Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløving


minstemann
 Share

Recommended Posts

Fasiten skal forhåpentligvis bli en god og habil kløvhund etterhvert, og bære kløv på "fra hytte til hytte"-tur i fjellet til sommern, han har gått litt med kløv allerede, men med lite vekt i -men nå har jeg tenkt at det er greit å begynne øve mer målrettet.

Han veier 22/23 kg, og jeg tenker at ca 7 kg da er maksvekt for han, men er det maksvekt for dagstur, eller for ukestur eller spiller ikke det noen rolle?

Nå går han med 2+ kg i kløven, jeg har forsøkt med 3+ kg, men da trivdes han ikke særlig gitt, hvor "fort" kan jeg øke vekten?

Jeg hiver på han kløven når vi går de vanlige ettermiddagsturene våre, sånn et par ganger i uka -så da blir det til at han går med kløv i 2-3 timer, 2-3 ganger i uka. Er det for mye/for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7kg på en 22kg tung hund ville iallefall ikke jeg gått med på veldig lange turer(dagsturer), og heller ikke helgeturer eller ukesturer, med mindre det er lite gåing/lett terreng... De klarer det sikkert, men det er ganske mye vekt og tungt både til rygg og albuer, spesielt når man begynner med slike hytte til hytteturer i fjellet. Det er som regel mange timer og gå og terrenge kan være tungt, spesielt med en kløv som kommer borti alt. Jeg har maks 8 kg på min om vi går over flere dager og på lange dagsturer, og han veier 45 kg. Ang hvor fort du kan øke så må du bare ta det etter hva bikkja synes er greit, og det kan sikkert variere. :)

Det er meg da, men noen fasit har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva hunden trives med tenker jeg.

Når jeg gikk på tur i sommer med hundene, byttet de på å gå med kløven, så alle bar ca. 1 time om gangen, det var veldig kjekt. Var det tungt terreng (med masse kratt o.l.) valgte jeg å slenge den oppå sekken min i steden for. Turen skulle være kos for alle mann, og det var ikke kjekt for dem de gangene de måtte sloss seg gjennom viern (den viern nådde meg til hofta også, så det var ikke bare de som sleit da gitt :P ).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder øking av vekt, så legger jeg i mer idet jeg ser at hunden overhodet ikke lar seg merke med nåværende vekt. Aiko går med en bitteliten kløv fra Ruffwear, og gikk med den tom i en ukes tid, før hun fikk med votter og sokker i for å øke omfang, deretter bæsjeposerull og diverse praktiske ting, og under rein opptrening og ikke for bærehjelp, fyller jeg i vannflasker som hun bærer.

7 kg på en hund som bare veier litt over 20 kg er veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmmm, ja jeg vet ikke -det eneste jeg har hørt og lest er en tredjedel av hundens vekt -og så har jeg ikke tenkt så mye over det :P Men hvor mye er fornuftig at de bærer på en fleredagerstur da, kontra en dagstur?

Og nå går han med kløv to til tre ganger i uka, og ca to timer om gangen. Hvor mye må man egentlig trene på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En relativt utrent hund kan gå med en tredjedel av vekta mens en godt trent kan ta halvparten.

Jeg har brukt mye kløv på hundene mine og de var ca 30 kg. Å gå tur med 6-7 kg var ingen problemer for dem - og de har også vært med og bære ned en hjort fra fjellet med henholdsvis 10 og 15 kg i kløven. Begge var godt trente da og det var tungt for dem siden det i tillegg til vekta var bratt og sleipt å gå nedover.

Det du skal passe på er at vekta er likt fordelt - og at det ikke er skarpe kanter som kan gi gnagsår. Hvor gammel er hunden din? Den bør være utvokst fysisk før du kløver for tungt - eller kan både muskler og skjelett ta skade.

Gå gjerne turer som du allerede gjør og øk gradvis vekta. At han ikke liker når det blir litt tyngre (3 kg er ikke tungt for en hund på 22 kg) så er det nok helst fordi det er uvant med noe på ryggen samt at han må lære å føte seg på annet vis siden han er bredere med kløv enn ellers. Det er lettere å sette seg fast osv - men det lærer de fort. Gå på smale stier så lærer han kjapt hvordan han skal gå :)

Er du ute i flere timer og skal hvile så ta av kløven og la ham riste laus; og sjekk for gnagsår mm. Jeg pleier å gi bikkja en gooood massasje og stretching etter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En relativt utrent hund kan gå med en tredjedel av vekta mens en godt trent kan ta halvparten.

