Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!


Benedicte

Recommended Posts

Så bra! Og blir det matchshow må dere jo meldes på der også :ahappy:

http://sonen.corgilicious.net/?page_id=21 Der kan du melde deg på :)

Jada, vi hiver oss med på det meste.

Menneh, nå klarte jeg SELVSAGT å melde på Ida i klasse 1, og mente å ha henne i klasse 2. Kan dere som sitter med påmeldingene fikse dette? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Ja, tenker det jeg også. Men skal vi slå sammen alt av blandinger, renrasede og blandinger, eller ha forskjellige klasser?

F.eks:

1. Match-show valper '(renrasede og blandinger) 3-9 mnd. (Tar med de på tre mnd også?? Fin trening :whistle: )

2. Match-show renrasede voksne

3. Match-show blaqndingshunder, voksne

Eller skal vi dele 1? Slå sammen to og tre?

Slå sammen to og tre tenker jeg? Litt avhengig av hvor mange som melder seg på kanskje! Aldri vært på matchshow faktisk, så vet ikke hvordan ting blir i praksis :)

Men da må du få med match-showet som et punkt da :) Skal det koste noe? som event. betales på stedet? Dommer bør jo iallefall få godtgjørelse, og rosetter finansieres?

Skal få Anette til å fikse det :) Du kan jo sende meg en PM med hvor mye vi burde gi i godtgjørelse til dommer (+ gave såklart)? Da blir det litt lettere å sette en pris, for jeg aner ikke hvor mye dommeren burde få :)

Edit:

Carina: ikke noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekruttklasse hørtes veldig bra ut, og forslagene til øvelser synes jeg ser bra ut. Når det gjelder belønning, er jeg litt usikker. Fellesdekk er en veldig spesiell øvelse, spesielt for de av oss som trener mest alene, og kanskje kunne det vært en løsning å kunne belønne under fellesdekken (da kan man ha vanlig lengde på den også), men ikke på de andre øvelsene? Hvis ikke det er et alternativ, synes jeg ikke det skal være lov til å belønne under øvelsene. Belønning mellom øvelsene synes jeg skal være lov. Det er kanskje også en ide med valgfrihet ifht om man vil gå fvf eller lineføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert gjøre det hjemme, men da uten nerver, publikum, dommer osv. Nå sammenligner jeg kanskje for mye med f.eks. den uoffisielle konkurransen som skal være 29. mai. hvor det er lov å belønne mellom øvelser, og belønne under øvelse mot at man nuller.

Mener nå f.eks. at hundene ligger under fellesdekken, og om man ser at hunden er veldig berørt men allikevel blir liggende en stund, at man kan velge å gå bort å belønne hunden sin, så den ikke lærer at det er greit å reise seg.

Tror rett og slett jeg har misforstått hvor seriøst det trenger å være jeg..

Det der får du jo gjort på hvilken som helst fellestrening i en klubb. Det er ikke sånn type trening jeg er ute etter ihvertfall, jeg vil ha mest mulig likt en konkurranse jeg - og trodde det var det som var meningen, å se hvordan hund og fører reagerer på konkurransesettingen OG hvordan de ligger an i øvelsene? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der får du jo gjort på hvilken som helst fellestrening i en klubb. Det er ikke sånn type trening jeg er ute etter ihvertfall, jeg vil ha mest mulig likt en konkurranse jeg - og trodde det var det som var meningen, å se hvordan hund og fører reagerer på konkurransesettingen OG hvordan de ligger an i øvelsene? :icon_confused:

Enig med deg der :) Hvis jeg skal starte er det for konkurransesettingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du få med match-showet som et punkt da :) Skal det koste noe? som event. betales på stedet? Dommer bør jo iallefall få godtgjørelse, og rosetter finansieres?

Om du finner ut alt du trenger i påmeldingsskjema så skal jeg lage et, send meg og labbis PM med felter du trenger så skal jeg knote et sammen og legge ut :)

Jada, vi hiver oss med på det meste.

Menneh, nå klarte jeg SELVSAGT å melde på Ida i klasse 1, og mente å ha henne i klasse 2. Kan dere som sitter med påmeldingene fikse dette? :icon_redface:

Japp, fikset alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt litt mer rundt dette med uoffisielle match-show. NKK er visst ikke glad i stevner `(selv uoffisielle`) som skjer uten deres regi. Dermed er det vanskelig å få tak i dommere. Jeg tror heller ikke jeg vil stå som arrangør da.

