Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Lykke til med fødsel, jeg leser og holder meg oppdatert. Og er spent. Gleder meg til å se bilder av vakre småtroll. Håper formen til X'en er fin og sender en lykkeklem til deg :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Ikke hvis man kjenner de rette folka, vel? :lol:

X'EN! FØD! Vi ødelegger tråden din snart!

Fnis, jeg synes bare denne tråden er morsom, jeg! Litt hasjprat innimellom valpebilder er bare sjarmerende :ahappy:

Pøh, vi rekker sikkert å både dyrke og røyke den hasjen før bikkja føder ... Eller, jeg mener, saksa rekker å røyke den, da ... :whistle:

:lol: De hadde for øvrig ikke sløv saks i lekebutikken, så nå har jeg gitt opp. Enten finner jeg den jeg har (lite sannsynlig) eller så får jeg håpe at tispa gjør det hun skal (mer sannsynlig) og at vi får trå til med tråd og blodstopp om nødvendig.

Jeg synes det var skikkelig slemt å legge ut så fine bilder av berner-valper.. Fikk jo brått lyst på berner jeg :icon_redface:

Men hvilken rase skulle jeg ha lagt ut bilder av da? :icon_confused:

:lol:

Emma; De er fra kullet hvor Hazel kommer fra :wub:

Ah, hadde ikke fått med meg at det var noen så lyse derfra, men den har kanskje ikke blitt stilt - for det er en med krage?

Lykke til med fødsel! Det nærmer vel seg nå? Merket noe på henne? :)

Lykke til med fødsel, jeg leser og holder meg oppdatert. Og er spent. Gleder meg til å se bilder av vakre småtroll. Håper formen til X'en er fin og sender en lykkeklem til deg :flowers:

Tusen takk! Det nærmer seg for hver dag, for før eller senere må de jo komme ut :aww:

Hun peser mye, som jo er et tegn, men i denne varmen peser jeg også. Hun virker litt urolig, og sliter litt med å finne gode liggestillinger og å falle til ro - men jeg kan tenke meg at det er ubehagelig på grunn av "klumpene" i magen og på grunn av varmen. Jeg har målt temperaturen, og den har vært et stykke nede, men i og med at hun virker så rolig antar jeg at den ikke var langt nok nede, og at jeg må vente på en ny runde nedover.

Hun er fin i farta ellers, spiser godt og er gjerne med på tur ut.

Bare jeg finner en kulepenn og ei brødform, så er i hvert fall jeg så klar for fødsel som jeg kan få blitt. Jeg har ikke sovet skikkelig på to netter, jeg våkner ustanselig og må se om hun har det bra, om vannet brått har gått, og jeg våkner når hun snur seg, peser for høyt, klynker litt, etc. Så jeg er møkkasliten, jeg... Men jeg holder meg våken på adrenalin, samt at jeg forsøker å holde meg i aktivitet for ikke å merke at jeg er sliten.

Det er tøft å være førstegangsfødende hunds eier :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir innmari spennende! Har du noen som skal være med under fødselen? Håååper håper håper noen kan sende ut et pip når det er i gang, selv om jeg skjønner innmari godt at det ikke betyr noe for andre enn nysgjerrige soniser. Og så håper jeg at du ikke blir sittende alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir innmari spennende! Har du noen som skal være med under fødselen? Håååper håper håper noen kan sende ut et pip når det er i gang, selv om jeg skjønner innmari godt at det ikke betyr noe for andre enn nysgjerrige soniser. Og så håper jeg at du ikke blir sittende alene.

Ja, jeg har alliert meg med folk som skal hjelpe meg, og som ikke bor langt unna og kan være her på kort varsel. Ikke snakk om at jeg gjør dette alene - både fordi det er min første fødsel på egen hund, men også fordi det er praktisk å være flere enn en. En kan se etter valpene mens tispa luftes av den andre. En kan se etter valpene mens den andre kjører til veterinær med tispa. En kan passe på mens den andre tar seg en power nap om ting drøyer på. En kan lage mat til tispa mens den andre tar imot valper. Også videre.

