Gå til innhold
Hundesonen.no

Passive hundeeiere som ikke klarer å håndtere hunden sin raskt ved utrivelige møter...


tm100008
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg lei! Jeg vil gjerne vite hva dere hundefolk mener om å ta tak i møtende hund hvis jeg igjen er uheldig og treffer på denne typen som angriper min hund - og som da har sånne naut av noen hundeeiere som lar det skje og som ikke reagerer eller den typen som rett og slett bare er ALT FOR TREIG.

Min hund har bitehemning og lager ikke skade i den andre hunden, så det er jo faktisk bedre at jeg heller tar tak i den angripende hunden (som jeg da ikke kjenner, som lager problemet OG som bærer risikoen) og tar kontroll over situasjonen på den måten. Kan jeg gjøre det fremover? For ærlig talt, det er erfaringsmessig alt for mange slappe hundeeiere som ikke hadde kontroll i utgangspunktet, som ikke reagerer særlig bra i slike situasjoner og som overhodet ikke tar kontroll over situasjonen. Dessuten så mener jeg for mange slipper bort hunder som i utgangspunktet absolutt burde blitt kontrollert hele tiden fordi de har aggresjonsproblemer (og dermed biter i aggressjon = skade).Da er det vel bedre at jeg er mer føre-var og griper inn på vegne av eventuelle slappfisk-hundeeiere, det var tanken min nå.

Jeg synes også det er forjævlig å holde min hund under kontroll i en slik situasjon, mens den andre hunden da har en eier med sirup i baken og luft i hodet - og dermed blir det påført skader på min hund heller. Da er det faktisk slik at det er bedre at jeg griper fast i den som lager problemet og som mest sannsynlig lager skadene, er det ikke??

Meningsutveksling er ønskelig ;)

EDIT: Kan en moderator fikse overskriften? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen angriper hunden min nøler ikke jeg med å røske den andre bikkja vekk om jeg vet min hund da ikke fyker i den fremmede. Hvordan er det med lover og regler her, har man hjemmel i loven om man gjør sånt?

Hva mener du? Det er ikke forbudt å forhindre skade, for å si det sånn. Og om den andre eieren skulle (true med å) anmelde deg for å ha fjernet dens løse angripende hund fra din egen, så hadde jeg glatt tatt den dagen i retten ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Det er ikke forbudt å forhindre skade, for å si det sånn. Og om den andre eieren skulle (true med å) anmelde deg for å ha fjernet dens løse angripende hund fra din egen, så hadde jeg glatt tatt den dagen i retten ;)

Nettopp det jeg mener. For min del hadde det da ikke vært noe spørsmål om jeg skulle gripe inn hvis den andre hundeeieren var passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det da ikke vært noe spørsmål om jeg skulle gripe inn hvis den andre hundeeieren var passiv.

Jeg ser responsen så langt viser at jeg sannsynligvis er for høflig. Det bunner nok i at jeg selv tilstreber kontroll, og jeg er rask på avtrekkeren i en sånn situasjon - og forventer at andre tenker likedan for sin egen hund. Men jeg innser jo nå at det desverre ikke er noe å stole på akkurat...

Fint, da skal jeg fremover suge fast en eventuell problemmaker! Jeg skal gi hundeeieren et liiiite blikk først til vurdering om jeg ser om hundeeieren da er i aksjon eller om de er satt ut/redde/fjerne/tung i rumpa. Ser jeg en snev av tvil, da vet jeg hva jeg skal gjøre ved en eventuelt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grabb tak og lemp den unna, det har jeg alltid gjort om jeg har hatt hunder jeg vet ikke biter. Og gjør det fremdeles (ok, lenge siden sist nå) om jeg har min hund i bånd.

