Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå Oktober


Tekopp
 Share

Recommended Posts

Hva legger du i "veldig mye"? Og hva mener du med "å få utstillingsklippen"? Har du tenkt å klippe selv, krever det noen timer med øvelse :P Har du tenkt å betale noen for å klippe, så krever det penger :P 

Det som er krevende med puddel i utstillingspels, er at de har pels som samler på alt. Kvister, grus, barnåler, frø, alt sånn shit. Så du må belage deg for å plukke pelsen fritt for sånt etter hvert tur. Hvor mye som fester seg i pelsen er avhengig av pelskvaliteten. Leah f.eks har stri og hard pels, og der fester det seg nesten aldri noe. Ali har myk pels, så hun har alltid noe hengende i buksene og sånt. Det tar lenger tid å børste, bade og blåse Leah, men hennes pels holder lenger mellom hvert bad. Ali er "lett" å børste gjennom, og det tar ikke så lang tid å børste, bade og blåse henne som det gjør med Leah, men hun trenger det stellet oftere. Jeg foretrekker pelsen til Leah, i hvert fall i mellom de gangene hun bades og blåses :lol: 

Men er du flink og har rutiner på pelsstellet, så er det ikke krevende egentlig. Det er jobb, men om du børster litt hver dag mens du ser på tv, så har du antageligvis ikke flokedyr. Er du flink til å gå over pelsen etter tur, så blir det ikke floker. Om du kjøper halsbånd og sele som ikke gnur rundt i pelsen, så blir det ikke floker osv. Så joda, det krever litt å ha puddel i utstillingspels, men har du gode rutiner og gode produkter, så er det helt overkommelig :) 

Jeg liker pelsstell, så det er ikke et dilemma, men teknikk på klipping og sånt. Må man gå på flere kurs for å lære seg det korrekt eller er det noe man kan få til selv med god tålmodighet og øving? Jeg begynte jo et sted med nappingen og, så det tok meg noen runder og hunder før det satt. Jeg lurer på om man egentlig bare kan stille ut puddel dersom man er ekspert, eller er det noe hvermansen kan klare? Jeg ville ikke betalt noen for det, jeg er en sånn som "skal klare det selv!!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjapt innpå - huset er solgt! Helgegjesten kom akkurat inn døra, rett etter at jeg og megler avsluttet handelen, så mer info senere. Det ble til under takst, med bare en som bød, men vi fikk halt litt

Nå er jeg himla glad!  Minien min har ikke PL på den måten som ble mistenkt. Hun har vært hos vet. høgskolen i hele dag, og konklusjonen er; korsbåndsskade på venstre bakbein som gjør at kneskåla luks

Mel. Nøtteliten Her på Hundesonen har vi det så bra Vi kan være sure eller vi kan være glad Vi krangler litt og klemmer litt og synger på en trall Ser på bildene av hundene og sier dill og dall Men nå

Posted Images

Jeg liker pelsstell, så det er ikke et dilemma, men teknikk på klipping og sånt. Må man gå på flere kurs for å lære seg det korrekt eller er det noe man kan få til selv med god tålmodighet og øving? Jeg begynte jo et sted med nappingen og, så det tok meg noen runder og hunder før det satt. Jeg lurer på om man egentlig bare kan stille ut puddel dersom man er ekspert, eller er det noe hvermansen kan klare? Jeg ville ikke betalt noen for det, jeg er en sånn som "skal klare det selv!!" :P

Jeg har bare fått tips til hvordan jeg skal klippe både over nett og de gangene jeg har besøk oppdrettere :) Kan helt fint klippe til utstillingsklipp selv. Det er likevel godt å få en overhaling av bikkja av og til, for å høre hva som passer min hund best og for å få nye tips. Min mening er altså at hvermansen fint kan klare det med innsats. Jo større interesse for det, jo bedre tenker jeg. Synes det er så kos å stelle med bikkjene:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sendte han jeg er gift med en video av hundene som leker i hundegården jeg nettopp flyttet, og han svarer med at han er så innmari glad for å se den fine haleføringen til hund X i filmen når hun leker og er veldig høy for det er jo gjerne da man virkelig ser de stygge halene, da tenker jeg at jeg har giftet meg med sjelevennen min :aww::lol: Viktig å ha rett fokus :aww:  :wub: 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker pelsstell, så det er ikke et dilemma, men teknikk på klipping og sånt. Må man gå på flere kurs for å lære seg det korrekt eller er det noe man kan få til selv med god tålmodighet og øving? Jeg begynte jo et sted med nappingen og, så det tok meg noen runder og hunder før det satt. Jeg lurer på om man egentlig bare kan stille ut puddel dersom man er ekspert, eller er det noe hvermansen kan klare? Jeg ville ikke betalt noen for det, jeg er en sånn som "skal klare det selv!!" :P

