Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Guest vivere

Siden ingen deler av bildet er skarpt, så er det nok ikke fokusen som er problemet her, men bevegelsesuskarphet. Altså for treig lukkertid :)

Tenker det er en kombinasjon. Jeg så hendelsen i øyekroken og tok bildet før kamera var i posisjon. 400mm, f. 4.5 og 1/200 sek.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Tenker det er en kombinasjon. Jeg så hendelsen i øyekroken og tok bildet før kamera var i posisjon. 400mm, f. 4.5 og 1/200 sek.

1/200sek. og en brennvidde på 400mm er ALT for treig lukkertid, og spesielt til bevegelige motiver.

Så lenge kameraet til slutt finner fokus (selv om det er for sent) så skal det alltid bli en del av bildet som er skarpt (selv om skarpheten sitter på feil sted) og hvis ikke dette er tillfelle (som her) så er dte lukkertiden som er problemet, noe også dataene du kommer med bekrefter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike motiver av fugler som beveger seg bør ha en langt raskere lukkertid enn dette.

Dette bildet som jeg tok for ett par måneder siden har en lukkertid på 1/3200 og en brennvidde på 200mm:

fugl.jpg

Du har dobelt så lang brennvidde som det jeg brukte her og en latterlig lav lukkertid, så dette bildet var nok desverre dømt til å bli tatt av bevegelsesuskarpheten.

At du MINSt bør opp på 1/2000sek. for å sikre deg skarphet hver gang ved slike motiver er nok det du må regne med. Hvis bildene da blir skarpe på feil sted, SÅ kan du skylde på autofokus (eller evt. deg selv) hehe.

Bare vennlige råd detta altså, så ikke "skyt" meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Bare vennlige råd detta altså, så ikke "skyt" meg :)

Neida :) men i dette tilfelle ønsket jeg uskarphet spesielt på vingene samt en noe "blurrete" bakgrunn for å få fram bevegelsen hos fuglene. Poenget var at jeg var for treg fra jeg så hendelsen til bildet ble tatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut et par bilder jeg også :)

*klipp*

Herlige bilder, likte spesielt nr. 2 og 4. Bilde nr. 1 føler jeg at mangler noe, kanskje tettere beskjæring og litt kontrast? Iallefall endre lyset så hunder skiller seg litt fra bakgrunnen :) Bilde nr. 3 var sjukt kult, men skulle gjerne igjen hatt litt mer lys på katta, få den til å komme fram fra bakgrunnen, og gjerne litt mer kontraster :) Men dette går jo veldig på smak og behag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg proff og styrer og steller med objektiver og ei har jeg heller gitt meg i kast med innstillinger annet en auto, blitz av og makro innstilling, men jeg har da tatt noen bilder som jeg likte. :)

DSC_0135P.jpg

Jeg skulle ventet til sola lå litt lengre ned og var litt med rød i fargen, men er man utålmodig så er man det!

P-1.png

Måke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tester makroblits. Med litt vind og håndholdt kamera er kvaliteten ikke den beste. Selve kroppen på krypet (uten "snabelen") er ca 2 - 3 mm og dybdeskarpheten er under millimeteren. Objektivet er sigma 150mm micro f2.8 med mellomringer.

7345861016_6646f31cfe_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Flott lys dette! :)

Men synd at ikke bildet er skarpt, og at innsektet ikke har hodet mot deg. :)

Fikk ikke gjort noe med vinden, dessverre, og krypet lot seg ikke kommandere. Det var på vei på motsatt side av bladet og brydde seg lite om meg :) Værre enn på skytebanen, dette. Trekk pusten, hold pusten og skyt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja, makro er langt vanskeligere enn man skulle tro :)

Husk at ISO 1600 og en blender på f/16 eller mer i sterkt sollys må til for å få en OK lukkertid, Stativ er uansett et must ved slike bilder :)

Vel, etter min mening er det ikke alltid nødvendig med høy ISO. Bildet som jeg la ut er tatt med ISO 200 og det var ikke hensikten å ta bilder av kravlende kryp men å teste hvilke blitsinnstillinger som var gunstigst for å gi motivet en passe dose med lys og gi bakgrunnen en naturlig "blur" og farge sett i forhold til objektiv og mellomringer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få tilstrekkelig dybdeskarphet ved nærgrensen må du høyt opp i blenderverdi og dette går drastisk ut over lukkertiden. Dermed må ISO kjøres opp for å øke denne, men selv i sterkt sollys så er ofte ikke lukkertiden nok til å gi bilder uten bevegelsesuskarphet.

Har man stativ så er man mer eller mindre "reddet".

Makrobilder er langt vanskeligere enn mange tror, og spesielt av bevegelige motiver :)

Noe du har fått erfart.

Men skal man ta makro håndholdt med en brennvidde på ca. 100mm så bør lukkertiden MINST være 1/100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Makrobilder er langt vanskeligere enn mange tror, og spesielt av bevegelige motiver :)Noe du har fått erfart.
Jeg er ikke ukjent med makrofoto, men det var ikke det som var tema for denne lille seansen. Tema var testing av en makroblits :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette! Har du coppet bildet av amiga?

Hva skulle jeg gjort annerledes? Tatt med ny linse :D

540031_10151762687875464_804145463_23729017_61328264_n.jpg

Anettee!! Kan du sende det bildet til ia.stavestrand@gmail.com, i sånn ganske stor størrelse? Fikk en trang til å prøve å tegne. Send gjerne flere like gode bilder av både henne og Issi. Fine dyra!

Hvis dere andre han bilder av dyr eller mennesker i god kvalitet, oppfordrer jeg til det samme! :D Eller andre motiver for den saks skyld. Sliter med å finne gode bilder å tegne etter. Advarer om at tegningen kommer til å havne på facebook, da, for nå har jeg begynt å reklamere for meg selv. Men til gjengjeld gjør jeg det gratis, haha! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette! Har du coppet bildet av amiga?

Anettee!! Kan du sende det bildet til ia.stavestrand@gmail.com, i sånn ganske stor størrelse? Fikk en trang til å prøve å tegne. Send gjerne flere like gode bilder av både henne og Issi. Fine dyra!

Hvis dere andre han bilder av dyr eller mennesker i god kvalitet, oppfordrer jeg til det samme! :D Eller andre motiver for den saks skyld. Sliter med å finne gode bilder å tegne etter. Advarer om at tegningen kommer til å havne på facebook, da, for nå har jeg begynt å reklamere for meg selv. Men til gjengjeld gjør jeg det gratis, haha! :lol:

Skal sende deg :P har i giga versjoner :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...