Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få et ryddigere hjem?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Kanskje vi må ha ei liste over viktige ting som bidrar til å holde huset rent og ryddig? :D

Nr 1: Fjern mannen i huset.

Nr 2: Eliminer barna.

Nr 3: Ta alltid med deg en ting som skal ryddes bort når du letter på ræva fra sofaen.

Nr 4: Ta oppvasken fortløpende enten samtidig som du lager mat (rydd vekk rask fra matlagingen mens du holder på, vaske boller som har vært brukt mens du venter på at maten skal kokes ferdig, stekes ferdig etc), eller umiddelbart etterpå.

Nr 5: Fjern alle nipsegjenstander som står framme og samler støv. Det er lettere å komme i gang dersom man ikke trenger å bruke to timer på å rydde FØR man får tørket vekk støv og skitt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og dersom mannen også vet hvor den faste plassen er så er mye gjort tror jeg.

Jeg tror det eneste som kan fungere for å få mitt hus ryddig, er hvis jeg og Mureren flytter ut...

"Husmor" av Berit Østberg Husarbeidet gjør jeg når jeg skal på do. Når jeg går gjennom stua, vanner jeg blomstene, feier i peisen og rydder aviser. På kjøkkenet gir jeg bikkja mat, rydder inn ko

Posted Images

Jeg tror jeg vet en "fordel" med å være slik som meg, altså et rotehue som hater å vaske. Det er at når jeg først vasker og rydder skikkelig (sånn før jul f.eks) så blir det jo så koselig hos meg og jeg tror jeg nyter det mye mer enn dere som har det ryddig bestandig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Husmor" av Berit Østberg

Husarbeidet gjør jeg når jeg skal på do.

Når jeg går gjennom stua, vanner jeg blomstene, feier i peisen og rydder aviser.

På kjøkkenet gir jeg bikkja mat, rydder inn kopper og setter over kaffen.

I gangen rister jeg matten og legger votter i skuffen.

Badet: jeg bretter sammen tørt tøy, skifter håndklær og slår på vaskemaskinen.

Så er jeg på do.

Mens jeg sitter der, tar jeg over gulvet.

:lol::lol:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alle unødvendige pynte ting - iallefall alt smånips som står rundtomkring! Da er det sååå mye lettere å komme igang igjen. Jeg har f eks tenkt å ikke ha bokhylle her jeg bor nå. Bøker og slikt samler jo så himla mye støv, og det er så himla kjedelig å tørke det bort. Så med mindre jeg finner ei finfin bokhylle med glassdører (ja, det må jo være sånn at man kan SE bøkene), så blir alle bøker bare satt vekk i kasser her i huset.

Men jeg har ikke noen unødvendige pynteting :icon_confused: (Helt sant altså! Jeg har faktisk en del pynteting som står i en eske på boden fordi jeg ikke vil ha for mye fremme :P )

I forrige hybelen vi bodde i hadde vi bokhylle, og jeg holdt på å bli sprø av alt støvet der. Så når vi flytta i høst så kjøpte vi bokhylle fra ikea med skapdører med glass i halvparten. Da kan man ha rot og ting man ikke vil vise fram der dørene ikke er av glass og ha pynteting og fine bøker der det er glass :) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke noen unødvendige pynteting :icon_confused: (Helt sant altså! Jeg har faktisk en del pynteting som står i en eske på boden fordi jeg ikke vil ha for mye fremme :P )

Hahhh, tror jeg ingenting på :lol:.

I forrige hybelen vi bodde i hadde vi bokhylle, og jeg holdt på å bli sprø av alt støvet der. Så når vi flytta i høst så kjøpte vi bokhylle fra ikea med skapdører med glass i halvparten. Da kan man ha rot og ting man ikke vil vise fram der dørene ikke er av glass og ha pynteting og fine bøker der det er glass :) Anbefales!

