Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få et ryddigere hjem?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg er et rotehode til tusen og er egentlig møkk lei av det. :P Jeg er veldig dårlig til å rydde, og ha det ryddig rundt meg og jeg sklir lett ut når jeg tar meg selv i skinnet og skjerper meg litt. Ofte blir det slik at jeg en dag er møkk lei rot og får "ryddekick", rydder det strøkent, så går det ei uke også har vi sklidd ut igjen. Er flink til å støvsuge og vaske badet, men det hoper seg opp med småtteri og ting og tang, spesielt på stua og i gangen. Kjøkkenet også, men der må vi bare bli flinkere til å ta oppvasken litt oftere.

Noen som har tips og triks til hvordan et rotehue kan få litt orden i sysakene? :P Oppbevaringsløsninger, hvordan gjøre rydding mindre kjedelig, best med ryddedager eller litt hver dag? Hvordan gjør dere det?

Regner med (og håper!) at jeg ikke er den eneste som ikke har ryddig hjem hele tiden..

Er så mye hyggeligere å komme hjem til et ryddig hus etter jobb, i stedet for å snuble i sko i gangen og ikke ha plass til en pizza på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og dersom mannen også vet hvor den faste plassen er så er mye gjort tror jeg.

Jeg tror det eneste som kan fungere for å få mitt hus ryddig, er hvis jeg og Mureren flytter ut...

"Husmor" av Berit Østberg Husarbeidet gjør jeg når jeg skal på do. Når jeg går gjennom stua, vanner jeg blomstene, feier i peisen og rydder aviser. På kjøkkenet gir jeg bikkja mat, rydder inn ko

Posted Images

Har samme problem hjemme hos meg, og det hjelper ikke at mannen i hus er like ille. Men vi har nå bestemt oss for å bli flinkere, og det innebærer og faktisk si ifra til hverandre. Dersom man går fra bordet uten tallerken så sier den andre ifra, istedenfor å bare gjør det for den andre. Altså bevisstgjøre hverandre da :)

Og det er inngått et løfte om at det ikke skal bli noen sure miner av det. Samt at vi skal forsøke å ha litt faste ryddedager hvor det shines opp litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde litt hele tiden er det eneste som funker. Tørke av kjøkkenbenkene og komfyr på vei ut, ikke la oppvasken stå og hope seg opp men heller vaske lite og ofte (jeg bor alene og har ikke oppvaskmaskin, og jeg vasker opp 2-4 ganger om dagen). Også gjelder det også å ta tak i ting som gjentagende ganger viser seg å være et problem. Nå må jeg for eksempel gjøre et eller annet med gangen min, for der hoper det seg alltid opp med hundeutstyr, luer, skjerf og votter. I stedet for å gå og irritere meg over det og ha det rotete der hele tiden, må jeg nå lage en ny løsning og få disse tingene ned i esker og slikt så det i alle fall ikke ser så rotete ut, selv om jeg ender opp med å fremdeles ha det meste uti gangen.

Jeg er sånn som plutselig får det over meg, og enkelte dager har jeg både støvsugd og shinet kjøkkenet før jeg i det hele tatt har spist frokost eller luftet hund. Jeg må gå over gulvene et par ganger i uka (jeg bruker for det meste Multikosten fra Jordan, det er mye mindre styrete enn å moppe eller støvsuge, og det blir hår-, sand- og støvfritt på null komma niks), og det er vel kanskje ikke unormalt i et hundehjem. Men sånn ellers burde det holde å rydde litt hele tiden samt sette av en halvtime i uka (avhengig av størrelsen på bopelen selvfølgelig!) til å vaske bad og shine litt ekstra. Denne halvtimen kan godt ligge på en fast dag, jeg liker for eksempel å gjøre det på fredager så jeg har det rent til helga. Sett på en spilleliste med sju-åtte sanger og stå på for fullt så lenge denne spiller, og når den er ferdig så er du også ferdig med vaskingen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å ta en skikkelig opprydning, gått over alle tinga dine, og sett om det er noe du kan kaste/gi bort. Rydd i alle skuffer og skap, og få en oversikt og et system.

Også er det som de andre sier, ha faste plasser til ting, en skuff for det og en skuff for det. Og man trenger alltid en roteskuff :P Og rydd litt hele tiden, det tar mye kortere tid da enn man tror.

Ha en kurv ved sofaen til blader, fjernkontroller, o.l. så slipper det å ligge på bordet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig glad i å ha det rent, ryddig og pent. Samtidig så er jeg et rotehue og hater å vaske. Og så blir det sånn et ork når jeg endelig hiver meg rundt for da er hybelkaninene kjempestore, det er så rotete at jeg bruker jo en halv dag på å rydde før jeg i det hele tatt kan begynne å vaske.

