Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

jeg er ingen fan av hverken UL eller røntgen

Vi har tatt røntgen 1 gang - og da fikk jeg beskjed om at tispa var tom - det var ikke en valp der i følge veterinær.

Jeg hadde selv kjent liv der tidligere og tispa hadde lagt seg ut og ned i mente som hu alltid har gjort -

Fire dager etterpå - så ringte jeg veterinæren min - og ba hu sjekke røntgenet sitt - da ronja hadde nedkommet med 7 sprell levende valper.

Så ikke ta sorgene på forskudd :)

Vi gikk fra ingen til 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til Mari, du er så flink til å finne de rette ordene og det rette fokuset - du er bra, du! :hug:

Og jeg har det bedre i dag. X'en og jeg hadde en fin prat i senga i morges, hvor vi diskuterte farge på valpekassa - hun må jo få ha litt medbestemmelsesrett, ikke sant? :lol: Også har vi laget en liste over ting vi skal få gjort i dag, jeg håper bare hun orker alt det arbeidet med tjukkemagen sin :aww: Og jeg har plukket ut mine tre favorittnavn på lista slik at de er klare. Heldigvis har ikke faren noen sterke meninger om det der. Men de avsløres ikke før valpene er ei uke, jeg vil ikke jinxe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele min erfaring med røntgen, som jeg har tatt 4 ganger.

På Centa så vi 5 på UL, 5 (klare og ingen antydning til fler) på røntgen. Det kom 6.

På Mille så vi 2 på UL og 6 (muligens 7) på røntgen. Det kom 7.

På Lunas første kull så vi 2 på UL og 5 på røntgen (ikke antydning ti fler). Det kom 5.

På Lunas andre kull tok vi ikke UL. Røntgenbildet viste tydelig 4. Hverken mer eller mindre. Det kom 4.

Ellers kan jeg bare skrive under på Mari sine ord. Fornuftige damen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha a-kull? Jeg lurer på om det er x-relaterte navn isåfall. An Xtraordinary Gentleman, Another Generation X, A Xtamp of Approval og sånt. Jeg er litt spent på å høre da, jeg vet du legger mye jobb og omtanke i navneting. Artig det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha a-kull? Jeg lurer på om det er x-relaterte navn isåfall. An Xtraordinary Gentleman, Another Generation X, A Xtamp of Approval og sånt. Jeg er litt spent på å høre da, jeg vet du legger mye jobb og omtanke i navneting. Artig det. :)

Nope, det er F-kull. Husker du ikke alle de gode forslagene tidligere i tråden, innledet med min forhenværende svogers Fuckface??? :icon_confused:

Min søte svigermor foreslo forresten Forhenværende som navn i sin tid, for å kalle opp etter X'en. Men jeg hadde tenkt til at X'en sto for bokstaven, ikke en som en gang var noe for meg. Og jeg ser ironien i at han jeg kjøpte hunden sammen med, til slutt ble eks'en han også...

Skulle jeg kjørt norske navn, måtte jeg vel hatt en Latrudas Fandenivoldsk også, da det også kunne vært en oppkallelse av moren fra hine søte tenåringsdager.

Men det er engelske navn, og de er en slags oppkallelse av mamma'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det er F-kull. Husker du ikke alle de gode forslagene tidligere i tråden, innledet med min forhenværende svogers Fuckface??? :icon_confused:

Hvordan kunne jeg glemme det?? *facepalm* Det var jo noen innertiere der altså. :lol:

Men det er engelske navn, og de er en slags oppkallelse av mamma'n.

Det blir artig å høre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var då trist, Emma. Som du seier, det verkar jo som om du har gjort alt som overhode kunne hatt noko å seie, og så skjer det likevel. Då er det lov å vere skuffa, sint og fortvila.

Men, no når du har vore det, og byrjar å sjå lysare på det, så er jo fakta framleis som andre har vore inne på, at du om kun nokre dagar sit med tre fantastiske smånurk som heile di verd skal dreie seg om den neste tida. Det skal nok bli fantastisk, skal du sjå :) .

