Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Tilbake igjen til gamle spor, yea right! Jeg har fått det problemet med at litt kos holder ikke, har jeg først begynt å spise sukker så spiser jeg til det er tomt og raider skap og skuffer etter mer! Så idag skal jeg/vi spise opp resten av eplepaien og isen i fryseren, for jeg kan seriøst ikke ha noe liggendes. Jeg som alltid har vært flink å hatt skapet fullt av snop men begrenset meg til helga med å spise litt :( Så lenge det er uåpnet går det bra, men så fort forseglingen er brutt så er det om å gjøre å trykke det fortest mulig ned.

Så fra i morgen av er det nazi regime, jeg skal kun ha en "kose" dag i uka (sannsynligvis Lørdag, men er det bursdag eller noe så kan jeg heller bruke den dagen) og jeg skal BEGRENSE meg! Det kommer til å bli jævelig tøft å holde seg unna sukker til uka, for det første fordi jeg nå har etablert en dårlig uvane med å spise sukker og da blitt "avhengig" (det kan visstnok sammenlignes med rus avhengighet :P ) og for det andre så har jeg 3 nattevakter på rad, og som kjent lite søvn trigger sukkersuget.... Skal på butikken i morgen å kjøpe frukt/grønnsaker og bær som jeg heller kan småknaske på.

Håper jeg virkelig klarer å holde meg i skinnet nå! C får streng beskjed om å holde et øye med meg og si nei hvis jeg foreslår å bake eller spise noe søtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg har holdt på fornuften og lyttet til kroppen hele vegen siden jeg begynte opptreningen etter at jeg ble "friskmeldt". I dag testa jeg meg litt og løp halvannen time istedetfor 50 minutter. Og det gikk bra :) kjente litt i kneet mot slutten og fikk en liten strekk i lysken 3 km før slutt (løp ca 13 km). Det å få en dachs i huset og dermed tvinge farta litt ned har bare vært en pluss for min kondis. Nå brenner jeg ikke kruttet de 5 første km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aussieglis

Måten du spiser på er ikke særlig bra for kroppen. Jeg spiser stort sett lavkarbo (jeg er frisk og rask, stort sett i alle fall) og dersom jeg plutselig spiser masse karbohydrater blir jeg dårlig. Det funker bare ikke.

Dersom du skal spise lavkarbo/paleo MÅ du sette deg inn i det selv og ikke bare stole på typen.

Lavkarbo er ikke for alle. Om du har fått søtlig lukt av pusten og spiser lavkarbo så betyr det at du er i ketose. Det er da kroppen forbrenner fett. Det er ikke gunstig om man er slank fra før.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du leser bøker om kostholdet du synes er fornuftig for deg.

Det er du som lever med din kropp, ikke typen. ;)

Gå gjerne inn på forum.lavkarbo.no Der er det masse fornuftige folk som har store mengder kunnskap de gjerne deler med nybegynnere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt en plan for de neste 100 dagene. Fra i morgen av er det 100 dager til 23. desember - og de dagene skal jeg prøve meg på sukkerfri. Noen flere som vil være med? Stine? :innocent::P

Etter slanking fra begynnelsen av juni der jeg knapt tok av noen kilo - men derimot ser stor endring i kroppskomposisjon så er det atter litt bygging med fokus på bein og rumpe. Styrkeløft får vente litt til, mest fordi jeg ikke orker å dedikere meg til det ennå selv om jeg savner konkuranssesituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt en plan for de neste 100 dagene. Fra i morgen av er det 100 dager til 23. desember - og de dagene skal jeg prøve meg på sukkerfri. Noen flere som vil være med? Stine? :innocent::P

Etter slanking fra begynnelsen av juni der jeg knapt tok av noen kilo - men derimot ser stor endring i kroppskomposisjon så er det atter litt bygging med fokus på bein og rumpe. Styrkeløft får vente litt til, mest fordi jeg ikke orker å dedikere meg til det ennå selv om jeg savner konkuranssesituasjonen.

Jeg klarer nok ikke å være 100% sukkerfri, men 6 av 7 dager i uka er jeg med på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt en plan for de neste 100 dagene. Fra i morgen av er det 100 dager til 23. desember - og de dagene skal jeg prøve meg på sukkerfri. Noen flere som vil være med? Stine? :innocent::P

100 ¤ sukkerfri, som i alt slags sukker eller som i godteri?

For jeg har en plan om å droppe godteri/brus/chips. Men ikke frukt/juice/syltetøy på pannekakene/dessert på restaurant(ikke hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 ¤ sukkerfri, som i alt slags sukker eller som i godteri?

For jeg har en plan om å droppe godteri/brus/chips. Men ikke frukt/juice/syltetøy på pannekakene/dessert på restaurant(ikke hjemme).