Den eneste løsningen må da være å inngå et samarbeid med en klubb tilknyttet NKK. Isåfall har jeg dommer klar, men da blir det plutselig så seriøst... Blandingshunder får da heller ikke lov til å delta :hmm:

Regler:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1097756823700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere dekker materialene, kan jeg lage rosetter i valgfrie farger. Jeg lagde til vårt uoffisielle LP-stevne og matchshow i fjor. Denne rosetten kostet i underkant av 50 kroner å lage:

rosett06.jpg

De er i hvert fall litt originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der får du jo gjort på hvilken som helst fellestrening i en klubb. Det er ikke sånn type trening jeg er ute etter ihvertfall, jeg vil ha mest mulig likt en konkurranse jeg - og trodde det var det som var meningen, å se hvordan hund og fører reagerer på konkurransesettingen OG hvordan de ligger an i øvelsene? :icon_confused:

Jamen klasse 1 og oppover blir jo akkurat som konkurranse, hvor det ikke er lov med belønning i det hele tatt. Tenkte denne rekruttklassen kunne være for de som er litt nysgjerrige, men kanskje ikke helt gira på LP, det var ment for å inkludere så mange som mulig.

Vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke hadde deltatt i klasse 1 på dette stevnet om jeg bare trente litt for morro skyld. Men om jeg kunne startet for gøy i rekruttklassen så hadde jeg gjort det, var forsåvidt sånn jeg kom innpå freestyle i det hele tatt, jeg tok det ikke mye seriøst, men innså at det faktisk var veldig gøy, etter å ha deltatt på et sånt stevne, i rekruttklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er usikker på om valpen blir klar til klasse 1 eller om vi skal satse på rekruttklasse.

kan man belønne mellom de forskjellige øvelsene i klasse 1 eller kan man ikke gi godbit i det hele tatt?

Match-show er det utstilling?

EDIT: Tror nok vi klarer klasse 1, om vi så ikke klarer alle øvelsene 1så får det heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å melde på i klasse 1 forøvrig folkens, også endrer jeg til rekruttklasse for de som ønsker det. Hittil er 24 hunder påmeldt.

Rekruttklasse valge kommer nok opp når labbis har bestemt rammer for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem måneder til stevnet, selv om man bare vil prøve noe for gøy, så klarer man vel å trene litt på noen øvelser på de månedene? :icon_confused: Det er jo nok tid til å trene inn et helt program det :icon_confused:

Men for all del - jeg skal ikke starte i rekruttklasse, så for meg er det det samme. Jeg trodde bare at poenget var at det skulle være lydighet jeg, ikke rally-lp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fem måneder til stevnet, selv om man bare vil prøve noe for gøy, så klarer man vel å trene litt på noen øvelser på de månedene? :icon_confused: Det er jo nok tid til å trene inn et helt program det :icon_confused:

Men for all del - jeg skal ikke starte i rekruttklasse, så for meg er det det samme. Jeg trodde bare at poenget var at det skulle være lydighet jeg, ikke rally-lp..

Jeg ser poenget ditt og kan tildels være enig, men tenker på de som ikke har helt den store interessen for LP.

Også trodde jeg poenget var å gjøre dette til et skikkelig sosialt treff også, sånn at de som dukker opp som heiagjeng også kan delta i en slags "tulle-klasse". Alt trenger ikke å være så seriøst liksom. Det er jo bare en attpå klasse liksom.

Men jeg gir meg, det er åpenbart ikke noe stort ønske om det og da er det ihvertfall ikke noe vits.

PS: Tenkte faktisk egentlig at det var ment litt sånn med tanke på det Simira sier, sånn at det kanskje blir en miks mellom LP og Rally, men men som sagt, når man ikke får noen til å starte i en sånn klasse, er poenget borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jamen klasse 1 og oppover blir jo akkurat som konkurranse, hvor det ikke er lov med belønning i det hele tatt. Tenkte denne rekruttklassen kunne være for de som er litt nysgjerrige, men kanskje ikke helt gira på LP, det var ment for å inkludere så mange som mulig.

Vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke hadde deltatt i klasse 1 på dette stevnet om jeg bare trente litt for morro skyld. Men om jeg kunne startet for gøy i rekruttklassen så hadde jeg gjort det, var forsåvidt sånn jeg kom innpå freestyle i det hele tatt, jeg tok det ikke mye seriøst, men innså at det faktisk var veldig gøy, etter å ha deltatt på et sånt stevne, i rekruttklasse.

Men det du beskriver er jo det som foregår på en hvilken som helst vanlig klubbtrening. Hva er poenget med det? Det er fire mnd til. Masse tid til å lære inn enkle varianter av øvelsene. Og hvis en ikke er interessert i å øve inn dem, vil en da være interessert i å øve inn et helt program senere? Det blir uansett mye enklere og mindre seriøst enn både kl 1 i uoffesiell konkurranse og vanlig konk. Alle vet at noen som starter i rekruttklasse ikke har perfekte øvelser liksom. Det er det som er poenget.

