Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Det var da en meget fotogen pus du hadde, håper du legger ut flere bilder av den! :D

Hoho, her kjem fleire pusebilder! Fikk knipsa litt bilder av Rebella også, men ho er så sky og overhode ikkje fotogen. Mira derimot, prøvar heller å strikke heile snuten opp i kameraet :P

Edit: nokon som kan forklare meg kvifor alle bildene får mørke kantar?

292389_227472980707315_1049566559_n.jpg

181120_227473020707311_337156056_n.jpg

303652_227473117373968_1513212934_n.jpg

574744_227473160707297_1613097695_n.jpg

Endret av Bellare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Hoho, her kjem fleire pusebilder! Fikk knipsa litt bilder av Rebella også, men ho er så sky og overhode ikkje fotogen. Mira derimot, prøvar heller å strikke heile snuten opp i kameraet :P

Edit: nokon som kan forklare meg kvifor alle bildene får mørke kantar?

Bildene får mørke kanter fordi du har høy ISO, og mest sannsynlig raskt lukkertid i tillegg ;) På bildene med vidvinkel/fisheye kan det også se ut som du har solblender som ikke passer vidvinkelen (altså ikke flowershape), har du det?

Og siden skravla først er igang ( :icon_redface: ) :

Øverst: Kult med vidvinkel, men skulle ønske den siste poten på katten ble med, og at synsvinkelen ble litt lavere og heller vendt litt opp. Vet ikke hva de hvite firkantene i bakgrunn er, men de var nok litt uheldige. Jeg liker skarpheten på kattens hode/ansikt, ingenting er uskarpt som ikke "skal" være det :) I alt et interessant bilde å se på :happy:

Bilde nr. 2: Et veldig behagelig bilde å se på, det tekniske er så å si perfekt, og de detaljerte øynene og vidvinkelen gjør det kreativt interessant, så dette vil jeg si er et bilde som "har alt" :D Sitter og vurderer i det lille hodet mitt om bildet hadde vært enda mer interessant om det var mindre farge i det, men ikke 100% svart/hvitt, altså f.eks. skru ned Vibrance litt i Photoshop (muligens bortsett fra på øynene, ikke sikker før jeg får sett det)...

Bilde nr. 3: Flott bilde av herlig katt! :D Igjen tror jeg noe av hovedmotivet ditt er litt "for" uskarpt (øye, munn), her kunne du nok hatt en høyere blenderåpning. Ellers enn det var det et veldig pent bilde :D

Nederst: Har du brukt redigeringsprogram til å "male på"/dra utover værhåra? De på høyre side var så (misforstå meg rett) merkelige :P Dette synes jeg var et meget interessant bilde, blir aldri lei av de øya på den katta der jeg! :P:D Allikevel: Igjen et bra bilde, men igjen bittelitt for lav blenderåpning (i mine øyne hvertfall) :)

Edit: Skriveleif, vi har ikke linse med "vinvinkel" :innocent:

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene får mørke kanter fordi du har høy ISO, og mest sannsynlig raskt lukkertid i tillegg ;) På bildene med vidvinkel/fisheye kan det også se ut som du har solblender som ikke passer vidvinkelen (altså ikke flowershape), har du det?

Og siden skravla først er igang ( :icon_redface: ) :

Øverst: Kult med vidvinkel, men skulle ønske den siste poten på katten ble med, og at synsvinkelen ble litt lavere og heller vendt litt opp. Vet ikke hva de hvite firkantene i bakgrunn er, men de var nok litt uheldige. Jeg liker skarpheten på kattens hode/ansikt, ingenting er uskarpt som ikke "skal" være det :) I alt et interessant bilde å se på :happy:

Bilde nr. 2: Et veldig behagelig bilde å se på, det tekniske er så å si perfekt, og de detaljerte øynene og vidvinkelen gjør det kreativt interessant, så dette vil jeg si er et bilde som "har alt" :D Sitter og vurderer i det lille hodet mitt om bildet hadde vært enda mer interessant om det var mindre farge i det, men ikke 100% svart/hvitt, altså f.eks. skru ned Vibrance litt i Photoshop (muligens bortsett fra på øynene, ikke sikker før jeg får sett det)...

Bilde nr. 3: Flott bilde av herlig katt! :D Igjen tror jeg noe av hovedmotivet ditt er litt "for" uskarpt (øye, munn), her kunne du nok hatt en høyere blenderåpning. Ellers enn det var det et veldig pent bilde :D

Nederst: Har du brukt redigeringsprogram til å "male på"/dra utover værhåra? De på høyre side var så (misforstå meg rett) merkelige :P Dette synes jeg var et meget interessant bilde, blir aldri lei av de øya på den katta der jeg! :P:D Allikevel: Igjen et bra bilde, men igjen bittelitt for lav blenderåpning (i mine øyne hvertfall) :)

Edit: Skriveleif, vi har ikke linse med "vinvinkel" :innocent:

Takk for tilbakemeldinga :D Dei er tatt med macro alle sammen sidan eg prøver å bli venn med den :P Men dei er tatt på kveldstid, så dårleg lys ute, og lukkertida måtte vere litt rask så eg fikk "fryst" bilde, ellers var det umulig å ta bilder av dei to. Men då veit eg i vert fall kvifor kanten blir mørk :)

Kanskje eg må ta med meg 50mm neste gang og håpe dei følger etter meg då også. Og prøve å gå ut på dagtid så vi får litt hjelp av det naturlege lyset ute :P

Og nei, det nederste bildet er ikkje redigert på nokon som helst måte, så værhåra er nok slik :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde jeg tok på vei til jobben i dag.