Jeg trenger noen supersmarte råd!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et rotehode som har blitt ryddig! Og jeg følger Tulip sin oppskrift. Jeg merker at med en gang jeg ikke har et godt system på ting sklir det veldig ut, for eksempel klær som er brukt en gang, men som ikke er skitne nok til å vaskes. Jeg liker ikke å legge de inn i klesskapet igjen, og vips blir de liggende på gulvet. Så det å ha system, faste plasser, rydde med en gang (ta kjøkkenet mens man lager maten, rydde med en gang etterpå, vaske over benker) fungerer veldig godt. Pluss det å ha en fast dag i uken hvor alt ryddes og vaskes skikkelig, og hvor man f.eks kjøper inn blomster til å ha i en vase på bordet. Når jeg har gjort meg såpass flid får jeg også kickstartet ryddegenskapene mine på nytt og på nytt, for det er lettere å holde noe ryddig når det er strøkent, enn når det er sånn halvveis!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ryddig, men så har jeg jo en samboer som tydeligvis ikke ser skitt og rot.. Så istedet for å bli irritert/sur/masete så har vi nå inngått en fast vaskedag i uken hvor vi gjør våre oppgaver uansett. Vi har delt opp og har våre oppgaver. Kan han ikke den faste dagen, MÅ han gjøre det dagen før eller dagen etter. Syns det fungerer supert! Enn så lenge ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det eneste som kan fungere for å få mitt hus ryddig, er hvis jeg og Mureren flytter ut... :lol:

Lurer på om det er det eneste som funker her også! Er du sjokkskadet etter i går? :lol:

Nei, kanskje jeg skal gå igjennom litt klær og se om noe kan kastes! Jeg MÅ bli flinkere til å rydde og vaske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk rotehue jeg også. Det verste jeg overhodet kan gjøre i hverdagen, er rydding. Men nå som vi har fått litt struktur etter vi flyttet, ja se da var det ikke så ille lell xD Ta med seg litt når man går fra et rom til et annet, feks kopper til kjøkkenet :) aah! håper det varer ekstremt lenge, for jeg foretrekker jo seff å ha det ryddig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et rotehode som har blitt ryddig! Og jeg følger Tulip sin oppskrift. Jeg merker at med en gang jeg ikke har et godt system på ting sklir det veldig ut, for eksempel klær som er brukt en gang, men som ikke er skitne nok til å vaskes. Jeg liker ikke å legge de inn i klesskapet igjen, og vips blir de liggende på gulvet. Så det å ha system, faste plasser, rydde med en gang (ta kjøkkenet mens man lager maten, rydde med en gang etterpå, vaske over benker) fungerer veldig godt. Pluss det å ha en fast dag i uken hvor alt ryddes og vaskes skikkelig, og hvor man f.eks kjøper inn blomster til å ha i en vase på bordet. Når jeg har gjort meg såpass flid får jeg også kickstartet ryddegenskapene mine på nytt og på nytt, for det er lettere å holde noe ryddig når det er strøkent, enn når det er sånn halvveis!

Helt enig i det! Og det kan også være lurt å investere i gode løsninger, selvom det betyr å ommøblere hele gangen med nye møbler. Vi skal få ordnet skuffet i garderobeskapet istedenfor hyller. Da skal jeg få dedikert en hel skuff til arbeidsklær (har uniform) og da skal t-skjorter jeg har brukt en gang og som kan brukes igjen, legges på siden og de pent brettede er da de rene.

Også er jeg håpløs når det gjelder sokker. Jeg legger meg alltid med dem, sparker dem av når jeg er blitt varm. Da blir de liggende i fotenden, detter ned på gulvet, og ender mer enn gjerne under senga (og vips har jeg "mistet" sokker). Nå som jeg har sengevarmelaken prøver jeg å ta av sokkene og kaste dem rett i skittentøyskurven med en gang. Og det funker delvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en irriterende neat-freak :aww: Og både samboeren og jeg mistrives kraftig når det er rotete. Vi (eller jeg da) rydder og vasker på kjøkkenbenken hver gang vi har spist, og alt i huset har sin egen plass. Alle ting legges alltid tilbake på plassen sin rett etter bruk. Da blir det aldri rotete :) Også er det viktig å ha en skikklig opprydning en gang i blant da man KASTER alt som ikke brukes. Ting man bruker sjeldent, legges i esker på boden. Jeg vasker over hele huset en gang i uka, det bruker jeg mange timer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar på det meste for tiden. Få en allergihund. :P Jeg har visst mye ting i følge venner og kjente, men jeg nekter å tru på det, og trur at det at jeg har liten leilighet er grunnen til alle problemene. :aww:

En av de enkleste tingene er å sette alt tilbake når man er ferdig med tingen. Og rett og slett gjøre litt hver dag før det samler seg opp og man må storrydde før man får besøk.