Jess! Nå skal det bli andre boller ;)

Men altså, nå har jeg opplevd den andre varianten også - at møkkahunden var i langt bånd og angrep, men som LIKEVEL og FORTSATT ikke ble tauet unna da jeg skilte dem... Så lot eieren hunden sin få hoppe frem i båndet de to meterne jeg hadde rukket og fått i avstand og dermed bite min hund atter en gang. :gaah: Blodet fra min hund sildret ned i snøen, og hundeeieren gjentok to ganger at hunden dens ikke beit.... Eh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Loke gjorde jeg alltid det, uten unntak. I det jeg så en løs hund som ikke så ut til å være under god kontroll koblet jeg av båndet hans og holdt han i halsbåndet til den andre hunden kom bort. Når den andre hunden " stivnet" , slik de gjerne gjør et par sekunder første gang de møter fremmed hund, slapp jeg Loke, tok tak i den andre og koblet båndet på før jeg overleverte til eier.

Jeg dreit i om bikkja var snill eller slem, kommer den bort til min hund er den ikke under kontroll.

Loke var en fredens mann da, han ville aldri noensinne begynt å bråke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man hvis man har hunder som svarer da? Det er mitt værste mareritt at det skal komme en gæern hund bort til oss og begynne å yppe. Som regel så går jeg jo med begge to aleine, og dem hisser vel hverandre opp hvis dem blir provosert.

Hadde jo en liten episode her for et par dager siden med nabobikkja, men den kjenner jeg så jeg slapp Tuva så han blei distrahert av hu, og mens dem snusa på hverandre så fikk jeg lempe Trym innafor gjerdet vårt. Trym og han tåler hverandre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer en toller bort til Aiko, så dytter jeg henne bak meg så jeg får holdt dem fra hverandre. Aiko løper ikke bort til andre for å bråke, men hvis det kommer noen opp i trynet hennes, så kan det fint være at hun blir litt stiv i nakken og streng, og gjør det hun kan for å få den andre vekk. Tollere får i gang trolldelen av trollbolla, for å si det sånn, etter veldig mange kjipe opplevelser med dem...

Imouto svarer også, men hun prøver jo først å få den andre hunden til å leke, så det pleier å ordne seg. :P

Det viktigste for meg er å skåne hundene mine for kjipe opplevelser, det være seg at de blir angrepet eller føler de må angripe sjøl. Og jeg er ikke spesielt høflig når det gjelder sikkerheten til hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kommer en hund bort til oss og det ser ut til og bli en fight så kommer jeg uansett til og gå på den hunden som er løs og ikke under kontroll. Om jeg da lemper den bort eller sparker den bort er ett fett for meg. Bort skal den, uansett om den biter eller bare 'bråker'. Jeg har en fryktaggressiv hund pga slike hunder med slike eiere så det koster meg ikke en halv kalori og få bort den andre hunden, uansett hva jeg må gjøre for og få det til. Jeg ville heller ikke ventet på at eier skulle komme, med mindre de er på pletten med en gang det skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Loke gjorde jeg alltid det, uten unntak. I det jeg så en løs hund som ikke så ut til å være under god kontroll koblet jeg av båndet hans og holdt han i halsbåndet til den andre hunden kom bort. Når den andre hunden " stivnet" , slik de gjerne gjør et par sekunder første gang de møter fremmed hund, slapp jeg Loke, tok tak i den andre og koblet båndet på før jeg overleverte til eier.

Jeg dreit i om bikkja var snill eller slem, kommer den bort til min hund er den ikke under kontroll.

Loke var en fredens mann da, han ville aldri noensinne begynt å bråke.

Dette er et supertips! :) Fordi jeg har en fredens mann sjøl (men han går i forsvar som siste utvei) så er det mange flere som kommer bort til min framfor en hund som er mer skeptisk eller usikker som da gir helt andre signaler. Noen kommer jo bort uansett om de får møtende signaler, halevifting eller dempende signaler fra min og likevel vil ha blod på tann.

Jeg tror jeg kjører denne du skrev om her jeg nå. Som noen andre også skriver, erfaringsmessig for hundens sin del veldig uheldig å få for mange sånne opplevelser. Nå blir det streng kvalitetskontroll og skåning av alle møter fremover!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uvesentlig hvem som angriper og hvem jeg "slenger unna". Poenget er at hundene skal skilles. Jeg tar ikke pari med min egen hund i en slosskamp, selv om målet først og fremst er å unngå skade på min egen hund (siden det er den jeg er glad i).