EXIF

Kamera: Canon 5D MK III

Optikk: Canon EF 70-200 f/2.8L USM IS II

Lukkertid: 1/60

Brennvidde: 168mm

Blender: f/16

ISO: 400

Dette likte jeg!

Flott steming i bilde, fin komposisjon, "typisk bygda" (bor på bygda selv, sykler forbi sånne plasser ofte med bikkjene). jeg synes det var flott fanget av noe mange antagelig aldri "ser".

Mer Afrika :)

Likte bildet, ser kraften i dyrene. Ville helst hatt litt mer luft foran flodhestene. Men alt i alt så likte jeg det godt.

Prøvd litt ut nytt utstyr. Så på mange av bildene som ble tatt at jeg trenger litt mer erfaring med huset, det kommer nok. Dette er noen av de jeg likte godt.

Fine gårdsbilder, likte best den redigerte versjonen av det nederste. og dompappen har jeg ikke noe fornuftig å si om, men den fuglen gir meg mange barndomsminner så jeg misunner deg som har dompapp i nærheten ;)

Bittelitt fra hagen. En time før midnatt den 25. juni

Liker bildet. Fin skarphet og fint lys.

Hva synes folket?

Dette synes jeg så delikat ut. Flotte farger. Men enig i at utfasingen til svart kanskje ikke var helt midt i blinken. Men usikker på om hvit blir noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Bellare! :)

Bilde 1:

Flott bilde med fine farger og lav dybdeskarphet :)

Bilde 2:

Også et veldig flott bilde, men kanskje litt for lav dybdeskarphet her.

Bilde 3:

Nok et veldig flott bilde, men her ville jeg muligens gått ned i knestående og tatt bilde oppover, slik at ansiktet (øynene) ble synlige bak busken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp med skarphet på bilder jeg. Altså, jeg driver jo å prøver meg på manuelle intillinger så mye jeg kan, men jeg får liksom "aldri" til bilder av dyr i fart. Eksempel bilde(tatt i seriebilder hvor alle ble uskarpe):

syuwrm.jpg

Jeg trodde det var slik at jo høyere tall det var på lukkertiden(?) jo skarpere skulle bildene bli, eller, kjapt tatt= skarpere enn treigt tatt(lang lukketid). Jeg hadde ISOen på 1600, slik jeg kunne ha en høylukkertid uten at bildene ble svarte. Men her jeg hadde en lukkertid på rundt 3000 her, og det funker jo f*en ikke. Blir sur! Er det noe jeg gjør helt totalt feil?

Printscreen av egenskapene på bilder:

1420lv.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp med skarphet på bilder jeg. Altså, jeg driver jo å prøver meg på manuelle intillinger så mye jeg kan, men jeg får liksom "aldri" til bilder av dyr i fart. Eksempel bilde(tatt i seriebilder hvor alle ble uskarpe):

Jeg trodde det var slik at jo høyere tall det var på lukkertiden(?) jo skarpere skulle bildene bli, eller, kjapt tatt= skarpere enn treigt tatt(lang lukketid). Jeg hadde ISOen på 1600, slik jeg kunne ha en høylukkertid uten at bildene ble svarte. Men her jeg hadde en lukkertid på rundt 3000 her, og det funker jo f*en ikke. Blir sur! Er det noe jeg gjør helt totalt feil?

Printscreen av egenskapene på bilder:

Innstillingene dine ser jo greie ut til å få et skarpt nok bilde actionbilde, men følger du motivet mde kamera? Mye enklere å få fokus på riktig ting, og skarpere bilder, hvis du følger motivet/tar bildet med motivets bevegelse om du skjønner.. Jeg har ihvertfall erfart at dette hjelper en del når jeg tar bilder av lignende ting. Hvis du ikke allerede har gjort det kan du jo også sjekke hvordan kamera er stilt inn på Kontrast og Skarphet i menyen, kan hjelpe det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstillingene dine ser jo greie ut til å få et skarpt nok bilde actionbilde, men følger du motivet mde kamera? Mye enklere å få fokus på riktig ting, og skarpere bilder, hvis du følger motivet/tar bildet med motivets bevegelse om du skjønner.. Jeg har ihvertfall erfart at dette hjelper en del når jeg tar bilder av lignende ting. Hvis du ikke allerede har gjort det kan du jo også sjekke hvordan kamera er stilt inn på Kontrast og Skarphet i menyen, kan hjelpe det også :)

Ja, her løp hun jo frem og forbi meg, så da fulgte jeg jo henne med kameraet ja. Kontrast og skarphet i menyen? Meg ikke skjønne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane:

Det kan se ut til at det er to ting som gjør hunden i bildet ditt uklart:

1. Feilfokusering. (bakgrunnen virker mer skarp enn hunden)

2. Høy ISO innstilling vil også bidra til at et bilde blir mer kornete.

Eventuelt kan det også være optikken som ikke tegner helt skarpt.

Men i dette tillfellet er det nok teknikken som svikter vil jeg tro :)

Med det så tenker jeg på feilfokusering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dybdeskarphet på 5.6 som gjør det vanskeligere å "treffe" hunden, hvis du er ny med fartsbilder så prøv med litt høyere tall (større fokusområde) og se om du klarer å få henne innenfor fokusområdet. Så kan du prøve med lavere tall og se om du får til da også :) . Er jo også en fordel som de andre har nevnt å trene med bedre lysforhold, du gjør det vanskelig for deg selv når det er såpass mørkt. Skal ikke trenge 3000 for å klare å ta et bilde av en løpende hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...