Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket språk ville du lært deg?


Poter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Russisk! Har alltid hatt lyst til å lære meg russisk, og no når eg driv og køyrar til Ukraina eit par gongar i året, er det jo høgaktuelt. Fekk ei Russisk for nybyrjarar-bok av Lina Kristine til bu

Spansk, da det er lettere enn fransk, innbiller jeg meg

Finsk! Så kommunikasjon med oppdrettere hadde gått lekende lett, og det hadde vært mye lettere å få vite mer om min rase uten å gå via Google Translate

Fornuftig sett, fransk. Skal Marokko snart, og guidene kan ikke engelsk...

Men fransk eller spansk er vel det mest "fornuftige" sånn ift. reisemål, med mindre man skal til Asia.

Urdu?

Indisk?

Reiser du mye? Hva er formålet ditt med å lære et nytt språk? Her i landet kunne det jo være nyttig med polsk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk, fordi det er så fint! Også hadde det vært enklere å komme inn på markedet for østeuropeiske bad-asser. Men altså, det som er fint med østeuropeisk er jo aksenten de får når de snakker et annet språk. Så hvis jeg lærer meg f.eks russisk så trenger de jo ikke snakke engelsk til meg lenger. Nei. Nå skal jeg spise frokost faktisk, dette ble jo bare rør. Men russisk er fint synes jeg. Hadde 10 år på meg på skolen til å lære tysk og, med timer flere ganger i uken, men sitter bare igjen med archtung og heil, så kanskje jeg skulle lært meg det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere år med tysk fra skolen, og skulle gjerne bodd i Tyskland for å perfeksjonere språket kjenner jeg.. Elsker landet og spåket.

Skulle jeg lært noe helt nytt - spansk! Definitivt. Det er så kult å høre på og har så mange morsomme ordlyder og fine uttaler. Og så klart er det et viktig språk som de snakker flere steder i verden. Så spansk, absolutt :)

Jeg er også veeeldig glad i svensk, men synes forsåvidt det er et lett pråk å "etterlikne". På grunn av språket kunne jeg gjerne bodd i Sverige noen år. :)

Min søster bor i Danmark. Meeeen.. Nei. Dansk er ikke så fint altså. Men morsomt og spennende, det er det. Håper for søsterns del at hun lærer seg dansk i løpet av de seks årene hun skal studere der borte. Å kunne flere språk er alltid kult synes jeg.

Edit!

Glemte ungarsk! Jeg er jo kvart ungarsk, men snakker ikke et kvekk av språket. Så for å ha litt av min opprinnelse med meg burde jeg jo ha snakket språket, da. Dessverre tror jeg aldri jeg kommer til å lære meg ungarsk, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet realfag og hadde omtrent bare språk 2. klasse på vgs. Engelsk fordypning, fransk, spansk og finsk som privatist. Jeg har tulla litt med at jeg burde lære meg tysk så kunne jeg vel snart ta over verden, men jeg er vel mest nysgjerrig på russisk. Morfars slekt kommer opprinnelig derifra og jeg funderer litt på å ta en tur dit neste år.

Edit: Hvis sonen skal bestemme så er det tydeligvis russisk du skal begynne med! :lol:

Endret av janson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk, russisk, fransk og italiensk!

Men kan man spansk, så forstår man en del italiensk, så kanskje jeg stryker italiensk.

Jeg hadde spansk på videregående, så jeg kan en del der. Jeg forstår mye, men klarer ikke å prate så mye. Skulle gjerne blitt ferdig utlært i det. Jeg syns det er et fint språk, mange fra spansktalende land kan ikke engelsk, og jeg ferierer en del i Spania :)

Nå holder jeg på å lære meg Russisk med noen venner. Vi leser på nettet, har lånt noen bøker på biblioteket, prater med folk vi kjenner som kan russisk og tenkte å ta en studietur til våren :) Det er som OlavEmil sier, det språket flest kan i verden, så det er garantert at jeg får bruk for det en gang. Jeg syns også det er et utfordrende språk å lære og det er gøy å utfordre seg selv litt. I tillegg så skal jeg finne meg en rik russer som jeg kan gifte meg meg :aww:

Fransk syns jeg bare er vakker :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk er jo forøvrig ekstra "lett" for Poter å sette seg inn i, fordi vi har gode ressurser her i by'n :) Innføringskurset på UiT er å anbefale, har noen som nettopp begynte på russlandsstudier som har gjort det bra. Ofte tenkt på å ta de innføringskurset for å friske opp egne evner.

