Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder bør være i aktivitet 3-4 timer hver dag


Poter
 Share

Recommended Posts

Turid-rugaas.no under fanen valpen, og videre til mosjon og trening for valpen. :)

Tulip var før meg. :)

Men hva slags bikkjer er det dere har, som ligger og sutter på kjøttslintrene så lenge at dere mener det er en egen aktivitet?? Skjønner ikkeno jeg *riste uforstående på hodet*

De ligger ikke og sutter på noen kjøttslintrer altså. :P Det er lite ligging og lite sutting.

*klippelitt*

Som sagt, bikkja mi eter rasjonen sin på et øyeblikk, bruker virkelig dere andres hunder vinter og vår på å tygge??

Det er avhengig av hva slags mat de får. En kvart frossen kylling forsvinner på et par minutter her og. Det må være et ganske innvikla måltid for at de skal jobbe med det i halvtime/time.

Jeg mener at det å fore prey-måltider er undervurdert. Nå er det jo forskjell på hunder, men jeg tror mange hadde hatt godt av litt mer innvikla måltider som tilleggs-aktivisering. Boris får mye mer ut av et slikt komplisert måltid enn det meste annet. Det er virkelig høydepunktet hans med dagen. Kuma er det annerledes med, hun elsker å være i skogen og et måltid kunne aldri målt seg med det for hun.

Hvis det er noe jeg burde vært flinkere med når det gjelder å aktivisere hundene mine, så er det nettopp å fore prey-måltider. Jeg synes det er kjedelig med mat, så de får som oftest bare v&h, som absolutt ikke kan regnes som aktivisering. Men jeg vet at prey-måltider er en av de mest effektive måtene å slite ut hundene mine på, så det er veldig kjekt å bruke f.eks. på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, synes ikke det høres så oppsiktsvekkende ut. For min del kan det variere fra dag til dag, men i snitt blir det nok rundt 4 timer om dagen.

Å si at en Chihuahua ikke trenger aktivitet, det er som å si at det aldri snør i Norge!Jeg fikk inn en Chitispe som var 3 år gammel. Hun hadde bodd i et stort bur, med do i ene enden og seng i andre.

0.5 +0.5 +1 = 2. Ikke 3.

*klipp*

Men er det virkelig nødvendig å begynne å regne sammen hvor mange timer i døgnet hunden ikke ligger og slumrer i sofaen? Jeg klarer ikke å se poenget med denne uttalelsen til Hallgren jeg.

Det lurer jeg også på og ikke minst hvor han henter tallene sine fra OG om de er gyldige nå. Dette er som sagt en gammel undersøkelse. Kan man overføre det til at hunder som har mest problematferd hadde minst aktivitet, til å gjelde at jo mer aktivitet hunden får, jo bedre har den det? Har man ikke egentlig bare funnet ut at hunder (i den undersøkelsen) med mye problematferd får lite aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke egentlig bare funnet ut at hunder (i den undersøkelsen) med mye problematferd får lite aktivitet?

Det er det jeg også mener å huske, men mtp at Rugaas for det meste engasjerer seg i problemhunder, later jo hun til å mene at aktiviteten må senkes i håp om at hunden blir tilnærma komatøs det meste av tida. (Nei, jeg er ingen fan). Det framstår jo mer som en resignert hund enn en som får det den trenger.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man overføre det til at hunder som har mest problematferd hadde minst aktivitet, til å gjelde at jo mer aktivitet hunden får, jo bedre har den det?

Nei, det tror jeg blir feil konklusjon. I boken Problemhund og hundproblem behandles temaet nokså grundig, og Hallgren snakker altså om både understimuli (som resultat av for mye hvile) og overstimuli (som resultat av for mye stress). Balansegangen synes å være viktig, dvs at hundene trenger nok og riktig aktivisering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener å huske, men mtp at Rugaas for det meste engasjerer seg i problemhunder, later jo hun til å mene at aktiviteten må senkes i håp om at hunden blir tilnærma komatøs det meste av tida. (Nei, jeg er ingen fan). Det framstår jo mer som en resignert hund enn en som får det den trenger.

Synes det er litt merkelig at noen bare kan slenge ut et timeantall uten å ha særlig begrunnelse for det. Nå har jo Hallgren en liten undersøkelse, så han har i det minste litt å basere sin påstand på, men vet ikke helt hva Rugaas har? Hallgren skrev vel selv at undersøkelsen hans ikke kvalifiserte helt for... ehm... *glemt ord*... reliabel, kanskje, så det hadde vært interessant å se om noen hadde undersøkt dette nærmere, med større antall og av nyere dato. Samtidig er det jo ikke rakettforskning, men synes at når noen går ut og med eksakte timeantall, så bør de ha skikkelig begrunnelse for det også.