Jeg blir sikkert mer avslappet etter å ha tatt imot et par kull, men per i dag er det greit å ha noen som kan være avslappet der jeg er anspent/hysterisk :icon_redface:

Så har jeg også gode venner som jeg kan ringe anytime, men det er utrolig berolignende bare å VITE at det er to stykker 15 minutter unna som har sagt de kommer når det blir mer action her. Oppdretter er også en stor ressurs for meg, men hun bor to timers kjøring unna, og da er det greit å ha "instant birth help" der ---> borte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ikke stress med sløv saks, det trenger du sannsynligvis ikke! Slapp av og kos dere, så kommer det valper når de kommer. Alt går bra statistisk sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah!

Jeg fant den sløva saksa jeg visste hadde fra før av men hadde gitt opp å finne, den lå i en av kassene jeg saumfarte for å finne brødform. NÅ er alt på plass, nå kan hun føde. :lol:

Edit: Gråtass, statistikk er for statsvitere. Jeg er humanist, vår oppgave er å drøfte for og imot, finne ulike scenarioer og se en sak fra altfor mange sider. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...du har min fulle sympati Emma *ler* Jeg går også lett i worse case scenario i sånne settinger, da er det veldig deilig å ha en Tone der som kan klaske meg i bakhuet med en fisk når det tar litt av :). Jeg skulle ønske jeg kunne være litt mer som oppdretteren til Noah - hun drar like gjerne på jobb midt i fødselen og lar tispa fikse sjøl i størst mulig grad. Sjekker bare innom innimellom og teller og ser til at alt er greit. Drar på jobb osv. og er som vanlig, ikke noe fridager, ikke noe soving på valperommet osv. (det har ikke jeg gjort heller forresten). Hun er veldig cool *ler* (og det har alltid gått bra - gjennom 35 år som oppdretter he he he he

Lykke til med fødsel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma; Ja, en i kullet hadde halvkrage. Resten var som de skulle, med unntak av Hazel med litt lite mye hvitt på den ene siden. Det er bare 2 av dem som er registrerte i NKK, resten er i SKK. Finnes ikke en døyt info om dette kullet på oppdretters side, eller noe annet sted for den saks skyld, resten vet du jo :rolleyes2:

Bildene jeg tok av kullet hvis du vil se mer Emma, passord er "hazel01"

http://smg.photobucket.com/albums/v652/Reefer/Puppy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Gråtass, statistikk er for statsvitere. Jeg er humanist, vår oppgave er å drøfte for og imot, finne ulike scenarioer og se en sak fra altfor mange sider. :icon_redface:

:lol: :lol: :lol:

Krysser fingre for at noe skjer snart, og at dette noe går helt utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah!

Jeg fant den sløva saksa jeg visste hadde fra før av men hadde gitt opp å finne, den lå i en av kassene jeg saumfarte for å finne brødform. NÅ er alt på plass, nå kan hun føde. :lol:

Edit: Gråtass, statistikk er for statsvitere. Jeg er humanist, vår oppgave er å drøfte for og imot, finne ulike scenarioer og se en sak fra altfor mange sider. :icon_redface:

:lol: Og statistikeren sier at statsvitere ikke kan statistikk!

Sånn, nå venter jeg egentlig fælt på at X-en skal bli lei "lilla kaggan" sin (hun så så stakkarslig ut på bildet, sånne høydrektige tisper ser stortsett så inderlig ynkelige og leie ut..) Jeg kjenner at jeg er litt lei av å bekymre meg for X-en og valpene hennes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma; Ja, en i kullet hadde halvkrage. Resten var som de skulle, med unntak av Hazel med litt lite mye hvitt på den ene siden. Det er bare 2 av dem som er registrerte i NKK, resten er i SKK. Finnes ikke en døyt info om dette kullet på oppdretters side, eller noe annet sted for den saks skyld, resten vet du jo :rolleyes2:

Bildene jeg tok av kullet hvis du vil se mer Emma, passord er "hazel01"

http://smg.photobucket.com/albums/v652/Reefer/Puppy/

Ja, stemmer, det var jo det kullet som ikke var hennes, det. Det forklarer jo at jeg ikke har sett noen, når de er i Sverige.

Jeg lurer veldig på den der sløve saksa ...

Hva den skal brukes til, mener du?

Det anbefales å ha en sløv saks for å klippe over navlestrengen, om ikke tispa gjør jobben selv eller om hun gjør jobben litt for brutalt. En skarp saks skaper et rettere kutt og gir mer blødning, mens en sløv saks vil "tygge" mer over navlestrengen og gi mindre blod. Så den kan være nyttig å ha, siden jeg per i dag ikke vet hvordan X'en oppfører seg overfor navlestrenger :lol:

:lol: :lol: :lol:

Krysser fingre for at noe skjer snart, og at dette noe går helt utmerket :)

Tusen takk!