Men om vi tar noe studietur til Murmansk med Aeroflot Nord (Nordavia).... Eeeeeehhhhhhh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færøysk! Fordi jeg er halvt færøværing :D Forstår en del, både når folk snakker og skriver det. Men kan ikke å si så mye selv gitt. Veldig kjipt når halve slekta er derfra liksom! Mamma prøvde når vi var mindre, men vi syntes vel mest det hørtes rart ut. Hun skulle snakka det til oss fra starten av, da hadde det kanskje kommet gjennom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser du mye? Hva er formålet ditt med å lære et nytt språk? Her i landet kunne det jo være nyttig med polsk. :P

Jeg ser på meg selv som ganske dårlig i språk og det har jeg ikke lyst å være. Jeg synes det vil være kult å kunne snakke mer enn engelsk og samtidig synes jeg det er spennende å lære seg noe nytt og kanskje dermed få innsyn i en ny kultur. Nå tenker jeg at hvis jeg skal lære meg et språk, så er det bare for morro skyld. Om jeg senere får bruk for det i arbeidslivet vil det jo bare være et pluss, men det er ikke hovedmotivasjonen nå. Reising håper jeg det vil bli mer av i årene fremover.

Russisk er jo forøvrig ekstra "lett" for Poter å sette seg inn i, fordi vi har gode ressurser her i by'n :) Innføringskurset på UiT er å anbefale, har noen som nettopp begynte på russlandsstudier som har gjort det bra. Ofte tenkt på å ta de innføringskurset for å friske opp egne evner.

Men om vi tar noe studietur til Murmansk med Aeroflot Nord (Nordavia).... Eeeeeehhhhhhh :lol:

Vel, faktisk har jeg enda flere fordeler ;) En av mine beste venninner snakker russisk (hun har bådde bodd i Russland og studert russisk på universitetet) OG vi bor rett over norsk/russisk forening i Tromsø! Så våre nærmeste naboer er halvt russisk. Kanskje jeg burde ta det som et hint ;) Når man bor i nord er det vel en fordel å kunne russisk også, blir vel bare mer og mer kontakt den veien. Men tror jeg foretrekker å kjøre på studietur til Murmansk i så fall :P

Spansk har jeg ikke lyst å lære meg, jeg synes det er et stygt språk også synes jeg "alle" kan det.

Italiensk synes jeg er pent, men har inntrykk av at det har blitt et veldig pop språk etter "Eat, pray, love". Ikke at det skal ha så mye å si... Likte Mikkels tanke om å bo der når han blir gammel :)

Japansk hadde vært kult å kunne!

Synes gresk også hadde vært spennende, spesielt med tanke på gammel litteratur man kan lese på originalspråket. Det samme med hebraisk.

Ellers har jeg lyst til å bli flinkere til å snakke og skrive engelsk. Kunne godt tenke meg å bo i England en periode, kanskje studere der... eller kanskje Skottland, hadde vært kult å få skots aksang :D

Nå skal jeg jo til Dubai snart, da hadde det vel gjort seg å kunne noen få gloser arabisk. Er det flere typer arabisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg jo til Dubai snart, da hadde det vel gjort seg å kunne noen få gloser arabisk. Er det flere typer arabisk?

En hel søkkanes haug :P Snakker en fra vest-afrika med en i type irak så tror jeg de ikke hadde forstått hverandre i det hele tatt. Sjekk wikipedia for hvilken variant de snakker i Dubai. De snakker forøvrig mye engelsk i dubai så det tror jeg går helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil eg seie at det rusiske språket vel dekkjer mykje større område enn spansk. Spansk snakkar dei i Spania, mellomamerika og noko av søramerika, om eg ikkje tek feil. Russisk snakkar dei i Russland (allereie eit mykje større område i seg sjølv), praktisk talt heile austeuropa (som 2.-språk), og store delar av Asia (dei fleste -stan-landa). Så om ein skal vere fornuftige, så er det russisk som gjeld :aww: .