Ja, det hørtes smart ut (bare få litt mer på møbelbudsjettet mitt - det er skrapa :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alle unødvendige pynte ting - iallefall alt smånips som står rundtomkring! Da er det sååå mye lettere å komme igang igjen. Jeg har f eks tenkt å ikke ha bokhylle her jeg bor nå. Bøker og slikt samler jo så himla mye støv, og det er så himla kjedelig å tørke det bort. Så med mindre jeg finner ei finfin bokhylle med glassdører (ja, det må jo være sånn at man kan SE bøkene), så blir alle bøker bare satt vekk i kasser her i huset.

Vi kjøpte tre svære, geniale bokhyller på Ikea, som det gikk an å montere glassdører på :) Kjempefine! Nå trenger vi snart en fjerde hylle (har myyyyye bøker ja), og da har vi en hel vegg med bokhyller. Null støv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det som er sagt. Jeg pleide å være veldig rotete, frem til jeg flyttet inn med Steve. Nå er det sånn at jeg også legger merke til småting som blir stående og ikke bør være der ;) .

Jeg har funnet ut at rotete er ikke noe man ER og ikke kan endre - det handler om vaner, vaner og vaner. Det er ikke alltid gøy.

Gå aldri tomhendt, som f. eks nå på pulten min er det en tskje og en kaffekopp - neste gang jeg reiser meg så tar jeg med meg det. Det er jo ingen grunn til at det skal være igjen der? Det kommer jo ikke magisk mer kaffe plutselig i koppen igjen (dessverre) og det er ikke så mye den skjea brukes til på pcen akkurat.

Aya: sånne klær som er brukt og ikke trenger en vask har jeg omtrent bestemt meg for at enten så legges de inn i skapet igjen (bukser), eller så vasker jeg dem bare. Hvis ikke blir de liggende halvbrukt over alt og jeg ender med å ikke bruke dem uansett for de har ligget og slengt så lenge. :P

Oppvask bør man gjøre mens man lager mat, så blir det ikke så mye etterpå (bare et par asjetter og bestikk, og DET er jo ikke noe stress).

For oss fungerer det veldig godt å gjøre litt hele tiden, men det er jo ikke sånn at jeg føler at jeg faktisk GJØR noe. Jeg bare flytter en ting her, en ting der. Mye enklere for motivasjonen enn å måtte bruke tre timer av en hel dag f. eks hver uke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for halvbrukte klær tror jeg er sånne knaggrekker man kan henge over døra (Ikea har i alle fall, mener jeg har sett det på Europris også). Det kan man ha både på badet og på soverommet (så har man et sted å henge fra seg klær uansett hvor man er), og det får henge luftig og lett tilgjengelig samtidig som det ikke er i veien i det hele tatt. Fint å utnytte død-plassen på en slik måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for halvbrukte klær tror jeg er sånne knaggrekker man kan henge over døra (Ikea har i alle fall, mener jeg har sett det på Europris også). Det kan man ha både på badet og på soverommet (så har man et sted å henge fra seg klær uansett hvor man er), og det får henge luftig og lett tilgjengelig samtidig som det ikke er i veien i det hele tatt. Fint å utnytte død-plassen på en slik måte.

Sånn gjør vi også! Funker veldig bra :) særlig hvis man da er flink til å rydde vekk klær derfra igjen :P hvis ikke så lager det bare mer kaos og rot! Har erfart det og har blitt veldig flink på å ikke henge for mye der og plukke med ting når vi skal vaske klær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for halvbrukte klær tror jeg er sånne knaggrekker man kan henge over døra (Ikea har i alle fall, mener jeg har sett det på Europris også). Det kan man ha både på badet og på soverommet (så har man et sted å henge fra seg klær uansett hvor man er), og det får henge luftig og lett tilgjengelig samtidig som det ikke er i veien i det hele tatt. Fint å utnytte død-plassen på en slik måte.