Nå skal ikke jeg stille i rekruttklasse uansett, så det spiller egentlig ingen rolle for meg, men hadde jeg hatt en ung/ny hund jeg har lyst til å starte med, men ikke startklar til kl 1 hadde jeg sett på en rekruttklasse som har enklere og færre øvelser før du er ferdig i ringen og kan gå ut og belønne som en god trening og noe du ikke har mulighet til når som helst. Da får du testa/øvd på konkurransesituasjonen uten at det blir for vanskelig og lenge før belønning.

Kortere fellesdekk med større avstand mellom hundene, enkel lineføring, tannvisning (evt å bare sitte mens dommer hilser på eier), innkalling med kortere avstand, stå under marsj. Et forslag til øvelser som kan være med i en rekruttklasse. Det blir mulighet for å belønne etter fellesdekken. I vanlig konk er det jo det når du kommer ut av ringen (om du ikke starter først), i rekruttklassen kan det være greit å belønne inni ringen med en gang fellesdekken er ferdig. Deretter går du alle de andre øvelsene som på en vanlig konk før du får belønne. Da blir det bare fire korte øvelser som må gjennomføres i strekk før belønning og fire mnd på å øve det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at folk vil hjelpe til :) Dere skal ikke se bortifra at dere får noen oppgaver fremover da :D

Det vi trenger hjelp til nå er:

- skriver

- ringsekretær

- noen som kan ordne sponsorpremier. Skal prøve å få til noe gjennom jobben, men jo mer jo bedre!

- hvor skal vi få rosetter fra?

- sted. Jeg skal sende en mail til retrieverklubben å høre, og så sjekke om det er hytter til utleie på Bogstad og om det evt er tillatt med hund der (og om de er åpne sent i september)

Hallloooo,jeg kan skrive i lp,alle klasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg sikter på klasse 1 med Amiga, hun har ALDRI blitt trent noe målrettet med nesten. Og så enkelt at jeg står over øvelsene jeg vet vil feile, ev tar på bånd (får da 0) men får gått øvelsen.

En rekruttklasse føler jeg blir en lett lp1 ting, men med regler etc. Ikke gjør som du vil, da kan man dra på klubbtrening :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal være rekruttklasse bør denne gjøre at det er likt for alle, og la det bli en konkurranse. Å prøve ut noe kan man jo gjøre ellers. Hvorfor starte i LP om man ikke er interessert? :icon_confused: Syns den rekruttklassen hørtes litt for vanskelig for en dommer og dømme også.

Ikke meningen å høres så negativ ut til forslaget, men uoff kl 1 bør vel være lavt nok? Er det øvelser man ikke kan så står man over. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva SiriE tenker på jeg da.. Jeg har aaldri drevet med LP før og hvis jeg hadde dratt nedover til dette treffet ville jeg heller hatt en "tulleklasse" med enkle øvelser hvor "alt" er lov, istedet for å meldt på klasse 1. Det er ikke alle som synes det er like trygt, eller føler seg komfortabel i slike settinger hvor det meste er nytt og man er småredd for å stå der som en idiot når hunden gjør feil.. Tipper det er noen som kunne tenke seg slikt. Bare for morro skyld og for å få en forsmak på noe som kunne vært morro å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal være rekruttklasse bør denne gjøre at det er likt for alle, og la det bli en konkurranse. Å prøve ut noe kan man jo gjøre ellers. Hvorfor starte i LP om man ikke er interessert? :icon_confused: Syns den rekruttklassen hørtes litt for vanskelig for en dommer og dømme også.

Ikke meningen å høres så negativ ut til forslaget, men uoff kl 1 bør vel være lavt nok? Er det øvelser man ikke kan så står man over. :icon_confused:

Eller forslaget mitt med Bronsemerkeprøve, men det var visst for vanskelig.

Og grunnen til at jeg tror noen vil starte LP uten å være veldig interessert, er fordi dette er et sonentreffish. Men som sagt, jeg misforsto seriøsiteten rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller forslaget mitt med Bronsemerkeprøve, men det var visst for vanskelig.

Og grunnen til at jeg tror noen vil starte LP uten å være veldig interessert, er fordi dette er et sonentreffish. Men som sagt, jeg misforsto seriøsiteten rundt det.

Men hva skiller egentlig bronsemerket fra kl 1 i vanskelighetsgrad da? Det er enkeldekk istedetfor fellesdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dømme rekrutt klasse, er vel som noen sier, vanskelig.

Men hva om man evnt ser på samarbeidet? Og ikke selve øvelsen? Hvor villig er hunden til å jobbe, og hvor god er føreren til å 'guide' hunden?

Men hva skiller egentlig bronsemerket fra kl 1 i vanskelighetsgrad da? Det er enkeldekk istedetfor fellesdekk.

Når vi tok bronsemerket, så var det enkeltdekk 1 min, og hopp over hinder var ikke med. Avstandskommando var heller ikke med. Resten var likt klasse 1 . Men dette var før de nye reglene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...