Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Gratulerer så masse med ei lita jente i magen, Raksha!

I går kjørte vi 45 mil! Stoppa en gang i timen og strakk på ryggen hennes i tillegg til ammepauser når hun var sulten. Det gikk over all forventning, ikke en lyd og vi brukte ikke stort lengre tid enn vi pleier. På Rjukan hadde vi en stopp der de nybakte oldeforeldrene (første oldebarn!) fikk hilse samt tanten, onkelen og søskenbarna mine (den familien har jeg alltid vært veldig nær og de gledet seg enormt!). Helt fantastisk hyggelig. Det tok 30 minutter og fire personer for å skifte ei bleie - ikke rart, hun er jo alltid kjempeblid på stellebordet!

Og nå venter en hel uke hjemme med kos. :wub: Naboer og venner fra fjernt og nært renner ned dørene, alle mine gode venninner skal få hilse på henne og resten av familien kommer også i løpet av påsken. Kos!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Magefølelsen var riktig den. Bor en liten jente i magen min. :-) skal tilbake straks da, for hun ville ikke vise ansiktet eller la damen måle hodet. Så siden bonden har en time på sykehus kl ett så skulle jeg komme tilbake da. :-)

Weee! Grattis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Rak! Ei lita Pia :D Blir stas med odelsjente!

A fikk sånne øyedråper og siden han er tøffeste gutten i verden var det ingen klaging. Lillesøster var helt imponert ( 6 åringen hennes hyler liksom, han var også imponert) og jeg skjønner hvorfor legene kaller han en drømmepasient. Han er bare opptatt av å bli bra han, det eneste vi noensinne har hatt problemer med var den antibiotika-mixturen han fikk i januar. Sprøyter og alt er greit. Kanskje det er sant at rødhårede tåler mer? Det var en lege som påsto det :P

Han presterte å ramle ned i do igjen i sted ( er det muuulig :lol:) og for en gang skyld fikk jeg ikke lov å le. Tydeligvis ikke helt frisk enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! Syns det er morsomt at magefølelsen stemte - selv om den ikke var like sterk nå som den var tidligere. :)

Det er vi alle, men det spørs om de vil dele .... ;)

:lol: Vi og er litt spente på hva hun skal hete, kan du si. :lol: Deler nok ikke før ting er litt nærmere nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Rak, så koselig :)

Her har vi hatt økedøgn, og hjelpes som den gutten spiser. Det har i perioder vært en halvtime mellom hvert måltid :blink: Veide ham før helga og han veier nå 5 kg akkurat. Så han har rukket å miste to hundre gram etter fødselen, da han veide 4 kg, og gått opp til 5 på tre uker. Jeg syns det høres mye ut jeg asså, men kan jo ikke nekte gutten mat heller :P

Og bæresjal er virkelig tingen! Kjøpte elastisk sjal i forirge uke, og både jeg og guttungen elsker det. Nå får han all kroppskontakten han trenger, og jeg kan røre meg og få gjort ting :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant Mari :) Men det er jo ikke så lett å vite om det er virus eller bakterier uten å ha fått det sjekket.

Men hvordan sjekker de det? Legedamen lyste raskt i øynene på A og skreiv ut dråper. Han er så lite berørt at man ikke hadde sett at han hadde øyekatarr hvis man ikke visste det. Jeg er fortsatt negativ til disse dråpene og den politikken jeg altså. Det blir veldig mange unødvendige sykedager ( som koster samfunnet enormt) pga noe som strengt tatt som oftest er helt ufarlig og går over av seg selv. Ja, det er ubehagelig, men det er det mye som er. Det at man får antibiotika for strengt tatt ufarlige tilstander er den største helsetrusselen mennesker står ovenfor. Å "kaste det bort" på noe så bagatellmessig som øyekatarr gjør litt vondt i ryggen min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Loke. Det går som regel over av seg selv uten at man trenger å gjøre noe med det om det er bakterielt eller virus, og barna pleier ikke plages akkurat. Overdreven antibiotikabruk er skummelt. VI kan ha større tillit til kroppene våre enn det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan sjekker de det? Legedamen lyste raskt i øynene på A og skreiv ut dråper. Han er så lite berørt at man ikke hadde sett at han hadde øyekatarr hvis man ikke visste det. Jeg er fortsatt negativ til disse dråpene og den politikken jeg altså. Det blir veldig mange unødvendige sykedager ( som koster samfunnet enormt) pga noe som strengt tatt som oftest er helt ufarlig og går over av seg selv. Ja, det er ubehagelig, men det er det mye som er. Det at man får antibiotika for strengt tatt ufarlige tilstander er den største helsetrusselen mennesker står ovenfor. Å "kaste det bort" på noe så bagatellmessig som øyekatarr gjør litt vondt i ryggen min.

