fettet + karboene = småjuling for kroppen min. At jeg må holde blodsukkeret så jevnt som mulig og spise ting som ikke bare får det til å fly i været og kræsje enda mer etterpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

:(

Nå begynte vi for 2 dager siden for helsas skyld, men vi er vel ikke supernøye, men prøver å følge "ideen" bak. Greia er vel bare å holde meg på så lavt karboinnhold som mulig og unngå alt sukker for å se om formen blir bedre. Mest sannsynlig er det nok blodsukkeret som sliter pga mange år med veldig usunn livsstil.. Har blant annet slitt med spiseforstyrrelser av og på siden 12årsalder. Er innstilt på at det blir minst to jævlige uker fremover. Imorges fikk jeg mast meg til å lage/kjøpe lavkarbo knekkebrød, det burde vel være gjevt å ha liggende :)

Jeg skal til legen i neste uke, men er liksom forberedt på at de ikke blir å finne noe særlig, det gjør de aldri..

Kan du ikke prøve å få henvisning til en ernæringsfysiolog eller lignende dersom legen ikke finner noe annet? Det virker litt skummelt å tulle for mye med lav-karbo og andre dietter når du har slitt/sliter med spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår spiste jeg xxx antall gram bringebær + 3dl laktosefri kremfløte

en liten kopp med o-boy og kaffe før jeg skulle gå til byen (hysj, ikke si noe til typen :lol:)

2 sånne glutenfritt knekkebrød i grønn pakke (9carb og 45cal pr stk)

en god posjon middag som besto av et godt stykke biff, en god del brokkoli med smeltet ost, gulrot med smeltet ost, baby-salat blanding, fetaost og litt cremefraiche-saus med gul-løk i.

Også nesten et halvt beger med yoghurt naturell iblandet FUNlight til kvelds.

Idag har jeg bare spist yoghurt med saft igjen. Men da smaker det iallefall vanlig yoghurt :D Skal gå på butikken å kjøpe frukt og nøtter som kan være godt å ha i yoghurt. Også er det helg så jeg tipper det blir noe godt til middag idag også.

Har vært hos ernæringspsyk. før, og alt jeg egentlig fikk med meg derifra var dette tipset: proteinshakes osv og dobbel mengde pålegg på brødskive etc. Tips som ikke funker for meg i det hele tatt. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår spiste jeg xxx antall gram bringebær + 3dl laktosefri kremfløte

en liten kopp med o-boy og kaffe før jeg skulle gå til byen (hysj, ikke si noe til typen :lol:)

2 sånne glutenfritt knekkebrød i grønn pakke (9carb og 45cal pr stk)

en god posjon middag som besto av et godt stykke biff, en god del brokkoli med smeltet ost, gulrot med smeltet ost, baby-salat blanding, fetaost og litt cremefraiche-saus med gul-løk i.

Også nesten et halvt beger med yoghurt naturell iblandet FUNlight til kvelds.

Har vært hos ernæringspsyk. før, og alt jeg egentlig fikk med meg derifra var dette tipset: proteinshakes osv og dobbel mengde pålegg på brødskive etc. Tips som ikke funker for meg i det hele tatt. :s

Middagen høres bra ut, men ellers spiser du nesten ingenting som er fyllende resten av dagen.. noen bær og litt fløte til frokost, 90 kcal (!!) til lunsj, og naturellyoghurt til kvelds er det eneste du spiser bortsett fra middagen. Ikke rart du føler deg litt slapp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget for første gang i går siden NM i overtråkk i sommer! :D Det var faktisk deilig :shocked::|:shocked: Og formen var ikke så dårlig som jeg hadde fryktet :)

Jeg tipper det var de nye treningst-skjorten og buksen jeg kjøpte i går som oppmuntring til meg selv i går som gjorde susen. Det er lov det, å belønne seg selv med materielle ting før man utfører oppgaven? :blink: Vel, tenker at så lenge det funker så er det lov :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte vi for 2 dager siden for helsas skyld, men vi er vel ikke supernøye, men prøver å følge "ideen" bak.  Greia er vel bare å holde meg på så lavt karboinnhold som mulig og unngå alt sukker for å se om formen blir bedre. Mest sannsynlig er det nok blodsukkeret som sliter pga mange år med veldig usunn livsstil.. Har blant annet slitt med spiseforstyrrelser av og på siden 12årsalder. Er innstilt på at det blir minst to jævlige uker fremover. Imorges fikk jeg mast meg til å lage/kjøpe lavkarbo knekkebrød, det burde vel være gjevt å ha liggende :)

Jeg skal til legen i neste uke, men er liksom forberedt på at de ikke blir å finne noe særlig, det gjør de aldri

.