Om du med noe av sør-amerika mener hele sør-amerika utenom Brasil så ;) Og om man har litt roen på spansk, så forstår man forsåvidt en del portugisisk også, så man kan klare seg i Brasil. Spansk er forøvrig det tredje mest talte språket i verden, russisk det femte.

Jeg kunne en del spansk tidligere (bodde et år i sør-amerika), har dessverre glemt en del, så nå går jeg på kurs på Folkeuniversitetet for å friske opp litt, samt etterhvert ta eksamen så jeg får papirer på at jeg snakker spansk. Neste på listen er fransk og italiensk. Jeg jobber med vin, og da er det innmari praktiske språk å kunne. Har reist litt i både Italia og Frankrike, og har planer om å reise der mye mer :) Det er overraskende lite engelskkunnskaper mange steder, så det er absolutt en fordel å kunne kommunisere litt på fransk og italiensk, i hvert fall om man er der i jobbsammenheng.. Hadde fransk i fem år på ungdomsskolen og videregående, og selv om mye er glemt, ligger nok litt gjemt et sted og :)

Ang sammenligning mellom fransk og spansk som noen nevnte over, så ja, spansk er et lettere språk å laere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du med noe av sør-amerika mener hele sør-amerika utenom Brasil så ;)

Var akkurat det eg meinte, ja :P .

Eg tvilar ikkje på at det er fleire som har spansk som morsmål, men eg vil då tru at det er fleire som kan russisk? Veldig mange har russisk som 2.-språk. Det gjeld vel først og framst heile austeuropa (meir eller mindre).

Men det er vel liten tvil om at både spansk og russisk er språk ein utan tvil vil kunne ha nytte av i løpet av livet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener den listen jeg fant var språk som er snakket av flest, altså ikke bare morsmål. Da var det engelsk, mandarin, spansk, hindi og russisk. Fant ikke igjen den siden, men her står det litt http://www2.ignatius.edu/faculty/turner/languages.htm

Og så lurer jeg på om man virkelig laerer russisk som andrespråk i store deler av øst-europa nå til dags, altså at yngre mennesker snakker russisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg særdeles komfortabel med å skrive, snakke og lese engelsk - men jeg skulle gjerne hatt formalisert språkkunnskapen og gjort den enda bedre, så jeg kunne seriøst forfulgt en av drømmejobbene mine som oversetter.

Jeg kan forstå enkel turist- og eksteriørkritikk-tysk, og skulle gjerne kunnet mye mer - fordi jeg har en sveitsisk rase, og gjerne vil kunne lese gamle og nye dokument, tekster, bøker om rasen.

Jeg tok et weekendkurs i esperanto da jeg bodde i Tromsø, og kunne tenkt meg å lære meg det - det er et idealistisk språk som tiltaler meg.

Jeg tok også et introkurs i samisk, og skulle ønske jeg husket noe.

Jeg hadde fransk som tredjespråk på videregående, og husker ikke annet enn å si hva jeg heter, jeg kan få meg et ligg, og jeg kan si at jeg elsker vedkommende etterpå. Men det har aldri vært et savn.

Skulle jeg lære meg noe helt nytt som jeg ikke har vært borti før, ville jeg nok valgt spansk eller russisk, fordi det er strategisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på om man virkelig laerer russisk som andrespråk i store deler av øst-europa nå til dags, altså at yngre mennesker snakker russisk...

Jeg jobbet på et hotell en sommer hvor det var mange østeuropeere som jobbet. Noen av de hadde barna deres med dit, og hun ene var vel 6-7 år, hun kunne snakke russisk og var fra Litauen. Så jeg tror de enda lærer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et hotell en sommer hvor det var mange østeuropeere som jobbet. Noen av de hadde barna deres med dit, og hun ene var vel 6-7 år, hun kunne snakke russisk og var fra Litauen. Så jeg tror de enda lærer det.

Okei, da skal jeg spørre polakkene på jobben om de kan russisk, kanskje de kan laere meg litt basics :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...