Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Noen som har god erfaring med andre løsninger?

Er ikke akkurat store mengdene som kommer ut av valpene i starten ettersom mor vasker/spiser det meste. Så jeg brukte bare aviser og wetbeds. Og da lå mine i en biabed uten at den ble våt.

Jeg har i hvert fall tømt det jeg har funnet av søppelsekker med diverse diverse, og kom fram til at jeg har intet mindre enn 75 store og små håndklær, ni laken, ni fleecepledd og ti wetbeds i varierende størrelse. Burde jeg hatt mer?

Det er mye om oppdrett og valpeprosessen jeg føler jeg kan og har kontroll på, men detaljnivået som antall ndvendige wetbeds er jeg mer usikker på, dårlig oppdretter som jeg er :aww:

Det er ca 4 ganger mer håndduker enn jeg har tilsammen til meg og bikkjene, 4 ganger mer laken enn jeg har til sammen, og 2 ganger mer wetbeds. Jeg tror du kan si deg rimelig sikker på at du har nok :lol:

Jeg hadde ca 1-2 skift fram til de klarte å komme seg ut av valpekassen selv. Da ble det mer gris på aviser og mindre på teppene. Så jeg har hatt maks bruk for 6 tepper som jeg rullerte på og da har jeg også brukt det som underlag på glattgulv.

Jeg hadde da også tregulv og ikke laminat som måtte besyttes ekstra for at det ikke skulle suge tiss og møkk. Så jeg tror faktisk med det underlaget jeg har nå så rekker det med 5-6 tepper hjemme hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 4 ganger mer håndduker enn jeg har tilsammen til meg og bikkjene, 4 ganger mer laken enn jeg har til sammen, og 2 ganger mer wetbeds. Jeg tror du kan si deg rimelig sikker på at du har nok :lol:

Jeg hadde ca 1-2 skift fram til de klarte å komme seg ut av valpekassen selv. Da ble det mer gris på aviser og mindre på teppene. Så jeg har hatt maks bruk for 6 tepper som jeg rullerte på og da har jeg også brukt det som underlag på glattgulv.

Jeg hadde da også tregulv og ikke laminat som måtte besyttes ekstra for at det ikke skulle suge tiss og møkk. Så jeg tror faktisk med det underlaget jeg har nå så rekker det med 5-6 tepper hjemme hos meg.

Men, men, men... :icon_confused: Jeg vil jo shoppe inn ting :icon_cry: Da er det urettferdig at jeg allerede har fått donert nok :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall tømt det jeg har funnet av søppelsekker med diverse diverse, og kom fram til at jeg har intet mindre enn 75 store og små håndklær, ni laken, ni fleecepledd og ti wetbeds i varierende størrelse. Burde jeg hatt mer?

Det er mye om oppdrett og valpeprosessen jeg føler jeg kan og har kontroll på, men detaljnivået som antall ndvendige wetbeds er jeg mer usikker på, dårlig oppdretter som jeg er :aww:

:lol: :lol: Som Jeanette sier - jeg tror du har mer enn nok stæsj til å overleve både ett og to og tre kull samtidig *ler*.

Forresten har jo jeg en bunke aviser iallefall. Jeanette fikk vel noen poser av meg ved forrige kull, men hun fikk ikke alt (moahahahahha), så jeg har en del eldgamle aviser i en stabel i bua som jeg gjerne kvitter meg med (jeg garanterer ikke at de er støvfrie altså... men de kan kanskje gi litt underholdning mht old news mens du sitter og kjeder deg og venter på fødsel eller noe).

Jeg brukte vel om jeg husker riktig bare aviser og wetbeds i valpekassa inntil valpene fikk regjere i hele huset etterhvert :). Ellers hadde jeg kokt høne, havresuppe og druesukker tilgjengelig under fødselen - lettfordøyelig og høyenergifôr til fødende tispe :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnis, ja- det er litt enklere å se på en basenjimage ;)

Hun ser nå uansett ulidelig god ut!

Det høres forøvrig ikke ut som om du kommer til å lide av håndkle/laken- mangel.

Under fødselen bruker vi håndlær og aviser. Etter at "sølet" er tørket opp legger vi en slags vetbed rundt en noe vannavstøtende papp-plate som er tilpasset valpekassa. Dete for å hindre at tispa graver opp stoffet i "dunker" som kan være kludrete for valpene.

