Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder bør være i aktivitet 3-4 timer hver dag


Poter
 Share

Recommended Posts

Jeg leste et referat av et foredrag av Anders Hallgren hvor det bla stod at han mener hunder bør være 3-4 timer i aktivtet hver gjennomsnittsdag. Yngre hunder bør være i aktivitet i 4 timer, mens eldre hunder i 3 timer. Med aktivitet virker det å menes all type bevegelse, fra hvor mye den beveger seg innendørs, hvor lang tid den bruker på å spise maten sin, hilse på mennesker som kommer på besøk og aktivisering inne generelt, til om den er ute i hagen, hvor mye den beveger seg der og hvor lenge turen varer.

Hva synes dere om dette? Høres det fornuftig ut eller overdrevent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, synes ikke det høres så oppsiktsvekkende ut. For min del kan det variere fra dag til dag, men i snitt blir det nok rundt 4 timer om dagen.

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre.

0.5 +0.5 +1 = 2. Ikke 3.

Guest Yellow

Kommer veldig an på rase også, mener nå jeg. Sier seg selv at en Chihuahua eller en liten selskapshund generelt, ikke krever så mye mosjon som for eksempel en rase som er avlet opp for jakt eller gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest dette jeg også, og tiltrer standpunktet fullt ut! 4 timer av 24 er ikke spesielt mye... Og slik jeg leste Hallgren i boka (husker ikke hvilken dah, seff) er det ikke ALL bevegelse som teller med, nei. Men jeg tror faktisk ikke det er gitt at hunder får såpass som 4 timer daglig jeg, tatt i betraktning at vi nordmenn må oppfordres til å bevege oss i så lite som en halvtime hver dag..! Vet at mine hunder desverre får for lite bevegelse nå for tida :( De bevegelsene de bedriver utenom tur og trening karakteriserer ikke jeg som "bevegelse" i hvert fall!

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk inntrykk av at det var all aktivitet, foruten når hunden lå i ro eller sov og at det ikke var raseavhengig. Om det skulle være skikkelig fysisk aktivitet, hvem har vel tid til å gi hunden det 4 timer hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall Shensi i aktivitet minst 4 timer pr dag om vi teller med både innendørs og utendørs. For å ta denne dagen som et eksempel; Sto opp ca kl 14 og hittil har vi vært ute i 2 og en halv time + hundene har burnet inne minst en halvtime. Om vi går lite tur en dag, så herjer Shensi mer inne, og dermed blir det uansett over fire timer, samme hvilken type dag det er. Vi har som minstekrav at hundene skal ha 1 times langtur + 3 tisseturer hver dag

Så dette mener jeg er helt realistisk og gjennomførbart! :D 4 timer er ikke mye altså, og her i huset får hundene gå akkurat som de vil, nettopp for å kunne ha mulighet til å strekke på kroppen når de føler at det er behov for det. lek og alt er lov innendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hundene er hjemme på gården er de veldig aktive fra 6 om morgenen til 9 om kvelden, så 15 timer bør holde..., Når jeg har dem i leiligheten blir det mer avhengig av LP-trening, men blir jo endten et par timer lptrening eller noen spor, feltsøk el.l. + turer. Jeg går IKKE 3 timer tur i hverdagene. Mer 3x5 min + en sykkel-, jogge- eller skitur på 30 min + mye annen trening både ute og inne.

I tillegg har jeg irriterende nok hunder som går som en skygge etter meg, bare jeg flytter med 1 meter så er dem der, så blir sånn sett ganske så mange timer med aktivitet!

Endret av borderen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg

fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre. Det var hennes mosjon. Da jeg fikk henne inn så tisset hun ned hele meg fordi hun var redd for å bli satt på bakken. Men, etter å ha blitt vant med det var hun med på lange turer hver dag. Hun overgikk rottweileren jeg hadde. Hun trivdes så mye bedre med lange og gode turer og masse aktivitet fremfor å ligge som pyntepute.

Ei venninne av meg i oppveksten hadde en Bichon. Denne var med meg og Siberianen min på turer. hun var i sitt ess! Hun elsket det! Så og si at en liten hund ikke trenger aktivitet og mosjon, wow - det er noe "gammeldags" tankemåte mener jeg.

Og fire timer av døgnets 24. Det er ikke så mye forlangt at en hund får daglig. At noen dager ikke er som alle andre, det er greit. Kanskje er man syk osv, da blir det noe mindre, men i gjennomsnitt så er ikke fire timer mye for en hund. Så pass fortjener den!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et referat av et foredrag av Anders Hallgren hvor det bla stod at han mener hunder bør være 3-4 timer i aktivtet hver gjennomsnittsdag. Yngre hunder bør være i aktivitet i 4 timer, mens eldre hunder i 3 timer. Med aktivitet virker det å menes all type bevegelse, fra hvor mye den beveger seg innendørs, hvor lang tid den bruker på å spise maten sin, hilse på mennesker som kommer på besøk og aktivisering inne generelt, til om den er ute i hagen, hvor mye den beveger seg der og hvor lenge turen varer.

Hva synes dere om dette? Høres det fornuftig ut eller overdrevent?

Når du sier det er all aktivitet, så ble det mer realistisk, ja. For hadde det vært kun tur og trening eks, så nei. Overhode ikke. Det er med sjeldenheten.

