Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder bør være i aktivitet 3-4 timer hver dag


Poter
 Share

Recommended Posts

Da må lese første innlegget igjen, for hun tok med alt hunden beveger seg i løpet av en dag, ikke turer.

Nei da, jeg kan lese helt fint jeg. Men jeg mener ikke at når Aisha tusler etter meg fra stuen til kjøkkenet at hun er i aktivitet. Jeg ser jo ikke på det som at jeg er aktiv når jeg rusler fra stue til kjøkken, så litt rart at vi skal se på det som aktivt for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, synes ikke det høres så oppsiktsvekkende ut. For min del kan det variere fra dag til dag, men i snitt blir det nok rundt 4 timer om dagen.

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre.

0.5 +0.5 +1 = 2. Ikke 3.

Nei da, jeg kan lese helt fint jeg. Men jeg mener ikke at når Aisha tusler etter meg fra stuen til kjøkkenet at hun er i aktivitet. Jeg ser jo ikke på det som at jeg er aktiv når jeg rusler fra stue til kjøkken, så litt rart at vi skal se på det som aktivt for hundene.

Når du lager middag, er du i aktivitet. Når du jogger, leser eller spiller sjakk er du også i aktivitet. Når du sover, eller tar en blund på sofaen, er du ikke i aktivitet.

Det er aktivitet på denne måten det er snakk om. Når Aisha følger etter deg inn på kjøkkenet, så er hun aktiv. Når min hund sitter ute på balkongen og spisser øra idet han studerer en katt, er han i aktivitet. Handler i denne sammenhengen like gjerne om at hunden engasjerer seg mentalt eller sosialt som at den fysisk beveger seg.

Hvis jeg har forstått det rett, da :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "heldig" at jeg har mulighet til å gi hunden min opptil fire timer med tur hver dag, pluss trening når vi føler for det. Hvor mange timer han er i aktivitet utenom det, har jeg aldri tenkt over. Dette får jeg nok ikke gjort for evig og alltid, men syntes egentlig bikkja fortjener såppas. Men om han lider når det blir mindre tur? Nei (minimumet er 1 1/2t). Og det blir det jo innimellom når jeg ikke er i form, men da erstatter jeg det med annen aktivitet som ikke krever så mye fra meg.

Jeg syntes absolutt ikke at fire timer med aktivitet totalt er urealistisk. Skulle bare mangle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, jeg kan lese helt fint jeg. Men jeg mener ikke at når Aisha tusler etter meg fra stuen til kjøkkenet at hun er i aktivitet. Jeg ser jo ikke på det som at jeg er aktiv når jeg rusler fra stue til kjøkken, så litt rart at vi skal se på det som aktivt for hundene.

De fleste har svart utifra første innlegget hvor det at hunden din vandrer etter deg regner som aktivitet. Så da er det kanskje ikke så mange som lyver da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har svart utifra første innlegget hvor det at hunden din vandrer etter deg regner som aktivitet. Så da er det kanskje ikke så mange som lyver da..

Skal ta en kikk i Hallgrenboka jeg har stående, for jeg mener bestemt at han nyanserte begrepet aktivitet til faktisk bevegelse altså (les: slik at det å sitte og stirre på verden fra veranda feks faller utenom). Ikke slik at det må være direkte tur, men heller ikke slik at all form for aktivitet medregnes. I'll be back...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alt fokus på at hunder fortjener å være i aktivitet er veldig velkomment. :)

Og 4 av 24 timer er ikke mye i det hele tatt når man kan ta med all bevegelse, også innendørs.

Tenk hvor mye de er skapt for å bevege seg, og hvor viktig det er for helse og trivsel.

Også syntes jeg det virker som det er litt 'status' (dumt ord men finner ikke noe bedre) å ha en hund som er i ro inne.

Det er litt sånn; 'jeg har så god oppdragelse jeg, så mine hunder skal ikke merkes inne.'