Valpeheftet er forøvrig sendt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol: Som Jeanette sier - jeg tror du har mer enn nok stæsj til å overleve både ett og to og tre kull samtidig *ler*.

:icon_confused: Snakke med fetter!

Forresten har jo jeg en bunke aviser iallefall. Jeanette fikk vel noen poser av meg ved forrige kull, men hun fikk ikke alt (moahahahahha), så jeg har en del eldgamle aviser i en stabel i bua som jeg gjerne kvitter meg med (jeg garanterer ikke at de er støvfrie altså... men de kan kanskje gi litt underholdning mht old news mens du sitter og kjeder deg og venter på fødsel eller noe).

Ja takk!

Jeg har spart den siste Harry Potter-boka og et par sesonger av Gilmore Girls til oppblokkingen...

Fnis, ja- det er litt enklere å se på en basenjimage ;)

Hun ser nå uansett ulidelig god ut!

Det høres forøvrig ikke ut som om du kommer til å lide av håndkle/laken- mangel.

Under fødselen bruker vi håndlær og aviser. Etter at "sølet" er tørket opp legger vi en slags vetbed rundt en noe vannavstøtende papp-plate som er tilpasset valpekassa. Dete for å hindre at tispa graver opp stoffet i "dunker" som kan være kludrete for valpene.

Valpeheftet er forøvrig sendt :ahappy:

Jeg har fått veldig mye av familie som skulle pusse opp bad og skifte håndklegarderoben, og brått har det akkumulert seg til å bli ille mye... Men det har ikke kostet meg noe, så da gjør det jo ingenting - og da kan jeg kaste om jeg foretrekker det.

Valpekassa hos mine foreldre sto i et hjørne, og de to sidene som da ikke hadde vegg ble holdt/presset på plass av et par digre mursteiner eller lecablokker eller et eller annet sånt tungt - også var valpekassa uten bunn, slik at aviser og tepper stakk ut under kantene og ble holdt på plass med disse kampesteinene. Jeg vet det høres skikkelig teit ut, men det fungerte veldig bra og så ikke steinhugger'i ut, altså. Vi hadde i hvert fall ikke - som jeg kan huske - problem med at underlag ble krøllet og knøvlet og rotet til med den "patenten".

Og takk for mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man MÅ ha tilstede ved en valpefødsel er en stk JeanetteH med laptop og kamera, og ordre om å ta seg av info til sonen. :whistle:

Halleluja! Enten det eller webkamera. Setter du opp webkamera så slipper Emma å tenke på å være på nett selv, og vi kunne satt opp en slags sonenturnis for hvem som sitter valpefødselsvarsle-vakt. Winning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min hadde tregulv, hun kjøpte bare et stykke laminat og la godt utover veggene, og festet med dobbeltsidig teip. Det funker veldig bra.

Ellers gleder jeg meg til å følge med her videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo glemt å oppdatere med syvukersmålingen!

Jeg fikk panikk da jeg skulle måle henne på fredag, for målebåndet viste at hun hadde gått INN flere titalls centimeter. Så jeg så jo for meg fosterdød og absorbsjon og det meste. Det verste er at jeg ble ikke skuffa en gang, mer sånn "jupp, dette måtte bare komme, dette har jeg ventet på". Jeg er ikke helt innstilt på at ting skal funke for meg, og tror ikke helt enda på at dette kan bli et sunt og fint kull. Det går nok galt, skal du se... Men det er min natur og legning, i hvert fall nå for tiden. Det er lettere å håndtere skuffelser som kommer, om de er ferdig bearbeidet på forhånd :aww:

Men etter et par kontrollmålinger, og en tur til Toril for å få henne til å måle for meg, kom vi fram til at X'en nok er drektig enda, og at jeg må puste med magen :innocent:

Det er ikke store økningen i centimeter X'en har å vise til, jeg har for eksempel sammenlignet litt med tispene til Monab88 sin oppdretter, som har hatt betydelig større økninger. Så jeg forventer ikke noe stort kull, trolig er en eller flere av de fem vi garantert så på ultralyd blitt borte i mellomtiden. Skal en tenke positivt, som er ganske fremmed for meg, kan en selvfølgelig si at X'en er en noe lang berner og har derfor god plass til å gjemme valpene bortover kroppen og dermed minimere midjemålveksten. Hennes mor har også konsekvent fått små valper, og det kan jo være noe som ligger på linjene, og derfor også forklarer den lille økningen. Vi får se - til uka er det røntgen, så får vi telle hodeskaller og ryggrader, og se om en finner noe hjertelyd også.

