Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlige farger på hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Silver labrador.

synes disse er litt fascinerende jeg! Panda kalles det..?

Regner med "alle" har sett denne:

Posted Images

Dette er SVÆRT sjelden, og skyldes spontan(e) mutasjon(er) i hundens pigmentceller, eller enda mer sjeldent at hunden er en chimer og består av to ulike befruktede celler som har smeltet sammen veldig tidlig i utviklingen (litt som en "omvendt siamesisk tvilling").

http://retrieverman.files.wordpress.com/2012/06/labrador-pictus-1.jpeg

http://retrieverman.files.wordpress.com/2012/06/labrador-pictus-2.jpeg

OT, hvordan legger jeg inn bilder på iPad?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi at for å få merle må man være merle. Merle "popper" ikke bare opp fra ingensteds, det er et dominant gen som må være tilstede for at det skal arves videre.

Merle skal aldri parres med merle.

Hvorfor noen raser har det og ikke andre vet jeg ikke, det bare er sånn. Rasestandarden sier jo om det er en godkjent farge eller ikke. :)

Med det mener du fenotype ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tiger-stipe-puppy.jpg

"Dog owners in China are actually known for the fad of dyeing their dogs to resemble pandas and tigers using a simple airbrush and vegetable dyes.

Maureen from Macua, China said, “I have seen this kind of dog more than once in China, once in ZhuHai last fall and then in the city of Guangzhou. Both times the dogs were for sale from a street vendor, they were not all the same colour, but they were all striped. The only thing I can think is that the stripes are spray painted on.”"

http://www.aplacetolovedogs.com/2011/11/the-mystery-of-the-chinese-striped-dog/1486623785/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portisen skal ikke ha mer enn 30% hvite markeringer på svart eller brun bakgrunn. I USA driter de i det, såklart, så der har du hvite portiser med svarte eller brune flekker. Disse kan dog ikke sammenliknes med den godkjente, ensfargede varianten av hvit.

Her er en god miks:

portuguese_water_dog_puppies.jpg

Dessuten avler de på en farge de kaller silver. Den er sannsynlig vis en "faded" versjon av svart som du kan få om du krysser brune hunder (som ofte bærer genet for "fading" med en svart. Da opptrer fargen som en slags sølvgrå) med svart.

Y9791AZIZTYR.jpg

Papillon kan jo egentlig ha alle farger med hvitt som grunnfarge. Men f.eks. blå er ikke spesielt vanlig:

Zamuraii1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky standarden sier at alle farger er tillatt. Men nå har SHCA gått ut og sagt at merle er uønsket, noe jeg her helt enig i! Det har ikke funnets merle Siberians før nå de siste få årene. Mystisk nok etter at en SH/Aussie oppdretter i USA solgte de første merle Siberians.

Så de er nok ikke reinraset.

100_7306.jpg

Jeg har heller aldri sett en brindle, dilusjon (blå, lavender osv) eller en Siberian med ticking og ville vært veldig skeptisk til renrasheten til en slik hund om den skulle dukke opp.

Derimot finnes farger som sobel (av noen kalt brun, gylden, svartneset rød osv)

Esky-host04-ligge.jpg

og black and tan,

867443-12-1349291181036.jpg

og nesten helsvart

867443-12-1349291188943.jpg

og agouti (viltfarget)

zima2anita-450x441.jpg

ingen av delene er veldig vanlig i den store sammenhengen, selv om det er en del sobel og agouti her i Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det mener du fenotype ikke sant?

Merle er jo stort sett synlig, men hos noen kan merle flekkene være godt skjult, enten at de er bitte små, eller at de skjules av lys farge(feks gylden) Da kan man noen ganger avsløre den ved at de kan ha blå flekker på øynene.

Men det jeg mener er at om man får en merle i et kull må en av foreldrene være merle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så uvanlig farge hos Xolo'en, men veldig spesielt uansett, synes jeg:

Xolo.jpg

Møtte en gang en Bracco Italiano med den sterkeste orangefargen jeg noen gang har sett hos noen hund, ikke vanlig at den er fullt så sterk tror jeg, men absolutt mulig. Noe liknende fargen hos denne:

bracco_italiano.jpg

Så en flekkete Greyhound, men godt mulig denne ikke er renraset (Kanskje noe Vorsteher e.l inne i bildet, ikke så mye peiling på fargegenetikk):

speckles.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn greie med farger, at jeg kan syntes bikkjer som er helt feilfarga er skikkelig pene hunder, men stygge raserepresentanter. Om dere skjønner hva jeg mener. Helt bleike belgere f.eks kan jeg syntes være pene hunder, men støgge belgere. Ikke ville jeg valgt det selv heller, hvis det ikke var en meget god hund ellers. Jeg syntes de skal se ut som den rasen de er. Et sted må de jo havne, men å styre for å få frem spesielle farger. Neh.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldne farger på beagle:

Lilac

oakley_2011_khaktusluna.jpg

Blue Tri/Silver

blue_9weeks.jpg

Tan & hvite (Hare Pied)

f2front.jpg

Chocolate and liver tri

roy_side_inhouse.jpg

Lemon & White

lemonrose07puppy.jpg

Du finner også Merle "Beagles", men disse er ikke renraset.

dappleadults.jpg

Beaglene kan ha alle "godkjente" hound farger, unntatt lever. Skal ha hvit halespiss. Ifølge standaren.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Piebald boerboel er ikke uvanlig, men det er heller ikke de man ser flest av:

boerboel-4.jpg

Svart finnes nå også som "ren" boerboel... det er store diskusjoner og uenigheter om det er naturlig svart (siden det liksom har poppet opp plutselig innen de siste årene) eller at noen har blandet inn andre store molossere for å få svart og "kule" hunder som kan selges for mer.

12_04_09_127%281%29.JPG

Måtte bare bry meg; det sies at de svarte boerboelene fantes da de på 80-tallet lette opp boerboeler for å redde rasen, men svarte boerboeler var ikke ønsket. Jeg vil tro at alle farger var mer eller mindre representert den gangen, men at de allerede da foregikk seleksjon fordi man hadde et ønske om hvordan rasen skulle se ut framover.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uvanlige farger på staff

merle staff

1323532641_290058847_1-Beautiful-Staffor

1319447572_268738645_1-Pictures-of--STAF

Jeg synes brun merle er lekkert, jeg. Brunt har aldri vært godkjent hos GD, og man trodde det var avlet ut av rasen inntil noen få dukket opp på 60-tallet (alle hadde samme stamfar) og nå er det dessverre flere som har spesialisert seg på brunt i kombo med harl i USA. Det er mye innavl, da alle brune har samme kull som stamforeldre, og helsesjekk er for dumminger...

duke_-_chocolate_merle2.jpg

Ridgebacks come in blue! smile.png (jeg har en pitteliten hemmelig drøm om valper av Tesh og Kovu. Ikke at jeg ville hatt så mange kilo av de to selv, men det må da komme noen vakre blå? :P )

speed_loverboy_3m.jpg

Ja takk, tar en av hver av alle disse, jeg! (Herregud så fine RRer. Må tørke sikkel her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador visst flere farge de har.. selv fleste er ikke godkjent farge!

post-10493-0-45355900-1355853221.jpg

Red labrador

post-10493-0-01717300-1355853240.png

Brun merle?

post-10493-0-60459100-1355853248.jpg

Black og tan.. hørt de prøve få godkjent med disse farge Black Tan.. for meg tenkt de var krysser av rottweiler eller noe slik..

post-10493-0-32410900-1355853247_thumb.j

en slik farge jeg aldri sett en før labrador...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...