Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlige farger på hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

På min rase har jeg faktisk aldri sett eller hørt om hunder med rare farger eller tegninger. Det avviket vi har er stort sett blasse farger eller hunder som er tofarga, evt har for mye hvitt i brystet. Vi har jo alle nyanser av svart til grått/blått, og mange nyanser av fawnfargen, noen mer ønsket enn andre - men hvite krager og flekker, merle og alt sånt finnes vel rett og slett ikke - og skulle det dukke opp, er hunden neppe renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Silver labrador.

synes disse er litt fascinerende jeg! Panda kalles det..?

Regner med "alle" har sett denne:

Posted Images

vet ikke om Boxer Black er sjelde.. men jeg synes de ser veldig pen være svart:-)

post-10493-0-55435000-1358380148_thumb.j

post-10493-0-75500900-1358380138.jpg

Engelsk bulldog.. men er ikke sikkert på renrase jeg... men synes de ser søt ut med Black med tan bulldog..

post-10493-0-17759600-1358380631_thumb.j

post-10493-0-42221300-1358380636.jpg

post-10493-0-89576700-1358380678.jpeg

Blue bulldog..

post-10493-0-17293700-1358380688.jpg

Slo sammen to innlegg, dobbelposting er ikke lov. Moderator Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase har jeg faktisk aldri sett eller hørt om hunder med rare farger eller tegninger. Det avviket vi har er stort sett blasse farger eller hunder som er tofarga, evt har for mye hvitt i brystet. Vi har jo alle nyanser av svart til grått/blått, og mange nyanser av fawnfargen, noen mer ønsket enn andre - men hvite krager og flekker, merle og alt sånt finnes vel rett og slett ikke - og skulle det dukke opp, er hunden neppe renraset.

Det er kanskje fordi det som oppfattes som nyanser av en farge ikke nødvendigvis er det? Jeg vet at det forekommer blått (dilute) i briard, men forskjellen til svart oppleves vel ikke like dramatisk som i eks. labrador

Black_Labrador_Retriever_portrait.jpg

Silver_Labrador_Retriever_Cooper.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om Boxer Black er sjelde.. men jeg synes de ser veldig pen være svart:-)

attachicon.gifblack boxer dog_2.jpg

Engelsk bulldog.. men er ikke sikkert på renrase jeg... men synes de ser søt ut med Black med tan bulldog..

attachicon.gif59095n2_27.jpeg

Black and tan/ trikolor er recessivt for rødt, så det kan forekomme i renraset bulldog. Svart bokser er jeg derimot mer skeptisk til.... Mest sannsynlig er den mørke-mørke-mørke brindle (eller ikke renraset).

(Mod: Fikk ikke til å flytte svar til Greeenhusky inn i min tidligere post, og hvorfor vises ikke bildene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over noen pitbuller i merle

De er ikke raserene så vidt jeg har forstått. Jeg tror alle merle er kastet ut av de respektable registrene nå, og de registreres heller ikke lenger.

stuka1.jpg

Denne er vel harlekin og ikke merle

Den er vel vanlig piebald? Ikke en uvanlig farge på pit bull i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi det som oppfattes som nyanser av en farge ikke nødvendigvis er det? Jeg vet at det forekommer blått (dilute) i briard, men forskjellen til svart oppleves vel ikke like dramatisk som i eks. labrador

Black_Labrador_Retriever_portrait.jpg

Silver_Labrador_Retriever_Cooper.jpg

Blå er jo en godkjent farge på briard, og forskjellen på en sort og blå er omtrent like stor som hos labradoren her (men er nok mest utpreget på valper). Det som kan forvirre mange er jo at man har sortfødte briarder som blir grå, men som da ikke må forveksles med blåfødte (de sortfødte grå har jo sort snute og mørke øyne, men kan få samme pelsfarge som de blå, men også alle nyanser av mørk mørk grå til lysere grå). Tidligere bestemte man ikke endelig farge i stamtavla på briard før de hadde blitt 1,5 til 2 år (i rasens hjemland). Men så har man jo også de "blåfawne" om man kan kalle dem det - de ser jo ut som dårlig fawnfargede briarder, men har blå nese og lyse øyne. Jeg har også sett fawne valper som i stedet for sorte hårtupper på ørene, har hatt helt lyse. DET så rart ut....

Jeg får dessverre ikke til å legge ut bilder her nå - men skal se hva jeg finner når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and tan/ trikolor er recessivt for rødt, så det kan forekomme i renraset bulldog. Svart bokser er jeg derimot mer skeptisk til.... Mest sannsynlig er den mørke-mørke-mørke brindle (eller ikke renraset).

(Mod: Fikk ikke til å flytte svar til Greeenhusky inn i min tidligere post, og hvorfor vises ikke bildene?)

Ang boxer har du helt rett. Dersom de virkelig er svarte, er det blanding, er de rene er de mørk mørk mørk brindle slik at de oppfattes som svart.

De er ikke raserene så vidt jeg har forstått. Jeg tror alle merle er kastet ut av de respektable registrene nå, og de registreres heller ikke lenger.

