Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

På en måte virker det litt blast, om du skjønner hva jeg mener? Jeg ser jo at det er en hund og en mann der liksom, men alt går litt i ett likevel. Vanskelig å forklare, selv om det var fint og skarpt synes jeg likevel det ble litt kjedelig, litt lite kontraster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på dagen ble det tatt? Tror kanskje problemet er for lite lys? Altså at det var for mørkt ute til at det ble skarpt nok. Ofte en grunn til at mine bilder blir uskarpe.

Bildet er tatt midt på dagen i fint dagslys! Uheldigvis :P

Ane:

Det kan se ut til at det er to ting som gjør hunden i bildet ditt uklart:

1. Feilfokusering. (bakgrunnen virker mer skarp enn hunden)

2. Høy ISO innstilling vil også bidra til at et bilde blir mer kornete.

Eventuelt kan det også være optikken som ikke tegner helt skarpt.

Men i dette tillfellet er det nok teknikken som svikter vil jeg tro :)

Med det så tenker jeg på feilfokusering :)

Hvordan fokuserer jeg "riktig" da? Ja, jeg vet høy ISO gir kornete bilder, men siden jeg hadde lukkertiden så høy, så måtte jeg h \a den høye ISOen for at det ikke skulle bli for mørkt.

Jeg gikk inn på kameraet nå, og ser faktisk at AF instillinger(auto focus?) stod på "one shot", og den mener jeg jeg har hørt skal stå på "Al Focus". Stemmer ikke det? Eller "Al Servo"? Er det noe som bør stå på noe fast på kameraet jeg kan stille?

Unnskyld hvis jeg spør om mye dumt!

Du har dybdeskarphet på 5.6 som gjør det vanskeligere å "treffe" hunden, hvis du er ny med fartsbilder så prøv med litt høyere tall (større fokusområde) og se om du klarer å få henne innenfor fokusområdet. Så kan du prøve med lavere tall og se om du får til da også :) . Er jo også en fordel som de andre har nevnt å trene med bedre lysforhold, du gjør det vanskelig for deg selv når det er såpass mørkt. Skal ikke trenge 3000 for å klare å ta et bilde av en løpende hund.

Det er tatt midt på dagen, i fint lys, egentlig.

Ja legger også merke til at bakgrunnen er mer skarp enn Nora. Så feilfokusering pluss litt mørke lysforhold har gjort det vanskelig for deg :)

Ja, men herregud da dere! Hjelp meg med hvordan jeg fokuserer riktig da! :ball::D:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

På en måte virker det litt blast, om du skjønner hva jeg mener? Jeg ser jo at det er en hund og en mann der liksom, men alt går litt i ett likevel. Vanskelig å forklare, selv om det var fint og skarpt synes jeg likevel det ble litt kjedelig, litt lite kontraster?

Jeg forstår godt hva du mener. Skal legge på litt mere fager og kontrast på selve motivet og dempe bakgrunnen litt. Tusen takk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på kameraet nå, og ser faktisk at AF instillinger(auto focus?) stod på "one shot", og den mener jeg jeg har hørt skal stå på "Al Focus". Stemmer ikke det? Eller "Al Servo"? Er det noe som bør stå på noe fast på kameraet jeg kan stille?

Det er nok verken lys eller ISO som gjør bildet ditt uskarpt, men nettopp det at du ikke har brukt AI Servo. Med AI Servo vil kameraet forsøke å finne fokus kontinuerlig, mens det på dette bildet kun har fokusert på ett punkt og holdt fokus til den avstanden selv om motivet kommer nærmere og nærmere. Det kan også hende at fokuspunktet ditt er slik at det flytter seg. Finn ut hvordan du stiller inn slik at du kun bruker det midterste fokuspunktet - da er det lettere å sikte på hunden og få den skarp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok verken lys eller ISO som gjør bildet ditt uskarpt, men nettopp det at du ikke har brukt AI Servo. Med AI Servo vil kameraet forsøke å finne fokus kontinuerlig, mens det på dette bildet kun har fokusert på ett punkt og holdt fokus til den avstanden selv om motivet kommer nærmere og nærmere. Det kan også hende at fokuspunktet ditt er slik at det flytter seg. Finn ut hvordan du stiller inn slik at du kun bruker det midterste fokuspunktet - da er det lettere å sikte på hunden og få den skarp.