Jeg har brukt mye kløv på hundene mine og de var ca 30 kg. Å gå tur med 6-7 kg var ingen problemer for dem - og de har også vært med og bære ned en hjort fra fjellet med henholdsvis 10 og 15 kg i kløven. Begge var godt trente da og det var tungt for dem siden det i tillegg til vekta var bratt og sleipt å gå nedover.

Det du skal passe på er at vekta er likt fordelt - og at det ikke er skarpe kanter som kan gi gnagsår. Hvor gammel er hunden din? Den bør være utvokst fysisk før du kløver for tungt - eller kan både muskler og skjelett ta skade.

Gå gjerne turer som du allerede gjør og øk gradvis vekta. At han ikke liker når det blir litt tyngre (3 kg er ikke tungt for en hund på 22 kg) så er det nok helst fordi det er uvant med noe på ryggen samt at han må lære å føte seg på annet vis siden han er bredere med kløv enn ellers. Det er lettere å sette seg fast osv - men det lærer de fort. Gå på smale stier så lærer han kjapt hvordan han skal gå :)

Er du ute i flere timer og skal hvile så ta av kløven og la ham riste laus; og sjekk for gnagsår mm. Jeg pleier å gi bikkja en gooood massasje og stretching etter turen.

Bare et lite innspill. Det er en ting hva de klarer og orker, men husk at det blir en del ekstra belastning både på albuer og rygg når man kløver. Og ifht oss mennesker som går oppreist, får jo hunden all vekta oppå ryggen ikke på skuldrene. Denne slitasjen ser man ikke før det er for sent, så man bør faktisk være litt forsiktig, med mindre man vil ha AD, eller forkalkninger i ryggen når hunden blir eldre. Og før noen andre sier det, ja, det KAN gå bra, men er det verdt og sjanse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lesse på en hund 50% av egen kroppsvekt blir helt uaktuelt for meg iallefall, uansett hvor fysisk sterk denne hunden er. Jeg setter grensen ved 1/3.

For å menneskeliggjøre litt så frister det ikke meg noe særlig å gå rundt med en sekk halvparten av min egen vekt på en 7 timers fjelltur opp og ned og i ulendt terreng. Jeg utsetter ikke hunden min for det heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lesse på en hund 50% av egen kroppsvekt blir helt uaktuelt for meg iallefall, uansett hvor fysisk sterk denne hunden er. Jeg setter grensen ved 1/3.

For å menneskeliggjøre litt så frister det ikke meg noe særlig å gå rundt med en sekk halvparten av min egen vekt på en 7 timers fjelltur opp og ned og i ulendt terreng. Jeg utsetter ikke hunden min for det heller.

Nei, det blir det samme for meg. Jeg går tur for hundene sin del og, så da vil jeg at de skal trives. De blir fort slitne på så lange turer. Det er uvant for hunden, i likhet med deg, å gå 7 timer flere dager i strekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om noen kg i et par timer et par ganger i uka. Det ser jeg absolutt ingen problemer med :)

Skal dere gå fra hytte til hytte i sommer så er det vel greit at bikkja bærer 3-4 kg - så lenge dere tar pauser og bikkja får strekke ut uten kløv så er ikke det skadelig. Du trener jo allerede nå så ryggmusklene vil bli sterke fram mot sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å hive på 15 kg kløv på en 30 kg hund og gå 8 timer om dagen i en uke. Det er jo en kombinasjon av trening, vekt og mengde her som skal balanseres. Mennesker kan da også fint gå dagsturer med tunge sekker, men da skal man være godt trent først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å hive på 15 kg kløv på en 30 kg hund og gå 8 timer om dagen i en uke. Det er jo en kombinasjon av trening, vekt og mengde her som skal balanseres. Mennesker kan da også fint gå dagsturer med tunge sekker, men da skal man være godt trent først!

