Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg 2013


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Det er jo valg snart, og stemme må jeg jo. Men jeg aner jo ikke på hva. Det er så utrolig mange partier med mange meninger og jeg syntes det er så vanskelig å finne ut hvem jeg skal stemme på.

Finnes det noen sider hvor det står kort om hvert parti, om de viktigste sakene til partiet? Om konsekvenser av ditt og datt, og hvorfor de vil gjøre det sånn og sånn. Er så stressa for å stemme på "feil" parti fordi jeg ikke har satt meg nok inn i det. Men samtidig så orker jeg ikke lese side på side hos hvert eneste parti.

Noen tips til meg, og evt andre som er litt forvirret?

Hvis dere ønsker kan dere gjerne fortelle hva dere vil stemme, og hvorfor, eller hvem dere IKKE vil stemme på, og hvorfor :)

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 541
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er det en selvfølge å ikke stemme borgerlig, men om det blir SV eller AP er jeg usikker på. Tror at det i år faktisk er SV sin tur til å få en stemme fra meg, fordi de har et klinkende klart n

Har bodd et år i England, storebror har bodd et år i USA, og jeg har brukt mye tid i USA selv. Jeg kommer aldri til å stemme på et parti som ønsker samfunnet vårt i den retning. Det er samfunnstruktur

Men altså, det er jo ikke bare i lille privilegerte Norge at vi leker oss med å drømme om en miljømessig bedre verden, miljøpartiet i Tyskland har jo blitt en av de store tunge aktørene, har det ikke?

Posted Images

Mitt inntrykk er at alle partiene har noe man er enige i og mindre enige i. Man må nesten bare tenke igjennom hva du synes er den viktigste saken også velge parti etter det...

For meg er miljø og dyrevern de aller viktigste sakene. Samtidig nekter jeg å stemme sosialistisk så da står jeg bare igjen med V da ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg tok flere valgomater fra forskjellige sider, og ender alltid opp med FRP som mest likt meg. Det synes jeg er rart, for jeg ser ikke på meg selv som veldig blå i det hele tatt :lol: Så her må jeg sette meg inn i ting altså. Aner ikke hva jeg skal stemme på i år :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre valgomatene er det ikke såmyehjelp i, altså. Må bare sette seg ned med programma til de ulike partiene og finne ut hvem man er mest enig med.

Jeg har lyst på ny statsminister. Derfor blir det H. Ikke at det var noe nytt.;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke stemme utfra et valgomat-resultat, men en valgomat kan kanskje hjelpe deg å finne ut av hva dine "hjertesaker" er, så kan du deretter sette deg inn i partienes politikk angående det du bryr deg om. For de fleste har alle partier sine pros and cons, derfor bør du finne det som er viktigst for deg!

Personlig er jeg helblå, og min stemme går til FrP. Dette for eldre,- helse,- skatt,- og asylpolitikk. De scorer høyest på min liste der. Finnes sikkert saker ved FrP jeg ikke er fullt så enig i, men ved det jeg bryr meg mest om så vinner de stemmen min. Sosialistisk, for min del, er uaktuelt. Her fordi det virker som om det er viktigere for dem å sette Norge i et lys av å være "good guy" for resten av verden istedet for å prioritere det norske folk og deres velvære (f.eks med tanke på sykehuskøer, sykehjemskøer, "for trang økonomi til å prioritere medisinske behandlinger" med tanke på bl.a kreft). Vi har råd til så mye bedre for å forhindre nevnte situasjoner, men vi har dessverre en handlingsregel som forhindrer pengebruk til hva det faktisk burde gått til.

Slik jeg ser det.

Finn dine hjertesaker og hvilket parti som best matcher dem! Eneste og beste rådet.

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også opptatt av dyrevern og delvis miljøvern (ikke klimaendringer, for de har lite for seg, men lokal forurensning) - men kommer til å stemme Høyre da jeg vil ha ny statsminister. Høyre og FRP er ikke så ille miljøvernsmessig, og iallefall ikke dyrevernsmessig. Det vi har i dag holder ikke mål, på tide å prøve noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke stemme utfra et valgomat-resultat, men en valgomat kan kanskje hjelpe deg å finne ut av hva dine "hjertesaker" er, så kan du deretter sette deg inn i partienes politikk angående det du bryr deg om. For de fleste har alle partier sine pros and cons, derfor bør du finne det som er viktigst for deg!

