Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlige farger på hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Silver labrador.

synes disse er litt fascinerende jeg! Panda kalles det..?

Regner med "alle" har sett denne:

Posted Images

Han er helt bestemt flot :heart: Hvordan klare han sig på udstillinger, nu når det ikke er ønskeligt?

Litt varierende. At det er for mye sort i det røde regnes som en feil, men dømmes ikke like hardt som en hund som har delvis eller helt hvite ører for eksempel. På samme måte vil en hund uten sorte faner eller mantelhunder (kappe) kanskje få en dårligere premiering, men det varierer hva dommere vektlegger. Taxi har fått både excellent og very good (aldri dårligere), og har to CERT. Ikke alle dommere nevner fargen engang og gir han god kritikk og premiering til tross for fargefeil.

Men tri-color eller svart/hvit er jo ikke tillatt.

Tri-color kooiker:

526413_10151984873700298_2086366824_n.jpg

Hvit over øyet:

486974_4326259191841_1045276504_n.jpg

Delvis hvitt øre:

205603_10151315707940095_174535762_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt varierende. At det er for mye sort i det røde regnes som en feil, men dømmes ikke like hardt som en hund som har delvis eller helt hvite ører for eksempel. På samme måte vil en hund uten sorte faner eller mantelhunder (kappe) kanskje få en dårligere premiering, men det varierer hva dommere vektlegger. Taxi har fått både excellent og very good (aldri dårligere), og har to CERT. Ikke alle dommere nevner fargen engang og gir han god kritikk og premiering til tross for fargefeil.

Men tri-color eller svart/hvit er jo ikke tillatt.

Tri-color kooiker:

526413_10151984873700298_2086366824_n.jpg

Hvit over øyet:

486974_4326259191841_1045276504_n.jpg

Delvis hvitt øre:

205603_10151315707940095_174535762_n.jpg

Jeg vidste slet ikke man kunne få kooikere i tricolor. Se, så lærte jeg noget nyt.. Jeg ved heller rigtig hvad der bliver dømt ned på, på udstillinger, da vi aldrig har været afsted... Men Taxi er flot bygget!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med merle-genet egentlig? Noen som har noe genetisk know-how på det? :)

Synes det er interessant at i noen raser er det helt ikke-eksisterende eller i det minste uønsket, mens hos andre er det vanlig. Hos oss er det jo enten-eller, liksom!

Det er fordi at for å få merle må man være merle. Merle "popper" ikke bare opp fra ingensteds, det er et dominant gen som må være tilstede for at det skal arves videre.

Merle skal aldri parres med merle.

Hvorfor noen raser har det og ikke andre vet jeg ikke, det bare er sånn. Rasestandarden sier jo om det er en godkjent farge eller ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piebald boerboel er ikke uvanlig, men det er heller ikke de man ser flest av:

boerboel-4.jpg

Svart finnes nå også som "ren" boerboel... det er store diskusjoner og uenigheter om det er naturlig svart (siden det liksom har poppet opp plutselig innen de siste årene) eller at noen har blandet inn andre store molossere for å få svart og "kule" hunder som kan selges for mer.

12_04_09_127%281%29.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...