Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket språk ville du lært deg?


Poter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Russisk! Har alltid hatt lyst til å lære meg russisk, og no når eg driv og køyrar til Ukraina eit par gongar i året, er det jo høgaktuelt. Fekk ei Russisk for nybyrjarar-bok av Lina Kristine til bu

Spansk, da det er lettere enn fransk, innbiller jeg meg

Finsk! Så kommunikasjon med oppdrettere hadde gått lekende lett, og det hadde vært mye lettere å få vite mer om min rase uten å gå via Google Translate

Da jeg bodde sammen med brasilianeren, dreiv jeg og lekte meg litt med portugisisk, og kunne etter 4 år skjønne veldig mye av hva han krangla med moren sin om, og ikke minst komme med små kosekommentarer og diverse. :P Jeg kunne også høre forskjell på Portugal-portugisisk, Rio-portugisisk og São Paulo-portugisisk. Lærte meg også masse smågloser, men nå kjenner jeg at jeg ikke orker å opprettholde interessen. :aww:

Skulle ønske at min nagypapa (min ungarske bestefar) kunne fortsatt å prate ungarsk med meg da jeg var liten, sånn at jeg kanskje kunne samtalt med han på språket hans i dag. Har fortsatt veldig lyst til å lære meg ungarsk, også fordi jeg trur det kunne blitt en innmari interessant antropologisk prosjekt å forske på de ungarske innvandrerne som flytter tilbake igjen til Ungarn og lever godt av sin norske pensjon.

Glemte ungarsk! Jeg er jo kvart ungarsk, men snakker ikke et kvekk av språket. Så for å ha litt av min opprinnelse med meg burde jeg jo ha snakket språket, da. Dessverre tror jeg aldri jeg kommer til å lære meg ungarsk, men man vet jo aldri.

Jeg husker bare sånne hølighetsfraser... :(

Jeg har veldig lyst til å lære meg japansk. Jeg har et veldig godt språkøre, og "skjønner" sammenhenger og fraser og ikke minst etymologien ved ord veldig fort, så italiensk, fransk og spansk hadde nok gått ganske greit å lære seg, da jeg kan lese det og forstå veldig mye. Samme med tysk også. Litt verre er det med nettopp ungarsk, som tilhører den finsk-ugriske språkstammen...

Egentlig så hater jeg språk...

Unnskyld altså, men det der går det bare ikke an å si når en er et voksent menneske. :lol:

Japansk, kinesisk, pakistansk ol kunne jeg tenkte meg og kunnet, men det blir mest for moroskyld. :P

De snakker urdu i Pakistan, i tillegg til regionale språk som pashto og punjabi (og engelsk som også er et offisielt språk). Å si at en vil lære seg pakistansk er som å ville lære seg afrikansk. :teehe:

Islandsk :heart: Og videre norrønt (vestnordisk), men altså, det er kanskje litt vanskelig å få til siden ingen prater det lengre?

Hah, nå kan jeg nevne et par eminente herrer på min arbeidsplass som hadde steila kraftig hadde jeg fortalt dem dette! :lol: Språket er riktignok ikke lenger i bruk blant vanlige dødelige, nei, men norrøn filologi som forskningsfelt lever i beste velgående, og her i gangene samtales det støtt på norrønt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld altså, men det der går det bare ikke an å si når en er et voksent menneske. :lol:

De snakker urdu i Pakistan, i tillegg til regionale språk som pashto og punjabi (og engelsk som også er et offisielt språk). Å si at en vil lære seg pakistansk er som å ville lære seg afrikansk. :teehe:

Svarer selvom det første ikke var til meg.. Men når man er et voksent menneske så bør man få lov til å ha de meningene, og kunne uttale seg om de uten at et voksent menneske skal gjøre narr av en ;)

Og til den til meg: Pakistansk, urdu... same same! Det sier litt om hvor seriøse planer jeg har om å lære meg noe for moro.. For som Arielle, jeg også hater språk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, nå kan jeg nevne et par eminente herrer på min arbeidsplass som hadde steila kraftig hadde jeg fortalt dem dette! :lol: Språket er riktignok ikke lenger i bruk blant vanlige dødelige, nei, men norrøn filologi som forskningsfelt lever i beste velgående, og her i gangene samtales det støtt på norrønt. :)

Du - jeg tror jeg vil besøke deg på jobb en gang jeg :D Jeg skrev (og leste) veldig på norrønt før, men da (av en eller annen merkelig grunn :aww: ) ingen andre hadde helt den samme interessen, var det litt vanskelig å holde på med det i lengden :P