Personlig er jeg helblå, og min stemme går til FrP. Dette for eldre,- helse,- skatt,- og asylpolitikk. De scorer høyest på min liste der. Finnes sikkert saker ved FrP jeg ikke er fullt så enig i, men ved det jeg bryr meg mest om så vinner de stemmen min. Sosialistisk, for min del, er uaktuelt. Her fordi det virker som om det er viktigere for dem å sette Norge i et lys av å være "good guy" for resten av verden istedet for å prioritere det norske folk og deres velvære (f.eks med tanke på sykehuskøer, sykehjemskøer, "for trang økonomi til å prioritere medisinske behandlinger" med tanke på bl.a kreft). Vi har råd til så mye bedre for å forhindre nevnte situasjoner, men vi har dessverre en handlingsregel som forhindrer pengebruk til hva det faktisk burde gått til.

Slik jeg ser det.

Finn dine hjertesaker og hvilket parti som best matcher dem! Eneste og beste rådet. :)

jeg er ganske blå selv. Men sånn apropos sykevelferd så har de en del negativt også. Kortere sykemelding, ingen betalt egenmelding, mindre uføre trygd etc. Jeg er ikke uenig i det de prøver og oppnå, men jeg er uenig i hvordan de prøver og oppnå det. De eneste dette går utover er jo de som faktisk er syke, resten kan jo bare gå tilbake i jobb, og kortere tidsfrist for og komme seg tilbake i arbeid kan føre til flere uføre og dermed totalt sett større utgifter. For ikke og snakke om at det arbeidsmessige aspektet, her kan vi bare ved og stemme gi fra oss goder som fagforeninga har gitt blod og svette for og få frem over årtier. Dette i kombinasjon med vikardirektivet som kom for noen år siden er skummelt. Vi åpner for sosial dumping hvor vi i verstefall kan se frem til mye lavere lønn, lengre arbeidsdager, ingen faste stillinger, ingen ferie etc.. velg og vrak, de som jobber hardest, lengst og billigst har jobb.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Er så stort dette her, og så skummelt :lol: Er mye jeg ville forbedret, men det er jo noe jeg gjerne vil beholde som det er også.

Jeg kan lese om et parti og syntes det høres fornuftig ut, også leser jeg noe som noen har skrevet om konsekvensene hvis det blir slik. Og da er det ikke så fornuftig lenger, og jeg er tilbake der jeg var.

Høres kanskje litt rart ut, men jeg er litt "redd" for hva som kan skje jeg :lol: Tenk hvis jeg angrer fordi Norge går til helvette :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge går da slettes ikke til helvette, uansett om vi får hverken det ekstreme i venstre eller høyrefløya. Det er jo litt synd og litt skremmende, alt etter hvordan man ser det. Men to ting er kanskje noe man glemmer av i Norge...

1) De norske partiene er ekstremt like, sånn egentlig. Hvis vi ser over dammen, til Amerika, finnes det ikke ett parti i Norge som er i nærheten av å være f.eks et konservativt parti som republikanerene. Alle de norske partiene er sånn sett bare en fin liten klump som er laaaaaaaaangt fra konservative republikanere. Alle politikerene i Norge er jo rosenrøde venner som aldri sier ett vondt ord mot hverandre, og guuuud forby at man er rivende uenig og forteller sin virkelige, ærlige mening. Det viser bare at norsk politikk er ekstremt tafatt uansett om det er rødt, FRP, AP eller høyre det er snakk om. Poenget er: norsk politikk er ekstremt ufarlig og alt annet enn ekstrem.