Jeg sakser fra valpedagboka på hjemmesiden:

Nå synes jeg tiden går skremmende fort, det er jo så mye som skulle vært gjort og forberedt før valpene kommer! Men jeg antar ventetiden ikke går like fort for de som ønsker seg valp og er spent på å se om det kommer ut nok valper, riktig kjønn, og som utvikler seg i den retningen som trengs for å bli akkurat den valpen de ønsker seg. Det er selvfølgelig veldig hyggelig med enhver som tar kontakt og viser meg tillit ved å ønske seg valp fra denne kombinasjonen, så får vi se hva sluttresultatet blir. Rett valp skal til rett eier, så det er ingen som er lovet valp før jeg vet hva jeg har i valpekassa.

På denne uka synes jeg X'en har fått mer antydning til jur - det er ikke lenger bare store spener på henne, men det begynner å danne seg melkebar. Hun er fyldigere i buken, og det er lett å se at hun er drektig både når hun står, går, sitter og ligger. Matlysten er på topp, og hun trenger virkelig det ekstra måltidet nå - både fordi hun er sulten og fordi hun ville blitt mager uten. Hun sover mye, og jeg merker at hun begrenser seg litt i aktiviteten sin. Hun er en nysgjerrig hund som gjerne er med meg for å se hva jeg gjør. Nå har hun sluttet å bli med ned i kjelleren når jeg skal gjøre noe der, så den trappa er nok litt for tung for henne. Hun gjør heller ikke antydning til forsøk på å få rumpa inn i bilen, der må jeg løfte henne inn. Stakkars tjukkemagen, hehehehe!

Uka som kommer blir travel, nå må alt som skal i hus skaffes, og alt som må være i stand på valperommet må avsluttes. Teoretisk sett kan X'en føde fra søndag 19. juni - om en tenker at en normal fødsel kan være fra 58 til 66 dager etter befruktning. Men befruktning kan være opptil fire døgn etter siste parring, så teoretisk sett kan hun føde så sent som 29. juni. Men sannsynligheten er størst for at valpene kommer midt i mellom de to datoene, tenker jeg. Om en uke får jeg finne fram termometeret, så en har temperaturendringene å gå etter. Valpene kommer når de er klare, uansett, så får en håpe at jeg er klar også!

Vi har selvfølgelig målt igjen, det er ikke de store talløkningene, og jeg ser ikke for meg et veldig stort kull. Jeg liker ikke helt at det ene tallet minker, og begynner å tenke på fosterdød og absorbsjon, men hunden ser i hvert fall veldig drektig ut enda, og har hatt andre kroppslige endringer på denne uka.

Ved parring: 78 bak ribbeina, 74 rundt buken.

4 uker drektig: 83 bak ribbeina, 77 rundt buken.

5 uker drektig: 86 bak ribbeina, 80 rundt buken.

6 uker drektig: 85 bak ribbeina, 83 rundt buken.

7 uker drektig: 88 bak ribbeina, 81 rundt buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ah, ja, det kan jo være koselig å bla tilbake til, hvordan ble det disse to. Sånt kan jeg jo kopiere og redigere fra hjemmesiden/valpedagboka der.

Jeg tror jeg laget ett ekstra eksemplar av heftet til det siste kullet, kan se om jeg finner det, scanne og sende til deg om du ønsker :)

Jeg har fått veldig mye av familie som skulle pusse opp bad og skifte håndklegarderoben, og brått har det akkumulert seg til å bli ille mye... Men det har ikke kostet meg noe, så da gjør det jo ingenting - og da kan jeg kaste om jeg foretrekker det.

