Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få et ryddigere hjem?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Og når man kommer hjem fra når man har vært borte. Rydd vekk alt med en gang. Få skittentøy i kurven, rent tøy i skapet, bager/sekker der de skal oppbevares etc. Det har vært en av mine feller før. Ting kunne stå i evigheter...

Heeelt enig, hilsen hu som har baggen fra MyDog stående klar til neste gang :icon_redface:

Nå gleder jeg meg litt til fri på torsdag for å shine leilighet. Da skal det ryddes her og der og det skal bli orden på ting.

Snart blir det også et garderobeskap til på soverommet som sikkert kommer til å hjelpe masse. Det var liksom beregnet på en person, og vi ser etter halvannet år at det er litt knapt med lagringsplass. Og hos oss er det småting som å bytte ut hyller med skuffer som jeg tror blir bra tiltak.

Samt ordne opp i gangen og få ut enn viss spilleautomat som står grådig i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og dersom mannen også vet hvor den faste plassen er så er mye gjort tror jeg.

Jeg tror det eneste som kan fungere for å få mitt hus ryddig, er hvis jeg og Mureren flytter ut...

"Husmor" av Berit Østberg Husarbeidet gjør jeg når jeg skal på do. Når jeg går gjennom stua, vanner jeg blomstene, feier i peisen og rydder aviser. På kjøkkenet gir jeg bikkja mat, rydder inn ko

Posted Images

Da jeg solgte huset så hadde jeg det strøkent gjennom hele visningstiden. Solgte dagen før jeg reiste på påskeferie så jeg kom hjem til strøkent hus og det var deilig! Da ble faktisk alt pakket ut med en gang slik at jeg fikk beholde det slik en stund.

Bakdelen med slik rydding som man har til visning er jo at feks. på kjøkkenet så skal benkeplatene være så tomme som mulig. Jeg hentet en del rare ting ut fra panneskapet for å si det sånn... boksen med knekkebrød og vannkokeren står vanligvis ikke der. :D

Ang. rommet mitt... det står på ryddeplanen denne uken :D Jeg har lyst å kunne gå der snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg solgte huset så hadde jeg det strøkent gjennom hele visningstiden. Solgte dagen før jeg reiste på påskeferie så jeg kom hjem til strøkent hus og det var deilig! Da ble faktisk alt pakket ut med en gang slik at jeg fikk beholde det slik en stund.

Der tror jeg du peker på noe VELDIG viktig. Om det først er ryddig her så er det MYE lettere å holde det ryddig. Det ser ikke uoverkommelig ut og det er så koselig å ha det litt ekstra ryddig - spesielt når det ikke krever så mye. Dessverre sklir det ut igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemmer er ting ganske ok ut hele tiden, pga av barn og mange hunder er det nødvendighet.. Mitt store problem er bodene våre :lol: Jeg bare slenger ting inn der, og mannen min rydder og organiserer dem ca en gang i mnd! Jeg har nå lovet meg selv å bli flinkere til å prøve å finne en plass til ting istedenfor å bare slenge :P

Også på min side av rommet er det rotete. Fordi jeg liker det, og vil ha det sånn :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Så er det noen av dere som ble ryddigere etter denne tråden? :D Jeg trenger inspirasjon, vi har det så rotete og fælt men jeg er ikke sånn kjemperyddig av meg (for å si det mildt ) :icon_redface:

Jeg bytta mann, det hjalp mye! Er fortsatt rotehue, og bor i oppussingshus så er mye drit her og der, men JEG er tyve ganger bedre. Så mitt beste tips: få deg en ny samboer :lol:
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liste av min mann xD en dag i uken skal jeg gjøre en ting. Feks mandag - pante dag, tirsdag kaste boss, onsdag vaske klær etc. Men er kun til meg. Så må jeg krysse av for hver gang jeg har gjort det å skrive dato. Egentlig veldig greit, for har du først startet et det så enkelt å fortsette xD ellers så har vi blitt flinkere til å ta litt og litt og ikke drøye det til det blir skikkelig uoverkommelig. Jeg hater egentlig rot og blir i skikkelig dårlig humør av det, men etter jeg ble syk ble prioriteringene annerledes. Men nå er det helt overkommelig siden jeg bare skal gjøre en ting hver dag. Også gjør mannen en ting hver dag fast. Men ender opp med at vi gjør mer enn bare den ene tingen. Er fryktelig deilig å ha en ryddig leilighet!