2) Mediene i Norge har en vanvittig retorikk hvor de slår opp diverse saker STORT. Som om resultatet av valget kommer til å føre til at man våkner opp til et "annerledes Norge". Det er vel mest av alt et tegn på at de 8 årene har vart lenge, og mange av oss som er i moden valgalder ikke har opplevd hva som skjer når et nytt valgresultat fører til en endring fra nåværende politikk til en annen politikk. Det kommer ikke til å merkes på noe, det kommer til å ta evigheter før arbeiderpartiets lange armer i norsk politikk "dør ut". Å ha en statsminister er ikke synonymt med å ha makta til å bestemme i Norge, husker ikke i farta hva de heter men det er jo flere "hus" og "instanser" hvor ting må gå gjennom for å bli vedtatt. Her sitter AP med majoriteten uansett. Sånn sett er det jo bare fasade hva resultatet av valget blir, og at mediene slår opp "BLABLABLA FRP!!!! BLABLABLA SV!!! OMG OMG AP!!! HERREGUD HØYRE!!" er bare bullshit for å få folk til å trykke på overskriftene. Omtrent like matnyttig som andre skremselspropaganda-utrop fra mediehusene som vil ha klikk på nettavisene slik at de tjener penger.

My two cents!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å stemme det som føles mest rett i forhold til mine hjertesaker pdd: dyrevelferd, landbruk, bolig og arbeid.

Alle partiene har sider med litt kort om dem og hovedsakene, så bare gå inn på hjemmesidene og sjekk det som hos de fleste bare heter "politikk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må ha bittelitt ideologi i bakhodet jeg. Hvis man for eksempel synes sosialisme er et bra grunnsyn så må man jo stemme til venstre på skalaen. Det blir vanskelig hvis man skal tenke ut fra fem hundre enkeltsaker.

Jeg kommer faktisk til å stemme på et parti som jeg egentlig er mest uenig med, men innen det temaet som er aller viktigst for meg, har de en politikk som jeg synes er bra. Så enkelt, faktisk...

Nå ble jeg nysgjerrig! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer taktisk, rett og slett. Jeg er fornøyd med den regjeringen vi har i dag og kommer til å stemme på et av regjeringspartiene selv om jeg egentlig godt kunne stemt på et annet parti i stedet. Gjennom fag på videregående og universitetet har jeg lært veldig mye om hvordan det politiske systemet i Norge fungerer, og det gjør det nok lettere for meg å se hva som er mulig å få til og hvilke prosesser som er tyngre å gjennomføre. Viktige saker for meg er forøvrig utdanning, boligpolitikk, samferdsel og lokale myndigheters rolle (kommune og fylkeskommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å se om Jens & Co klarer å utrette mirakler på (la oss si) 8 nye år, og videreføre det som er bra og gjøre noe med det som ikke er fullt så bra, men noe i meg frykter for at nye år gjør dem late eller så sikre på sin posisjon at ting ikke skjer. Dessuten er det en del politikere der jeg ikke har sansen for.

Det som hadde vært positivt med ny regjering er at de må overbevise folket om at de ikke farer med svada, men jeg vet at de kommer til å fjerne mye av det den forrige regjeringen har bygd opp og erstatte det med nye reformer som ikke er særlig mye bedre, men som står i stil med deres politikk. Og dermed er man like langt... :ermm:

Skulle jeg bli syk en dag, så vet jeg hvem jeg ønsker i regjeringen... Det avgjør valget for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å ikke stemme borgerlig, men om det blir SV eller AP er jeg usikker på. Tror at det i år faktisk er SV sin tur til å få en stemme fra meg, fordi de har et klinkende klart nei til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, og det er en av de sakene jeg kjenner jeg brenner sterkt for nå, i tillegg til at de er klare på et nei til EU. Dessuten synes jeg de har noen veldig gode hovedsaker rettet mot ungdom og aktivitet, arbeid og boligbygging, og de prioriterer det feltet jeg arbeider innenfor - noe som selvsagt gjør det fornuftig å stemme på de. Dessuten er jeg sosialist of heart, og er IKKE komfortabel med "enhver får være sin egen lykkes smed"-tankegangen som råder i flere av de borgerlige partiene. Til det har jeg et for tett forhold gjennom jobb og utdanning til de menneskene som faller utenfor i dette samfunnet, enten det er gjennom sykdom, rus eller annet.

