Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!


Benedicte

Recommended Posts

Joooo, 3-4.september er det A-spor (og kanskje flere klasser) i Kongsberg.

Men jeg har ikke vært med på å bestemme noen dato altså, var bare Labbis som ikke husket når MH gikk.

Ååååhh, da har jeg nok blitt blind på mine eldre dager. :P Det er stevne helgen det snakkes om her også, iallefall ene dagen og da i NOHK. Meeeen da er det jo det samme for meg hvilken helg det er likevel siden det kanskje går bort en brukskonkurranse likevel. :P

Da er jeg og Labbis på Europavinnerustillingen iallefall :)

Aha, det går jo ikke! Da kan dere bare glemme at jeg sa noe, som jeg skrev til Jeanette så er det bruksstevner begge de to helgene likevel. :whistle:

Angående MH så synes jeg det er greit å få tatt det når hundene er 12-18 mnd sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 630
  • Created
  • Siste svar
Guest Snusmumrikk

Hvem er det som skal være dommer?

Ja, det hadde også vært mulig! Jeg har vært litt sånn vill og gal og meldt på småen, men jaggu om jeg veit om vi blir ordentlig klare til da... :whistle:

Atte, nå har vi jo begynt å bli seriøse og planlegge treningene våre og greier, så det fikser du! Er jo masse tid igjen å trene på, og bra å ha noe å trene mot. Er med jeg om det er den helga jeg skal nedover :) Hvis ikke kanskje vi kan ta en roadtrip sammen uansett...

Rekruttklasse! :banana:

Vil ikke få sinte sonenmennesker på nakken etter at dimlingen har vært og delt ut kjærlighet på fellesdekk :icon_redface:

Om ikke fellesdekken sitter er det ikke værre enn å stå over den øvelsen og få null. Har gjort det i offesiell konkurranse også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, nå har vi jo begynt å bli seriøse og planlegge treningene våre og greier, så det fikser du! Er jo masse tid igjen å trene på, og bra å ha noe å trene mot. Er med jeg om det er den helga jeg skal nedover :) Hvis ikke kanskje vi kan ta en roadtrip sammen uansett...

Om ikke fellesdekken sitter er det ikke værre enn å stå over den øvelsen og få null. Har gjort det i offesiell konkurranse også jeg.

Det er sant :aww: Nansen har jo en hel øvelse nå, han! :banana: Kanskje bli litt flinkere på å arrangere fellesdekkaktige øvelser på sonentreningene her i Trondheim, sånn at det kan bli fellesdekk på sonenmesterskapet for noen og enhver også :)

Roadtrip hadde vært skøy, det! :D Men da tror jeg at jeg må låne det "lille" buret ditt, for jeg tror ikke jeg gidder å sveise nytt bur for å ha et som passer inn i bilen din, liksom :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: jeg har aldri vært på et stevne som er inngjerdet. Vi skal uansett ikke ha det her. Men rekruttklasse blir det nok hvor alt foregår i bånd! :)

Da er jeg og Labbis på Europavinnerustillingen iallefall :)

Ehm, er vi det ja? :lol: Og jeg som trodde det var i oktober.... :whistle:

Hvem er det som skal være dommer?

Bjørg Eva, hvis helgen osv passer for henne :)

Vi vurderte faktisk et matchshow av noe slag, men jeg tenker at det blir litt "for mye". I så fall må noen andre ta seg av den planleggingen, for jeg tør ikke å ta for mye på egen kappe :) Også bør dommeren være ekstern, for ellers blir det fort en veldig subjektiv dømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronsemerket er uoffisielt ja, men kan kun utdeles av NKK eller klubber tilhørende NKK. Så det kan ikke bli delt ut her :)

Aha det visste jeg faktisk ikke, men da lærte man det, men som en anne foreslo, var det Yodel? så kan man jo kanskje få ordnet den lille vesentlige biten. Men uansett så trenger man jo ikke nødvendigvis og oppnå merket, men ha klassen der for det, som en slags rekruttklasse, hvor man kan bruke hjelpemidler f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes absolutt det bør være en rekruttklasse, der man rett og slett kan gjør "som man vil" bruke av bånd er greit, godbit greit, både under og mellom øvelser. Rett og slett for å inkludere flere, det vil også la flere soniser prøve seg på LP, som ikke hadde turt/giddet hvis ikke. Om dette skal være i tillegg eller sammenslått med en evt. bronsemerkeprøve får dere velge, men jeg tror sammenslått kan være det greieste egentlig.