Hjelper vel litt på å ha ei som er allergisk mot alt av dyr på besøk når vi har 3 katter og en hund og ;p

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men det som lager kaos hos meg, er slike knøttsmå småting, som limtuber, batterier, strikker osv, som ikke er så lett å plassere. Før ble de liggende i en kurv i gangen, eller i en roteskuff. Men nå har jeg kjøpt meg noen sortimentskap", slike småhyller med mange gjennomsiktige skuffer i, som man egentlig skal ha skruer i. De er perfelte til slikt. Har en på kjøkkenbenken (ikke så pent, men penere enn rot) og en på skrivebordet.

http://www.clasohlson.com/no/Sortimentskap/40-6980

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Room of requirement stilen, bare spør de som har vært inne på gjesterommet/klesskapet/oppbevaringsrommet utenom besøkstid :lol:

Alt blir dumpet inn der også rydder jeg det rommet når jeg får gjester. *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet! :D hjalp veldig. Langt i fra strøkent hos oss, men nå er det mulig å få det pent og sånn omtrentlig ryddig på kort tid.

Gjenstår mye vaner og gode faste plasser til ting, men er håp når vi flytter igjen.

Flytting hjelper deffinitivt på å få ryddet i ting. Hvertfall når boenheten reduseres til det halve :lol:

Nå var det bare kjelleretasjen her som var kaotisk. Når man har to svære boder, med masse plass til å lagre ting, blir det lett at man putter ting inn der. I tillegg var det sønnen som regjerte i den etasjen, så der var det til tider ganske kaotisk.

Jeg er egentlig ganske nazi når det kommer til rydding og organisering. Jeg hater å måtte bruke til på å leite etter ting og at ting flyter rundt meg. Jeg har en dullion små plast-/oppbevaringsbokser, som er kjekke i forhold til oppbevaring. Og så er det det å rydde hele tiden, som flere har foreslått. Legger man ting på plass etter å ha brukt det, er mye av rydde jobben gjort.

Men noen hjem vil aldri se ryddige ut, heller da. Huset til en venninne av meg, er så kaotisk innredet at det aldri vil se ryddig ut. Det er ikke noe "rot" der, med hun har så mye pynt og fjas og dill overalt, at det ser bomba ut bestandig. Til og med på do er det fylt opp med masse figurer og lysestaker. Jeg blir litt smårar av å være der :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig vanvittig ryddig av meg og kan gjøre meg selv gal ved å begynne å tenke over småting i leiligheten... Sånn som nå står det to fat på bordet etter frokost, det er nedbrente telys i telysholderne og det ligger masse rene klær på kjøkkenstolene, men dersom jeg retter mye oppmerksomhet mot det kan jeg begynne å gråte fordi jeg blir så sint av at det ikke er ryddig nok. Så jeg har måttet justere meg til å takle noe rot, takle at alt ikke tas med en gang, men samtidig ha det ryddig nok til at jeg klarer å ha ro i kroppen.

En stund hadde jeg et system hvor det stod hva som skulle gjøres hver ukedag, og det fungerte for så vidt greit, men vi bor to stk i huset og dessverre endte jeg opp med å gjøre absolutt alt. Pluss at jeg følte meg skikkelig drit dersom det var noe jeg ikke fikk gjort en dag, f.eks. om jeg var syk og ikke orket å vaske gulv, da følte meg meg skikkelig utilstrekkelig.

Jeg begynner å tro jeg har et problem :P

Nå er det viktigste for meg at stue og kjøkken er ryddig og rent, for det er der jeg oppholder meg mest. Har små boller og slikt rundt omkring, som diverse greier havner i. I tillegg til et "skuffesystem", hvor en skuff er forbeholdt sambo sitt rot (han har et lustusen av små greier og duppedingser), en skuff er forbeholdt mitt rot, en skuff er for bøker som vi ikke har plass til i bokhylla og en er for servietter, lys, pynteting som ikke står framme osv. Noe av det beste tipset jeg har for å få unnagjort rydding og vasking er å gjøre det med en eneste gang man står opp – jeg er sjelden så effektiv som når jeg ikke har fått tisset engang. Eventuelt når jeg kommer hjem etter en lang dag på jobb og det ikke er middag enda, da går jeg på reservekruttet fra jobb og kaster meg rundt før jeg belønner meg selv med sofa eller tur.