For det første er det forskjell på mennesker og hunders anatomi, for det andre kan vi mennesker selv kjenne når det er vondt/ømt eller vi begynner og bli slitne og ganske enkelt komunisere dette, og ikke minst, vi velger det selv.. Vi har kanskje litt flere sperrer enn de fleste hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med kløving i forhold til en hund som har hatt kneskade (evt. andre skader)? Jeg har ikke turt å hive noe på ham i det hele tatt etter han ble friskmeldt, men hvis han kan trene opp musklene på denne måten så må det jo på sikt ha god effekt - sterke muskler hindrer nye skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvordan er det med kløving i forhold til en hund som har hatt kneskade (evt. andre skader)? Jeg har ikke turt å hive noe på ham i det hele tatt etter han ble friskmeldt, men hvis han kan trene opp musklene på denne måten så må det jo på sikt ha god effekt - sterke muskler hindrer nye skader.

Jeg tror jeg ville snakka med veterinæren, evt noen som har peiling på rehabilitering og den spesifikke skaden først. Men sånn i teorien så belaster kløv fremparten mer enn bakparten, og dersom han er friskmeldt vil det (litt avhengig av type skade) være positivt å styrke muskulatur og sener for å ta av for belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så kjekt at du skal ut på tur med hunden din i sommer :)

Eg var på Hardangervidda ei veka med min hund i fjor sommer. Han var godt trent og på slutten bærte han kløv oppmot 2 ganger i veka, både på fjellturer og i skog og mark. Dette gjorde eg for å bygge opp muskulaturen og for å gjere hunden vandt med å gå med kløv. Og i og med at hunden din mislikte det ekstra kiloet så er det jo bare og gå tilbake eit steg og fortsette med 2 kg en periode, gå korte og kjekke turer og en trenger jo ikkje øke med 1 kg omgangen , ein kan øke gradvis med noken 100 gram kvar gong;)

på vår tur i fjor sommer bærte min hund på 50 kg 10-11 kg. Me var på dagsturer alt frå 2 t til 6 t.

Det var også en annen hund med, en samojed. Den bærte rundt 7-8 kg, den var 30 kg.

Begge hundene var glade og fornøyde hele turen og ingen av dei bar preg av og bære tungt. Begge var spretne og fornøyde.dei kunne sikkert bært meir. Men eg foretrakk og ha noen "glade" hunder med på tur i stede for noen slitne hunder som knapt orker å gå..

Me gjekk både i myr, på store steiner, bratte bakker, over elver. Me gjekk mykje utenfor oppmerkede løyper. Ein skikkelig fjelltur vel og merke :)

så eg vil tru at din hund som veger 22/23 kg godt kan bære rundt 5 kg på en slik tur. muligens 6. alt etter kor tung turen er :)

Og det er jo grenser for kor mykje ein skal dra med seg på ein slik tur og. Eg trur eg og bikkja bærte rundt det samme gjennom turen. og etterhvert som dagene gjekk blei det bare lettere og lettere ettersom maten me bærte blei fordøyd. Så dei siste dagene var det faktisk hundene som bærte mest og dei var like glade og fornøyde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente en del på kløving sen sommer og på jakta kløvet han 5 kg (han veier 17kg) opp til hytta. Et stykke å gå samt at det var tung myr. Og han trakk meg i tillegg - for å gå pent det vet vi ikke hva er.

Mitt inntrykk er at han liker å kløve. Han blir utrolig stolt når kløven kommer på og drar i vei og virker glad. Så jeg tror han liker det.

Så til sommeren skal vi kløve mer. Veldig deilig om han kan bære litt små ting.

På lengre turer ville jeg aldri lesset kløven full, men mindre turer burde gå bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med kløving i forhold til en hund som har hatt kneskade (evt. andre skader)? Jeg har ikke turt å hive noe på ham i det hele tatt etter han ble friskmeldt, men hvis han kan trene opp musklene på denne måten så må det jo på sikt ha god effekt - sterke muskler hindrer nye skader.

Kommer veldig ann på hvordan han belaster med kløven på, jeg anbefaler alltid eiere av rehabpasienter å komme innom og la oss se sammen hvordan hunden belaster hvis de har tenkt å kløve med hunden etter en skade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hvordan han belaster med kløven på, jeg anbefaler alltid eiere av rehabpasienter å komme innom og la oss se sammen hvordan hunden belaster hvis de har tenkt å kløve med hunden etter en skade ;)

Over nyttår skal vi noen turer til fysioterapeuten vi har vært hos tidligere, og tenkte jeg kunne ta det opp da. Lurer litt på det samme i forhold til snørekjøring på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...