Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg husker hvor oppgitt jeg ble over folk som ikke irettesatte ungene sine før jeg fikk unger selv. Hallo, sønnen din spiste en seigmann fra toppen av kaka! Halooo?! Da jeg fikk barn selv fant jeg ut at man kan bare ikke korrigere dagen lang, det ville ikke blitt særlig ok barndom og oppvekst. Man blir nødt til å velge det som er viktig å korrigere, som Loke sier.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Edit: Marie, får hun nok av fløten? Jeg produserte for mye, det er derfor jeg spør. De får skummende avføring, blir urolige og gulper ekstremt ved for høy produksjon. Er hun fornøyd og har normal avføring og vektøkning er det ingen fare. Jeg måtte amme på et bryst per måltid hele veien. Tror fint jeg kunne foret firlinger, den melkekua jeg var. Jeg brukte ikke ammeinnlegg om natta, jeg brukte bleier. Og det med en unge som ammet jevnlig natta i mellom :aww:

Nei... bare hvis jeg bruker kun et bryst per halve døgn! Så da gjør jeg forsøksvis det da, tiltross for melkespreng.

Hun har bra vektøkning, men er bare delvis fornøyd. Avføringen blir gjerne litt mer grønnlig om hun får for mye formelk.

Det virker som det er ganske vanskelig å være baby innimellom.

Og da tenker jeg - skal det være sånn? Finnes det virkelig sovebabyer og ikke sovebabyer, eller er det sånn at de babyene som er urolige kanskje sliter med noe. Som vi må finne ut av...

Marie, vi pushet lenge på utredning men ble avskrevet fordi han la på seg godt (understatement of the year :P ). Når vi endelig kom til barnelege så fikk vi vite at det er like gjerne den veien med barn med GERD, at de overspiser og blir overvektige. Dette fordi det lindrer i halsen å spise, egentlig ganske logisk når man tenker seg om. H var alltid veldig glupsk. Han ble satt på medisiner da han var litt over året (syrenøytraliserende og har så og si ikke bivirkninger). Da ble det bedring. :)

Godt dere fikk hjelp tilslutt. :)

Men tror du babytiden kunne vært mye bedre om det hadde skjedd tidligere? Ref tankene mine over.

"Babyer skriker og de skriker mye mer enn foreldrene liker - det er helt normalt." - er det vi har hørt.

Men hvor går grensen for hva som er normalt eller at det er noe de kanskje trenger hjelp med lurer jeg da.

(Og vi har ikke engang kolikkunge, men jeg liker ikke tanken på at hun kanskje har mer ubehag hun hadde trengt hvis vi visste mer om hva vi kunne gjøre for å hjelpe henne.)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... bare hvis jeg bruker kun et bryst per halve døgn! Så da gjør jeg forsøksvis det da, tiltross for melkespreng.

Hun har bra vektøkning, men er bare delvis fornøyd. Avføringen blir gjerne litt mer grønnlig om hun får for mye formelk.

Det virker som det er ganske vanskelig å være baby innimellom.

Og da tenker jeg - skal det være sånn? Finnes det virkelig sovebabyer og ikke sovebabyer, eller er det sånn at de babyene som er urolige kanskje sliter med noe. Som vi må finne ut av...

Godt dere fikk hjelp tilslutt. :)

Men tror du babytiden kunne vært mye bedre om det hadde skjedd tidligere? Ref tankene mine over.

"Babyer skriker og de skriker mye mer enn foreldrene liker - det er helt normalt." - er det vi har hørt.

Men hvor går grensen for hva som er normalt eller at det er noe de kanskje trenger hjelp med lurer jeg da.

(Og vi har ikke engang kolikkunge, men jeg liker ikke tanken på at hun kanskje har mer ubehag hun hadde trengt hvis vi visste mer om hva vi kunne gjøre for å hjelpe henne.)

Har du en ammeklinikk nær deg? Jeg fikk hjelp der til å få ned produksjonen. Det gjorde underverker for mor og barn. Jeg husker desverre ikke alt, men minnes de pumpet meg tom først faktisk. Og så ammet jeg på et og et bryst. Jeg fikk tilbud om å donere bort melk til nyfødtintensiven, men jeg var faktisk så utkjørt at bare tanken på å skulle pumpe i tillegg nesten tok livet av meg. Litt dårlig samvittighet for den, men jeg hadde mer enn nok med å tenke på min egen unge.

Om det finnes rolige og urolige barn aner jeg ikke. A var et urolig barn som sov lite og var turbo på fanget , men han var blid.