På den whole30-siden jeg linket til har de en tidslinje som beskriver det mange opplever fra dag til dag, og der regnes de første par ukene som ganske tøffe for mange. For meg er det gjerne omvendt fordi jeg blir så gruelig matlei mot slutten. :P Men det var en digresjon. :)

Har du snakket med noen utdannet inne ernæring som sliter med matrelaterte ting selv? Jeg har noen problemer som legene ikke finner ut av, men tips fra ei venninne som er utdannet innen ernæring og som selv har litt diverse sykdommer hadde noen tips som har hjulpet meg. Ikke det enkleste å finne kanskje, men det kan kanskje være mulig via venner/bekjente. Lykke til som sagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake igjen til gamle spor, yea right! Jeg har fått det problemet med at litt kos holder ikke, har jeg først begynt å spise sukker så spiser jeg til det er tomt og raider skap og skuffer etter mer! Så idag skal jeg/vi spise opp resten av eplepaien og isen i fryseren, for jeg kan seriøst ikke ha noe liggendes. Jeg som alltid har vært flink å hatt skapet fullt av snop men begrenset meg til helga med å spise litt :( Så lenge det er uåpnet går det bra, men så fort forseglingen er brutt så er det om å gjøre å trykke det fortest mulig ned.

Så fra i morgen av er det nazi regime, jeg skal kun ha en "kose" dag i uka (sannsynligvis Lørdag, men er det bursdag eller noe så kan jeg heller bruke den dagen) og jeg skal BEGRENSE meg! Det kommer til å bli jævelig tøft å holde seg unna sukker til uka, for det første fordi jeg nå har etablert en dårlig uvane med å spise sukker og da blitt "avhengig" (det kan visstnok sammenlignes med rus avhengighet :P ) og for det andre så har jeg 3 nattevakter på rad, og som kjent lite søvn trigger sukkersuget.... Skal på butikken i morgen å kjøpe frukt/grønnsaker og bær som jeg heller kan småknaske på.

Håper jeg virkelig klarer å holde meg i skinnet nå! C får streng beskjed om å holde et øye med meg og si nei hvis jeg foreslår å bake eller spise noe søtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på fornuften og lyttet til kroppen hele vegen siden jeg begynte opptreningen etter at jeg ble "friskmeldt". I dag testa jeg meg litt og løp halvannen time istedetfor 50 minutter. Og det gikk bra :) kjente litt i kneet mot slutten og fikk en liten strekk i lysken 3 km før slutt (løp ca 13 km). Det å få en dachs i huset og dermed tvinge farta litt ned har bare vært en pluss for min kondis. Nå brenner jeg ikke kruttet de 5 første km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aussieglis

Måten du spiser på er ikke særlig bra for kroppen. Jeg spiser stort sett lavkarbo (jeg er frisk og rask, stort sett i alle fall) og dersom jeg plutselig spiser masse karbohydrater blir jeg dårlig. Det funker bare ikke.

Dersom du skal spise lavkarbo/paleo MÅ du sette deg inn i det selv og ikke bare stole på typen.

Lavkarbo er ikke for alle. Om du har fått søtlig lukt av pusten og spiser lavkarbo så betyr det at du er i ketose. Det er da kroppen forbrenner fett. Det er ikke gunstig om man er slank fra før.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du leser bøker om kostholdet du synes er fornuftig for deg.

Det er du som lever med din kropp, ikke typen. ;)

Gå gjerne inn på forum.lavkarbo.no Der er det masse fornuftige folk som har store mengder kunnskap de gjerne deler med nybegynnere.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt en plan for de neste 100 dagene. Fra i morgen av er det 100 dager til 23. desember - og de dagene skal jeg prøve meg på sukkerfri. Noen flere som vil være med? Stine? :innocent::P

Etter slanking fra begynnelsen av juni der jeg knapt tok av noen kilo - men derimot ser stor endring i kroppskomposisjon så er det atter litt bygging med fokus på bein og rumpe. Styrkeløft får vente litt til, mest fordi jeg ikke orker å dedikere meg til det ennå selv om jeg savner konkuranssesituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt en plan for de neste 100 dagene. Fra i morgen av er det 100 dager til 23. desember - og de dagene skal jeg prøve meg på sukkerfri. Noen flere som vil være med? Stine? :innocent::P

Etter slanking fra begynnelsen av juni der jeg knapt tok av noen kilo - men derimot ser stor endring i kroppskomposisjon så er det atter litt bygging med fokus på bein og rumpe. Styrkeløft får vente litt til, mest fordi jeg ikke orker å dedikere meg til det ennå selv om jeg savner konkuranssesituasjonen.