Og tydelige beskjeder/forhandlinger med mannen fungerer også. Gjerne litt manipulative. Eksempel på samtale fra i går, hvor jeg hadde kjøpt meg en pizza til kvelds:

Sambo: "Du kjøpte pizza til deg, men ikke til meg?"

ingvildoline: "Ja, jeg var sulten, men jeg kjøpte en julemarsipangris til deg, da!"

Sambo: "Da vil jeg ha to stykker av pizzaen OG jeg vil at du skal lage meg tre ostesmørbrød."

ingvildoline: "Jeg lager ostesmørbrød til deg dersom du rydder og vasker på soverommet og på badet mens jeg er i Oslo denne uken."

Sambo: "Deal!"

...jeg føler jeg vant ganske heftig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha det ryddig, men ser ikke rot før det er helt kaos.. Dårlig kombinasjon. Ikke greier jeg å gjøre bare litt eller så her blir det enten eller. Enten tar jeg alt eller så blir ingenting tatt før jeg har tid/ork til å ta alt. :P Men jeg synes det er greit da, når jeg først begynner så gjør det ingenting at det tar lang tid, og det gjør det uansett for har jeg ikke masse rot å rydde så finnes det alltid en skuff eller en bod etc som kan organiseres bedre. Men noen ting er med å hjelper på å holde det ryddig, det første er nok lagringsplass, det andre er å ha en "roteskuff" hvor man bare kan stue unna litt spesielt ting som ikke passer inn andre plasser, og det tredje er å ha besøk ofte :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips nummer 1 er å vokse opp i et plettfritt hjem med to superryddenazier til foreldre :P (m&p <3 )

Selv om du da blir omtalt som husets store rotekopp blir su da relativt ryddig som voksen. I hvertfall idet du innser at hvis det skal være ryddig og hyggelig rundt deg så må du gjøre jobben sjøl.

Så jeg rydder litt jevnt. Dvs, kanskje annenhver dag. :P Hovedvekta er på "fellesarealer" der vi bruker mye tid, som stua og kjøkkenet, der er det viktig for meg at det ser greit ut. Jeg tåler selvsagt at det flyter litt, men da blir det som regel en større sjau dagen etterpå. Soverommet er veldig ofte bomba.... Men der er vi jo ikke så mye i våken tilstand. Dessuten dro valpis ned ene nattbordslampa, så nå har vi bare en lampe der og da er det så mørkt at vi nesten ikke ser noe likevel ;)

Ellers er mitt tips å skaffe kurver og esker til alle småting. Ikea har fine, ensfargede bokser med plass til å skrive innholdet oppi. Dr hvor det ikke er ikea er det likevel kanskje en jysk, clas ohlson, biltema, jula, europris eller tilsvarende steder hvor man får tak i esker uten å blakke seg? :) Jeg liker at de er litt dekorative og passer inn i resten av stilen, alternativ 2 er at de er helt rene og enkle og ikke tar visuell plass. Putt eskene i bokhylla på stua, en på kjøkkenbenken, en oppsamlingskurv i gangen osv. Er det mye småting, finn et sted med dør/lokk å putte det! Masse oppbevaringsplass er også gull. Krakker med lokk, romdeler med hyller, masse bokhyller, en kiste kan fungere som bord og stuebord med ekstra hylleplate under med plass til et par fine kurver... Alt sånt. Sørg for å ha et sted å plassere rotet!

Et kvarters rydding på kveldstid i lag med sa,boeren fungerer også bra. Jeg synes det er drit å rydde alene, men hvis man bestemmer seg for å se hvor mye man får gjort på 15 min så kommer man langt! Så rydd samtidig. Evt. "Hvis du tar oppvasken skal jeg støvsuge stua", osv. Ta en runde før dere legger dere og sett inn i oppvaskmaskina.

Det er mine råd.

TL, DR:

- mye oppbevaringsplass i form av multitaskende møbler

- bokser, esker og tidsskriftsamlere!

- 15 min rydding før man legger seg, alle rydder samtidig

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rotete, men har blitt bedre på å gjøre litt hver dag, framfor å måtte sette av 48 timer når alt er grodd igjen.

Men jeg er avhengig av å ha et rom eller to som får lov til å ha unntakstilstand, etter behov - akkurat nå er det soverommet og kontoret, der dytter jeg inn alt så det er fint i stue og på valperommet når jeg har valpebesøk :P Så får jeg forbarme meg over soverommet når jeg skal begynne å sove der igjen...

Mitt beste råd til meg selv er å senke skuldrene.