Når vi flytter valpene til kjøkkenet, så har jeg brukt å legge masse håndklær (1 pr valp + 3-5 ekstra) inn i ett trønderbur som står der med døren åpen. Valpene har foretrukket å gå inn dit og sove/slappe av. Og når valpene har dratt avgårde med sine nye familier har de fått med hvert sitt håndkle med lukt av mor og søsken. Grunnen til at jeg legger noen ekstra der er at valpene bruker de som leker også, og da er de ikke akkurat hel til hjemreisen :ahappy:

Siden jeg ikke får til å redigere forrige innlegg, så blir dette en dobbeltpost.

Jeg har sett på bilder i bloggen til Emma, og jeg er uenig i antall valper som veterinæren mener det er, for jeg synes jeg ser minst 6 der... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi tatt røntgen av X'en. Jeg synes det er et godt hjelpemiddel for å kunne forberede seg litt på hvor mange som kommer - om fødselen stopper opp, men det ikke har kommet ut like mange som en så på bildet, kan en gjøre nødvendige tiltak. For eksempel. Jeg har også vært bekymret for hva som egentlig skjer inni X'en, for hun har ikke hatt den økningen i midjemålet som forventet. Så jeg ønsket å sjekke at det faktisk fremdeles var valper der, og at de levde.

Her er røntgenbildene, jeg har forsøkt å øke kontrast og skarphet, men jeg synes slike bilder er håpløse å lese, og kan kun stole på at veterinær teller korrekt.

128401143873706889784440021971436605212249292046902.jpg

128401143872140193318322551948839096152650327453654.jpg

12840114387113310004448681901743283136721566116641.jpg

1284011438742812229591832007135800150489584334580.jpg

Deler av min store frykt viste seg å stemme - X'en har mistet noen av valpene sine. Vi så fem sikre på ultralyd, med stor sjanse for seks og en viss sannsynlighet for syv. Her på røntgen finner veterinær bare tre.

Jeg kan ikke unngå å kjenne meg både skuffa og lei meg nå. Jeg har gjort ALT jeg kan, jeg har fulgt boka, jeg har virkelig fulgt alle råd og anbefalinger, og gjort det som kan gjøres for å styrke sjansen for drektighet og vellykket svangerskapsforløp. Og jeg sitter nå med en lei følelse av at jeg må jo ha feilet et sted, jeg må ha gjort noe galt når vi mister halve kullet. Men jeg klarer ikke å komme på noe heller, så jeg må bare ta det på kvoten for naturens gang, kjipe ting kan skje selv ved de beste intensjoner.

Jeg vet om flere tisper som har mistet hele kullet sitt tett oppi fødsel, så jeg prøver å fokusere på takknemligheten over at hun faktisk har tre valper som virket livsfriske og vitale. Jeg prøver å fokusere på det positive, men jeg trenger nok i kveld til å grine litt og komme over skuffelsen og nederlaget før jeg kan gå videre.

Dette handler jo ikke bare om meg heller, dette handler ikke bare om at jeg vil ha mange tisper å velge mellom når jeg skal beholde valp, eller at jeg vil ha en god kullstørrelse for å få fram samspill og dynamikk og dekke valpenes sosiale behov, eller at det er kjekt med noen valper en kan selge for å minimere underskuddsprosjektet, eller at en er redd for om tispa har opplevd noe som gjorde at hun mistet valpene, eller at en lurer på om en har gjort noe galt, eller at en blir redd for å miste resten av valpene, eller at en får frykt for at det blir keisersnitt da sjansen for det øker ved små kull.

Nei, det handler også om at jeg har blitt kjent med mange flotte mennesker som ønsker seg bernervalp. Jeg har fått henvendelser fra tre ulike verdensdeler, jeg har mailet og snakket med oppdrettere og aktive utstillere, og jeg har mailet og snakket med unge par som ønsker seg en turkompis og sin første hund, og alt i mellom det spekteret. Jeg har dannet meg bilder, jeg har gledet meg til å kunne gi de den valpen de ønsker seg. Selv om ingen har fått et konkret løfte, fordi jeg alltid vil se hva som blir født først og hvordan de utvikler seg, har jeg likevel hatt en formening om hvem som skal få og hvem som ikke skal få. Og nå må jeg skuffe noen av de som jeg så gjerne skulle ha gitt en valp til. Jeg synes det gjør vondt også, jeg.