Jeg klarer nok ikke å være 100% sukkerfri, men 6 av 7 dager i uka er jeg med på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 ¤ sukkerfri, som i alt slags sukker eller som i godteri?

For jeg har en plan om å droppe godteri/brus/chips. Men ikke frukt/juice/syltetøy på pannekakene/dessert på restaurant(ikke hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 ¤ sukkerfri, som i alt slags sukker eller som i godteri?

For jeg har en plan om å droppe godteri/brus/chips. Men ikke frukt/juice/syltetøy på pannekakene/dessert på restaurant(ikke hjemme).

Det må man jo bestemme selv, men det finnes jo sukker i mye mat som ikke er godteri og så nazi gidder jeg ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen høres bra ut, men ellers spiser du nesten ingenting som er fyllende resten av dagen.. noen bær og litt fløte til frokost, 90 kcal (!) til lunsj, og naturellyoghurt til kvelds er det eneste du spiser bortsett fra middagen. Ikke rart du føler deg litt slapp. ;)

Men jeg skjønner jo ikke hva jeg skal spise når jeg ikke kan spise brødskive og knekkebrød. Legg på utrolig dårlig matlyst i tillegg så har man et lite kaos >_>

Veide 52kg igår. Har spist som en prest siden torsdag-fredag. Idag har jeg bursdag, og SKAL lage meg eplekake MED sukker, glutenfritt LYST mel og masse smør.

Måten du spiser på er ikke særlig bra for kroppen. Jeg spiser stort sett lavkarbo (jeg er frisk og rask, stort sett i alle fall) og dersom jeg plutselig spiser masse karbohydrater blir jeg dårlig. Det funker bare ikke.

Dersom du skal spise lavkarbo/paleo MÅ du sette deg inn i det selv og ikke bare stole på typen.

Lavkarbo er ikke for alle. Om du har fått søtlig lukt av pusten og spiser lavkarbo så betyr det at du er i ketose. Det er da kroppen forbrenner fett. Det er ikke gunstig om man er slank fra før.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du leser bøker om kostholdet du synes er fornuftig for deg.

Det er du som lever med din kropp, ikke typen. ;)

Gå gjerne inn på forum.lavkarbo.no Der er det masse fornuftige folk som har store mengder kunnskap de gjerne deler med nybegynnere.

Jeg vet. Er det sambo også sier. Lavkarbo er jo kjempe bra, så lenge man faktisk holder seg på LAVkarbo.. For masse karbohydrater + massssse fett er vel absolutt ikke bra, selv ikke for en tynn kropp?

Sambo sier også jeg må sette meg inn i det og "slå på ADHD-moden min" mens jeg holder på så jeg skjønner hva jeg faktisk gjør. Men jeg føler jo jeg skjønner ideen, men sliter jo ekstremt med å finne noe å spise på dagtid utenom middager og slikt.. Fordi jeg er så vant til brødmat og har en veldig dustete kropp som er ekstremt kresen og vanskelig å ha med å gjøre.

Ketose har jeg vært i flere ganger, og det er ikke det som har gjort meg dårlig de siste 3 ukene eller hva det er. Jeg har ikke sånn ketose-ånde, eller, den begynte vel å komme litt igår.. Men den lukten jeg snakker om kommer fra hendene mine. Håndflatene. Det er ikke svette engang, for jeg vasker hendene og 2 min. etterpå så lukter de søtt igjen.. :s

Fortsetter man å gå ned i vekt på ketose selv om kroppen er kommet til sin trivselsvekt? Folk bytter jo til lavkarbo og går på det livet ut?

*spiser pølse-lapskaus fra igår til frokost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor noen spiser laktosefri/-redusert og glutenfritt selv om de tåler gluten og/eller laktose? :icon_confused:

Gluten har jo blitt en synder, av en eller annen grunn. Det er ingen grunn til å kutte det med mindre man har en intoleranse eller allergi!

http://www.aftenposten.no/viten/5myter/Fem-myter-om-gluten-7679665.html

Det samme med laktose.

Om man tror man har en intoleranse bør man gå til legen og teste seg for det, ikke gå rundt og si at man har det uten at man vet det. JA, mange tåler det kanskje litt dårligere enn andre, og da kan man kutte noe av f. eks gluten i hverdagen. Trenger ikke bli hysterisk eller ta det bort 100% når det kanskje er unødvendig :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider