Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Kom på en merkelig tanke - en såkalt "shower thought" ? Hva gjør man egentlig når hunden har fått skikkelig diarè i løpet av natta/morran, og man selv må på jobb? Med familiehunden vår skjedde dette tre ganger i løpet av 10 år. Hun vekte meg på natta slik at jeg kunne slippe henne ut, så tok pappa henne med på kontoret så hun kunne få slippe ut når hun måtte på do i løpet av dagen. Men hva gjør egentlig andre folk? For må man på jobb, så må man på jobb. Med mindre man har noen som kan ta seg av hunden de dagene noe sånt skjer, så må den vel bare få gjøre fra seg inne? Dette må i så fall være ganske fælt for en ellers stueren hund som, under normale omstendigheter, ville holdt seg. Jeg stemmer for godkjente fraværsdager for syk hund ?? 

Skrevet

Noen har jo arbeidsplasser som vil tillate å enten ta med hund, eller bli hjemme med den. Om man faktisk må dra dra hunden så tenker jeg at å la den være på badet, med tilstrekkelig drikke, er ok. Lett å vaske...

Skrevet (endret)

Jeg var i praksis i Danmark ifjor og jobbet full arbeidsdag i barnehage. Ble vekket flere ganger ila natten pga hunden hadde diaré, ganske kraftig også.. Men allmenntilstanden var fin, så jeg dro på jobb. Når jeg kom hjem måtte han ut ASAP, men så ingen andre tegn til noe inne. Så sjekket jeg kattedoen - og jammen hadde han ikke gått på do der? Så det løste seg greit siden roomie hadde katt??‍♀️

Endret av Miloficent
  • Haha 3
Skrevet
5 timer siden, Miloficent skrev:

Jeg var i praksis i Danmark ifjor og jobbet full arbeidsdag i barnehage. Ble vekket flere ganger ila natten pga hunden hadde diaré, ganske kraftig også.. Men allmenntilstanden var fin, så jeg dro på jobb. Når jeg kom hjem måtte han ut ASAP, men så ingen andre tegn til noe inne. Så sjekket jeg kattedoen - og jammen hadde han ikke gått på do der? Så det løste seg greit siden roomie hadde katt??‍♀️

Herregud, fikk en god latter nå! For en herlig type ?

• Haha 1
Skrevet

Hadde dette problemet i høst, flere ganger på do om natta og neste dag måtte jeg på jobb. Jobba heldigvis 3 min kjøring hjemmefra og kunne stikke hjem i lunsjpausen for å lufte hunden. Har nå flyttet litt lengre vekk fra jobb og tenker at jeg da tar med hunden i bilen og lufter den hyppig mens jeg er på jobb. 

Skrevet
22 minutter siden, Shlush skrev:

Man gir ikke frokost, trykker i hunden canikur, tar den med i bilen og lufter den gjennom dagen og krysser fingrene ??

Hvis man som meg ikke har bil da? Bare krysse fingrene? :lol:

Skrevet

Tror jeg ville lagt ut noen håndduker ved ytterdøra og andre strategiske plasser og håpet hunden ville gjort i fra seg på dem. Også ville jeg vært stressa hele dagen på jobb!

Skrevet
2 timer siden, simira skrev:

Evt aviser...

Våre hunder gjør gjerne fra seg eller kaster opp på matta foran hagedøra når de er dårlige og vi ikke tilgjengelige.

Evt gjøre som prikkedyret! Han ble dårlig i magen så han åpnet ytterdøra og gikk ut å dreit ?? Matmor hadde glemt å låse ??‍♀️ Heldigvis åpner han kun døra om han blir sjuk... Og han holder seg på eiendommen ? det var LITT kaldt inni huset når vi kom hjem og møtte glad prikk i hagen og åpen ytterdør 

• Haha 6
Skrevet
3 timer siden, Shlush skrev:

Man gir ikke frokost, trykker i hunden canikur, tar den med i bilen og lufter den gjennom dagen og krysser fingrene ??

Hadde ikke hørt om canikur, høres ut som en lur ting å ha i tilfelle ? takk for tips! 

Skrevet
3 hours ago, simira said:

Canicur er vel i praksis det samme som Zoolac.

Nei, Canikur virker stoppende (på samme måte som å gi kokt ris f.eks.) mens Zoolac gjenoppretter bakteriefloraen i tarmen (tilsvarende Biola). Så det er lurt å gi begge deler.

-----

Forrige elghunden vi hadde ble akutt dårlig i magen en gang han var alene hjemme. Han gikk opp på loftet og dreit i et hjørne, der oppe var det nesten aldri noen så det tok månedsvis før det ble oppdaget :lol:  

• Haha 2
Skrevet

Enkelt, bare å eie en sær hund som insisterer på å være minimum 1,5km(i luftlinje) vekk fra huset før han kan gjøre fra seg så slipper man å tenke på hele greia:lol: Jeg er sikker på at den bikkja ville eksplodert før han tillot seg å gjøre fra seg innendørs. (minuset er selvfølgelig at om hunden må på do gjentatte ganger iløpet av kveld/natt så har man ingen andre alternativ enn å sette seg i bilen og kjøre utenfor hundens no-pooping sone:pinch:)

Med de to forrige bikkjene pleide jeg å la de ha tilgang til gangen nede og oppe mens jeg var borte, der var det ingen møbler, tepper el.lignende, så det var enkelt å rengjøre samtidig som de hadde plass nok så de slapp å ligge i egen avføring om de skulle ha et uhell.

Skrevet

Jeg har vært litt borti dette selv, og med tiden så har jeg blitt tøffere. I begynnelsen var jeg så heldig at han ble ikke dårlig en dag jeg måtte på skolen eller skulle være borte lenger enn 1-2 timer. I høst har det vært litt verre... Han har et litt sensitivt system som vi ikke helt skjønner hva reagerer på, så vi har opplevd å komme hjem til at han har blitt dårlig ila dagen. En dag endte jeg med å ringe inn syk selv på jobb da jeg ikke følte meg spesielt bra etter en natt med ut annenhver time og ute i minst 30 min med -2 grader... Men jeg hadde jo ikke selv vært utslitt hvis han ikke hadde blitt dårlig så ja.. Han står vanligvis i en tom gang når ingen andre er hjemme hvor det er fliser og god plass til å henge uten å måtte forholde seg til eventuelt søl, så ved mindre han er i veldig dårlig allmenntilstand så må jeg nesten bare sette ham ned og dra på jobb (litt av grunnen til at jeg nå er på jakt etter nytt felt å jobbe i)

Skrevet
På 2/14/2020 at 1:22 PM, Luma skrev:

Enkelt, bare å eie en sær hund som insisterer på å være minimum 1,5km(i luftlinje) vekk fra huset før han kan gjøre fra seg så slipper man å tenke på hele greia:lol: Jeg er sikker på at den bikkja ville eksplodert før han tillot seg å gjøre fra seg innendørs. (minuset er selvfølgelig at om hunden må på do gjentatte ganger iløpet av kveld/natt så har man ingen andre alternativ enn å sette seg i bilen og kjøre utenfor hundens no-pooping sone:pinch:)

Med de to forrige bikkjene pleide jeg å la de ha tilgang til gangen nede og oppe mens jeg var borte, der var det ingen møbler, tepper el.lignende, så det var enkelt å rengjøre samtidig som de hadde plass nok så de slapp å ligge i egen avføring om de skulle ha et uhell.

Superenkelt ?

Skrevet

Akkurat hatt problemet. Det ble å legge henne på badet, med vann tilgjengelig. Etterhvert på jobb ble jeg så stresset(følge noe var galt) så jeg ringte noen som gikk innom- og der var det full eksplosjon. Da reiste jeg faktisk hjem fra jobb, og hjem til en veldig syk hund. Kom seg etter vetrinærbesøk, men det tok tid.

• Like 1
Skrevet

Kommer an på hvor ille det er på det tidspunktet, er hunden dårlig i magen uten å ofte måtte på do og ellers i helt fin form, eller flyr hunden ut hele tiden og/eller har redusert allmenntilstand.

Ved det sistnevnte mener jeg ikke det er forsvarlig å la hunden være lenge alene, så da hadde jeg enten tatt meg fri (eller min samboer), eller fått fikset hundepass. 

Skrevet

Hadde det problemet før jul. To av tre hunder fikk diare, først den ene og så nummer to da nummer en var ferdig. Jeg hadde de med i bilen/inn på jobb. Vi har ingen allergikere på jobb, så det gikk greit. Jeg måtte bare, for hadde ikke jeg kommet hadde det blitt store problemer for nattevakten siden vi bare er en på vakt. Har ringt inn og sagt jeg har vært syk før, med grusomt dårlig samvittighet. Meeen, etter å ha stått opp en gang i timen fra kl 23 til 07, så blir man jo også helt utslitt selv...

Skrevet

Kommer ann på hvor ille, men da Marco fikk diaré sist så var det ikke sjans til å komme seg ut i tide. Så da ble det mye vasking i løpet av natten. 

Ble 0 søvn på noen av oss, så ble hjemme dagen etter med fri uten lønn. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...