Nei, det tror jeg blir feil konklusjon. I boken Problemhund og hundproblem behandles temaet nokså grundig, og Hallgren snakker altså om både understimuli (som resultat av for mye hvile) og overstimuli (som resultat av for mye stress). Balansegangen synes å være viktig, dvs at hundene trenger nok og riktig aktivisering.

Det synes jeg høres fornuftig ut, men skriver han der noe om hvorfor han har kommet frem til dette timeantallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt merkelig at noen bare kan slenge ut et timeantall uten å ha særlig begrunnelse for det. Nå har jo Hallgren en liten undersøkelse, så han har i det minste litt å basere sin påstand på, men vet ikke helt hva Rugaas har? Hallgren skrev vel selv at undersøkelsen hans ikke kvalifiserte helt for... ehm... *glemt ord*... reliabel, kanskje, så det hadde vært interessant å se om noen hadde undersøkt dette nærmere, med større antall og av nyere dato. Samtidig er det jo ikke rakettforskning, men synes at når noen går ut og med eksakte timeantall, så bør de ha skikkelig begrunnelse for det også.

Det synes jeg høres fornuftig ut, men skriver han der noe om hvorfor han har kommet frem til dette timeantallet?

Undersøkelsen hans besto av et spørreskjema, hvor han ba de 200 hundeeierne svare på spørsmål om "hur mycket hunden en vanlig dag sammanlagt var" i bevegelse. Så sier han: "Jag har haft fall där hundar har vilat 23 timmar av dygnets 24!"

Ut fra dette tolker jeg det som om han ikke på forhånd delte inn i de tre aktivitetsgruppene, men at dette var noe han gjorde etter å ha samlet inn data. Men han skriver ikke dette eksplisitt i boken altså. Og konklusjonen hans er ikke at alle hunder skal røre seg 4 timer per dag, men at "Ju mer en hund vilar, desto mer överskottsenergi får den. Och denna energi läggs bl a ner på problembeteenden och får dem att verka extra svåra." Altså: Har du en hund med adferdsproblemer - få den i bevegelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen hans besto av et spørreskjema, hvor han ba de 200 hundeeierne svare på spørsmål om "hur mycket hunden en vanlig dag sammanlagt var" i bevegelse. Så sier han: "Jag har haft fall där hundar har vilat 23 timmar av dygnets 24!"

Ut fra dette tolker jeg det som om han ikke på forhånd delte inn i de tre aktivitetsgruppene, men at dette var noe han gjorde etter å ha samlet inn data. Men han skriver ikke dette eksplisitt i boken altså. Og konklusjonen hans er ikke at alle hunder skal røre seg 4 timer per dag, men at "Ju mer en hund vilar, desto mer överskottsenergi får den. Och denna energi läggs bl a ner på problembeteenden och får dem att verka extra svåra." Altså: Har du en hund med adferdsproblemer - få den i bevegelse! :)

Ok, da er det en annen konklusjon der enn det referatet jeg leste. Vedkommende hadde nylig vært på foredrag med Hallgren og det var vel en link til et sammendrag av ham her tidligere i tråden og der stod det også om timeantallet, så kanskje det er noe han har kommet med i senere tid. Tro om det går an å maile ham og høre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det en annen konklusjon der enn det referatet jeg leste. Vedkommende hadde nylig vært på foredrag med Hallgren og det var vel en link til et sammendrag av ham her tidligere i tråden og der stod det også om timeantallet, så kanskje det er noe han har kommet med i senere tid. Tro om det går an å maile ham og høre?

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=11? Han sier jo ikke noe bastant om timer i diskusjonen da, men sier generelle ting om aktivitet og rådgir om "nyttige" typer aktivitet. Han viser jo forresten til to empiriske studier (fra 1985) i tillegg til 1977-studien i den artikkelen der (i min gamle bok er det bare 77-studien som er nevnt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er i mye bevegelse i løpet av en dag. Og siden jeg egentlig går altfor lite TUR med dem, så er vel dette en måte å kompensere på, og som gjør at de er fornøyde hunder allikevel.

Jeg er hjemme med dem hele tiden. (Jobber pr nå 20% bare) Og når vi er hjemme så går bikkjene i beina mine hele tiden. Går jeg på kjøkkenet må de være med for å se om de får noe godt, går jeg på do så blir Gry med slik at hun kan få kos mens jeg sitter der (man benytter da hver anledning må vite), rydder jeg i huset så er de med meg fra rom til rom. Ligger jeg på sofaen, så kan det veksle mellom at de ligger der med meg, eller tusler litt rundt på egenhånd, leker litt eller annet. Skal jeg på butikken så er de med meg i bilen, vi henter post sammen, og de får herje litt i hagen alene.