Edit: Norn er kanskje verre siden det finnes så veldig lite dokumentasjon om det.... Men kanskje du kjenner noen som kan det også du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selvom det første ikke var til meg.. Men når man er et voksent menneske så bør man få lov til å ha de meningene, og kunne uttale seg om de uten at et voksent menneske skal gjøre narr av en ;)

Det er jeg ganske enig med deg i, og den kommentaren der var ikke et forsøk på å gjøre narr, men heller et lite puff i retning bevisstgjøring av hvordan en framstiller seg sjøl. Blir litt i samme kategori som de jentene som sitter på skolen og sier at de "ikke skjønner noenting", men de egentlig skjønner masse. Det er veldig destruktivt å framstille seg sjøl enklere enn en egentlig er, for det er ganske lettvint å begynne å tru på det, og ikke trenge å ta ansvar for seg sjøl og egen læring eller hvordan en viser seg til omverden. Jeg trur nemlig ikke Arielle hater språk i det hele tatt, men at hun ikke har likt seg på skolen og derfor har hatt et noe anstrengt forhold til språkopplæring derfra, det trur jeg ingen har noen problemer med å sympatisere med, voksne eller ei. ;) Sorry, det var den berømte 10-øringen. :P

Du - jeg tror jeg vil besøke deg på jobb en gang jeg :D Jeg skrev (og leste) veldig på norrønt før, men da (av en eller annen merkelig grunn :aww: ) ingen andre hadde helt den samme interessen, var det litt vanskelig å holde på med det i lengden :P

Edit: Norn er kanskje verre siden det finnes så veldig lite dokumentasjon om det.... Men kanskje du kjenner noen som kan det også du :P

Norn veit jeg ikke hva er for noe engang, men det gjør sikkert karene i 3. etasje. :D Vi har forøvrig en studieretning på BA-programmet i nordiske studier som heter norrøne og keltiske studier, hvor en velger fordypning etter første året i en av de sto retningene, og på masternivå kan en studere norrøn filologi, irsk språk og kultur og nordic viking and medieval culture. :) Så mange driver med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norn veit jeg ikke hva er for noe engang, men det gjør sikkert karene i 3. etasje. :D Vi har forøvrig en studieretning på BA-programmet i nordiske studier som heter norrøne og keltiske studier, hvor en velger fordypning etter første året i en av de sto retningene, og på masternivå kan en studere norrøn filologi, irsk språk og kultur og nordic viking and medieval culture. :) Så mange driver med dette.

Kanskje jeg rett og slett skulle ha begynt å studere igjen - ikke at jeg helt veit hva jeg kunne ha brukt det til oppi her :lol:

Hva er norn slags språk?

Norn er en gren av de vestnordiske språkene, og ble brukt på orknøyene og shetland vel. Hvis jeg ikke husker helt feil :P

Det er i alle fall en gjeng med kloke damer i norrøn mytologi. :aww:

:teehe:

Det er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld altså, men det der går det bare ikke an å si når en er et voksent menneske. :lol:

Da vil jeg helst ikke vært voksen jeg. Jeg vet tydeligvis om utrolig mange "voksne" personer som ikke burde vært voksne de heller. Det går veldig fint ann å hate språkt og det gjør jeg. Jeg er nå i hvert fall så fornuftig at jeg ser behovet for det og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å blitt flink i engelsk. Spansk må jeg lære meg for jeg må ha eksamen i det språket, men jeg har ikke lyst overhode! Etter å ha slitt seg gjennom norsk, nynorsk og engelsk i så mange år, jobbet og stått på men alltid fått en 2er eller 3er igjen på prøver og eksamen ja da hater du språk til slutt. Lese og skrivevansker gjør vell ikke at noen liker språk!

For som Arielle, jeg også hater språk ;)

God det ikke bare er jeg som ikke er voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke språk er lettest å lære seg når man kan norsk og engelsk fra før?

Jeg syntes spansk var ganske greit å laere seg, men da har jeg hatt fransk på skolen.. Men spansk har enkel uttale, mye enklere enn fransk. Både fransk, spansk og italiensk har jo en del annerledes gramatikk enn både engelsk og norsk, men ser for meg at de kan vaere enklere å laere seg enn f.eks tysk, russisk eller japansk. Hvis du ikke vil laere deg spansk, holder jeg en knapp på at også italiensk er hakket enklere enn fransk. .Og om man laerer seg ett av disse språkene rimelig godt, forstår man gjerne litt av de andre (spesielt spansk-italiensk), og man har et grunnlag ift gramatikken om man vil laere seg et av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes russisk var enklere enn spansk, fordi jeg lærer meg *HELT NYE* ting mye enklere enn noe som ligner på ting du kan fra før av. Med russisk må du lære nye bokstaver, nye kasus, ny setningsoppbygning - alt er nytt. Ergo er det mye enklere å huske på (for min del :P ) enn når jeg har knagger fra før.