Men jeg tipper hun er 4 timer i aktivitet i løpet av en dag, ja. Hun får som oftest gå ut i hagen så mye som hun vil, mer hjemme enn her hos Carl, for hjemme har hun lettere for å gi beskjed enn her. Så går hun rundt i huset så mye hun vil, hun leker om hun vil det. Turene er på ca 1 time, så trener vi kanskje litt utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer er ikke mye da. En halvtime tur på morgen og kveld, en time hovedtur, og du har alt brukt 3 av de 4 timene, liksom. Så jeg syns jo at det høres riktig ut, samme hva slags rase vi snakker om, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke så gærent ut, tror jeg havner på rundt det sånn i gjennomsnitt. Men har troa på kvalitet over kvantitet og, altså, heller 2 timer i skogen med ulendt terreng og masse utfordringer, enn 3 timer tusling i bånd på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M får ca 2t tur om dagen når det er jobb + guttunge - hverdag. I tillegg kommer lek inne. Det får holde...

Når jeg har barnefri blir det mer, har jeg fri fra både jobb og barn blir det mye mer. Men da leker hun jo ikke med guttungen og hun er generelt mye roligere inne da, siden det ikke skjer noe som helst spennende...

Skal jeg regne med det hun gjør inne så er hun langt mer enn 4 t i samlet aktivitet når hun følger en liten gutt i alle hans påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får ikke 4 timer dagen, noen dager kanskje, men som oftest 1-2 timer tur midt på dagen, 20 min lufting morgen og kveld og resten sover hun.... noen dager går vi både på tur og trening, så da blir det maaaange timer, men ikke HVER dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at 4 timer er spesielt mye. Om hunden er i aktivitet 4 t i døgnet, så har du jo fremdeles 20 t hvor den ikke er i aktivitet.

Jeg har vært på det seminaret hvor han tok opp dette (Motor og motivasjon), og med aktivitet mente han den tiden hunden var i bevegelse inne, ute (i hagen feks), og på tur / trening.

Han nevnte også at vi ofte tror at hunden er mer i aktivitet enn det den faktisk er. Feks vil en hund som er i hagen en time sannsynligvis ikke være i bevegelse hele den timen, den vil kanskje ikke bevege seg mer enn noen minutter tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er over fire timer på beina, selvsagt. Det er vel de fleste? Trodde man snakket om tur jeg, ute. Har aldri regnet sammen tid de er på beina sammenlagt; i hagen, på tur, til og fra bilen, lek inne osv osv. Ser ikke helt vitsen så lenge de later til å ha det bra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg

fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre. Det var hennes mosjon. Da jeg fikk henne inn så tisset hun ned hele meg fordi hun var redd for å bli satt på bakken. Men, etter å ha blitt vant med det var hun med på lange turer hver dag. Hun overgikk rottweileren jeg hadde. Hun trivdes så mye bedre med lange og gode turer og masse aktivitet fremfor å ligge som pyntepute.

Ei venninne av meg i oppveksten hadde en Bichon. Denne var med meg og Siberianen min på turer. hun var i sitt ess! Hun elsket det! Så og si at en liten hund ikke trenger aktivitet og mosjon, wow - det er noe "gammeldags" tankemåte mener jeg.

Og fire timer av døgnets 24. Det er ikke så mye forlangt at en hund får daglig. At noen dager ikke er som alle andre, det er greit. Kanskje er man syk osv, da blir det noe mindre, men i gjennomsnitt så er ikke fire timer mye for en hund. Så pass fortjener den!

Siktet du til det jeg skrev, har du veldig tydelig ikke lest det godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på rase også, mener nå jeg. Sier seg selv at en Chihuahua eller en liten selskapshund generelt, ikke krever så mye mosjon som for eksempel en rase som er avlet opp for jakt eller gjeting.

Mener du at de små selskapshundene ikke trenger 3-4 t aktivitet om dagen? Syns det burde gjelde for alle raser jeg. Altså de greier seg jo sikkert med mindre, men jeg ser at min egen virkelig stortrives med mye mosjon og trening.

Hallgren har selv en chihuahua / dvergpinscherblanding og han mente de små hundene også skulle ha samme aktivitet iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Mener du at de små selskapshundene ikke trenger 3-4 t aktivitet om dagen? Syns det burde gjelde for alle raser jeg. Altså de greier seg jo sikkert med mindre, men jeg ser at min egen virkelig stortrives med mye mosjon og trening.

Hallgren har selv en chihuahua / dvergpinscherblanding og han mente de små hundene også skulle ha samme aktivitet iløpet av dagen.

Nei, mener at jakthunder og div. selvsagt behøver å få mer mosjon en enn liten selskapshund.

Jeg har ikke peiling på hvor mye aktivitet er sammenlagt, men det er nok ikke 4 timer, dersom vi ikke går flere timers tur den dagen.

For inne sover han som regel, eller så går han og drikker litt for å legge seg igjen, "maser" litt om kos og klapp, leker med strikk/kong/en annen leke 1-2 ganger om dagen, og ellers sover han.

Var ute i hagen her om dagen ca. halvannen time sammen siden det var så pent vær, men er ikke aktivitet for han, for han ligger/sitter bare og myser og holder øye med folk som går forbi og nyter varmen.

Så er ikke akkurat mye aktivitet utenom tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi regner med en del leking og vimsing innendørs så stemmer det vel bra her i huset. Jeg går alltid rundt og innbiller meg at alle andre hunder får tretimers tur i skogen pluss et par timers sykkeltur og en times trening hver dag, eller noe sånt. Kanskje mine hunder ikke er så vanskjøttet som jeg av og til føler likevel da, sammenlignet med andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...