Det må man jo bestemme selv, men det finnes jo sukker i mye mat som ikke er godteri og så nazi gidder jeg ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen høres bra ut, men ellers spiser du nesten ingenting som er fyllende resten av dagen.. noen bær og litt fløte til frokost, 90 kcal (!) til lunsj, og naturellyoghurt til kvelds er det eneste du spiser bortsett fra middagen. Ikke rart du føler deg litt slapp. ;)

Men jeg skjønner jo ikke hva jeg skal spise når jeg ikke kan spise brødskive og knekkebrød. Legg på utrolig dårlig matlyst i tillegg så har man et lite kaos >_>

Veide 52kg igår. Har spist som en prest siden torsdag-fredag. Idag har jeg bursdag, og SKAL lage meg eplekake MED sukker, glutenfritt LYST mel og masse smør.

Måten du spiser på er ikke særlig bra for kroppen. Jeg spiser stort sett lavkarbo (jeg er frisk og rask, stort sett i alle fall) og dersom jeg plutselig spiser masse karbohydrater blir jeg dårlig. Det funker bare ikke.

Dersom du skal spise lavkarbo/paleo MÅ du sette deg inn i det selv og ikke bare stole på typen.

Lavkarbo er ikke for alle. Om du har fått søtlig lukt av pusten og spiser lavkarbo så betyr det at du er i ketose. Det er da kroppen forbrenner fett. Det er ikke gunstig om man er slank fra før.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du leser bøker om kostholdet du synes er fornuftig for deg.

Det er du som lever med din kropp, ikke typen. ;)

Gå gjerne inn på forum.lavkarbo.no Der er det masse fornuftige folk som har store mengder kunnskap de gjerne deler med nybegynnere.

Jeg vet. Er det sambo også sier. Lavkarbo er jo kjempe bra, så lenge man faktisk holder seg på LAVkarbo.. For masse karbohydrater + massssse fett er vel absolutt ikke bra, selv ikke for en tynn kropp?

Sambo sier også jeg må sette meg inn i det og "slå på ADHD-moden min" mens jeg holder på så jeg skjønner hva jeg faktisk gjør. Men jeg føler jo jeg skjønner ideen, men sliter jo ekstremt med å finne noe å spise på dagtid utenom middager og slikt.. Fordi jeg er så vant til brødmat og har en veldig dustete kropp som er ekstremt kresen og vanskelig å ha med å gjøre.

Ketose har jeg vært i flere ganger, og det er ikke det som har gjort meg dårlig de siste 3 ukene eller hva det er. Jeg har ikke sånn ketose-ånde, eller, den begynte vel å komme litt igår.. Men den lukten jeg snakker om kommer fra hendene mine. Håndflatene. Det er ikke svette engang, for jeg vasker hendene og 2 min. etterpå så lukter de søtt igjen.. :s

Fortsetter man å gå ned i vekt på ketose selv om kroppen er kommet til sin trivselsvekt? Folk bytter jo til lavkarbo og går på det livet ut?

*spiser pølse-lapskaus fra igår til frokost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor noen spiser laktosefri/-redusert og glutenfritt selv om de tåler gluten og/eller laktose? :icon_confused:

Gluten har jo blitt en synder, av en eller annen grunn. Det er ingen grunn til å kutte det med mindre man har en intoleranse eller allergi!

http://www.aftenposten.no/viten/5myter/Fem-myter-om-gluten-7679665.html

Det samme med laktose.

Om man tror man har en intoleranse bør man gå til legen og teste seg for det, ikke gå rundt og si at man har det uten at man vet det. JA, mange tåler det kanskje litt dårligere enn andre, og da kan man kutte noe av f. eks gluten i hverdagen. Trenger ikke bli hysterisk eller ta det bort 100% når det kanskje er unødvendig :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg veldig inn i lavkarbo, men diskuterte det med legen på jobb her om dagen, og langstidskonsekvensene er veldig sprikende, og noen resultater ganske skremmende. Skal en gå lavkarbo bør en ihvertfall ha jevnlige oppfølgingen hos lege, dog gjelder nok det alle ekstreme dietter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva man spiser og det er mye som kalles lavkarbo.

Jeg spiser lite karbohydrater men heller ikke bacon og smør på absolutt alt.

Å tro at en måte å spise på funker for alle er naivt.

Men ja jeg er helt enig i at man ikke aner noe om langtidseffektene av ekstrem lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel meg dere hinter så subtilt til her, så;

Kan noen forklare meg hvorfor noen spiser laktosefri/-redusert og glutenfritt selv om de tåler gluten og/eller laktose? :icon_confused:

Jeg gjør det fordi jeg ikke tåler mye laktose eller gluten nå som jeg spiser det så lite. Sambo er allergist mot gluten, og jeg fant ut at jeg reagerer på laktose i vår; etter å ha drukket melk hele livet.

Gluten spiser jeg nesten ikke bare pga sympati med sambo (han har gått uten gluten i 2år).

Jeg kan delvis spise laktose om det kommer i ost, yoghurt etc bare jeg ikke spiser for mye.. Så er nok bare intolerant.

Om man tror man har en intoleranse bør man gå til legen og teste seg for det, ikke gå rundt og si at man har det uten at man vet det. JA, mange tåler det kanskje litt dårligere enn andre, og da kan man kutte noe av f. eks gluten i hverdagen. Trenger ikke bli hysterisk eller ta det bort 100% når det kanskje er unødvendig :) .