EDIT: Før det smeller brøler jeg til eier, men også til BEGGE hundene. Mine hunder angriper gjerne en påtrenger og det er faktisk ikke greit for meg, selv om det var fremmede hunden som var ute av kontroll. Evt ber jeg hundene mine om å legge seg i god tid før de møtes. Så tar jeg bare i halsbåndet på den fremmede hunden og venter på eieren (som får en liten skjennepreken).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg alltid ansvar og tar inn hunden min om det skulle skje, og han går uansett ikke løs der jeg tror det er mulig at vi møter folk, men;

HVIS min hund hadde vært løs og kommet bort til din for å lage bråk (noe han tidvis gjør om han får sjansen, ihvertfall med de "rette" hundene) så ville jeg vært sjeleglad om de som har en ok hund slapp sin egen og tok min i steden. Om han blir jaget bort eller holdt til jeg får tak i ham spiller ingen rolle. Men nå går jeg i kategorien for de som reagerer asap også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Disse er det alt for mange av. Jeg vil IKKE ha fremmede hunder bort til Grim, og jeg tar tak i alle som kommer bort, eller ber de holde seg unna. Heldigvis er det mange som hører på et strengt nei.

Men det har jo hent at angrepet har kommet som en overraskelse på oss begge, når motstanderen har uprovosert gått på bakfra.. Da har jeg stort holdt grim bak meg og gått etter den andre. Samme hund to ganger, forresten. Eier like tafatt og sa ikke et ord, og fortsatte å la bøllebikkja si løpe løs i boligområdet. Grrr. Spessielt kjekt med sånne hendelser når man jobber iherdig med å få en dillehund til å bli trygg. :aww:

Selv om min både svarer på trøbbel, og kan starte det - så har han endelig lært seg å stole på at jeg ordner opp i sånne situasjoner slik at jeg kan be han ikke blande seg. Her vi bor nå har det heldigvis ikke vært noen skumle hunder som har kommet bort, og de "tøffe" gutta som har prøvd seg har jeg luka vekk uten noe tull. Eierne er og blir passive, og har ikke akkurat løpt til situasjonen.

Jeg glemmer heller ikke dama som slapp den lille puddelen sin bort til min stivbeinte, veldig signaltydlige hund og kjefta på meg fordi jeg ikke hadde brølt at bikkja mi ikke liker hannhunder ti meter før vi passerte. Jeg er så sær jeg da, at jeg ikke går å skriker til alle hundeeiere vi møter, og forventer at folk kan litt om hundespråk og innehar normal høflighet og spør før de slipper bikkja.

:gaah:

Endret av Grim
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en episode på tur nå i vinter, hvor min hund var løs - men ble selvfølgelig tatt i bånd så fort jeg så andre hunder.

Det kom en dame plutselig rundt en sving, med en gordon setter.. Casper oppdaget dem først, stanset og kom tilbake til meg med engang. Jeg tok han i bånd.

Vi venter på at damen med setteren skal passere, men dama tar og slipper sin hund løs idet dem er 1 meter foran min hund. Det første setteren gjør er å angripe min hund så snart den er løs. Dette var ETTER min hund stod trygt i bånd ved min side. Og min hund er av typen som svarer når noen ypper til bråk. Det endte med at dem begge to beit seg fast i hverandre, men heldigvis ingen skader.

Jeg tenkte bare på min hund i det øyeblikket, dreit i den andre hunden - ville bare ha den bort. Jeg var så sint i den situasjonen at jeg lett kunne sparket drittbikkjen unna. Heldigvis reagerte den uforsvarlige eieren da hun så jeg fikk min hund under kontroll, og fikk drittbikkjen vekk, samt et par gloser fra meg.

