Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!


Benedicte

Recommended Posts

Men hva skiller egentlig bronsemerket fra kl 1 i vanskelighetsgrad da? Det er enkeldekk istedetfor fellesdekk.

At ikke alle de som har ambisjoner om å få opprykket starter der, og klasse 1 kommer nok til å bli stor nok fra før. Da kan de som ikke føler seg helt komfortable enda få starte i egen klasse.

Men det er jo endel delte meninger om dette, og siden jeg faktisk ikke skal starte i noe rekruttklasse selv, så får de som faktisk planlegger å starte i den klassen si hva de ønsker å gjøre i ringen. For akkurat nå virker det som det er vanskeligere å få til, enn bare å droppe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser poenget ditt og kan tildels være enig, men tenker på de som ikke har helt den store interessen for LP.

Også trodde jeg poenget var å gjøre dette til et skikkelig sosialt treff også, sånn at de som dukker opp som heiagjeng også kan delta i en slags "tulle-klasse". Alt trenger ikke å være så seriøst liksom. Det er jo bare en attpå klasse liksom.

Meningen var først og fremst at det skulle være et uoffisielt LP-stevne, som beskrevet i første innlegg i denne tråden:

*klipp*

Vi er noen som har pratet litt om å arrangere et uoffisielt LP-stevne, og kanskje vi kunne hatt et eget sonenmesterskap en gang i løpet av våren (blir kanskje litt tidlig), sommeren (mange bortreist) eller tidlig på høsten?

*klipp*

Vi trenger i så fall en dommer for alle klasser og en ringsekretær - selvsagt noen som har greie på lydighet! Selv om det er uoffisielt, så skal det være skikkelig som et offisielt stevne! :)

*klipp*

Og alt må selvsagt skje i samme ring, for å få god stemning rundt ringen (og nok fotografer, selv om det ikke pleier å være et problem når det er soniser til stede!). Regner med at det blir en del startende i LP1 hvis dette blir vellykket, det er jo et fint sted å sette nervene på prøve :D

Å dele ut bronsjemerke er ikke så enkelt som det høres ut som, fordi det faktisk er litt regler om hvem som kan dele ut sånt, og hvordan det skal foregå. Det er en slags offisiell konkurranse. Så selve utdelingen av bronsjemerke kan ikke gjøres på et sonentreff, fordi da er vi nødt til å arrangere gjennom en klubb som er tilknyttet NKK - sonen er ikke en klubb, og den er ikke tilknyttet NKK.

Men for all enkelhets skyld, så kan man jo kjøre bronsjemerke-øvelsene som rekruttklasse. Det er tannvisning, lineføring, dekk fra holdt, innkalling, stå under marsj og enkeltdekk i ett minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi tok bronsemerket, så var det enkeltdekk 1 min, og hopp over hinder var ikke med. Avstandskommando var heller ikke med. Resten var likt klasse 1 . Men dette var før de nye reglene da.

Jeg er klar over at det er flere forskjeller(jeg bare ramset opp den store forskjellen som jeg ser på det at gjør den enklere), men folk vil ha på bånd, belønne hele veien osv osv, og da vil jo ikke en "bronsemerkeprøve" gjøre det noe enklere.

Ta en rekruttklasse en hvor langline er lov da? :icon_confused:

Selvom jeg syns rekruttklasse er litt teit når det er snakk om et uoffisielt stevne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all enkelhets skyld, så kan man jo kjøre bronsjemerke-øvelsene som rekruttklasse. Det er tannvisning, lineføring, dekk fra holdt, innkalling, stå under marsj og enkeltdekk i ett minutt.

Det var en bra idé tycker jag, göra det helt enkelt sånn utan krims krams.

Annars tycker jag att man inte bör ta det så allvarligt men ta det som en övning/erfarenhet innom tävlingssammanhang. Kan man inte en övning hoppar man över dem, vill man pröva det ut iallafall så gör man det. Går det inte som man tänkt sig, nej då blir det iallafall underhållning för publiksonisar. :lol:

Är ju nyttigt att få pröva sig kanske första gången i ett tävlingssammanhang i lp där reglerna är lika dem som är officiellt. Så att man känner att "oj det gick ju inte så värst" och det kan ju bidra till att det blir enklare att starta upp på officiella tävlingar också eftervart. För dem som debuterar på sonenmästerskapet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri stilt i en lydighetskonkuranse, for den saks skyld noen som helst konkuranse med hund. At det er uoffisielt og med venner gjør at jeg antageglivis kan slappe av litt og heller stryke øvelser om de går galt.Men jeg ser dette som et bra mål å jobbe mot, fordi jeg ikke tørr offisielle stevner enda :)

Amiga vil jo ikke klare hele programmet overhodet, men da får jeg ta på båndet og bare gjøre den i bånd og få 0, men da får hun en erfaring og jeg en. Også kanskje klarer vi noen andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjangs i havet om jeg tør stille mot noen på forumet her. Tror jeg er den desidert dårligste av de som i det hele tatt trener lydighet...