Hvis A faktisk blir raskt frisk igjen av øyekatarr, så er jeg helt enig med deg.

Jeg, derimot, blir gjerne ordentlig dårlig når jeg først blir syk. Litt ubehag i øyet? Værsågod, øyelokkbetennelse med stor hevelse i to uker! Litt vondt i nedre del av magen? Tadaaa, urinveisinfeksjon som trenger dobbel antibiotikakur!

Jeg har lært meg å lytte til kroppen min og ta imot de medisinene jeg får, fordi jeg vet at jeg faktisk trenger dem. (Klok av skade, kan man si. :lol: ) Så derfor har jeg full forståelse for de som lytter til kroppen sin andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker litt sånn vedrørenda øyekatarr, også, Sannsynligvis er det en bakteriell konjunktivitt. Det er som regel det. (Itten indikerer betennelse, betennelse = bakterier). Slike er svært smittsomme og andre barn kan reagere voldsomt, selv om A ikke gjør det. For meg er det utenkelig å sende smittsomme barn i barnehagen eller på skolen. Andre barn kan ha nedsatt immunforsvar, eller andre grunner til at det kan være dumt å utsette dem for smitte så sant det er til å unngå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det insinuert at folk som velger annerledes er hensynsløse, eller er det jeg som leser det feil?

I vår barnehage vet jeg at det er barn med nedsatt immunforsvar, det fordi det er informert om det, og det er klart jeg følger de regler som er satt i forhold til å ta hensyn til det spesifikke barnet. Det er også en selvfølge at man følger barnehagens regler i forhold til sykdom og smitte.
Men smittsomt barn har alle vi som har barnehagebarn sendt i barnehagen, det er ikke tilå unngå i all den tid mange sykdommer er smittsomme før de bryter ut. De færreste tar vel vitende med smittsomme barn til barnehage eller skole, og de fleste tar hensyn til både sitt eget og andres barn.

Det er en grunn til at Folkehelseinstituttet har satt de retningslinjene de har satt. Det er faglige råd.

Jeg synes helt ærlig at det de skriver er veldig vettugt og smart jeg, hverken overdrevet eller underdrevet.

"Øyekatarr
Smittevernråd vedrørende øyekatarr (konjunktivitt) har vært omdiskutert. Rådene er blitt endret en del siden 1996. Folkehelseinstituttet har erfart at tidligere råd er blitt strengt fortolket av barnehagene. Dette har medført unødvendig høy grad av eksklusjon fra barnehage, unødvendige legebesøk og foreldrefravær fra jobb.
Selv svært milde tegn på øyekatarr har medført eksklusjon. I våre endrede råd legger vi oss på linje med rådene i Nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten (2008). Ved mild til moderat øyekatarr er det ikke smittevernmessig grunnlag for eksklusjon fra barnehagen. Ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse anbefales at barnet holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt, eller til behandling har vært igangsatt. Det blir fortsatt i stor grad skjønn som vil måtte legges til grunn, men vi håper endringen bedre vil forhindre unødvendige eksklusjoner fra barnehagen og legebesøk. "
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, ida. Da E fikk øyekatarr hadde allerede nesten hele bhg hatt det. E ble da skikkelig dårlig, og var syk i tre uker etterpå. Så

ja, barn reagerer veldig forskjellig på ting, og det er virkelig kjipt å se barnet sitt så dårlig når det kunne vært unngått ved at barnet ble holdt hjemme. Men nei, foreldrene kunne ikke hente barnet, og de visste at det rant puss fra øynene til barnet... Da blir jeg litt irritert egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen mener at barn hvor det renner puss av øynene skal være i barnehagen.