Men når hundeeiere er så lite oppegående at dem ikke klarer å tenke lengre enn sin egen nese og ikke reagerer når hunden dems er klar for angrep på en annen hund - ja da ser jeg overhode ikke noe problem ved å ta tak i den andre hunden for å få den vekk.

Jeg ville nok tatt tak i den andre hunden uansett når jeg ser at eier ikke er der tidsnok - det siste en vil er jo at ens egen hund skal bli skadet når en kan gjøre noe med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man hvis man kommer i en situasjon der din hund angriper en annen, og du prøver å skille dem, men eier til den hunden som blir angrepet står bare å ser på?

Er jo ikke akkurat lett å skille 2 hunder som henger fast i hverandre.

Emma klarte en gang å komme seg ut av halsbåndet sitt, og når den hunden hun løp bort til bråstoppet og snudde seg så ble det full slosskamp, jeg var på de innen 2 sekunder og tok tak i Emma for å dra henne vekk, problemet var at den andre bikkja hang da fast i henne og eier hadde ikke veldig lyst å gå inn mellom 2 hunder som sloss.

Hadde det ikke kommet en annen person inn for å dra vekk den andre bikkja så hadde det blitt problematisk å få de bort fra hverandre.

Ellers så hadde jeg ikke blitt sur hvis Emma angrep og eier til andre hunden sparket og slo for å fjerne henne, men igjen, jeg nølte aldri med å reagerer de få gangene en situasjon oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier stort sett å skremme vekk den andre hunden, det funker i 99% av alle tilfeller..

Jeg får mine hunder til å bli stående, hever armene over hodet og går mot den andre hunden mens jeg brøler med min skumleste stemme.

Det har funka på alle hunder utenom en hittil (og den hunden var troendes til å angripe mennesker også..)

Mine hunder er heldigvis så enkle at de i ca alltid stopper opp om de ser fremmede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også alt for forsiktig. Vanligvis står jeg og skriker til eieren at han får ta hunden sin i bånd, men har aldri tenkt at jeg skulle tatt tak i andre hunden. Generelt så synes jeg folk har alt for lav terskel på å ha hundene sine løse. På boligområder i Oslo skal du ha rimelig god kontroll på bikkja de om det skal være forsvarlig å ha hunden løs. Jeg sliter fælt med det her oppe på Ammerud vi bor. Flere av naboene har hunder som de insisterer på å lufte løse. Aisha skal helst leke og hilse på alle hunder hun møter, og jeg jobber masse med passeringer på henne. Da er det ikke alltid like gøy at svære hunder bykser mot oss for å leke med en eier som har null inkalling. Hva gjør jeg da? Sier jeg ifra til eier at om han/hun ikke har inkallng på hunden sin får de ha den i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man hvis man kommer i en situasjon der din hund angriper en annen, og du prøver å skille dem, men eier til den hunden som blir angrepet står bare å ser på?

Er jo ikke akkurat lett å skille 2 hunder som henger fast i hverandre.

Emma klarte en gang å komme seg ut av halsbåndet sitt, og når den hunden hun løp bort til bråstoppet og snudde seg så ble det full slosskamp, jeg var på de innen 2 sekunder og tok tak i Emma for å dra henne vekk, problemet var at den andre bikkja hang da fast i henne og eier hadde ikke veldig lyst å gå inn mellom 2 hunder som sloss.

Hadde det ikke kommet en annen person inn for å dra vekk den andre bikkja så hadde det blitt problematisk å få de bort fra hverandre.

Ellers så hadde jeg ikke blitt sur hvis Emma angrep og eier til andre hunden sparket og slo for å fjerne henne, men igjen, jeg nølte aldri med å reagerer de få gangene en situasjon oppstod.