Det er du nok helt sikkert ikke. :aww:

Så flott at så mange er positive! :D Alt av premier er vel bra? Hunderelatert eller ikke, sålenge det er gratis :lol: Så får vi heller kjøpe inn noe skikkelig for startsavgift-pengene. Jeg kan skaffe en del gjennom dyrebutikken hvertfall :)

Når vi hadde Sonentreff fikk Soppen og Nowiclee tak i noen fine rosetter. Kanskje vi kan hente noen tips fra de? :innocent:

www.rosettfabrikken.no, www.tlfas.no, www.direktepremier.no, osv osv. Google is my friend. :lol: Vi brukte vel rosettfabrikken, synes jeg å huske, denne rosetten her, fornøyd med det. :ahappy:

Ellers var jo også Emma's forslag bra, at hun kan lage dem mot betaling av materialene? Synes de så fine ut, jeg. Smart med en lys farge på iallefall en del av halen, så det er lett å skrive på. (trykk på halene koster fryktelig mye!) :aww:

Ellers synes jeg dette høres kjempebra ut. Jeg kommer nok til å melde på i klasse 1, det må bare bli litt nærmere først, så jeg vet sikkert at helgen er ledig. Mulig jeg må stå over fellesdekken(ikke så lett å få trent på det oppi her, helt alene), men det får gå. :ahappy:

Også synes jeg rekruttklasse er et fint alternativ. Min mening er at skal det være LP-stevne, så får det være noen regler også i rekruttklasse, synes bruk av bånd, belønning MELLOM øvelsene, og kortere fellesdekk med hunden i line/evt båndet liggende på bakken(så man kan kaste seg over det dersom hunden reiser seg) er en god plan. Rekruttklasse skal ikke være en trening, det skal være mulig for en dommer å dømme også denne klassen. De som synes rekruttklassen blir for krevende(når man har 4-5 mnd å trene på frem til det), kan trene med hverandre utenfor ringen? :ahappy: Dette er jo tross alt et uoffisielt LP-stevne med hundesonentreff, ikke et hundesonentreff med lp-øvelser. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all enkelhets skyld, så kan man jo kjøre bronsjemerke-øvelsene som rekruttklasse. Det er tannvisning, lineføring, dekk fra holdt, innkalling, stå under marsj og enkeltdekk i ett minutt.

Og det var jo første forslaget mitt, også etter at det ble skrevet her at det var mer komplisert enn som så å dele ut selve merket. Men det blir jo på lik linje som at ingen kan få sølvmerket i klasse 1 sant? :icon_confused:

Det er jo mye enklere å gjøre det så offisielt som mulig, men når man allikevel skal lage en helt egen klasse fra bunnen av, så kan man liksom ta hensyn til mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tross alt et uoffisielt LP-stevne med hundesonentreff, ikke et hundesonentreff med lp-øvelser. :ahappy:

Yes, veldig enig! :ahappy:

Det er klart at dette skal være moro og litt annerledes (sånn siden det er for sonenhundene), men jeg syns fortsatt at det skal være en ordentlig konkurranse.

Og rekruttklassen var jo bare et forslag for at folk som syns det høres gøy ut å være med på dette kan lære seg øvelsene i løpet av sommeren og være med på en litt lettere konkurranse enn de "ordentlige" konkurransene, men fortsatt med regler så det blir litt å jobbe fram mot :aww:

EDIT: Jeg ble plutselig litt usikker pga Caranthir, er det enkelt for noen å sjekke at jeg faktisk meldte på Java i klasse 2? :icon_redface: For jeg skal gå klasse 2 altså, men ble litt usikker på om jeg trykket klasse 1 etter at Caranthir nevnte det :icon_redface: *surrehue*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hopper i det og melder Maisen på i klasse 1 også jeg.. så får det gå som det går :D

merker at jeg begynner og glede meg til det her nå!