Spansk er basically å pugge ord, samt bøyninger. Det krever arbeid, men er nok lettere enn russisk i ren arbeidsmengde. For meg kom motivasjonen til russisken fordi det var nytt og spennende, så på tross av mer arbeid var det mye mer morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk må jeg lære meg for jeg må ha eksamen i det språket, men jeg har ikke lyst overhode! Etter å ha slitt seg gjennom norsk, nynorsk og engelsk i så mange år, jobbet og stått på men alltid fått en 2er eller 3er igjen på prøver og eksamen ja da hater du språk til slutt. Lese og skrivevansker gjør vell ikke at noen liker språk!

Men da var det jo akkurat som jeg tenkte, at det ikke er språk i seg sjøl du "hater", men sjølve jobbinga med faget og læringa rundt det, som ikke akkurat blir bedre av lese- og skrivevansker, nei. :) Håper det går i orden på spansk-eksamen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke språk er lettest å lære seg når man kan norsk og engelsk fra før?

Da vil jeg si spansk. Det er veldig lik uttale som på norsk, med visse unntak som dobbel-l og ñ og noen til. Men de lærer man seg fort. Man kan gjøre seg fortstått uten å lære seg å bøye verbene, så lenge man har jeg (yo), du (tu) osv. foran verbet i infitiv. Møtte mange amerikanere da jeg bodde i Mexico som kommuniserte på denne måten.

Det er heller ikke så fryktelig vanskelig å lære seg å bøye verbene heller. Ville nok anbefalt å lære seg den sør-amerikanske varianten dersom det er mulig for den er enklere. De både snakker saktere og bruker ikke den ene bøyingen av verb. Men castellano spansk er nok ikke så ille det heller.

Selv lærte jeg språket på 3 måneder, snakket flytende etter 6mnd og etter ca et år så hørtes jeg ut som en meksikaner. Da bodde jeg i landet og gikk på skole der. Og som med alle språk så kan man jo anbefale å bo et sted de snakker språket for da lærer man fortere, men klart det er jo ikke alltid mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier italiensk, fransk, og spansk er lettere å lære seg hvis man kan latin. Min erfaring er at uttalen, i latin, er enklere enn fransk, i hvert fall (jeg hadde fransk på skolen). Grammatikken kan derimot være litt verre.

Det stemmer, uttalen i latin er lik italiensk og dermed litt mer likt sånn man faktisk prater enn i fransk. Grammatikken i italiensk og spansk er veldig likt, og mye lettere å lære seg enn for eks grammatikken i tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk! Og færøysk, islandsk, norrønt...ja.

Samisk fordi begge pappa sine foreldre hadde samisk bakgrunn (viste det seg), og det har alltid vært et eller annet som "mangla" der. Færøysk fordi det er så sinnsykt fint å høre på, islandsk fordi det er kult, og norrønt fordi det sikkert hadde vært praktisk i jobbsammenheng. Og fordi det er kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke språk er lettest å lære seg når man kan norsk og engelsk fra før?

Det er vanskelig å si. Men norsk er jo et germanisk språk og mange ord på tysk forstår man jo når man har fått litt innsyn.

Hånd=hand

Fot=fuss

Kne=knie

Ben=bein

Nese=nase

Stol=stuhl

Bad=bad

Hus=haus

Telt=zelt

Gress=gras

Mann=mann

Kvinne=frau

Hund=hund

men det er jo mange ord som er annerledes også, og, grammatikken og setningsoppbygningen er jo annerledes da;-) Det er ofte relativt lett å forstå en del, men vanskeligere å snakke. På tysk er ordforrådet som man bruker i dagligtale også mye rikere enn på norsk, man bruker et mye større ordforråd. På tysk snakker man mer presist og spesifikt enn man gjør på norske der meningen av hva man sier ofte kommer ut av situasjonen/sammenhengen det blir sagt i.

Ellers er jo nederlandsk en slags blanding av tysk og engelsk, men det er veldig vanskelig å uttale syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...