Tja, førstepri hos meg hadde iallefall vært å fått min hund til og stå i ro, slik at fighten kanskje roer seg litt, men akkurat hva man skal gjøre kommer vell veldig an på. Om det er en hund som sloss eller om begge er med på det, eller om det er en liten fight uten særlig alvor eller om en har fått tak og bare venter på at den andre skal gi seg.. Min er heldegvis grei sånn, han er redd og han forsvarer seg, men han skader aldrig og han er som regel snar med og knøvle den angripende hunden i bakken og da holder han bare passe hardt der til den gir seg også er det ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også alt for forsiktig. Vanligvis står jeg og skriker til eieren at han får ta hunden sin i bånd, men har aldri tenkt at jeg skulle tatt tak i andre hunden. Generelt så synes jeg folk har alt for lav terskel på å ha hundene sine løse. På boligområder i Oslo skal du ha rimelig god kontroll på bikkja de om det skal være forsvarlig å ha hunden løs. Jeg sliter fælt med det her oppe på Ammerud vi bor. Flere av naboene har hunder som de insisterer på å lufte løse. Aisha skal helst leke og hilse på alle hunder hun møter, og jeg jobber masse med passeringer på henne. Da er det ikke alltid like gøy at svære hunder bykser mot oss for å leke med en eier som har null inkalling. Hva gjør jeg da? Sier jeg ifra til eier at om han/hun ikke har inkallng på hunden sin får de ha den i bånd?

Jeg ville sagt fra og vis eier ikke tar hintet så hadde jeg sagt at neste gang hunden din kommer springende så får den seg et spark.. Så får de velge selv da.

Evt så kan du jo ta med deg hunden og levere den til falcken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, førstepri hos meg hadde iallefall vært å fått min hund til og stå i ro, slik at fighten kanskje roer seg litt, men akkurat hva man skal gjøre kommer vell veldig an på. Om det er en hund som sloss eller om begge er med på det, eller om det er en liten fight uten særlig alvor eller om en har fått tak og bare venter på at den andre skal gi seg.. Min er heldegvis grei sånn, han er redd og han forsvarer seg, men han skader aldrig og han er som regel snar med og knøvle den angripende hunden i bakken og da holder han bare passe hardt der til den gir seg også er det ferdig.

Ikke lett å få egen hund til å stå i ro når det var den som startet slosskampen og ikke liker andre hunder.

I dette tilfellet så hadde jeg fått tak i egen hund og gjorde det jeg kunne for at hun ikke skulle sloss med andre hunden, men hadde jeg sluppet henne for å ta vekk den andre, så hadde hun begynt igjen så fort jeg slapp henne.

Så det var litt dilemma, heldigvis var en annen person tilstede som kunne dra vekk den andre hunden.

De var like med på slosskampen begge to og ingen hadde planer om å gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et supertips! :) Fordi jeg har en fredens mann sjøl (men han går i forsvar som siste utvei) så er det mange flere som kommer bort til min framfor en hund som er mer skeptisk eller usikker som da gir helt andre signaler. Noen kommer jo bort uansett om de får møtende signaler, halevifting eller dempende signaler fra min og likevel vil ha blod på tann.

Jeg tror jeg kjører denne du skrev om her jeg nå. Som noen andre også skriver, erfaringsmessig for hundens sin del veldig uheldig å få for mange sånne opplevelser. Nå blir det streng kvalitetskontroll og skåning av alle møter fremover!

Hunden jeg hadde før Loke ble stadig utsatt for angrep og jeg sverget på at Loke aldri skulle oppleve det og fikk det nesten til. En Jrt kom bakfra og bet i bakbeinet hans en gang, ingen av oss så den før den satt der, det er eneste gangen Loke fikk en kjip opplevelse.

Jeg tror det er viktig å være rolig og positiv i uforutsette hundemøter, brøling og kjefting gjør at det smeller mye fortere. Hunder er ikke upåvirket av vår atferd liksom. Derfor snakket jeg hyggelig til Loke når den andre hunden var på vei bort og slang på et " nærmen, Hei på deg" i en snill tone til den andre hunden før jeg tok tak i den. Det gjør det litt lettere å få tak i dyret, senker stresset til min hund som da er løs , og jeg antar at det er noe av grunnen til at jeg aldri har fått annet enn " tusen takk!" fra den andre eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...