:lol: Og statistikeren sier at statsvitere ikke kan statistikk!

Sånn, nå venter jeg egentlig fælt på at X-en skal bli lei "lilla kaggan" sin (hun så så stakkarslig ut på bildet, sånne høydrektige tisper ser stortsett så inderlig ynkelige og leie ut..) Jeg kjenner at jeg er litt lei av å bekymre meg for X-en og valpene hennes..

Du er jo bare for søt, da!

Jeg fikk forresten forbud mot å lese bøker i stad, jeg begynte å gruble og bekymre meg for mye... Men jeg snikleser litt, bare ikke si det til noen :icon_redface:

Ellers, siste nytt:

Jeg har fullført valperommet med stæsj til den minste detalj, sånn mer eller mindre. Mer om det i bloggen.

ferdig02.jpg

ferdig06.jpg

Ingen valper vil ta skade av litt sånn dill på veggene... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forte seg å starte da! Vi vil ha St.Hans-valper!

Og du, nå vet de at du leser bøker, og jeg tipper 2ne var en av de som ba deg slutte å tenke. Så da kommer hun med fisken sin *fnis*

Lykke til Emma! Sonen valper er alltid spennende og vente på! Når hun er ferdig, så er det Ahadi sine valper vi venter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger på valperommet og andre fødselsrelaterte kommentarer, dere er søte!

Jeg trodde temperaturen hennes falt på mandag, og sov nesten ikke i løpet av den natta - men ingenting skjedde. Temperaturen holdt seg stabil gjennom tirsdagen, jeg sov noe natt til onsdag men våknet ofte fordi X'en var så urolig, temperaturen litt opp på onsdag (i går altså), men så på kvelden droppet den igjen og da lavere enn på mandag. X'en var mer urolig og viste mer tegn på at en fødsel kunne skje, for eksempel seriøst med sliming som hang etter denne - helt etter boka, så jeg har døgnet i natt og målt temperaturen med jevne mellomrom. Vi har vært ute på flere lufteturer, jeg har sett altfor mange episoder av Gilmore Girls, og spist for mye snop og cola... Men ikke noe vann som har gått, som jeg har fått med meg.

I natt har hun begynt med litt graving, men mest ute, det er visst mer forlokkende å lage seg et rede der enn her. Hun har matlysten i orden, men vil helst ikke ha tørrfôr, bare vom.

Tidvis i løpet av går kveld og natta til i dag har jeg sett litt rødfarge i utfloden hennes - altså blod. Det er jo grønnfarge en advares mot, men siden jeg ikke fant noe om blod i utfloden i boka (utenom i kapittelet for komplikasjoner) har jeg hatt kontakt med et par andre oppdrettere som mener at jeg ikke skal bekymre meg enn så lenge, fordi det er snakk om så lite.

I morges smeltet all is i magen min, og jeg ringte veterinær som mente at det kunne være greit med en sjekk i og med at hun har holdt på med oppblokkingen så lenge uten resultat så langt - en vil jo ikke at tispa skal slite seg ut heller, hvis noe er galt. Så det ble tatt ultralyd, hvor veterinær konkret lette etter hjertelyd og tegn på at ikke valpene har dødd og stoppet fødselen. På en valp så vi tydelig hjertet pumpe, og på en annen valp så vi tydelig at beina bokset og bevegde seg (det er nok en bruksberner :wub: ), så da antar vi at alt står bra til. I og med at temperaturfallet var rundt 2300 i går, bør fødselen sette i gang senest et døgn etterpå, så har det ikke skjedd noe til midnatt blir det ny kontakt med veterinær for å diskutere keisersnitt eller andre mindre drastiske inngrep (kanskje det holder med en vefremkallende sprøyte, for eksempel).

Så, egentlig ingen drama her, alt er normalt, det er bare ****** langtekkelig med slike oppblokkingsfaser, og jeg er ikke avslappet nok til at jeg klarer å sove skikkelig. Men nå er jeg så sliten at jeg kubber bare jeg sitter litt dypt med rumpa. Lufte hunden igjen, få i oss noe mat, også skal jeg få sovet litt til, så jeg er våken til fødselen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...