angående rosetter, så mener jeg og huske at intersilvi.se var ganske rimlige... bestilte et par stoooore tullerosetter til Ben (blandt annet BEST IN UNIVERSE :P) derfra for et par år siden og tror jeg ga rundt 80 kroner for en sånn diger en som jeg designet selv. Mener de har standard rosetter også, som var ganske billige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Jeg ble plutselig litt usikker pga Caranthir, er det enkelt for noen å sjekke at jeg faktisk meldte på Java i klasse 2? :icon_redface: For jeg skal gå klasse 2 altså, men ble litt usikker på om jeg trykket klasse 1 etter at Caranthir nevnte det :icon_redface: *surrehue*

Står klasse 2:)

Ang rosetter

kanskje sverige er billigere på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rosetter

kanskje sverige er billigere på det?

Jeg vet Norsk Miniatyrhundklubb bestiller fra England, så jeg antar de er billigere enn i Norge.

Mine rosetter er for tiden nedpakket, men det pleier jo å stå leverandør/produsent på baksiden. Det er de rosettene som har en hvit blondekant i midten, i hvert fall på CK-rosettene jeg har kjøpt, om noen vil sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag :ahappy:

Emma: flotte rosetter! Sender deg en PM når jeg får tid :) Litt hektisk her akkurat nå (og hektisk i hjernen min i natt, drømte om stevnet og hadde glemt alt!)

Jeanette: så ikke innlegget ditt tidligere, men pokaler er supert! :D Sier jatakk til det!

Nowi: jeg er enig med deg angående hvordan en rekruttklasse kan være. Men er selvsagt åpen for mer forslag! I mitt hode skal rekruttklasse være noe å trene frem mot, men et alternativ for de som er redd hunden stikker (derav bånd på) eller vil ha mulighet til å kunne belønne mellom øvelsene. Det skal ikke være så vanskelig å dømme tror jeg (hvis ikke kan jeg ta den jobben :) ). Jeg tror også det er bedre med en kortere fellesdekk enn en fellesdekk hvor man kan belønne under øvelsen. For mange hunder er det veldig forstyrrende at nabohunden får en godbit, samtidig så kan man få lov til å belønne inne i ringen når øvelsen er ferdig.

Edit:

Toril: supert om du kan være skriver! Det er ganske behagelig arbeid tipper jeg!

Loke: vi har ikke funnet sted riktig enda, men sender en mail til retrieverklubben i løpet av dagen eller morgendagen :)

Yodel: ah, så dumt! :( Det som også skjer når det går via en annen klubb er vel at det blir åpent for alle, også de som ikke er sonenbrukere. Litt dumt om en fra den andre klubben stikker av med SM 2011-rosett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er påmeldingsfristen?? Frost har jo alle klasse 1 øvelsene inne, så OM hun skjerper seg når det gjelder å stikke av under trening biten (leke med andre hunder er gøy :whistle: ) så stiller vi nok i klasse 1 i vår/sommer. Så da kunne jo dette ha vært klasse 2 debuten..

Eller trenger man evt opprykk til klasse 2 først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er påmeldingsfristen?? Frost har jo alle klasse 1 øvelsene inne, så OM hun skjerper seg når det gjelder å stikke av under trening biten (leke med andre hunder er gøy :whistle: ) så stiller vi nok i klasse 1 i vår/sommer. Så da kunne jo dette ha vært klasse 2 debuten..

Eller trenger man evt opprykk til klasse 2 først?

Det lurte jeg også på. Har meldt på kl 1, men det er jo ønskelig å komme seg opp i kl 2. Så om vi skulle være så heldig å klare opprykk i god tid før SM, går det an å gjøre om påmeldingen da? :whistle::innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det sto noe om at det er samme hvilken klasse dere melder dere på, trenger ikke opprykket :)

Jeg lurer på om kanskje jeg skal bli med også. Trenger noe å trene frem mot, siden det har vært litt lite trening i det siste :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder på hele gjengen om jeg kan den helgen...! Amira i elite, og Yippie i klasse 3 (hvis hun ikke synes det er skummelt med hundene/lyder osv) og KANSKJE Kiter i klasse 1, hvis jeg har lært ham noen ting :P

Supert initiativ! Si i fra hvis dere trenger pokaler ("brukte")...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...