Man kan ha en på hver side av døren også. :whiste: Og på hver dør som er i huset. Ikke minst så går det to ved siden av hverandre på en vanlig dør, og man får den fortsatt igjen. :aww:

Hilsen han som har minst to knaggrekker på hver dør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye gode tips :) Vet det går på å være flink og konsekvent, men det det er det jeg er dårligst på. :P Bestemt meg for at vi (!!) tar en skikkelig shining på lørdag og tar det derfra. Da har begge fri og tid til å ta et tak og fjerne smådritt og finne plasser til ting. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye gode tips :) Vet det går på å være flink og konsekvent, men det det er det jeg er dårligst på. :P Bestemt meg for at vi (!!) tar en skikkelig shining på lørdag og tar det derfra. Da har begge fri og tid til å ta et tak og fjerne smådritt og finne plasser til ting. :)

Hiver meg sammen med deg jeg og skal prøve å forandre meg til det bedre:) I morgen skal det ryddes og vaskes så skal jeg gjøre mitt aller beste videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mitt beste tips er å ha vaskehjelp. Vi har vaskedame en gang i uka, da må vi rydde før hun kommer. Så søndagkveld er det ett lite raid for å gi henne arbeidsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fjern mannen hos meg hvertfall! Jeg er kronisk rotehue men har mer behov for å ha det ryddigere nå, enn da jeg bodde alene. Hovedproblemet vårt er rett og slett plass. Han er flinkere enn meg til å ta med seg ting når han går, og oppvasken er hans, mens støvsuger og sånt er min jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er flinkere enn meg til å ta med seg ting når han går,

Det skal ikke så mye til, det *fnis*

Akkurat det gjorde meg sprø når jeg var på besøk, du la fra deg ting absolutt overalt, og klarte ikke ta med deg noe dit du var på vei :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er flaut at det er rotete? Få besøk ofte :lol:

Ellers, ha alt på faste plasser. Ha nok skuffer, hyller, o.l. En svær kommode har plass til UTROLIG mye skitt og småting som man trenger men ikke vet hvor man skal legge. Her har vi en større kommode (men ikke såå svær) og i den har vi feks: Hundeutstyr (godbiter, seler, dentastix, tennisballer, o.l.), brettspill, småting som fyrstikker, pynteting vi ikke bruker, etc. Det hjelper fantastisk mye å ha et sted å putte sånne steder så de ikke flyter overalt.

Ellers har vi en sånn passe stor "papirsamler", eller avissamler. Husker ikke hva det heter. Det er alltid noen papirer man må ha tilgjengelig en liten stund eller ikke vet hvor man skal legge (vi har et godt system for viktige papirer, men feks brev som skal svares på, fylles ut, etc må vi ha tilgjengelig), plus reklame og sånt havner ALLTID der. For papir som flyter ser fort rotete ut..

KAST masse. Spør deg selv om du egentlig trenger det. Kanskje kan du gi bort noe til noen som trenger noe? Det hjelper stort å bli kvitt sånt man strengt talt aldri bruker. Eller hiv det i bod/loft om du har. "Kjekt å ha"-ting er som regel ikke kjekt å ha..

Ellers har vi en fin liste som henger på soverommet vårt. Vi har rett og slett en fast dag der hvert rom skal være STRØKENT. Det krever ikke stort, fort gjort å rydde ett rom hver dag.. I tillegg er det på den lista opplegg på når det skal vaskes klær (mørkt tirsdag, lyst torsdag, undertøy annenhver søndag og sengetøy/håndklær hver søndag, feks.). På lista har vi under mandag feks stue, og under der står det en liten sjekkliste på hva som skal gjøres. Som å tørke støv, rydde bordene, støvsuge, etc. Det høres veldig "nazi" ut, men med en godt gjennomtenkt ukeskalender som det der så er det faktisk veldig enkelt. For det krever veldig lite å ta ett rom i uka skikkelig. :)

Ellers er det som folk sier, ta litt hele tiden. I julen var jeg veldig flink til det. Med 5 stk på besøk i julen var det strøkent her hele tiden, selv om jeg ikke synes jeg gjorde spesielt mye mer enn når vi er 2. Man blir bare flinkere til å ta hver gang man reiser seg, siden 5 stk i 75 kvm blir trangt om det skal være rotete i tillegg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...