Holder vi på ute i hagen en hel dag, så er hundene mer eller mindre i bevegelse hele tiden. Gry kan finne på å legge seg ned for å sove ute, men det er sjelden Bridie gjør det. Men jeg ser ikke på hundene her som STRESSET av den grunn. De har vel bare strengt tatt fått belønning for å følge meg litt for ofte (snacks på kjøkken, kos på do osv).

Da vi i tilegg hender tusler ut på tur eller drar på hundetreninger så får de jo bare mer aktivitet.

MEN; hadde jeg jobbet 8 timer + 2 t kjøring totalt hver dag, så hadde jo ikke hundene her vært på langt nær i så mye aktivitet som de er nå! Og da sier det seg vel selv at min aktive innsats for å få dem i bevegelse når jeg er hjemme måtte vært større.

Men nei, 4 timer syns jeg absolutt ikke er mye. Iallefall ikke om de siste 20 timene er en hund som sover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet at prey-måltider er en av de mest effektive måtene å slite ut hundene mine på, så det er veldig kjekt å bruke f.eks. på nyttårsaften.

Jeg drister meg til å spørre om det kanskje kan være at du forveksler det beskrivende ordet "sliten" med "tilfreds"....? Som at hundene dine er rolige og legger seg og slapper av etterpå, ikke fordi de er slitne, men fordi de blir utrolig tilfredse av å spise et prey-måltid...?

Er det mulig du forbytter disse to tingene når du ser dem ligge rett ut etter et kongelig måltid som har gjort dem mette og tilfredse?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å spørre om det kanskje kan være at du forveksler det beskrivende ordet "sliten" med "tilfreds"....? Som at hundene dine er rolige og legger seg og slapper av etterpå, ikke fordi de er slitne, men fordi de blir utrolig tilfredse av å spise et prey-måltid...?

Er det mulig du forbytter disse to tingene når du ser dem ligge rett ut etter et kongelig måltid som har gjort dem mette og tilfredse?

Nei, de er slitne begge to. Tilfredse er de alle andre dager. :P De er rolige og sover inne uansett, så det er ikke så stor forskjell der.

Hvorhvidt de er mest mentalt- eller fysisk slitne er jeg usikker på.

Vi tok forresten tida på måltidet i går. Boris fikk et kyllinglår og Kumusen fikk et halvt. Boris brukte 8 sekunder, mens Kuma brukte nesten en halvtime. Litt forskjell på effektiviteten. Og ingen av de ble slitne etter måltidet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover Lilli sikkert 18-20 timer i døgnet som den bedagelige valpen hun er, men de 4-6 timene hun er våken holder hun alltid på med noe. Vi er ute endel, om så jeg bare sitter og kaster snøballer til henne på jordet så hun får løpt skikkelig, så får hun hvertfall løpt og gått ganske mye den tiden hun er våken. Går tur hver dag, men sjeldent så veldig langt siden det er så dårlige turstier her helt til snøen forsvinner. :) Resten av tiden går med på å spise måltidene sine, leke med bamse/ball/bitering enten alene eller med meg, gnage på et bein hun har fått, og å bare sniffe rundt og komme for å få kos og være god. Så drar vi jo titt på besøk til moren min som har katt hun er glad i, til venninner, på hundetrening, på turer langs veien, måkker snø (sååå gira når jeg måkker, fanger all snøen som blir kastet vekk..), hun har playdates og det ene med det andre, så hun er en generelt sett aktiv hund som sliten og tilfreds legger seg til å sove flere ganger om dagen. Kan peke på mange andre hunder som ikke er en brøkdel i så mye aktivitet som henne, så jeg tror jeg kan smykke meg med å gjøre en god jobb med å aktivisere henne de påkrevde timer og desto mer. :)

Sto det ingenting om hvilken intensitet det skulle være? Altså, om en hund laffer rundt i 4 timer eller om den løper villmann i 4 timer- det er jo stor forskjell..?? Burde jo vært inndelt i type "en time intens trening, en time moderat trening, to timer rolig bevegelse", eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod 4 timer i aktivitet, hvor aktivitet var alt utenom når hunden ligger i ro eller sover, dvs inkludert måltider, tusle innendørs etc.

da ligger jeg ganske godt ann mtp hundene leker mye inne, rumler rundt, koser osv i tillegg til tur, aktiviteter, mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...