For å fokusere på det positive:

Vi så tre valper, og de viser alle tegn til å være livsfriske og velutviklet. I morgen er det åtte uker siden første parring, og med tanke på hvilket stadie i svangerskapet X'en dermed er på, er disse valpene "helt i rute". Siden jeg bekymret meg for fosterdød, kunne veterinær berolige med at disse valpene viste helt fersk utvikling - så de døde valpene er absorbert, og disse tre er det ingenting som tilsier annet enn at lever. Skjelettdannelsen skjer overraskende sent i svangerskapet, det er de siste ti-tolv dagene det skjer. Derfor kan en ikke ta røntgen før omtrent nå, for det må jo være dannet skjelett som røntgenbildet kan oppfatte. Veterinær så (for jeg ser ingenting, og føler meg som Rachel i Friends på ultralyd, jeg klarer ikke å skille det jeg ser, og synes jeg så fem ryggrader på det ene bildet...) tydelig tre skaller med ryggrad - og ikke bare det, men ryggradene har også begynt å utvikle ribbein/brystkasse. Det skjer senere enn skalle og ryggrad, altså viser valpene fersk utvikling.

Nå krysser vi fingrene for at resten av svangerskapet forløper normalt, og at vi får en vellykket og ukomplisert fødsel. Sjansen for keisersnitt øker ved små kull, men jeg håper dette er stort nok til at det blir frigitt nok hormoner for at fødselen setter i gang (valpene utsondrer et hormon når de er klare for å bli født, som setter i gang veproduksjon og driver fødselen i gang. Så om det er for få valper, blir det ikke alltid nok "drivstoff" til at fødselen går av seg selv).

X'en gikk på vekta i dag, forresten, noe absurd å se henne bikke 60-tallet. Det er diiiiiger hund, det. Men da har hun økt med åtte kilo siden parring, og hun er ikke tykk. Det sier meg ingenting, siden jeg ikke er vant til å se folk veie sine drektige hunder i blogger og slikt. Men ifølge Bibelen er normal vektøkning 20-55 prosent, med et snitt på 35 prosent. X'en har økt med 15 prosent, så hun ligger godt under snittet, som jo er åpenbart når hun har et under snittet stort kull. Det er litt berolignende å lese slike tall, for da behøver jeg ikke å frykte diiiigre valper på over to kilo hver som skal ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg skjønte noe av røntgenbilder. På det øverste ser jeg et rådyrspor (èn klov) :icon_redface: ellers bare tulleflekker. Gidder en som skjønner mer å ringe inn og forklare litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi nå blir det spennende. Lei meg for de mistede valpene, samtidig hååper jeg så sterkt at det er flere der enn veterinæren klarte å se... Men når det er sagt så var det jo noen som så langt flere enn de 6 valpene som kom i Balrog sitt kull. Men der hadde veterinæren rett om jeg ikke husker feil. Men i X'en sitt kull så er det Labbis som har rett! *bestemme* Hun er jo nesten veterinær så. (Mrs P, du teller ikke for anledningen.) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tre jeg, hvor ser dere som ser seks, alle valpene? :huh:

Edit: Ser at labbis har lagt ut bilde, men vet ikke om jeg skjønte så mye av det. :lol: Har du merket av fire stk der?

Som jeg skrev, to hundeløse! Er usikker på om det ene er et hode da, men syns jeg ser 5-6 ryggrader ganske tydelig :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca slik så jeg det. Er usikker på om jeg ser 5 eller 6, men den ene ryggraden så veldig lang ut og kan være dobbel.

Fant ikke alle hodene, men her er en rask tegning

Den du har markert helt til venstre tror jeg er ribbeina på ryggrad nr 2 (1) fra venstre. Ellers er jeg enig i 4 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, to hundeløse! Er usikker på om det ene er et hode da, men syns jeg ser 5-6 ryggrader ganske tydelig :icon_confused:

Slik ser jeg det:

128401143872140193318322551948839096152650327453654.jpg

Ikke mer enn fire, men i hvert fall tre hos meg. Der jeg har skrevet "brystkasse" synes jeg at det ser ut som om man ser valpen fra ryggen(dorso-ventral), ikke fra siden, slik at man kan se kanten på brystkassen, altså ribben, på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...