Hvorfor skal de ikke det? Det er da halve kosen. Jeg skjønner godt at det er forskjellige preferanser, men personlig ser jeg ikke problemet i om de dilter litt, leker med hverandre eller makulerer en vedkubbe, sålenge jeg kan be dem om å legge seg om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med en stor hund. Jeg har også et liv utenom hunden. Det sier vel seg selv at jeg ikke går fast fire timers tur hver eneste dag, men likevel er jeg regnet som et aktivt turmenneske. Jeg går i hverdagene minst en hovedtur på 1-2 timer, flere av ukedagene blir det gjerne to hovedturer. Bor vi slik at jeg kan avtale en lekedate, da gjør vi gjerne det i tillegg hvis vi ikke går flere hundeeiere på tur sammen. Helgene tar jeg ofte dagsturer eller gjør noe som er hunderelatert. Jeg varierer også godt på aktiviteter og miljø slik at hunden min får et kjekt og tilfredstillende hundeliv.

Hundens aktivitet og "all våkentid" bærer jeg helt alene. Det er jeg veldig bevisst på. Jeg må jo ha min "innetid" jeg også, så da varierer jeg av og til innendørs for at han skal inkluderes, og han er ofte min lille assistent :) Jeg aktiviserer han på en fin måte ved å la han få små oppgaver mens jeg gjør gjøremål - og han er helt med!

Jeg vet om veldig mange som får seg hund, og synes hunden sin er masete. Når man går gjennom hva hunden deres har av aktiviteter og oppmerksomhet generelt, så er det mange som får seg en oppvekker. Mitt inntrykk er at ganske mange mennesker (blant hvermansen) krever mye passivitet og ro av hundene sine mot et ganske dårlig aktivitetstilbud.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også syntes jeg det virker som det er litt 'status' (dumt ord men finner ikke noe bedre) å ha en hund som er i ro inne.

Det er litt sånn; 'jeg har så god oppdragelse jeg, så mine hunder skal ikke merkes inne.'

Hvorfor skal de ikke det? Det er da halve kosen. Jeg skjønner godt at det er forskjellige preferanser, men personlig ser jeg ikke problemet i om de dilter litt, leker med hverandre eller makulerer en vedkubbe, sålenge jeg kan be dem om å legge seg om det trengs.

Enig.. Får litt den derre "barn skal sees men ikke høres, og kun når de voksne vil"-følelsen av det. Min hund sover stort sett hele dagen, når han får nok aktivitet. Men om jeg f.eks. har en dag jeg må sitte og jobbe og ikke får gått så mye tur/trent så mye som jeg pleier, så syns jeg det er flott at han kan aktivisere seg selv innendørs utover tisseturer. Jeg har nemlig ikke en hage jeg kan slippe ham ut i. Da leker han med lekene sine, tasser litt rundt, tygger på tyggebein etc etc. Men han maser ikke på meg om tur og lek. Trenger jeg en pause på en 5-10 minutt, altså ikke lenge nok til å få godt noe særlig tur, så leker vi eller trener på stuegulvet sammen, null problem når jeg så må gi meg. Riktignok har jeg bare én hund, og han er ikke så stor, men jeg beholder den regelen når jeg har flere hunder i hus, og jaggu fungerer det supert fordet. Tar de helt av med lek eller tassing får de beskjed om å roe seg, og da gjør de det. Jeg syns det er supert at hunden min evner å ta initiativ til aktivitet på egenhånd, uten å trenge meg :) Men det er min preferanse, og skjønner at ikke alle har det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på på to store hunder og to små. Mine dilter, men herje/leke inne er ikke greit, tannfekting og rolig lek er lov. Ungene mine for heller ikke lov til å leke sisten inne liksom. Ja, mine er lydige og det synes jeg er helt ok når de er såpass store. For meg er halve kosen å kose med de på på fanget ;)

Skulle hatt lyst til å sjekke hvor mye de beveget seg, men tror ikke jeg klarer å huske på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alt fokus på at hunder fortjener å være i aktivitet er veldig velkomment. :)

Og 4 av 24 timer er ikke mye i det hele tatt når man kan ta med all bevegelse, også innendørs.

Tenk hvor mye de er skapt for å bevege seg, og hvor viktig det er for helse og trivsel.