Ikke alle leger er så flinke til å finne ut av slikt. Man må vel svelge slange eller få den inn bakveien om man skal konstatere glutenallergi, noe som ikke er så gøy å gå igjennom akkurat. Men så får man jo igjen noe på skatten om man får det på papiret da :) Noen leger kan ta blodprøve, men den er vel ikke helt nøyaktig og kan ofte være misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel meg dere hinter så subtilt til her, så;

[..]

Ikke så subtilt heller :P men det var mest at du satte meg på tanken siden jeg har sett flere i det siste som gjør et nummer ut av å ikke spise gluten, til tross for at de ikke har cøliaki, og tilsvarende med laktose. Nå er det vel ingen som har vondt av å få i seg mindre mengde kornprodukter, men å gå inn for å ikke spise gluten virker bare litt rart. Og dessuten smaker de glutenfrie produktene crap .. det er en god grunn til å spise glutenholdig hvis det ikke er grunner til å la være.

Men altså .. folk vet best hva som er best for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel meg dere hinter så subtilt til her, så;

Jeg gjør det fordi jeg ikke tåler mye laktose eller gluten nå som jeg spiser det så lite. Sambo er allergist mot gluten, og jeg fant ut at jeg reagerer på laktose i vår; etter å ha drukket melk hele livet.

Gluten spiser jeg nesten ikke bare pga sympati med sambo (han har gått uten gluten i 2år).

Jeg kan delvis spise laktose om det kommer i ost, yoghurt etc bare jeg ikke spiser for mye.. Så er nok bare intolerant.

Ikke alle leger er så flinke til å finne ut av slikt. Man må vel svelge slange eller få den inn bakveien om man skal konstatere glutenallergi, noe som ikke er så gøy å gå igjennom akkurat. Men så får man jo igjen noe på skatten om man får det på papiret da :) Noen leger kan ta blodprøve, men den er vel ikke helt nøyaktig og kan ofte være misvisende.

Mitt svar var til innlegget om hvorfor det er "in" å f. eks ikke spise gluten, når det i seg selv er helt ufarlig for friske folk som ikke har problemer med det.

Også mener jeg såklart sjekke med helsepersonell for å finne en diagnose, da må man vel nesten begynne med å oppsøke legen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Jeg har laktoseintoleranse. Og jeg får vondt i magen av hvetemel. Ingen diagnose der, men jeg føler ikke at det er noe stress å droppe kun hvete. Masse annet godt å bake av.

(og jeg har snakket med ernæringfys og lege om det og de er enige.

Det verste med å ta valg/være intolerant om kostholdet sitt er i grunnen dem som er hånlige og ganske nedlatende til ens valg.

Så drit i det og pass deres egne saker. :flowers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det finnes flere gode glutenfrie varer jeg :) Men best blir det om man lager selv.

Hehe...Jeg har laktoseintoleranse. Og jeg får vondt i magen av hvetemel. Ingen diagnose der, men jeg føler ikke at det er noe stress å droppe kun hvete. Masse annet godt å bake av.

(og jeg har snakket med ernæringfys og lege om det og de er enige.

Det verste med å ta valg/være intolerant om kostholdet sitt er i grunnen dem som er hånlige og ganske nedlatende til ens valg.

Så drit i det og pass deres egne saker. :flowers:

Samme her og helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tror man har glutenintoleranse/cøliaki og spiser glutenfri diett uten å ha fått diagnose i forkant (med skikkelige tester), maskerer man symptomene og amputerer mulighet for en fornuftig utredning. Bare til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sarkastisk på noen måte nå?

Jeg bare lurer fordi jeg får inntrykk av at du mener lavkarbo ikke er særlig bra?

:)

Nei, var ikke sånn, mente at de tror glutenfritt/laktosefritt er en diett slik lavkarbo er! Altså istedenfor å slanke seg ved å spise mindre mat så regner de med at man går ned i vekt av laktose/glutenfritt fordi det er så mye bedre!

De jeg kjenner som har kutta ut det uten å ha allergi eller være intollerante er folk som tidligere har gått på paleo, lavkarbo, shakes o.s.v. for å gå ned i vekt :)

Hvis man tror man har glutenintoleranse/cøliaki og spiser glutenfri diett uten å ha fått diagnose i forkant (med skikkelige tester), maskerer man symptomene og amputerer mulighet for en fornuftig utredning. Bare til info.

Eller så har man slike som meg som rett og slett har hveteallergi, hvilket er skikkelig kjipt mtp hvetestivelse :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, var ikke sånn, mente at de tror glutenfritt/laktosefritt er en diett slik lavkarbo er! Altså istedenfor å slanke seg ved å spise mindre mat så regner de med at man går ned i vekt av laktose/glutenfritt fordi det er så mye bedre!

 

De jeg kjenner som har kutta ut det uten å ha allergi eller være intollerante er folk som tidligere har gått på paleo, lavkarbo, shakes o.s.v. for å gå ned i vekt :)

 

Ah! Da misforsto jeg. :)

Det er ikke en diett..langt i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...