Jeg tror dessverre det blir et regjeringsskifte i år, og det er jeg ikke fornøyd med:/

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva jeg skal stemme (borgelig og grønt), men leser alikevel program. Gjett hvilket parti dette er :vil legge ned Finansdepartementet, innføre lokal valuta, ha vaktmestere i alle offentlige bygg og samordne lister over årets nye bøker som kan legges på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får litt prestasjonsangst, Ozzy, så er det en ting som er kjekk å huske på: De to partiene i Norge som står aller lengst fra hverandre i hva de mener og vil, har bare omtrent 1,5 % forskjellig fordeling av statsbudsjettet. Så noen helt enorm samfunnsomveltning vil det neppe bli uansett. :) Og hvis du generelt stoler på det norske folk, går det jo an å stemme blankt - det er det samme som å gi en stemme til valgresultatet.

Selv er jeg sikker på hvilket parti jeg skal stemme, leste gjennom partiprogrammet deres i går og er fremdeles enig. Du kan jo starte med å ta en valgomat og ta for deg de partiene du får opp, lese raskt gjennom hva de ønsker å gjøre og ta det derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Jeg har allerede stemt Miljøpartiet De Grønne. Det er et ungt og urutt parti, men så er det også greit å huske på at da Arbeiderpartiet fikk sine første representanter på Stortinget i 1903, stilte de til valg med tre-fire saker i sitt partiprogram. Det har skjedd litt siden. Partier vokser og utvikler seg (og melder man seg inn i et parti, får man også være med å bestemme i hvilken retning), og jeg tror så absolutt at det er både bruk for og plass til et grønt parti som tør å tenke annerledes, og er villige til å samarbeide på tvers av en inngrodd blokkmentalitet, og jeg skal gladelig bruke min stemme på å gi de den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede stemt Miljøpartiet De Grønne. Det er et ungt og urutt parti, men så er det også greit å huske på at da Arbeiderpartiet fikk sine første representanter på Stortinget i 1903, stilte de til valg med tre-fire saker i sitt partiprogram. Det har skjedd litt siden. Partier vokser og utvikler seg (og melder man seg inn i et parti, får man også være med å bestemme i hvilken retning), og jeg tror så absolutt at det er både bruk for og plass til et grønt parti som tør å tenke annerledes, og er villige til å samarbeide på tvers av en inngrodd blokkmentalitet, og jeg skal gladelig bruke min stemme på å gi de den muligheten.

Jeg tilhører den røde enden av skalaen, men har i år (som for to år siden) tenkt å svikte sosialistene til fordel for Miljøpartiet De Grønne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har allerede stemt Miljøpartiet De Grønne. Det er et ungt og urutt parti, men så er det også greit å huske på at da Arbeiderpartiet fikk sine første representanter på Stortinget i 1903, stilte de til valg med tre-fire saker i sitt partiprogram. Det har skjedd litt siden. Partier vokser og utvikler seg (og melder man seg inn i et parti, får man også være med å bestemme i hvilken retning), og jeg tror så absolutt at det er både bruk for og plass til et grønt parti som tør å tenke annerledes, og er villige til å samarbeide på tvers av en inngrodd blokkmentalitet, og jeg skal gladelig bruke min stemme på å gi de den muligheten.

Rasmus H FTW.. :D

Veldig enig, og jeg er heller ingen trendstemmer jeg har stemt MDG ved de siste valgene nå i mangel av noe bedre å stemme på og det ser jo ut til å føre frem :) Det gjelder å ha forventingene på rett sted, mange mener man må stemme på hvem som kommer til makta.. Vel, det er jo bare tull for som over så så blir det majoritetsstemmene og jernerna som kommer til makta okke som og noen stor forandring blir det aldri med de samme rævsittende kjøtthuene. Å få inn folk som tenker annerledes derimot har jeg stor tro på.

Å mene noen av de store tradisjonelle partiene uansett retning er miljøpartier, dyrevern o.l. er jo bare så bullshit som det kan få blitt, godt dokumentert.

Syns heller ikke Ozzy eller andre nødvendigvis skal stemme om man er usikker og ikke vet hva man stemmer på. Det er ikke stemmeplikt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...