Lukke til denne siste tida, og så i den heilt nye tida som følgjer etterpå :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari sier mye fornuftig :yes: Og du; det er valper der, det er da bedre enn ingen?

Vi kan alltids håpe at røntgenbildet er helt på trynet, uansett får du et fint kull som du kommer til å ha masse glede av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der kom du med enda en :lol:

Hahaha, godt forslag, det får bli neste gang jeg er på F :lol:

Ny fredag, ny måledag. Jeg målte henne tre ganger i dag for å være sikker på at tallene stemte. Jeg har jo selv syntes at hun virker stor for tiden, at hun må ha lagt seg ut mye. Men at det var så mye, forventet jeg ikke.

Jeg har valgt å bruke de laveste tallene, så er jeg sikker på at jeg ikke overdriver noe. Og da kom jeg til 98 centimeter rett bak ribbeina - og det er en økning på 10 centimeter siden sist fredag. Det er like stor økning som hun hadde fra parring fram til forrige uker, syv uker drektig. Så målte jeg lenger bak, rundt buken, som vanlig. Der stoppet det på 87 centimeter, en økning på seks centimeter. Også det er nesten like mye som hun økte de syv første ukene. Hun er virkelig diger, i morgen må jeg få tatt nye bilder av henne. Jeg håper ikke dette betyr at hun har trekvartkilos valper, det blir en tøff fødsel i så fall. Så jeg håper det meste er fostervann og prump.

Valpekassa er så godt som ferdig i dag, den blir verken pen eller søt. Men den blir stor nok, solid nok, robust nok og grei nok. Den er laget med en god dose kjærlighet og en god dose faenskap, da jeg måtte forsøke tre ulike patenter før jeg fant noe som fungerte like godt i praksis som det gjorde i mitt ikke-tekniske hode. Stakkars pappa som kom på besøk for å hjelpe har vel aldri hørt eldstedatra si banne så mye på en dag før...

Temperaturen er også målt i dag og landet på 37.6 grader. Jeg har helt glemt å ta temp'en tidligere, så jeg kan ikke si noe om det er hennes normaltemperatur, men det er i hvert fall innenfor normalen i henhold til Indrebø-bibelen. Jeg forsetter nå å måle henne morgen og kveld for å kunne holde et øye med temperaturdropp'et som en kan forvente seg.

I kveld har X'en forresten for første gang i sitt liv ikke spist opp maten sin. Hun maste etter mat, men spiste ikke halvparten en gang. Kanskje det begynner å bli stinn mage? Hun er i hvert fall rimelig hard og kompakt i magen nå. Selv om det bare er tre valper der. Hvis hun spiser lite til frokost også, får jeg gå over til fire måltider og hjelpe henne å porsjonere maten utover dagen. Hun er vanligvis et matvrak, så dette er meget underlig oppførsel av henne - men selvfølgelig forståelig i denne sammenhengen. Så skulle jeg få oppleve det også, at X'en gikk fra matskåla... Nesten så jeg må ta et bilde av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og gleder meg! Er jo ikke lenge til engang! :D Og du MÅ ta deg tid til å skrive "nå kommer de" eller noe altså! :aww:

Jeg tror jeg kan garantere at nei, jeg kommer ikke til å sitte på sonen mens hunden min føder. OM jeg skulle slumpe til å føle meg tilstedeværende nok og ha tid og overskudd til å oppdatere, så prioriterer jeg i så fall hjemmesiden. Men jeg tenker at vi skal la fødselen bli ferdig først, så får vi oppdatere etterpå.

Anette hjalp meg å ta nye bilder i dag.

X'en på tirsdag, 55 dager drektig:

55dager01.jpg

X'en i dag, 59 dager etter første parring:

59dager02.jpg

Jeg synes det har skjedd ting, jeg.