Så er gode oppbevaringsløsninger et must. Særlig om man har begrenset med plass. Ikea har masse fine løsninger der som ikke koster all verden, i tillegg til at det er greit å gå og titte i utstillingsgreiene for å få litt tips til hva man kan gjøre. Leier man er det jo greit å finne løsninger man ikke må skru fast også...

Og så den vanskelige tingen. Kvitte seg med ting man absolutt ikke bruker. Ikke samle på en masse rart som kan være kjekt å ha en vakker dag, selv om det ikke virker helt, for det kan jo hende man får satt det i stand etc.

Jeg er veldig tilhenger av å ha ting i bokser. Særlig når jeg har litt teite hyller som ikke kan inneholde så mye, før ting raser ut (jeg nekter igjen for at jeg har for mye ting). Fant eksempel et boksesett på Ikea som består av en stor og to små, som passer utmerket i ene hylla mi (som er urteit, men skrudd fast, så jeg må ha den der...). Samme med skapet i gangen. Brukt store plastskuffer (egentlig ment til sånn garderobeinnredning), der jeg har bl.a. uniformseffekter og sengetøy (i hver sin).

Jo mer ting man får vekk fra flatene på den måten, jo lettere er det å vaske også. For man slipper å flytte unna så mye.

Men uansett så må man faktisk både sette ting på plass, og rydde for at det skal være ryddig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være minst mulig hjemme. :aww:

Her funket det å lage en liste over hva som skulle gjøre den dagen, og hvem som skulle gjøre det. Tror også det tydeliggjorde hva som faktisk må gjøres hver dag for at det skal holde seg rent og pent. Særlig med to rotehoder og to bikkjer i hus. Systemet har ikke kommet i gang igjen etter jula (jeg var borte i nesten to uker, og mann og bikkjer alene hjemme) og det vises. Burde sendt han to-do liste pr telefon tror jeg. *ler*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må jobbe mye med å endre rutiner for å kunne få et ryddigere hjem. Og fast vaskedag eller oppgaver i hjemmet tror jeg er lurt. Vi har ingen fast dag, men har faste oppgaver som vi skal gjøre i løpet av uka. Helst før helgen så vi kan slappe av da :)

Her i huset rydder vi alltid vekk ting etter at vi har spist, skyller og setter i oppvaskmaskinen eller på benken.

Alle ting(klær, skittentøy og småting) har sine faste plasser/skuffer og skal alltid legges tilbake dit når det ikke brukes.

Skittentøy legges i skittentøysdunken med en gang isteden for å ligge på gulvet en stund først. Vi har også 4(!) forskjellige skittentøysdunker og et system som fungerer veldig bra. Det er jeg som vasker klær og jeg må ha et system på det for jeg gidder ikke sortere klærne når jeg skal vaske dem :P

Jeg har arvet en del av min mors ryddemani, heldigvis klarer jeg å beherske meg og la ting flyte litt til tider.

Rydding og vasking er dødskjedelig, men jeg gjør det av plikt i forhold til meg selv og sambo. Jeg liker jo faktisk å være litt oldfashion husmor og varte opp mannen litt(selv om det skjer altfor sjelden :P).

Det jeg syns er vanskelig er å komme i gang med vaskingen, rydddinga går greit. Men det er bare så ork å dra frem støvsugeren og tørke støv med alle pyntetingene som står i veien :P jeg er veldig flink til å utsette eller gjøre alt annet først.

Så tips gjerne med hvordan gidde å sette i gang med en gang isteden for å utsette hele det hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd opp ting med en gang du er ferdig med å bruke det (ikke la oppvask stå i evigheter da blir det mye, og kjedelig! rydd opp klesvask med en gang, har du brukt en ting og er ferdig med den, rydd den på plass), da hoper ikke ting seg opp.

Ha faste plasser til ting! Og legg ting der de hører hjemme. Der handler bare om å putte ting oppi noe isteden for å bare kaste det fra seg. Plastbokser er fine!

Og ikke gå et sted uten å ta med deg noe som kan ryddes bort, skal du forbi kjøkkenet, da med deg en skitten tallerken inn på kjøkkenet.. Osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er vanskelig er å komme i gang med vaskingen, rydddinga går greit. Men det er bare så ork å dra frem støvsugeren og tørke støv med alle pyntetingene som står i veien :P jeg er veldig flink til å utsette eller gjøre alt annet først.

Så tips gjerne med hvordan gidde å sette i gang med en gang isteden for å utsette hele det hele dagen :)

Fjern alle unødvendige pynte ting - iallefall alt smånips som står rundtomkring! Da er det sååå mye lettere å komme igang igjen. Jeg har f eks tenkt å ikke ha bokhylle her jeg bor nå. Bøker og slikt samler jo så himla mye støv, og det er så himla kjedelig å tørke det bort. Så med mindre jeg finner ei finfin bokhylle med glassdører (ja, det må jo være sånn at man kan SE bøkene), så blir alle bøker bare satt vekk i kasser her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...