Ja, det er to hunder her, og det kommer alltid til å synes. Det kan ikke være fritt for hår og sand hele tiden. Og det blir mer utstyr og hundeting rundt omkring.

Ja, jeg er en person med mange jern i ilden, jeg holder alltid på med flere prosjekt samtidig, og da må det nødvendigvis synes i huset også, at jeg både leser en bok, fyller ut noen skjema, leser et blad, også videre.

Jeg bruker mye to do-lister, for da får jeg strukturert hva som trengs - framfor å måtte huske på at den lampa trenger ny lyspære, den brannalarmen trenger batteri, skittentøyskurven i kjelleren er full, og det er nesten ikke mer vom i kjøleskapet. Korttidsminnet mitt er ikke så bra på slike ting, og da er det bedre å skrive opp at jeg hadde tenkt til å vaske gryteklutene neste gang jeg skal i kjelleren, at jeg skal skifte på senga, eller at jeg må kjøpe bursdagsgave til pappa.

Dessuten motiveres jeg av belønning og av å se at to do-lista blir kortere. Så jeg forsøker at hver dag skal jeg gjøre ti punkt - men jeg deler opp i minst mulige punkt for å gjøre det mer overkommelig. Henge opp klær fra vaskemaskin, sette på klesvask og legge tørre klær i klesskapet er tre punkt. Det føles bedre, enn om alt det var ett eneste stort punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som fungerer for meg for å ha det ryddig er å faktsik like leiligheten/huset jeg bor i. Jeg er ikke superryddig i utgangspunktet, men om jeg bor i en litt trist og sliten leilighet med verdens styggeste gulvbelegg, er det lettere å komme med unnskyldninger for å ikke holde det så pent som det kunne være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt mara av at ting slenger, og det samme får C. Så her er det relativt ryddig hele tiden :) Men vi har 2 "roterom" hvor vi hiver alt mulig nødvendig og unødvendig inn, de rommene blir ryddet sånn ca 2 ganger i året og da er vi nådeløse å kaster det vi ikke trenger eller har brukt siden sist, så akkurat nå er de to rommene "ryddige" etter julevasken :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytting hjelper deffinitivt på å få ryddet i ting. Hvertfall når boenheten reduseres til det halve :lol:

Nå var det bare kjelleretasjen her som var kaotisk. Når man har to svære boder, med masse plass til å lagre ting, blir det lett at man putter ting inn der. I tillegg var det sønnen som regjerte i den etasjen, så der var det til tider ganske kaotisk.

Jeg er egentlig ganske nazi når det kommer til rydding og organisering. Jeg hater å måtte bruke til på å leite etter ting og at ting flyter rundt meg. Jeg har en dullion små plast-/oppbevaringsbokser, som er kjekke i forhold til oppbevaring. Og så er det det å rydde hele tiden, som flere har foreslått. Legger man ting på plass etter å ha brukt det, er mye av rydde jobben gjort.

Men noen hjem vil aldri se ryddige ut, heller da. Huset til en venninne av meg, er så kaotisk innredet at det aldri vil se ryddig ut. Det er ikke noe "rot" der, med hun har så mye pynt og fjas og dill overalt, at det ser bomba ut bestandig. Til og med på do er det fylt opp med masse figurer og lysestaker. Jeg blir litt smårar av å være der :P

Vi flytter til større plass heldigvis. og etter å ha ryddet og vasket oss inn på de ca 120 kvm vi får så regner jeg med at vi spyr av rot begge to. :lol: Nok skapplass og oppbevaringsplass er virkelig alfa og omega.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen hjem vil aldri se ryddige ut, heller da. Huset til en venninne av meg, er så kaotisk innredet at det aldri vil se ryddig ut. Det er ikke noe "rot" der, med hun har så mye pynt og fjas og dill overalt, at det ser bomba ut bestandig. Til og med på do er det fylt opp med masse figurer og lysestaker. Jeg blir litt smårar av å være der :P

Jeg har også en sånn venninne, som har det så rotete innredet at jeg blir litt overveldet. Må bare innse at smaken er som baken, da er det godt å komme hjem til seg selv :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er å bo alene. Da slipper man å rydde etter andre :aww: Men siden jeg ikke vil bo alene må jeg nok leve med at glassene aldri kommer seg lengre enn til benken over oppvaskmaskinen og duplo i i øst og vest. Det er ganske urettferdig at det er tre som roter og en som rydder. Et annet tips er å få det til å bli flere som rydder enn det er folk som roter.. vaskedame :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...