Til sammenligning, dagen før parring:

siri190411_a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Temperaturen er også målt i dag og landet på 37.6 grader. Jeg har helt glemt å ta temp'en tidligere, så jeg kan ikke si noe om det er hennes normaltemperatur, men det er i hvert fall innenfor normalen i henhold til Indrebø-bibelen. Jeg forsetter nå å måle henne morgen og kveld for å kunne holde et øye med temperaturdropp'et som en kan forvente seg.

Jeg hadde heller ikke peiling på Amy sin "normal-temp" før det første kullet :icon_redface:

I kveld har X'en forresten for første gang i sitt liv ikke spist opp maten sin. Hun maste etter mat, men spiste ikke halvparten en gang. Kanskje det begynner å bli stinn mage? Hun er i hvert fall rimelig hard og kompakt i magen nå. Selv om det bare er tre valper der. Hvis hun spiser lite til frokost også, får jeg gå over til fire måltider og hjelpe henne å porsjonere maten utover dagen. Hun er vanligvis et matvrak, så dette er meget underlig oppførsel av henne - men selvfølgelig forståelig i denne sammenhengen. Så skulle jeg få oppleve det også, at X'en gikk fra matskåla... Nesten så jeg må ta et bilde av det.

Slik var Amy også, hun er ett matvrak de luxe, men den siste uka innen valpene kom til så ble hun skikkelig småspist. Så hun hadde mat tilgjengelig hele døgnet... :icon_redface:

X'en i dag, 59 dager etter første parring:

59dager02.jpg

Verdens fineste X'en! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ da være mer enn 3 der inni? En berner valp er vell ikke så stor? Magen ser skikkelig svær ut! Lykke til uansett :D Blir spennende, selv om vi ikke får live update :D Viktig å prioritere! :)

Gjennomsnittlig fødselsvekt er 500-600 gram, så jeg frykter jo at dette skal være valper på nærmere 800 så stor som hun er. Lina - hennes mor - har alltid fått små valper, ned mot 400 gram, og det sies at det kan være slikt som ligger på linjene. Men gudene vet hva som er inni der...

Verdens fineste X'en! :wub:

Ja! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig fødselsvekt er 500-600 gram, så jeg frykter jo at dette skal være valper på nærmere 800 så stor som hun er. Lina - hennes mor - har alltid fått små valper, ned mot 400 gram, og det sies at det kan være slikt som ligger på linjene. Men gudene vet hva som er inni der...

Vi finner nok det ut en dag :D Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med småspistheten er vel ganske naturlig. For det første blir det vel trangt for magesekken, slik at små, hyppige måltider er lettere for henne. Enda nærmere fødselen er det vel lurt om tarmen er tømt, slik det er for mennesker. Har ikke peiling på hundefødsler, så dette er basert på egen erfaring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med småspistheten er vel ganske naturlig. For det første blir det vel trangt for magesekken, slik at små, hyppige måltider er lettere for henne. Enda nærmere fødselen er det vel lurt om tarmen er tømt, slik det er for mennesker. Har ikke peiling på hundefødsler, så dette er basert på egen erfaring :icon_redface:

Jeg gir henne nå fire-fem små måltider om dagen, og da spiser hun med god appetitt. Så det er sikkert lettere å få i seg små mengder når magen er stinn.

Vanligvis får hun to måltider, jeg innførte et midtmåltid som tilleggsfôring for noen uker siden, og nå prøver jeg å fordele den mengden da på enda et par måltider.

Det med fôring er jo også noe en kan diskutere seg blå på og lese veldig motstridende tips om. Men jeg følger rådet om å holde henne i normal kondisjon, slik at hun er mest mulig opplagt og i fysisk form til fødselen - men når fødselen starter og fram til valpene slutter å amme, kan en pøse på med nesten ubegrensede matmengder, fordi da "tømmes" jo tispa gjennom melkebaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St Hans er torsdag er det ikke? Er det dag 63 ? Har du liksom en sånn 'de kommer kasnkje på tirsdag, eller kanskje på lørdag' følelse? (Bare at dette var eksempeldager?)

Lykke til i innspurten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...