Han måtte du virkelig holde fast fra han var ganske nyfødt ( og se på han nå liksom, de forandrer seg mye!) , men han gråt sjelden uten åpenbar grunn. Sånn etter vi fikk ordna det med melka.

Han var "enkel" sånn da. Behovene hans var kroppskontakt, mat og utsikt ( i den rekkefølgen) . Var det ingen av de, så hjalp det alltid å kle av han. Uforklarlig langvarig gråt kan jeg faktisk ikke huske?

Edit: uten at jeg er noen ekspert så høres det veldig ut som for høy produksjon altså. Hun skal ha fløte til hvert måltid, formelk er bare for å slukke tørsten. Helsestasjon vet ofte lite om overproduksjon desverre . Jeg fikk beskjed på ammeklinilken at jeg enten måtte få ned produksjonen så han fikk riktige mengder, pumpe meg før hvert måltid eller gå over på mme.

Jeg klarte heldigvis å få den ned.

Overproduksjon er noe dritt og jeg tror det er lov å slå de som kaller det et luksusproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halveis! Endelig begynner den verste kvalmen å slippe - så jeg føler meg periodevis som et menneske igjen, ikke bare et grønt monster som pendler mellom doen og sofaen. :aww:

Lille knøtt sparker og herjer, og i går var det så tydelig at vi kjente det veldig godt utenpå magen. :D

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halveis! Endelig begynner den verste kvalmen å slippe - så jeg føler meg periodevis som et menneske igjen, ikke bare et grønt monster som pendler mellom doen og sofaen. :aww:

Lille knøtt sparker og herjer, og i går var det så tydelig at vi kjente det veldig godt utenpå magen. :D

Woho! Grattis med halvveis ;)

Her har det også vært vill aktivitet i går og i dag :lol: De setter i gang når jeg skal legge meg! Også blir det stille, så begynner de når jeg våkner igjen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her inne og skrevet noe særlig nå, vært litt hektisk siden vi fikk barn gitt :P

Gratulerer med å være halveis, Rak, du er på vei inn i den koseligste perioden nå :) Og selv om jeg ikke føler noe som helst behov for å bli gravid igjen sånn umiddelbart, så misunner jeg deg og Wednesday litt den sparkinga, for det er så utrolig koselig. Det var mange måneder hvor verden min bare stoppet opp når han var skikkelig aktiv inni der, for det er virkelig en kjempedeilig og utrolig spesiell følelse :wub:

Nå har jeg virkelig begynt å finne formen igjen, og det er så deilig å føle seg litt mer seg selv igjen etter slutten på graviditeten og tiden etter fødselen. Kroppen min har kommet seg etter operasjonen og bekkenløsninga, og jeg har fått tilbake energien, så nå har vi fått gått oss noen gode turer, og vært litt på besøk og sånt. På fredagen var vi ute og vandret i byen i fire timer, faktisk! Er riktignok støl enda da :D

Guttungen vokser som et uvær og er stort sett veldig grei å ha med å gjøre, og i det siste har det kommet et par virkelig hjertevarmende smil :wub: Desverre har han hatt mye luft i magen, så det har vært noen skikkelig kjipe netter. Men eg har begynt å drikke ammete, og så skal vi kjøpe oss noen nye flasker, for han svelger mye luft når han spiser fra flaske. Så det ordner seg nok. For jeg skal ikke ha noen kolikkbaby asså, så det må bare gå over :P

Og så har jeg lært meg hvordan jeg kan amme og spille xbox samtidig, så vi koser oss med mass effect 3 :D

Og obligatoriske babybilder:

Her demonstrerer han karateskillsa i jakke og sko fra tante Mari

1596_zpsb9ec499a.jpg

Og så er han tydeligvis mfk-fan som sin mor, for bodyen fra onkel falt ikke i smak :D

2013-03-31011652_zps530d2480.jpg

1576_zpsf37a3fa8.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke dagen å annonsere at man faktisk er gravid på :lol:

Tenk deg da å skulle prøve å fortelle at babyen er født første april, når det egentlig er to måneder til termin :ahappy:

Gratulerer med dagen til L i dag! Utrolig at jeg har vært mamma et helt år allerede!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg da å skulle prøve å fortelle at babyen er født første april, når det egentlig er to måneder til termin :ahappy:

Gratulerer med dagen til L i dag! Utrolig at jeg har vært mamma et helt år allerede!

Gratulerer!! Tiden flyr! Synes det går alt for fort jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!! Tiden flyr! Synes det går alt for fort jeg.

Ja det er helt merkelig:) Nå er det bare en uke til hun skal til dagmamma for første gang, og noen få måneder til det er barnehage. Skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...