Også syntes jeg det virker som det er litt 'status' (dumt ord men finner ikke noe bedre) å ha en hund som er i ro inne.

Det er litt sånn; 'jeg har så god oppdragelse jeg, så mine hunder skal ikke merkes inne.'

Hvorfor skal de ikke det? Det er da halve kosen. Jeg skjønner godt at det er forskjellige preferanser, men personlig ser jeg ikke problemet i om de dilter litt, leker med hverandre eller makulerer en vedkubbe, sålenge jeg kan be dem om å legge seg om det trengs.

Jeg oppfatter det ikke som et spørsmål om oppdragelse eller status å glede seg over å ha en rolig hund inne. For meg handler det om å unngå det jeg oppfatter som stress, at hunden ikke har nok ro i seg til å bli liggende selv om jeg krysser stuegulvet. Dette handler også om raseforskjeller. Shiba er kjent for å være en stille hushund, noe som for oss var en absolutt nødvendighet på den tiden vi fikk vår, pga liten plass og mange naboer. Doberen derimot er kjent som lojal vakthund og viker ikke fra eiers side av natur. Da blir det plutselig et poeng å lære hunden å slappe av hjemme, for at den skal få stresse ned. Men forutsetningen for å få en rolig hushund er så klart at man, som Hundevennen er inne på, kan tilby nok aktivitet i løpet av dagen slik at hunden får et tilfredsstillende liv totalt, i pendlingen mellom ro og aktivitet. Det forutsetter nok fysisk, i tillegg til mental, trim i løpet av døgnet. Og i den sammenhengen mener jeg at verandatid og foring ikke kan medregnes som aktivitet!

Jeg kan jo også legge til at jeg ser godt forskjell på mine to i hvor rolige de er inne når de får nok aktivitet, kontra når de ikke får det. Jeg har helvetessemester nå, med lange dager på kontoret, og da blir det kortere og mindre kvalitetsfylte turer og mindre trening på jentene. Til vanlig er det normalt at de ligger som slakt og slumrer inne, nå maser de mer om oppmerksomhet. Så jeg er overbevist om at disse tingene henger sammen. Nok aktivitet fører til ro inne. Så fremt man tilrettelegger for dette. Og motsatt, for lite aktivitet fører med seg mer mas inne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker litt som Margrete jeg også, det kommer vel litt an på størrelsen. Jeg vet ikke hvor bastant jeg hadde vært i at hundene skulle leke inne om det var rottiser liksom. Men nå som jeg har to hunder som tilsammen veier 10 kg, så gjør det ikke så mye liksom :D De styrer som de vil, men som regel får de såpass trim at det ikke er behov for stort med lek innendørs!

Og det er aldri problem å be dem legge seg, hvis det skulle være nødvendig. Da legger de seg å sover med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter nok fysisk, i tillegg til mental, trim i løpet av døgnet. Og i den sammenhengen mener jeg at verandatid og foring ikke kan medregnes som aktivitet!

Da synes jeg du skal sjekke feks youtube og se hvordan hunder som får preymodel mat eter. Om ikke det er både en fysisk og mental aktivitet, så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal sjekke feks youtube og se hvordan hunder som får preymodel mat eter. Om ikke det er både en fysisk og mental aktivitet, så vet ikke jeg!

Om hunden bruker tid og krefter på å ete betyr ikke det at jeg synes det er rettferdig å legge dette til som en del av dagens aktivitet, nei. For å si det sånn: tror ikke helserådet fritar oss fra anbefalingen om en halvtimes tur daglig selv om vi gnager kotelettbein til middag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden bruker tid og krefter på å ete betyr ikke det at jeg synes det er rettferdig å legge dette til som en del av dagens aktivitet, nei. For å si det sånn: tror ikke helserådet fritar oss fra anbefalingen om en halvtimes tur daglig selv om vi gnager kotelettbein til middag :D

En hund som eter etter preymodel kan ikke sammenlignes med at vi gnager på et kotelettben :rolleyes2:

Men om du sammenligner det med å partere et slakt, så begynner det å ligne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden bruker tid og krefter på å ete betyr ikke det at jeg synes det er rettferdig å legge dette til som en del av dagens aktivitet, nei.