Nei, de fleste har vel lært ved prøving og feiling og tips fra andre mer erfarne puddelklippere, så det er noe hvermansen kan klare. Det er nok litt opp og ned hvor fort man lærer (Belgerpia f.eks, har lært dette fortere enn jeg har :lol: ), men jeg syns faktisk at puddelmiljøet er veldig ålreite der altså, de svarer villig vekk om du spør, og innimellom kommer noen og "redder" deg hvis du trenger hjelp utenfor utstillingsringen. Malin ble f.eks strammet opp før vi skulle inn i ringen på D4A ifjor av ei som hadde stilt ut storpuddel, det samme har Leah blitt (og Ali er, merkelig nok, ikke stilt annet enn på valpeshow i Norge *ler*), så de er veldig imøtekommende og behjelpelige, de fleste av dem. Det teller jo litt når man er fersk i et miljø det og :ahappy: 

Puddelklubben har klippekurs med ujevne mellomrom, jeg har bare vært på det en gang, men det var artig, og igjen - et inkluderende miljø. Der var det alt fra folk som hadde klippet hund i noen år, til ferskinger som oss. Det ser ikke ut til at de bryr seg noe større om hvor du har hund fra heller, vi har jo vært og kjøpt våre av en svensk oppdretter, uten at det har gjort noen forskjell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal male noen skapdører på gamle, innebygde garderobeskap. Er det forventet at en maler på innsiden av dem også? Eller kan jeg nøye meg med å ta utsiden? To av dem maler jeg fordi de ser så skittengule ut når de står blant nymalte, hvite vegger. De to andre må jeg male fordi jeg har testet en lillafarge på litt av døra, så jeg antar det er penere med helfargede dører enn noen digre penselstrøk med lilla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hvor mye kaffe det er i en halv kopp? Akkurat nok til å dekke alle papirene på pulten min! :D 

Ups! Tipper du våknet ganske raskt da (om du ikke allerede var det) :P 

 

 

Ble en kort trening i dag, det var haugevis med småbarn på og rundt treningsbanen når vi kom så da ble det først en god skogstur mens vi ventet på at de skulle gå. Koselig det og :ahappy:

Fikk også lagt spor til bc valpen, for en herlig liten tass!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg null lyst til å gå ut med hundene. Høljer ned ... Tror jeg skipper å gå langtur, ta en runde på åkrene og la de herje litt så blir de vel fornøyde raskt. Håper jeg. :P Bare å hoppe i det, så det er unnagjort.

*grue seg*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg null lyst til å gå ut med hundene. Høljer ned ... Tror jeg skipper å gå langtur, ta en runde på åkrene og la de herje litt så blir de vel fornøyde raskt. Håper jeg. :P Bare å hoppe i det, så det er unnagjort.

*grue seg*

 

You and me and both... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal male noen skapdører på gamle, innebygde garderobeskap. Er det forventet at en maler på innsiden av dem også? Eller kan jeg nøye meg med å ta utsiden? To av dem maler jeg fordi de ser så skittengule ut når de står blant nymalte, hvite vegger. De to andre må jeg male fordi jeg har testet en lillafarge på litt av døra, så jeg antar det er penere med helfargede dører enn noen digre penselstrøk med lilla :P

Innsiden av skapdører hadde ikke jeg prioritert særlig høyt nei.

Ellers sitter jeg nå her og venter på Roar Ekstremvær, med holtekylling i ovnen og levende lys. Man må kose seg litt i høstværet.

 

Endret av Symra&Pippin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i ny jobbgreie ting idag, så hodet er rimelig slitent meeen

jeg gleder meg massivt til Spesialsøk kurs i helga!  :banana:

+ at Lani har blitt helt vill og gal siste dagene, endelig på vei tilbake i formen hun pleide å være i :wub: 

Endret av AnetteN
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGENTING er viktigere enn pinnkjøtt til jul!!!!! :lol: :drool: Ingenting, sier jeg!! :P

Julekveita er hakket viktigere, men hvis jeg ikke får pinnekjøtt til jul så blir det ramaskrik! :aww: :lol:  Kommer aldri til å godta å ikke ha pinnekjøtt på julaften, eller julekveite i jula. Om så jeg må spise to middager så skal jeg ha det :aww:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg null lyst til å gå ut med hundene. Høljer ned ... Tror jeg skipper å gå langtur, ta en runde på åkrene og la de herje litt så blir de vel fornøyde raskt. Håper jeg. :P Bare å hoppe i det, så det er unnagjort.

*grue seg*

 

i dag var det ikke feil å få igjen en sliten og fornøyd hund fra hundepasser :aww: 

*sove videre på sofaen* :yawn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat flyttet på gjerdet til småkalvene så de har fått større beite. Kenzie var med oss, og for en perfekt gårdshund. Det er såå koselig å se hvordan hun koser seg med å løpe rundet på jordene. Hadde vi bodd der kunne hun løpt fritt ute hele tiden, siden gården er stor og ikke ligger ved trafikkert vei. Hun må leve lenge så hun får bli med den dagen jeg overtar og flytter dit :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...