Signerer denne!

Jeg er nødt til å bruke godbiter hvis jeg skal klare å motivere Chica til å holde på under så mange øvelser... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til øvelser i rekruttklasse kan sendes til meg, og forslag til hva som skal være lov/ikke lov (godbiter eller ikke osv). Det skal være bånd på alle øvelser, det er det eneste kravet.

Har til nå

- tannvisning

- fellesdekk med bånd (4 meter mellom hver hund og fører 1-2 meter unna med bånd på hunden)

- lineføring

- avstandskommandering (legge ned hunden i utgangsstilling, gå 1 meter ifra, kommandere sitt, kommandere dekk, gå inntil og øvelsen er ferdig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til øvelser i rekruttklasse kan sendes til meg, og forslag til hva som skal være lov/ikke lov (godbiter eller ikke osv). Det skal være bånd på alle øvelser, det er det eneste kravet.

Har til nå

- tannvisning

- fellesdekk med bånd (4 meter mellom hver hund og fører 1-2 meter unna med bånd på hunden)

- lineføring

- avstandskommandering (legge ned hunden i utgangsstilling, gå 1 meter ifra, kommandere sitt, kommandere dekk, gå inntil og øvelsen er ferdig)

Jeg syns kanksje at fellesdekken skal vare litt kortere enn i klasse 1 også. 1 minutt kanskje?

Tannvisning?

EDIT: Jada, så ikke at du hadde skrevet ned tannvisning jeg :icon_redface:

Jeg syns forresten hele greia høres utrolig gøy ut, gleder meg allerede :ahappy: d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til øvelser i rekruttklasse kan sendes til meg, og forslag til hva som skal være lov/ikke lov (godbiter eller ikke osv). Det skal være bånd på alle øvelser, det er det eneste kravet.

Har til nå

- tannvisning

- fellesdekk med bånd (4 meter mellom hver hund og fører 1-2 meter unna med bånd på hunden)

- lineføring

- avstandskommandering (legge ned hunden i utgangsstilling, gå 1 meter ifra, kommandere sitt, kommandere dekk, gå inntil og øvelsen er ferdig)

Nå har ikke jeg PEILING men kanskje sånn fvf alle snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter litt med påmeldinga jeg... vet ikke helt hva jeg skal kalle fargen til Ben?

Brunsvartbeige? :P Ehm... HJELP!

IMG_7286lite.jpg

FADER for en nydelig hund!! hvordan blanding? blir den å møte på arrangementet? *glede seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er blanding av bc/engelsk setter og rottweiler/dobermann. Sa de som kastet han etter meg da. Vet ikke helt hvor pålitelig det var igrunn...:P

Og ja, han kommer! Han skal sjekke damer hadde han tenkt. Jeg har tenkt at vi skal prøve oss i Klasse 1. Så får vi se hvem som vinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til øvelser i rekruttklasse kan sendes til meg, og forslag til hva som skal være lov/ikke lov (godbiter eller ikke osv). Det skal være bånd på alle øvelser, det er det eneste kravet.

Har til nå

- tannvisning

- fellesdekk med bånd (4 meter mellom hver hund og fører 1-2 meter unna med bånd på hunden)

- lineføring

- avstandskommandering (legge ned hunden i utgangsstilling, gå 1 meter ifra, kommandere sitt, kommandere dekk, gå inntil og øvelsen er ferdig)

Dette blir igjen veldig seriøst etter min mening, kan ikke denne klassen være litt hipps om haps? Altså at man kan velge å ikke bruke bånd om man føler for det på noen av øvelsene. Og at man kan bruke belønning der man føler for det, enten under øvelser eller mellom osv.

Kanskje er jeg helt på tryne, men syntes liksom absolutt alle skal ha lov. Og da bør det være en klasse for folk liksom kan møte opp uten noe særlig erfaring/kunnskap om LP, mest bare for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte faktisk et matchshow av noe slag, men jeg tenker at det blir litt "for mye". I så fall må noen andre ta seg av den planleggingen, for jeg tør ikke å ta for mye på egen kappe :) Også bør dommeren være ekstern, for ellers blir det fort en veldig subjektiv dømming.

