Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Selv om det er uoffisielt, så skal det være som en offisiell konkurranse, så verken bånd under fellesdekk eller gjerde rundt ringen er lov :) Meeen vi skal diskutere om det kanskje kan bli en rekruttklasse hvor alt skjer i bånd for de som ikke tør å ha løs hund!

Syntes absolutt det bør være en rekruttklasse, der man rett og slett kan gjør "som man vil" bruke av bånd er greit, godbit greit, både under og mellom øvelser. Rett og slett for å inkludere flere, det vil også la flere soniser prøve seg på LP, som ikke hadde turt/giddet hvis ikke. Om dette skal være i tillegg eller sammenslått med en evt. bronsemerkeprøve får dere velge, men jeg tror sammenslått kan være det greieste egentlig.

Syns folk tar dette litt for seriøst jeg, det er jo bare for gøy, og for å få konkurransetrening? Er ikke noe poeng i å få nerver og grue seg alt nå da vel, det er jo fire måneder til :D
Helt enig, jeg trodde ærlig talt at dette var mer ment for kos og trening, hvis ikke kan jeg jo bare gå ut å starte et uoffisielt stevne hvor som helst.

Poenget mitt er at jeg syntes vi bør inkludere så mange som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er jeg også med på at vi burde kunne ha bronsjemerket. Og hvis vi har ordnet med dommer, så kan vel denne gi ut bronsjemerket, det er jo et uoffisielt merke som ikke krever noe via NKK.

Bronsemerket er uoffisielt ja, men kan kun utdeles av NKK eller klubber tilhørende NKK. Så det kan ikke bli delt ut her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er uoffisielt, så skal det være som en offisiell konkurranse, så verken bånd under fellesdekk eller gjerde rundt ringen er lov :) Meeen vi skal diskutere om det kanskje kan bli en rekruttklasse hvor alt skjer i bånd for de som ikke tør å ha løs hund!

Er det faktisk ikke lov med inngjerding rundt ringen i lp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt input siden jeg kjenner området godt.

Retriverklubbens område (med et lite klubbhus) ligger i starten av sørkedalen, en gåtur fra Bogstadcamping. (15-20 min. vil jeg tippe?) Bogstad camping har masse hytter til utleie året rundt. Det er ikke retriverklubben som eier området- de eier kun det lille huset såvidt meg bekjent. Området er et av få friområder i Oslo, der det er lov til å ha løs hund året rundt. Det er dog ikke inngjerdet, men grenser til en MEGET bratt bakke i bak-kant, og en litt mindre trafikkert vei på andre siden. Jeg tror det bør være mulig å benyttte seg av området uten spesielle kostnader, men det kan jo være lurt å ringe retriverklubben for å forsikre seg om at det ikke kræsjer med andre arrangementer. På andre siden av veien er det stooore jorder (grenser til Bogstadvannet og Bogstad golfbane) og turterreng ALL MASS i alle retninger. Flott sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa det kan vi :D

Yei!

Vi har foreløpig kommet frem til 24-25 september helgen! :)

Jeg og labbis er på saken med skjema og sider nå :D

Men den helgen er det utstilling i Bergen, tenk! Syns dere skal ta hensyn til oss vestlendinger også! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt input siden jeg kjenner området godt.

Retriverklubbens område (med et lite klubbhus) ligger i starten av sørkedalen, en gåtur fra Bogstadcamping. (15-20 min. vil jeg tippe?) Bogstad camping har masse hytter til utleie året rundt. Det er ikke retriverklubben som eier området- de eier kun det lille huset såvidt meg bekjent. Området er et av få friområder i Oslo, der det er lov til å ha løs hund året rundt. Det er dog ikke inngjerdet, men grenser til en MEGET bratt bakke i bak-kant, og en litt mindre trafikkert vei på andre siden. Jeg tror det bør være mulig å benyttte seg av området uten spesielle kostnader, men det kan jo være lurt å ringe retriverklubben for å forsikre seg om at det ikke kræsjer med andre arrangementer. På andre siden av veien er det stooore jorder (grenser til Bogstadvannet og Bogstad golfbane) og turterreng ALL MASS i alle retninger. Flott sted!

Tipper retrieverklubbens område isåfall er ved siden av dette friområdet? Friområdet er jo åpent til fritt bruk for alle. Isåfall lurt å snakke med friluftsetaten om vi skal okkuppere det en hel helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker at det skal være offisielt kunne det jo godt an å gå i dialog med en NKK- samarbeidende klubb som kan være knytepunkt ovenfor NKK? Med "sonen" som reel arrangør?

Hva med å lage egen "sonen-klubb" tilknyttet NKK? Slikt tar jo tid, men begynte å pusle med tanken. Det er jo flust av kompetente mennesker her!

Edit: Hva med å ha et lite uoffisielt valpeshow også??? Da kan jeg stille :P Edit: Nei, glem det. Ikke hvis "vanlige" regler gjelder. Fjorårs-kullet vil i slutten av september være 9,5 mnd, mens det planlagte kullet vil være 3,5 mnd. SÅ da er det ikke så farlig alikevel.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper retrieverklubbens område isåfall er ved siden av dette friområdet? Friområdet er jo åpent til fritt bruk for alle. Isåfall lurt å snakke med friluftsetaten om vi skal okkuppere det en hel helg.

Mnei, jeg tror det er slik at retriverklubben benytter seg av fri-området? Området er ikke veeldig stort. Prøvde å se om jeg fant noen bilder av det, men fant ikke noen dugandes. Området blir ikke mye brukt av det jeg har sett iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi skal gjennomføre dette, og stevnet legges til en søndag, må vi ikke bare avtale lån av område med områdeansvarlig. Vi må også søke om fritak fra søndagsfred hos politiet. I tillegg må vi melde dyreansamling til Mattilsynet, og skaffe tlfnr til vakthavende veterinær samt legevakt. Disse tingene er uproblematiske å gjøre, så lenge vi får bestemt et sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åeee, det var jo ikke den helgen vi bestemte oss for på chatten. :hmm:

hva bestemte dere dere for?

når jeg og labbis og jenaette og diverse pratet kom vi frem til 24-25 september pga mellom ustillinger her på østlandet og ikke MH for kelpieklanen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg og labbis og jenaette og diverse pratet kom vi frem til 24-25 september pga mellom ustillinger her på østlandet og ikke MH for kelpieklanen :P

Vi ble enige om første helga i september, for da er det ingen terminfestede arrangementer her i landet iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige om første helga i september, for da er det ingen terminfestede arrangementer her i landet iallefall. :)

Joooo, 3-4.september er det A-spor (og kanskje flere klasser) i Kongsberg.

Men jeg har ikke vært med på å bestemme noen dato altså, var bare Labbis som ikke husket når MH gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke MH burde tas før nærmere 2 år jeg? Det er i år vi snakker om, right? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...