Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye veier valpen din?


Evelina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Puli 14 uker i dag. Vekt 5 kg nå, forventet som voksen 10-13 kg. Høyde ca 32-33 , forventet som voksen 37-41. Jepp, hun er langbent og skranglete enn så lenge..

Det står ingenting om vekt i rasestandarden for finsk lapphund. Det står høyde 49cm +- 3 cm.

Oi, dette ante jeg ikke! Jeg har ikke møtt veldig mange lapper så har bare sett de i normal størrelsen. Men noen ønsker altså større lapper altså. Oppdretter var jo veldig overrasket selv over hvor st

Posted Images

11 mnd, 61 kg og ca 63 cm høy :D Vekt som voksen blir nærmere 70 kg regner jeg med, og han er ferdig utvokst når han er tre år :)

Nå valper er ferdig utvokst avhenger av rase, og i mange tilfeller også individ. Store hunder, som molossere regnes ikke som ferdig utvokst før de er tre år. Miniatyrer mye tidligere, ca 1.5 år tror jeg. Mankehøyde når valpen raskere enn vekt og bredde, de vokser raskt i høyden og sakte i bredden - sånn generelt sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäfertispe, 4,5 mnd, 18 kg. Regner med at hun vil ligge på 26-28 kg i voksen alder. :)

Hvis hun veier 18 kg nå, så hadde jeg ikke satset på at hun blir under 30 kg som voksen..

Schäfer hanne 5 mnd 24 kg. Aner ikke høyde, men tipper han blir en liten tett tanks på 35 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun veier 18 kg nå, så hadde jeg ikke satset på at hun blir under 30 kg som voksen..

Schäfer hanne 5 mnd 24 kg. Aner ikke høyde, men tipper han blir en liten tett tanks på 35 kg.

Med mindre hun og de tre andre kullsøstrene har tenkt til å bli fryktelig mye større enn foreldrene sine og resten av slekta, så tror jeg ikke det. Hun og resten av kullet har hele tiden vært store for alderen, uten at det betyr at de kommer til å bli kjempestore. Hannen min var relativt liten for alderen, og ble middels stor (63 cm, 33-34 kg).

Red: nå holder jeg bikkjene rimelig slanke også (men godt muskelsatt), dvs utstillingskondisjon, og i et familiehundhjem er det mulig hun ville ha est ut til 35 kg, men da hadde hun vært rimelig bolle, og det skal ikke en schäfer være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Med mindre hun og de tre andre kullsøstrene har tenkt til å bli fryktelig mye større enn foreldrene sine og resten av slekta, så tror jeg ikke det. Hun og resten av kullet har hele tiden vært store for alderen, uten at det betyr at de kommer til å bli kjempestore. Hannen min var relativt liten for alderen, og ble middels stor (63 cm, 33-34 kg).

Red: nå holder jeg bikkjene rimelig slanke også (men godt muskelsatt), dvs utstillingskondisjon, og i et familiehundhjem er det mulig hun ville ha est ut til 35 kg, men da hadde hun vært rimelig bolle, og det skal ikke en schäfer være.

Tja jeg har hatt noen schäfere og min erfaring er i hvertfall at tisper på under 30 kg er ganske små i størrelse, spesielt om de er godt muskelsatte. Jeg har hatt to stk på 27 kg, de var henholdsvis 53 og 55 cm høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet 12 uker, 4 kg, 28-29 cm. Håper hun blir stor nok :P Men tipper hun ender opp på 45, og 10-12 kg.

Ellers var min voksne whippet veldig stor som valp, men har kun lagt på seg rundt 2 kg siden hun var 8 mnd. Hun ble ferdig i høyden og bredden veldig tidlig. Hun er stor nå også 48-49, og 14 kg, men mye mindre enn hva valpestørrelsen skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo ta et par av de som er voksne nå.

rase: Siberian Husky

vekt ved 8 uker: ca 8kg

voksen vekt: ca 23kg

voksen høyde: ca 56cm, liten hannhund

rase: Siberian Husky

vekt ved 8 uker: ca 6kg

voksen vekt: ca 21kg

voksen høyde: 54 cm, relativt stor tispe

kan se om jeg finner ut av ca mankehøyde på de to valpene jeg skal beholde i morgen, så får vi se hvor høye de ender opp med å bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyreneisk gjeterhund m/korthåret hode. 14 uker, 5.1 kg og ca 32 cm. Forventet kg som voksen er 10-15 kg og høyde 40-45 cm.

Mye ben på stælken gundersen akkurat nå ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to briarder:

Willy:
8 uker gammel, 9 kg - aner ikke høyde.
6 år gammel, 40 kg og 63 cm høy. Han er en liten hannhund, men veldig tett og kraftig.
Standard på hannhunder: 62-68 cm.

Yasmine:
8 uker gammel, knapt 7,5 kg - aner ikke høyde.

7,5 mnd gammel, rundt 27 kg og ca 60-61 cm høy. Hun er også veldig kraftig og jeg antar hun ender opp på godt over 30 kg som voksen. Hun blir nok også sikkert like høy som Willy etter hvert (men jeg håper i det lengste at hun ikke vokser særlig mer nå :lol:).

Standard på tisper: 56-64 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monti, golden retriever:

8 uker: 6,3 kg

3 år: ca 33 kg

Dill, lancashire heeler:

4 mnd: Rett under 4 kg

9 mnd: 6.7 kg - håper veldig på at han kan holde seg såpass lett at han kan være med i kabin, men det ser ikke så bra ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayah:

Da hun var 10 uker veide hun litt over 9 kg. 5 mnd gammel veide hun 21 kg, og var ca 56 cm i mankehøyde.

I dag, i en alder av 3 år, veier hun ca. 31 kg og er ca. 63 cm i mankehøyde.

Nuka:

Ved 9 ukers alder veide hun 7 kg. 6 mnd veide hun 20 kg.

I dag er hun 16 mnd. gammel, og veier ca 27 kg. Målt henne til ca 60 cm i mankehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Koda Finsk Lapphund

4,5 mnd: ca. 14kg

Mankehøyden har jeg ikke målt, må få gjort det :)

Hannene kan vel veie mellom 15 - 26 kg mener jeg.

4.5 måned og 14 kilo? OMG det var voldsomt. FL på 26 kilo er enten bælfeit eller gigantstor. De veier vel 5 til 6 kilo 8 uker gamle...... normaltstore...

Mine

Noah tervueren 16 uker - 12 kilo. Høyde vet jeg ikke. I dag, 6 år - 30 kilo og 63cm høy. Solid men ikke tjukk. Kjenner ribbein, hofteknøler og ryggrad ved lett stryking over kroppen.

Fralle 5 måneder 7 kilo.

I dag 28.5 cm høy, 11,8 kilo. Stor tispe ikke tjukk. Snitt på tisper er vel en 9 kilo eller deromkring.

Puddel 3 måneder 4 kilo. Høyde 29 cm. Forventet høyde 38-39 cm og rundt 8-9 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...