Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Gratulerer med valpene! :cheer::banana::cheer: Keisersnitt er noe man må ta enkelte ganger og slettes ikke noe hverken du eller X'en kan noe for ;)

Gleder meg veldig til å se bilder av de små og X'en etterhvert. Og som andre skrev lengre oppe her, få deg søvn selv også nå når de tre nydelige har kommet til verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempestas, da! Okey - kunne kanskje vært litt flere av dem, men samtidig MÅÅ jo et tre-valperskull være en ren fryd å ha. Man rekker å bli så godt kjent med alle tre, kan ha de med rundtomkring lettere, og så mye greiere å finne superhjem til alle...

Lykke til med de små - gleder meg til bilder når de har blitt litt bollete og søte!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så masse me valper! :cheer:

Klart det var litt kjedelig med keisersnitt, men det gikk jo heldigvis bra me alle 4 ;)

Og skulle du tilfeldigvis få en kommende utstillingsstjerne til overs, så er det lov å sende han oppover til Trønderland :P thihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen! X'en er fremdeles groggy, så jeg har nok å gjøre akkurat nå for å dekke opp der hun ikke har kommet i gang enda - sånn sett er det greit med en trio. Og de er jo verdens mest perfekte små Latruda'er :wub:

Gleeder meg til bilder! Kan du forklare litt om tegninger på berner? Undres om den er lik som på basenjien, som SKAL ha hvite poter, haletipp og bryst, og KAN ha hvitt bless, bein og krage?

Berner skal være tricolor, og tanfargen skal være markert i kinn, som de ekstra falske øynene (Vieraugler, ble rasen stedvis kalt), på beina og i kanten av brystet. Det er meget, meget sjelden en ikke finner de rette tantegningene på berner, da skal de være ekstremt overtegnet. Dog kan det variere noe med hvor bra og ren fargen er.

Angående det hvite, så skal de ha hvite tegninger. De skal ha snutebånd og bliss, men det skal være sort mellom de falske øynene og blisset. Snutebåndet skal ikke dekke munnvikene, står det - men det gjør det på X'ens ene side. De færreste har kommentert det, og det er vel bare en som har trukket for det. Men jeg løper ikke etter dommere jeg vet er meget opptatt av slike tegninger heller.

De skal være hvite i brystet - før sto det eksplisitt i standarden at det skulle være korsformet, som i det sveitsiske flagget. Nå står det bare at det skal være ubrutt hvit tegning. Nå og da dukker det opp en svart markering tvers over det hvite, og noen kan ha et par sorte spetter i det hvite. Men det er da ikke ønskelig.

Det er ønskelig med hvite poter og hvit haletipp, men det hvite skal ikke gå over håndleddet.

Det tolereres en liten hvit nakkeflekk, uten at det er angitt størrelse. Gutten her vil nok få betydelig større nakkeflekk enn "liten", men det er også mange dommere som vil la det gå gjennom om kragen hans faktisk blir den flekken jeg tror det kan bli.

Oppi det hele kommer jo litt smak og preferanser - jeg liker ikke nakkeflekker i det hele tatt. Jeg blir også forstyrret av for hvite bein, men synes det er pent at de har hvitt - det er mer flashy og fint med hvite sko, men jeg liker ikke når det kryper oppover for høyt. Jeg er mer tolerant på tegninger i hodet - at X'en har forbi den ene munnvika plager meg ikke. Jeg foretrekker de lysere i hodet, enn mørke - fordi lyse tegninger gir inntrykk av bredere og kortere og buttere snuteparti, bredere hode og bedre hode. Derfor skulle jeg gjerne malt litt om på tispa - hun er usymmetrisk tegnet, som jeg også synes er forstyrrende. Hun har altså en veldig mørk og en passe lys side. Så om hun blir her, må jeg vende meg til å stille henne den andre veien, for å få fram den lyse siden til dommeren... :whistle: Dette går altså på smak og behag - noen elsker en mørk og fin berner, andre elsker spesielle hvite tegninger - det er lett å få særpreg og personlige uttrrykk av tegningene. Og det er klart at den som synes best i valpekassa, er jo gutten med den halve kragen.

Men - tegninger er tegninger, konstruksjon og type går foran. Det er lett å avle bort tegninger, men å få fram sunne vinkler og et godt hode krever mer.

Jeg har forresten lurt på om jeg skal gi de navn i valpekassa, fordi det er mer personlig enn å snakke om gutt1 og gutt2. Det blir jo ikke navn jeg forventer at eierne skal bruke, det blir ikke navn som skal på stamtavla. Bare et kjælenavn her. Jeg vet jo hva jeg skal kalle min senere, men jeg vet ikke hvem av dem det blir - for er ikke tispa bra nok, og den korrekt tegnede hannen er bra, så blir han her i stedet. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvor mye hvitt har han med krage? Søsteren til Avalon var ganske overtegnet som valp, men det vokste faktisk vekk etterhvert. Min erfaring er at hvitt på kroppen krymper, og på hodet over stoppen, mens det som er på snuta krymper mye mindre.

Nyfødt hadde hun en ganske markert strek bak skulderen, og hvitt på øret

Hvalpekuld2146lite.jpg

8 uker gammel var streken nesten borte, øret var fortsatt litt hvitt

36759_137753596250768_100000483840167_331318_7047988_n.jpg

34614_137754812917313_100000483840167_331324_5329323_n.jpg

Den dag idag er hun helt korrekt tegnet både på kropp og hode

163774_192436887449105_100000483840167_703593_5375949_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har forresten lurt på om jeg skal gi de navn i valpekassa, fordi det er mer personlig enn å snakke om gutt1 og gutt2. Det blir jo ikke navn jeg forventer at eierne skal bruke, det blir ikke navn som skal på stamtavla. Bare et kjælenavn her. Jeg vet jo hva jeg skal kalle min senere, men jeg vet ikke hvem av dem det blir - for er ikke tispa bra nok, og den korrekt tegnede hannen er bra, så blir han her i stedet. Tror jeg.

Gi de kallenavn. Det har jeg gjort. Koselig å snakke med de liksom. Jeg har jo gått ut i fra stamtavlenavn som regel - men Tjukken stakkar har bare hett Tjukken hele sitt liv - på stamtavla heter han Donatello he he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...