Da skal jeg prøve meg på noen bilder med "Al Servo" imorgen. Håper det blir litt bedre da! :P Skal se om jeg finner ut av det med fokuspunktet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivere: Smak og behag kanskje, men jeg ville ha foretrukket å ha hunden i fokus i akkurat den situasjonen. Men i forhold til kritikken på det første bildet så er figuranten klarere i forhold til bakgrunnen på dette siste bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: nokon som kan forklare meg kvifor alle bildene får mørke kantar?

Det kalles vignettering og forekommer fordi du enten hadde på solblender og den er for stor, eller at objektivet ditt bare er sånn. Du kan rette dette i Lightroom ganske enkelt. :)

Nederst: Har du brukt redigeringsprogram til å "male på"/dra utover værhåra? De på høyre side var så (misforstå meg rett) merkelige :P Dette synes jeg var et meget interessant bilde, blir aldri lei av de øya på den katta der jeg! :P:D Allikevel: Igjen et bra bilde, men igjen bittelitt for lav blenderåpning (i mine øyne hvertfall) :)

Er grunnet objektivet. Vet ikke hva hun har brukt, men 85mm f/1.8 til Canon har det i hvert fall (det jeg har brukt hittil).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vignettering gir som kjent mørkere kanter og dette er mest vanlig blandt vidvinkler og super vidvinkler.

De aller fleste vidvinkler og spesielt super vidvinkler vil gi en viss grad av vignetering.

Men at teler med 50mm og mer plager deg med vignettering er mer uvanlig. Det er ingen av mine objektiver på over 35mm som gir meg vignettering og problemet blir mindre jo mer tele man bruker.

Min supervidvinkel (16-35mm f/2.8L) vigneterer litt i videste ende, men ikke veldig plagsomt. Uansett så kan dette lett rettes opp i feks. Lightroom hvis du tar bilder i RAW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh.. er ikke så veldig interissert i det desverre :)

Blir spennende å se hva du får ut av D800 og Sigma 180mm når det gjelder innsektsfoto!

Med en slik oppløsning og nesten dobbelt så mye brennvidde bør du vertfall gruse mine makrobilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja legger vel ut et par her. Vet ikke akkurat om kameraet kommer til å gjøre meg så mye bedre enn jeg er, men jeg skal ta bilder i stort studio med masse utstyr så blir vel å lære seg kontroll over mangfoldige lys. Har hittil bare jobbet med 4. :x Blir spennende å prøve mer på gøy til tross for at jeg tror jeg holder meg til 4. I hvert fall inntil jeg har full kontroll over de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tok meg hundre år å få "framkalt" bildet med denne elendige netbooken, men her er naboens kjæledyr.

MERK: Ikke ment for noe kritikk, akkurat. Dere er jo kjæledyrfolk så tenkte jeg skulle vise naboens valg av å ha gris. :D

Dbl9G.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tok meg hundre år å få "framkalt" bildet med denne elendige netbooken, men her er naboens kjæledyr.

MERK: Ikke ment for noe kritikk, akkurat. Dere er jo kjæledyrfolk så tenkte jeg skulle vise naboens valg av å ha gris. :D

Griser har sin sjarm de også, så jeg kan forstå at noen gjerne vil ha de som kjæledyr.

Personlig holder jeg en knapp på hund og katt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg få et mer livaktig bilde av denne spillautomaten som står i gangen min?

DSC_0435.JPG

Tatt med Nikon D7000 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED

Instillinger:

ISO - 200

Exposure - 1/20sec

Aperture - 4,5

Focal length - 40mm

evt. om maskinen bør skrus på og dempe belysningen innendørs, bruke et annet objektiv osv. Alle tips taes imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...