Det kommer litt an på hvilken helg det blir ? (Er det fastsatt?) Jeg kan event. være hovedansvarlig for den delen. Kan også skaffe ekstern dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker også at det er 4 mnd til, og det kan være greit å ha noen mål? Kan man belønne under øvelsene (etter hver øvelse er en annen ting) og gå slik man vil så har man jo ikke noe særlig å trene mot.

Og å lære inn slike øvelser er mål alle kan ha uansett nivå, og å klare å gjennomføre en rekruttklasse med faktiske regler kan være stort for mange, og gir et mye bedre steg inn i LP-verden enn "random trening og lek i en ring" liksom. Det er mine tanker hvertfall. Det må gjerne være en lett rekruttklasse, det er jeg veldig for! Håper jo at flest mulig kan delta uansett nivå. Men det er også en måte å prøve å heve alle litt til neste steg, og å ha noe å trene mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns den rekruttklassen hørtes fin ut jeg. Helt klart noe jeg kunne tenke meg og stille med Maja i (om ikke vi har debutert i klasse 1 før den tid, men det har vi sikkert ikke).

Match-show hadde jo også vært gøy! hadde helt klart vært med der også. syns blandingene kunne vært med der også, at det som skulle vektlegges der var, temperament, kroppskondisjon, byggning (funksjonell, eller ikke) osv.

Eller er jeg helt på jordet nå? Men hadde jo vært fint om blandingene kunne få vist seg frem som flotte, veltrente, snille hunder også :)

edit: enig med labbis i dette med rekruttklassen. belønne under øvelser og gjøre som vi vil, kan vi jo gjøre hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilken helg det blir ? (Er det fastsatt?) Jeg kan event. være hovedansvarlig for den delen. Kan også skaffe ekstern dommer.

Det hadde jo vært helt flotters! Så kunne vi tatt lydighet den ene dagen og matchshow den andre (og da tenker jeg hunder av alle raser og blandinger, valper og voksne osv!). 24-25 september blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått lest alt, hvordan melder man på? Gleder meg som en unge jeg. :D Kanskje det får bli Cane sin "debut" i elite, og Ida sin i klasse 2, da har jeg jo noe å jobbe mot. :ahappy:

Så bra! Og blir det matchshow må dere jo meldes på der også :ahappy:

http://sonen.corgilicious.net/?page_id=21 Der kan du melde deg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært helt flotters! Så kunne vi tatt lydighet den ene dagen og matchshow den andre (og da tenker jeg hunder av alle raser og blandinger, valper og voksne osv!). 24-25 september blir det :)

Ja, tenker det jeg også. Men skal vi slå sammen alt av blandinger, renrasede og blandinger, eller ha forskjellige klasser?

F.eks:

1. Match-show valper '(renrasede og blandinger) 3-9 mnd. (Tar med de på tre mnd også?? Fin trening :whistle: )

2. Match-show renrasede voksne

3. Match-show blaqndingshunder, voksne

Eller skal vi dele 1? Slå sammen to og tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Og blir det matchshow må dere jo meldes på der også :ahappy:

http://sonen.corgilicious.net/?page_id=21 Der kan du melde deg på :)

Men da må du få med match-showet som et punkt da :) Skal det koste noe? som event. betales på stedet? Dommer bør jo iallefall få godtgjørelse, og rosetter finansieres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: enig med labbis i dette med rekruttklassen. belønne under øvelser og gjøre som vi vil, kan vi jo gjøre hjemme..

Man kan sikkert gjøre det hjemme, men da uten nerver, publikum, dommer osv. Nå sammenligner jeg kanskje for mye med f.eks. den uoffisielle konkurransen som skal være 29. mai. hvor det er lov å belønne mellom øvelser, og belønne under øvelse mot at man nuller.

Mener nå f.eks. at hundene ligger under fellesdekken, og om man ser at hunden er veldig berørt men allikevel blir liggende en stund, at man kan velge å gå bort å belønne hunden sin, så den ikke lærer at det er greit å reise seg.

Tror rett og slett jeg har misforstått hvor seriøst det trenger å være jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...