Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder bør være i aktivitet 3-4 timer hver dag


Poter
 Share

Recommended Posts

Syns det høres rimelig ut, jeg. Har hørt helt fra jeg var ganske liten at hunder trenger aktivitet i 4 timer om dagen. Det er selvsagt ikke bare tur, men også det å være sosial, å oppleve noe, rett og slett å ha et liv. Det er ikke sånn at man blir dum og lat av at kroppen er liten, så jeg ser ingen grunn til at antall timer med aktivitet skal være ulikt for hunder av ulik størrelse (selv om en mil for en chihuahua selvfølgelig er ganske mye lengre enn en mil for en irsk ulvehund!). Vi er glatt oppe i 4-5 timer aktivitet om dagen, er vi på besøk et sted med hage og mange mennesker og lite hjemme-alene-tid er det nok heller oppi 10-12 timer, men da har han gjerne ikke behov for like intens aktivitet som ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, synes ikke det høres så oppsiktsvekkende ut. For min del kan det variere fra dag til dag, men i snitt blir det nok rundt 4 timer om dagen.

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre.

0.5 +0.5 +1 = 2. Ikke 3.

Lurer jeg på om det er mange av dere som skryter litt. For en tid tilbake siden hadde vi vel en poll på hvor mange turer dere gikk med hundene deres osv. og jeg husker fornøyd at jeg tenkte at Aisha fikk mer aktivitet enn de fleste. Men Aisha får ikke fire timer om dagen altså. Hun får minimum to timer tur hver dag, agility eller annen form for organisert trening ett par ganger i uken, og tur innover i skogen i ett par timer ett par ganger i uken. Jeg jobber bare deltid, men synes allikevel jeg bruker myyye tid på hund. Hvordan i all verden klarer dere fire timer om dagen? Så aktive kan da ikke hundene deres være inne hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire timer aktivitet, om man regner alt, er det glatt her. De er ute minst fire timer hver dag og da styrer de selv hva de vil, i tillegg kommer eventuelle turer, leking med meg ute og vimsing i beina. (Sistnevnte er det MYE av her :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at 4 timer er spesielt mye. Om hunden er i aktivitet 4 t i døgnet, så har du jo fremdeles 20 t hvor den ikke er i aktivitet.

Jeg har vært på det seminaret hvor han tok opp dette (Motor og motivasjon), og med aktivitet mente han den tiden hunden var i bevegelse inne, ute (i hagen feks), og på tur / trening.

Han nevnte også at vi ofte tror at hunden er mer i aktivitet enn det den faktisk er. Feks vil en hund som er i hagen en time sannsynligvis ikke være i bevegelse hele den timen, den vil kanskje ikke bevege seg mer enn noen minutter tilsammen.

Joa, men han mener jo også i bevegelse i hagen etc. Hunder som er ute, men mest sitter/ligger og sløver er ikke i bevegelse. Tenket bare presisere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på om det er mange av dere som skryter litt. For en tid tilbake siden hadde vi vel en poll på hvor mange turer dere gikk med hundene deres osv. og jeg husker fornøyd at jeg tenkte at Aisha fikk mer aktivitet enn de fleste. Men Aisha får ikke fire timer om dagen altså. Hun får minimum to timer tur hver dag, agility eller annen form for organisert trening ett par ganger i uken, og tur innover i skogen i ett par timer ett par ganger i uken. Jeg jobber bare deltid, men synes allikevel jeg bruker myyye tid på hund. Hvordan i all verden klarer dere fire timer om dagen? Så aktive kan da ikke hundene deres være inne hele tiden?

Da må lese første innlegget igjen, for hun tok med alt hunden beveger seg i løpet av en dag, ikke turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke mye aktivitet inne, men hver sin smak

Jeg liker heller ikke det og anser egentlig en hund som tasser rundt, leker og styrer ikke er fornøyd, kanskje stressa. Men bevares, hunden må jo få lov til å bevege seg innendørs :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Lurer også på dette. Har erfaring med flere type hunder som jeg har passet over lengre perioder også, store og mindre.

Ingen av dem har hatt høyt aktivitetsnivå innendørs, innendørs skal man som regel være rolig, og det har de lært.

Så lurer litt på hvordan mange av de andre hundene her er, som får tilsammen flere timers (?) aktivitet ved å vimse innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slang inn det med lek inne fordi det virka som enkelte trodde hunden måtte ligge eller sove i over 20 timer hvis man ikke går fire timer hver dag. De herjer ikke inne i timesvis, men de går jo rundt og småprater med hverandre og kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slang inn det med lek inne fordi det virka som enkelte trodde hunden måtte ligge eller sove i over 20 timer hvis man ikke går fire timer hver dag. De herjer ikke inne i timesvis, men de går jo rundt og småprater med hverandre og kattene.

Ja, det er jo liv i dem, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Okey, bare lurer. Som akkurat nå for eksempel har jeg gitt hunden noen pappesker med godbit inni.

Han sitter/ligger og bruker litt tid på å åpne hver og en, regner dere det som en aktivitet? Det gjør ikke jeg, siden han er i sengen sin, og bruker bare hodet (iallefall litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, bare lurer. Som akkurat nå for eksempel har jeg gitt hunden noen pappesker med godbit inni.

Han sitter/ligger og bruker litt tid på å åpne hver og en, regner dere det som en aktivitet? Det gjør ikke jeg, siden han er i sengen sin, og bruker bare hodet (iallefall litt).

Ja, han ligger jo å gjør noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5 +0.5 +1 = 2. :P Ikke 3.