Et komplekst måltid er aktivitet. Hermes sover gjerne ekstra godt etter å ha spist kjøttbein. Han er klar for hva som helst de dagene han har spist V&H, ofte rett etter mat. Dette er i hvert fall min erfaring.

For å si det sånn: tror ikke helserådet fritar oss fra anbefalingen om en halvtimes tur daglig selv om vi gnager kotelettbein til middag :D

Vi har sikkert godt av det, fra et helseperspektiv, å spise mer kompleks mat og bruke tiden gode mens man spiser (jeg er ikke flink til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret er det ingen problemer med å ha hunden ute og i bevegelse 3-4 timer hver dag. Jeg jobber ikke, så jeg er hjemme hele dagen.

Men alt er ikke i form av turgåing. Turene bruker å være ca en time. Resten foregår hjemme i hagen.

Når været tillater det, er jeg stort sett ute i hagen vår dagen lang og driver med hagearbeid eller f.eks. sitter og soler meg og leser, eller jeg leker med hunden. Det gjør jeg ofte fra jeg står opp og til middagstider. Da er jeg inne en stund mens vi spiser osv, og så er det gjerne ut igjen i hagen. Hunden er selvsagt med meg ute hele tiden. Hun løper hit og dit og sjekker hva som skjer utenfor hekken på veien, eller hvem som går forbi porten, eller bare soser rundt og sånn :-)

Men i vinterhalvåret? Not so much...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes denne artikkelen på nett? Link?

Jeg leste sammendraget av et foredrag i en blogg. Vet ikke om jeg kan linke til bloggen, har ikke spurt bloggeier og vet ikke hva vedkommende vil synes om at det er startet en tråd her på grunnlag av den...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber tidlig 80 prosent (06-12.30) så da blir jo hovedturen klokka 13;) Hun får stort sett 4 timer tur dagen fordi jeg har anledning til det og synes hun bør få såpass.

Inn er hun heldigvis ikke en "dilter" det får jeg helt fnatt av da forrige hunden min eller ikke var det.Hun sover mye inne men,kan jo leke litt med lekene sine,titte ut vinduet osv.På sommeren etter jobb/ferie er vi ute hele dagen om det er fint vær da sover hun nesten ingen ting for er jo så mye følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn er hun heldigvis ikke en "dilter" det får jeg helt fnatt av da forrige hunden min eller ikke var det.

Men folk har jo forskjellige preferanser. Min første hund var en sånn en som lå når vi var innendørs, om han ikke sov så slumra han ihvertfall. Jeg hadde fått fnatt om de hundene jeg har nå, hadde vært sånn. Jeg liker de jo nettopp av den grunn, at de er engasjerte og nysgjerrige, at det jeg gjør er viktig for dem, samme hvor ubetydelig det er.

Sånn utenom det, en halvveis videreføring av det Marie skreiv (var det ikke Marie?), det er forskjell på stress og aktivitet. Det er tydeligvis vanskelig å se forskjell på det, kanskje fordi at en stressa hund kan være aktiv (kan - den er ikke nødvendigvis det), og folk kan bli stressa av aktive hunder. Det er ikke noe mål i seg selv at bikkja skal være usynlig når vi er innendørs, og det er noen mellomting mellom å ligge og sove hele tiden, og trave formålsløst rundt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:jepp bra folk ikke er lik;) Helt klart en mellom ting mellom kun sove/slumre/stresse er jo bra.Sover jo ikke hele tiden mi eller da satt veldig lys våken i sofaen følgte med ute lenge nå nylig!Hehe.

Er bare det at jeg passet ei stressa Border Collie tispe som fotfølgte meg sånn derfor jeg får litt fnatt av det!Det er jo veldig lite her (40 kvadrat) så veldig oversiktlig ser at er jeg borte til folk med store hus følger frøkena etter meg om jeg går i et annen rom så går nok litt på at ser hvor jeg går her hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...