Den er vel vanlig piebald? Ikke en uvanlig farge på pit bull i det hele tatt. :)

Fant linkene til bildene på et apbt forum, men leste ikke, så kan være seg du har rett i dette. LINK

Da lærte jeg noe nytt i dag og gitt. Tror ikke jeg har sett en piebald apbt før jeg.

Men, hva er forskjell på harlekin og piebald?

Fant et bilde av Vestgötaspets da, hvor to har fargefeil, den i midten har et uønsket blått øye. Hunden til venstre har hva de kaller Apricot dilute, den til høyre har Blue dilute.

DISQUALIFYING3.jpg?timestamp=13343016998

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det flekkete grå området på ryggen da? Jeg tenkte først at det så ut som merle, men det er kanskje bare svake svarte flekker? Eller skygge?

Dunno. Men det skjer noen ganger. Fyda hadde det samme, bare over et litt større område.

4035588828_323dacc6b6_z.jpg?zz=1

4034835697_36a50a8222_z.jpg?zz=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om Boxer Black er sjelde.. men jeg synes de ser veldig pen være svart:-)

attachicon.gifderrick__black_boxer_2_by_cute_beast-d3he65b.jpg

attachicon.gifblack boxer dog_2.jpg

Engelsk bulldog.. men er ikke sikkert på renrase jeg... men synes de ser søt ut med Black med tan bulldog..

attachicon.gifblack english bulldog.jpg

attachicon.gifblack-chocolate-mini-english-bulldogs-reserve-now_5447485.jpg

attachicon.gif59095n2_27.jpeg

Blue bulldog..

attachicon.gifimages.jpg

Slo sammen to innlegg, dobbelposting er ikke lov. Moderator Kaja

Svarte boxere er ikke bare sjeldne, de fins faktisk ikke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
attachicon.gifO19ZCVLAEWVGAQF4YD.jpg

hva med pomeranian som er blue merle? er vanlig eller uvanlig? har ikke erfarer med pomerianian..

men synes de ser søt ut:-) vant se de bare rød eller svart med tan seg..:-)

Åh! Den der går rett inn på ønskelista! Jeg loooover å børste asså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kom innom et nederlandsk forum som hadde bilder av noen raser med spesielle farger. Beklager om noen er postet før :)

Ridgeback:

Brindle

brindle.jpg

Black & Tan

BlackandTan.jpg

Seal

redandtan.jpg

Blue

2bluesit.jpg

Black Wheaten

blackwheaten.jpg

Kooiker:

Tricolor

Foto-ELWHUORW.jpg

Foto-VVBXX3MK.jpg

Papillion:

Hvit & Blå

Zamuraii2a.jpg

Zamuraii1.jpg

Welsh Corgie Cardigan:

Brun dilute

red-tri-Bear.jpg

Grå dilute

GrayDilute.jpg

Toller:

Tricolor

iris1.jpg

Schæfer:

Vilt hvit

vacht_wild.jpg

Lever

vacht_lever.jpg

Blå

grijs%20en%20rood.49.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom innom et nederlandsk forum som hadde bilder av noen raser med spesielle farger. Beklager om noen er postet før :)

Ridgeback:

Brindle

brindle.jpg

Black & Tan

BlackandTan.jpg

Seal

redandtan.jpg

Blue

2bluesit.jpg

Black Wheaten

blackwheaten.jpg

Kooiker:

Tricolor

Foto-ELWHUORW.jpg

Foto-VVBXX3MK.jpg

Papillion:

Hvit & Blå

Zamuraii2a.jpg

Zamuraii1.jpg

Welsh Corgie Cardigan:

Brun dilute

red-tri-Bear.jpg

Grå dilute

GrayDilute.jpg

Toller:

Tricolor

iris1.jpg

Schæfer:

Vilt hvit

vacht_wild.jpg

Lever

vacht_lever.jpg

Blå

grijs%20en%20rood.49.JPG

woooow!! mange bilder:-) nydelig alle sammen!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dog1-l.jpg

Double merle /dapple/droplet Dachser

Ekte red merle aussie. Det ser man fordi snuta er sort, og på ''røde'' aussier er snuta brun. En red merle/tricolor aussie er egentlig en lever farget hund, mens en ekte rød hund har sort snute og øyelokksrander. Har iallefall jeg lært da, men korriger meg hvis jeg tar feil ;)

dec-21.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte red merle aussie. Det ser man fordi snuta er sort, og på ''røde'' aussier er snuta brun. En red merle/tricolor aussie er egentlig en lever farget hund, mens en ekte rød hund har sort snute og øyelokksrander. Har iallefall jeg lært da, men korriger meg hvis jeg tar feil ;)

dec-21.jpg

Åh, SÅNN vil jeg ha! :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

dog1-l.jpg

Double merle /dapple/droplet Dachser

Ekte red merle aussie. Det ser man fordi snuta er sort, og på ''røde'' aussier er snuta brun. En red merle/tricolor aussie er egentlig en lever farget hund, mens en ekte rød hund har sort snute og øyelokksrander. Har iallefall jeg lært da, men korriger meg hvis jeg tar feil ;)

dec-21.jpg

Er ikke denne brindle da og ikke merle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...