Nei, men det gjorde foreldrene til dette barnet. Jeg sier ikke at dere er hensynsløse, men at jeg blir irritert når man sender et sykt og tydelig smittsomt barn i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må passe på med den der, Raksha, om nevøen min er var nærheten kanskje kan hadde blitt ivrig med spretterten. :lol:

Kjempesøt! :)

Nei, men det gjorde foreldrene til dette barnet. Jeg sier ikke at dere er hensynsløse, men at jeg blir irritert når man sender et sykt og tydelig smittsomt barn i barnehagen.

Hva synes du om Folkehelseinstituttets anbefalinger som jeg klippet inn litt lengre opp?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må passe på med den der, Raksha, om nevøen min er var nærheten kanskje kan hadde blitt ivrig med spretterten. :lol:

Kjempesøt! :)

Hva synes du om Folkehelseinstituttets anbefalinger som jeg klippet inn litt lengre opp?

Jeg vet ikke helt, egentlig... For øyekatarr kan være noe skikkelig dritt, så jeg kommer til å holde E hjemme fra barnehage når hun har symptomer på det. Men jeg har mulighet til å være mye hjemme med henne, det blir nok annerledes da. Dessuten er barnehagen E går i studentbarnehage. Det er få studier man har obligatorisk skole hver dag, og dermed lettere å være hjemme med barnet enn når man er i full jobb, vil jeg tro. Noen ganger må man sende barnet i barnehagen med symptomer, men jeg vil unngå det så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er snålt, siden FHI er klare på at strengere regler bare fører til unødvendig eksklusjon, unødvendige legebesøk og unødvendig foreldrefravær.

Klart øyekatarr kan være noe skikkelig dritt, men i de aller, aller fleste tilfeller er det ikke det, og da ser jeg ikke nødvendigheten i å behandle det som worst case hver eneste gang. Spesielt når man ser at det har negative konsekvenser.

I akkurat dette tilfellet - som i så veldig mange andre - så får A antibiotika, kanskje helt uten grunn. En slik utstrakt praksis med overivrig antibiotikabruk er en større trussel for barna våre enn smittsom øyekatarr noen gang vil være. Jeg tror det er bare bra å være litt kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er snålt, siden FHI er klare på at strengere regler bare fører til unødvendig eksklusjon, unødvendige legebesøk og unødvendig foreldrefravær.

Klart øyekatarr kan være noe skikkelig dritt, men i de aller, aller fleste tilfeller er det ikke det, og da ser jeg ikke nødvendigheten i å behandle det som worst case hver eneste gang. Spesielt når man ser at det har negative konsekvenser.

I akkurat dette tilfellet - som i så veldig mange andre - så får A antibiotika, kanskje helt uten grunn. En slik utstrakt praksis med overivrig antibiotikabruk er en større trussel for barna våre enn smittsom øyekatarr noen gang vil være. Jeg tror det er bare bra å være litt kritisk.

Jeg sier ikke at man må dra rett til lege ved mistanke om øyekatarr, men det går jo an å holde barnet hjemme når det har symptomer. Det er i alle fall min mening... Har ikke tatt med E til legen før hun er veldig plaget av det, men da har hun heller ikke vært i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man må dra rett til lege ved mistanke om øyekatarr, men det går jo an å holde barnet hjemme når det har symptomer. Det er i alle fall min mening... Har ikke tatt med E til legen før hun er veldig plaget av det, men da har hun heller ikke vært i barnehagen.

Men når fagfolkene sier at det ikke er noe smittevernmessig grunnlag i å holde barnet hjemme ved milde til moderate symptomer? Jeg synes det er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når fagfolkene sier at det ikke er noe smittevernmessig grunnlag i å holde barnet hjemme ved milde til moderate symptomer? Jeg synes det er vanskelig å forstå.

Syns du det er vanskelig å forstå at jeg holder datteren min hjemme når hun har symptomer på øyekatarr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er vanskelig å forstå at jeg holder datteren min hjemme når hun har symptomer på øyekatarr?

Nei, det gjør du helt rett i siden det føles riktig for deg.

Jeg synes det er vanskelig å forstå at (det virker som?) du forventer at andre skal gjøre det samme når det ikke er smittevernsmessig grunnlag for å gjøre det.

For ordens skyld så har H aldri hatt øyekatarr. Eller, han hadde det pga virus en gang, men da var han allerede innlagt på sykehus på isolat så han var ingen fare for andre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...