*ler* Jeg la ikke merke til den regnefeilen før nå ;) Det gjorde tydeligvis ingen andre heller :P

Nå virker det nesten som om det er positivt at hunden vimser og leker innendørs. Vil man ikke vanligvis ha en rolig hund inne som ikke gjør stort ut av seg?

Uansett hvor rolig en hund er innendørs, om man regner ALL aktivitet en hund gjør i løpet av dagen når den ikke sover, så vil fortsatt ikke 4 timer være mye? Jeg regner f.eks ikke Nora som en masete hund innendørs, men hun sover jo ikke HELE tiden selv om det er ro, liksom. Hun - som de fleste andre gjeterhunder jeg vet om - er jo en engasjert hund som tusler i beina på meg, går jeg på kjøkkenet, så er hun med, går jeg på badet, så sjekker hun i det minste hvilket rom jeg går inn på (hun er ikke så glad i badet, det forhatte badekaret står der *ler*), hun tigger litt, finner en ny liggeplass osv. Hvis ALT dette regnes med, så er ikke 4 timer i løpet av en dag mye, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke urealistisk ut i det hele tatt.

Mine får tilsammen 2 timer tur for dagen, pluss et par luftingser i nabolaget , pluss lek i hagen noen ganger for dagen når de bare skal ut og tisse eller tøyse litt :) Dette er hverdagene, og i helgene blir det mer.

Og dette kommer i tillegg til ellers "aktivitet" som de har.

Og de er tre stk, så de har jo et annet aktivitetsnivå ute, enn om det kun hadde vært én ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bare det å spise middag kan ta en halvtimes tid her, spesielt om de får frossen ribbe, for den svoren er seig gitt, og krever tid og krefter ;)

Så dere regner med når hunden sitter/ligger og knasker på mat som aktivitet?

Min hund bruker også litt tid på å spise da jeg gjerne gir det frossent, men han legger seg gjerne ned for å knaske på mat, ellers hender det jeg holder ben mens han sitter og spiser det (spesielt på slutten av benet), dermed ikke noe jeg ser på som aktivitet.

Min hund aktiviserer seg lite selv, han er rolig av seg og herjer ikke i hagen o.l, leker litt med han hver dag, men det er kanskje bare 10-15 min pr. dag innendørs. Så omtrent alt av aktivitet må jeg stå for, og jeg sier ærlig at jeg overhodet ikke går 3-4 timer tur/trener hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere regner med når hunden sitter/ligger og knasker på mat som aktivitet?

Min hund bruker også litt tid på å spise da jeg gjerne gir det frossent, men han legger seg gjerne ned for å knaske på mat, ellers hender det jeg holder ben mens han sitter og spiser det (spesielt på slutten av benet), dermed ikke noe jeg ser på som aktivitet.

Ja, det er aktivitet, den sover jo ikke? Den bruker nesa, kjeven, hjernen, labbene osv. Å sluke tørrfôr ser ikke jeg på som aktivitet på samme måten, men joda, det er aktivitet det også.

Til alle som tror andre lyver/ser på seg selv som "dårlige" hundeeiere: Hva med å lese hovedinnlegget en gang til, det er TYDELIG at all aktivitet skal regnes med, ikke bare hvor lenge man går tur/trener med hunden...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor rolig en hund er innendørs, om man regner ALL aktivitet en hund gjør i løpet av dagen når den ikke sover, så vil fortsatt ikke 4 timer være mye? Jeg regner f.eks ikke Nora som en masete hund innendørs, men hun sover jo ikke HELE tiden selv om det er ro, liksom. Hun - som de fleste andre gjeterhunder jeg vet om - er jo en engasjert hund som tusler i beina på meg, går jeg på kjøkkenet, så er hun med, går jeg på badet, så sjekker hun i det minste hvilket rom jeg går inn på (hun er ikke så glad i badet, det forhatte badekaret står der *ler*), hun tigger litt, finner en ny liggeplass osv. Hvis ALT dette regnes med, så er ikke 4 timer i løpet av en dag mye, syns jeg.

Slik er det her også, selv med en hund som ikke er gjeterhund. Jeg liker ikke at hundene bråker og leker hele dagen lang, men Blondie leker ofte etter at hun har vært ute. Spesielt hvis det har regnet, for da skal hun løpe seg tørr. Ellers holder hun seg stort sett rolig, tusler etter meg, går for å drikke litt vann osv. Det er ikke som at hun løper rundt og leker i flere timer innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euro er nok over 4 timer i aktivitet hveeeer eneste dag. Han er av typen som følger meg bedre enn min skygge, og er med på alt som skjer inni huset - og faktisk utenfor også. Med på møter, med til byen, med på travbanen, med i stallen, med på treningsturer, med på organiserte hundetreninger, and sooo on. Til og med på vår helt rolige "off"-dag der vi egentlig bare er inne, beveger han seg nok rundt i hus og hage hvertfall 4 timer i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euro er nok over 4 timer i aktivitet hveeeer eneste dag. Han er av typen som følger meg bedre enn min skygge, og er med på alt som skjer inni huset - og faktisk utenfor også. Med på møter, med til byen, med på travbanen, med i stallen, med på treningsturer, med på organiserte hundetreninger, and sooo on. Til og med på vår helt rolige "off"-dag der vi egentlig bare er inne, beveger han seg nok rundt i hus og hage hvertfall 4 timer i løpet av dagen.

OT, åssen går det med opptreninga? Du har vært mystisk stille de siste ukene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...